Permalänk
Medlem

Ingen bild i post

Hej!

Har just bytt moderkort och chassi osv och efter det får jag ingen bild förren jag kommer in i windows.

Jag har en yamakasi catleap 27" med duallink-dvi och radeon 6970.

Låt säga att jag inte stänger av datorn riktigt och det kommer upp något i post ser jag inte det utan jag trycker bara enter tills jag tar mig vidare in i windows.

Det är som att datorn behöver amd-mjukvaran för att visa någon bild.

Hur kan jag lösa detta utan en annan skärm ?

Inte för att jag vet att det är skärmen...kan ju lika gärna vara något annat?

Typ att datorn skickar bara ut bild på moderkortet i bios.

Jag har detta nu:
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4168#ov

Hade:
http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/SABERTOOTH_...

Behöver komma in i bios för att klocka, stänga av power savings osv!

//robin

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk

Har du fler DVI-DL på grafikkortet? Prova i så fall att byta port.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Funkar inte...

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk

Hitta vilken knapp du ska trycka för att komma in i setup, jag kan iaf avaktivera post i bios, så det kanske är det som är grejen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Avstängd

Hej dulingen. Jag vet inte om det är jag som ser fel eller om det är fel bild, men ditt moderkort verkar ha monitorutgångar.

Kan det vara att hela POST delen sker mot dessa utgångar tills Windows upptäcker grafikkortet? Borde iofs inte bli något problem sålänge din CPU har en grafikkrets inbyggd, således bara att flytta på kabeln, ställa om i BIOS att PCI-e skall vara primärt/startgrafikkort.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Har precis samma fenomen - först vid inloggningsskärmen visas bild. Detta gör dock ingen större skada för mig då jag har en 22-tummare på vardera sida som går via DVI-SL. Kan ha att göra med att skärmen (och alla koreaskärmar med enbart DVI-ingång) inte har chippen som krävs för att skala upp och skala ner, utan att det sker via mjukvara i Windows och i hårdvara (eller i det här fallet inte sker i hårdvara) utanför Windows.
Mitt råd: Skaffa fler skärmar

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson