Permalänk
Medlem

XTZ AP 100 Störningar.

Hallå!

Har köpt ett XTZ AP 100 slutsteg.

Märkte nu att den ger ifrån sig störningar, ett pipande/brusande ljud hörs i högtalarna när datorn tänker. När jag klickar med musen så hörs t.ex ett pip.

Har kopplat från mitt Asus xonar ST till en Marantz PM7004 och sen vidare från pre out till slutsteget.

När jag körde direkt från Marantzen så hände det här inte, förstår inte vad det kan vara för fel.

Tack.

Permalänk
Medlem

För övertydlighetens skull: på vilket sätt kopplar du ditt ST till Marantzen? (2xRCA antar jag?)

... och vad menar du med "körde direkt från Marantzen"? Du måste väl haft en extern signalkälla även då?

Jag skulle gissa du har störningar på ljudet i din dator helt enkelt, dvs XTZ:t i sig är oskyldig... Har du ljudkortet så långt som möjligt från de andra korten i datorn? (kan vara värt att prova om du har möjlighet) Har du datorn i ett jordat uttag? (rekommenderas)
Sitter Marantzen i samma uttag som datorn, eller nån annanstans i huset? (prova sätt i samma)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För övertydlighetens skull: på vilket sätt kopplar du ditt ST till Marantzen? (2xRCA antar jag?)

... och vad menar du med "körde direkt från Marantzen"? Du måste väl haft en extern signalkälla även då?

Jag skulle gissa du har störningar på ljudet i din dator helt enkelt, dvs XTZ:t i sig är oskyldig... Har du ljudkortet så långt som möjligt från de andra korten i datorn? (kan vara värt att prova om du har möjlighet) Har du datorn i ett jordat uttag? (rekommenderas)
Sitter Marantzen i samma uttag som datorn, eller nån annanstans i huset? (prova sätt i samma)

Japp, 2rca - 2rca.

Med körde direkt menar jag att jag använde inbyggda slutsteget i marantzen.

Kommit fram till att det är datorn också, men borde jag inte få samma störningar om jag använder det integrerade slutsteget i Marantzen, det jag tycker är konstigt. Har flyttat fram och tillbaka ljudkortet, satt det närmre grafikkortet och verkade få mer störningar, inte säker dock. Datorn är i jordat uttag i skärmad grendosa med nätfilter och skit. Har provat ändra uttag fram och tillbaka men verkar inte bli nån större skillnad.

Edit: Jag misstänker att datorchassit ansluter med Marantz chassit via RCA kabeln och skapar störningar, skulle vilja prova köra digitalt från datorn men jag har ju inge digital ingång på Marantzen.

En grej som kan vara intressant är att störningarna är kvar fast jag switchar ingångskälla, alltså byter från aux där ljudkortet är inkopplat till till cd eller liknande, även om jag ändrar balansen så att ljudet bara kommer från en högtalare hör jag fortfarande störningarna i den tysta högtalaren.

Edit2: Just ja, Marantzen har ingen jordning, kanske kan vara det också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Edit2: Just ja, Marantzen har ingen jordning, kanske kan vara det också?

Skulle det nog kunna vara! Jag är ingen höjdare på jordproblem dock.

Är XTZ:n jordad?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skulle det nog kunna vara! Jag är ingen höjdare på jordproblem dock.

Är XTZ:n jordad?

Japp slutsteget är jordat, datorn är jordad, men inte försteget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Japp slutsteget är jordat, datorn är jordad, men inte försteget.

Med tanke på att du har störningar även om du har en annan kanal på steget så skulle jag gissa att det är jordfel, eller något magiskt med din stärkare.

Du kan ju alltid testa att köra galvaniskt avskilt:
Exempelvis: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Med tanke på att du har störningar även om du har en annan kanal på steget så skulle jag gissa att det är jordfel, eller något magiskt med din stärkare.

Du kan ju alltid testa att köra galvaniskt avskilt:
Exempelvis: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-...

Kollade upp det där och verkar vara många som fått försämrat ljud med den.

Men om man ska gå på problemet på annat håll, tror du det skulle fixa sig om jag köpte en extern dac eller eller jordat försteg?

Permalänk
Medlem

Okej nu vet jag vad det är som låter. Öppnar man datorn och lyssnar så kommer samma ljud från processorn när den jobbar.

Jag har en väldigt tyst dator som i princip inte låter nånting, så jag undrar om inte alla processorer låter när dom jobbar, eller kan det ordna sig om jag köper en ny processor tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Okej nu vet jag vad det är som låter. Öppnar man datorn och lyssnar så kommer samma ljud från processorn när den jobbar.

Jag har en väldigt tyst dator som i princip inte låter nånting, så jag undrar om inte alla processorer låter när dom jobbar, eller kan det ordna sig om jag köper en ny processor tro?

Tror inte att det är processorn som låter utan snarare spolarna som sitter runt processorsockeln (coilwhine). Det du kan göra är att byta moderkort eller försöka få bort vibrationerna från spolarna genom att epoxy:a dem eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Tror inte att det är processorn som låter utan snarare spolarna som sitter runt processorsockeln (coilwhine). Det du kan göra är att byta moderkort eller försöka få bort vibrationerna från spolarna genom att epoxy:a dem eller liknande.

Vad innebär det?

Jag provade ändra energialternativ i windows, jag hade på balanserat, då kom coilwhinet när man rörde musen osv.
Satt jag på hög prestanda så var tjutet konstant.
Satt jag på energisparläge försvann det helt men byttes ut mot ett mycket lägre dovt ljud som låter som om man står ute i vinden och spelar in med en mikrofon.

Så du tror det är kondensatorerna som börjar ge upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Vad innebär det?

Jag provade ändra energialternativ i windows, jag hade på balanserat, då kom coilwhinet när man rörde musen osv.
Satt jag på hög prestanda så var tjutet konstant.
Satt jag på energisparläge försvann det helt men byttes ut mot ett mycket lägre dovt ljud som låter som om man står ute i vinden och spelar in med en mikrofon.

Så du tror det är kondensatorerna som börjar ge upp?

Det är inget som är trasigt utan tyvärr lider moderkort/grafikkort av liknande problem. Kondensatorerna har inget med spolar att göra utan det är spolarnas vibrationer som framkallar ljudet. Såg att du gjorde en tråd om nytt moderkort men det kan lika väl vara samma problem med ett nytt kort, så mitt tips är att testa med ett annat ljudkort först för att kunna utesluta det helt.

Är det inte något som är direkt relaterat till ljudkortet så är moderkortet eller nätaggregatet de delar som skulle kunna orsaka liknande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Det är inget som är trasigt utan tyvärr lider moderkort/grafikkort av liknande problem. Kondensatorerna har inget med spolar att göra utan det är spolarnas vibrationer som framkallar ljudet. Såg att du gjorde en tråd om nytt moderkort men det kan lika väl vara samma problem med ett nytt kort, så mitt tips är att testa med ett annat ljudkort först för att kunna utesluta det helt.

Är det inte något som är direkt relaterat till ljudkortet så är moderkortet eller nätaggregatet de delar som skulle kunna orsaka liknande problem.

Moderkort behöver jag köpa nytt av iaf eftersom sataportarna buggar och det tar onormalt lång tid innan systemet bootar förbi bios och lite smågrejer.

Har lagt örat mot nätagg och grafikkort men den är inte därifrån det låter. Kommer nånstans ifrån cpu trakten.

Menar du att du tror det kan vara ljudkortet som låter också eller?

Permalänk
Medlem

Bara för att ljudet från högtalarna låter snarlikt det som kommer från moderkortet så betyder det inte att det är därför det låter som det gör i högtalarna. Att komponenter fastlödda på moderkort/grafikkort vibrerar eller avger ett visst ljud har ingenting med ljudet som du i slutänden får ut genom ditt ljudsystem att göra, utan snarare handlar det om att det kanske är ditt nätaggregat som lider av mycket ripple under belastning. Om du ändå ska skaffa dig ett nytt moderkort kan det ju vara en bra början till att få bukt med problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Bara för att ljudet från högtalarna låter snarlikt det som kommer från moderkortet så betyder det inte att det är därför det låter som det gör i högtalarna. Att komponenter fastlödda på moderkort/grafikkort vibrerar eller avger ett visst ljud har ingenting med ljudet som du i slutänden får ut genom ditt ljudsystem att göra, utan snarare handlar det om att det kanske är ditt nätaggregat som lider av mycket ripple under belastning. Om du ändå ska skaffa dig ett nytt moderkort kan det ju vara en bra början till att få bukt med problemet.

Nätagget är ett påkostat agg som ska ha väldigt bra rippelvärden, så det tycker jag inte borde vara felet iaf.

http://www.sweclockers.com/recension/15456-fsp-aurum-xilenser...

Det agget har jag.

Med samma ljud menar jag EXAKT samma ljud, att lyssna på pipen från moderkortet är som att hålla örat mot högtalaren och lyssna. När jag klickar med musen t.ex så piper det. Jag kan alltså göra en melodi med klicken och det blir samma melodi om jag lyssnar på datorn som det som kommer upp i högtalarna. Det är alltså inte bara snarlika ljud utan samma.

Permalänk
Medlem

Det susande, tjutande, klickande och pipande ljudet i högtalarna får man när man förstärker nivån från ljudkortet väldigt mycket,
du skrev att du använde slutsteget i din Marantz, då agerade ditt ljudkort förförstärkare, signalnivåerna var alltså OK.

Kopplar du in en förstärkare med en egen förförstärkare (de flesta förstärkare alltså..) så får du med ditt ljudkort två stycken förförstärkare som,
förutom att förstärka det dom skall, även förstärker brum och brus.

Orsaken till att det förekommer klickanden och pipanden från ljudkortets utgång beror till stor del på den bristfälliga signalskärmningen och de långa jordloopar som blir i en dator.

För fortsatta experiment med välljud rekommenderar jag att du skaffar en extern DAC (D/A konverter),
för att lösa ditt omedelbara problem är det enklast att du drar ner volymnivån från ljudkortet till nära minimum och låter din XTZ vara förförstärkaren.

Permalänk
Medlem

Nu är det dock så att Marantzen är en integrerad förstärkare och XTZan är ett rent slutsteg. Så i båda fallen har Marantzen används som försteg.

Det enda sättet att helt bli av med detta är att skilja datorn och stereon elektriskt. Alltså får du lov att köpa en extern DAC och koppla optiskt till denna.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av lupak:

Det susande, tjutande, klickande och pipande ljudet i högtalarna får man när man förstärker nivån från ljudkortet väldigt mycket,
du skrev att du använde slutsteget i din Marantz, då agerade ditt ljudkort förförstärkare, signalnivåerna var alltså OK.

Kopplar du in en förstärkare med en egen förförstärkare (de flesta förstärkare alltså..) så får du med ditt ljudkort två stycken förförstärkare som,
förutom att förstärka det dom skall, även förstärker brum och brus.

Orsaken till att det förekommer klickanden och pipanden från ljudkortets utgång beror till stor del på den bristfälliga signalskärmningen och de långa jordloopar som blir i en dator.

För fortsatta experiment med välljud rekommenderar jag att du skaffar en extern DAC (D/A konverter),
för att lösa ditt omedelbara problem är det enklast att du drar ner volymnivån från ljudkortet till nära minimum och låter din XTZ vara förförstärkaren.

Jag har 50% volym på ljudkortet, alltså standard. Provade dra den till 100% och 0%, samma ljud är kvar och det blev varken högre eller lägre när jag sänkte och höjde. Ljudet går inte heller bort om jag sänker på försteget, min Marantz alltså.

För att klargöra, min Marantz är försteget och XTZ är ett renodlat slutsteg som jag hakat på.

Det märkliga är att när jag inte hade slutsteget inkopplat hade jag inga störningar från datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Nu är det dock så att Marantzen är en integrerad förstärkare och XTZan är ett rent slutsteg. Så i båda fallen har Marantzen används som försteg.

Det enda sättet att helt bli av med detta är att skilja datorn och stereon elektriskt. Alltså får du lov att köpa en extern DAC och koppla optiskt till denna.

Ja dac har jag tänkt på, frågan är bara vilken.

Permalänk
Medlem

Jo, med en DAC (som kopplats optiskt) slipper du ifrån problemen som kan relateras till jordslingor i datorn och dess kringutrustning.

Många problem med brum och brus kan hänföras till nätfiltren i datorns nätaggregat och eventuellt filter i förstärkaren, ibland kan en så enkel lösning som att vända stickproppen 180º vara lösningen, det är värt ansträngningen att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Ja dac har jag tänkt på, frågan är bara vilken.

Argon dac1 är ett alternativ,inget highend men helt ok med bra ljud.

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver isolera datorn galvaniskt från ljudsystemet, det går att göra på olika sätt, fiberoptik, transformator är vanligast och slutsteget har balanserade ingångar, har du kollat om det är via trafo eller nån elektronisk lösning som ger isolation?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.