Recover krashade hårdiskar

Permalänk
Medlem

Recover krashade hårdiskar

Tjabba. Vet inte riktigt vart man ska vända sig. Men vi prövar och skriva en tråd här
Jag har en krashad hårdisk och vill gärna försöka få ut filerna på den.

Hårdisken har suttit i en laptop som råka trilla i golvet Så jag tog ja ut hårdisken och koppla in den i en SATA till USB adapter till min andra dator. Hårdisken startar men de kommer inte upp nån enhet i datorn. Hur gör man ? Har prövat med några enkla, gratis recovery program men utan någon framgång

kan tillägga de att. När jag koppla in hårdisken via usb adapter så kom de upp en rutan om att instalera "usb device" mistänker att de har med adaptern att göra. men så kom där även upp en rad i den rutan där de stog "WD" alltså Western Digital vilket är just de märket hårdisken har. Så ja kan ju tolka de som att hårdisken måste väl alltså få nån kontakt med datorn.

tacksam för alla goda tips och råd
med vänliga hälsningar: Alexander

Permalänk

Testat Recuva ? Brukar få fram allt möjligt med det gammla bilder och sånt, Brukar köra igenom hårdiskar med det för se om dom är begagnade

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

nä de har jag inte prövat. Laddar hem de nu på studs men de verkar som att enheten inte dyker upp när man kopplar in den. Kan man inte tvinga datan att fatta att där är en hårdisk ansluten haha

Permalänk
Permalänk
Medlem

vet inte om den snurrar igång. men de tror jag. de låter som att den snurrar igång
hur kollar man om den syns i bios ?
start datorn i bios läge med usb adaptern ansluten ?

Permalänk
Medlem

Skit i USB, USB e inte gjort till diskar, vilket SATA är, så koppla disken "native" (dvs. SATA) så går du in i BIOS å kollar om den dyker upp där. Syns den INTE i BIOS så har den troligen fysiska fel -> kontakta dataräddningsfirma