Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Segheten i Windows har mycket att göra med filsystemet NTFS och hur det fungerar. NTFS heter fortfarande NTFS än idag, men det är inte samma filsystem som på Windows NT-tiden. Problemet har varit hur filsystemet lagrar filer vilket skapar fragmentering och som segar ner. Detta har blivit ett mindre problem i nyare versioner av Windows, men finns fortfarande. EXT-filsystemen har inte det problemet då de lagrar filer på ett sådant sätt att fragmentering inte uppstår förrän disken börjar bli full. Ser man till att disken inte är proppfull så slipper man detta.

Nu tror jag oavsett att detta är ett problem som försvinner med SSD eftersom det är ett minne och inte en fysisk skiva med läsarm, så att läsa fragmenterade filer borde går lika snabbt som en fil som inte är fragmenterad, rätta mig om jag har fel.

Du har säkert rätt. Håller med att SSD gör susen. Jag har också hört att windowsregistret växer i storlek ständigt och om detta dessutom blir fragmenterat så bidrar det ännu mer till att det blir segare och segare med tiden då det tar längre tid att läsa in och söka information därifrån. Oavsett orsak så brukar ett nyinstallerat windows kännas mycket rappare än vad det gör efter ett år när man proppat datorn full med massa program och uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Egentligen, vem fan bryr sig om det tar 2 timmar att installera operativsystemet?

Ofta installerar du det EN gång, och sen är du nöjd. Är du inte nöjd då är det bara att välja någon annan dist.

Visst vissa distar tar längre tid att installera på grund av annat men att en installation tar i runda slängar mellan 15-30 minuter att installera måste ju ändå vara godkänt. Efter det kommer du ändå bara sitta i den och inte behöva installera om på ett bra tag om du inte är en sån person som installerar om varje månad, då får du skylla dig själv. Jag lägger mitt kast på Linux efter många år med Windows. Jag köpte windows 8 när det släpptes och körde det tills för någon vecka sedan när jag bestämde mig för att lära mig linux så jag installerade Linux Mint, vilket tog i runda slängar 10 minuter att installera via EFI från USB till min SSD. Det enda jag behövde göra efter installationen var att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet vilket tog kanske 3 minuter pga min egen nedladdnings hastighet. Program är så sjukt lätt att installera när du använder terminalen och det mesta finns redan där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det var precis det jag gjorde, jag snackar om allt detta, det som är Linux nackdelar eller delvis nackdelar.
Vilka grafikdrivrutiner som inte finns är dom som jag gärna skulle vilja ha till min ena dator bredvid mig som kör integrerad AMD grafik.
Den stora bärbara hemma kör också på AMD-grafik som det inte finns drivrutiner till.
Min speldator testade jag Linux Mint på en gång (över ett halvårsedan nu) som kör på ett Nvidia kort, fanns inga drivrutiner där inte.
Ni är dom enda jag sett som påstår att det finns lika bra och många drivrutiner till Linux som till Windows,
alla andra på alla forum och sajter, och från många Linux-användare som jag sett/stött på säger motsatsen.
Visst funkar väl Linux om du kör på vissa komponenter som det finns bra stöd för, men det finns oändligt många olika
och en stor del fungerar inte så bra alls.

´
Vad var det för grafikkort?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Om du läser tidigare inlägg från mig i den här tråden så ser du att jag använder USB.

är också tveksam. Jag har under optimala förhållanden installerat 7an på 10minuter utan att uppdatera. Men ska göra ett test ikväll om jag har en iso av 8an hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wRRM:

Egentligen, vem fan bryr sig om det tar 2 timmar att installera operativsystemet?

Sant, jag installerade mitt nuvarande Debiansystem 2005, så utslaget på dessa år så är just själva installationstiden inte speciellt överhängande. Vad är "installation" i en rullande distribution?

Däremot tycker jag att det är ett påstående som går kraftigt emot alla mina erfarenheter att Windows skulle vara snabbare att installera än valfri vanlig Linuxdistribution. Uppgraderingsinstallationer av Windows mäts i timmar, inte minuter (Microsoft själva säger att en uppgradering till Windows 7 på en välfylld dator kan ta mer än 8 timmar, även om de hävdar att detta förbättrats i Windows 8). Microsofts egna allra gladaste siffror säger att en komplett nyinstallation av Windows 8 på en färdigformaterad hårddisk tar ~20 minuter. Därutöver tillkommer Windows Update-synkning för att få alla uppdateringar, och de omstarter detta medför.

Visst, det går att förbereda en image att bara smälla in direkt på en färdigformaterad dator, men ska man gå till sådana längder så är det ju snarare enbart storleken på avbilden som spelar någon roll i jämförelsen. En installation av Windows 8 tar ~13 GB. En desktopinstallation av Ubuntu tar 2–3 GB. Tar Windows 8 4 minuter så borde ju då Ubuntu ta <1 minut, men siffrorna har ingen koppling till verkligheten.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ni pratar mycket om anpassning, jag antar att man måste kunna koda en hel del för att dra nytta av denna "anpassning" ni snackar om så en svensson skulle inte ha mycket nytta av linux väll ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

Jag använder endast linux när jag ska programmera då det är sjukt mkt smidigare än att göra det på windows.

Programmera -> Linux
Allt annat -> Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 93Clocker:

Ni pratar mycket om anpassning, jag antar att man måste kunna koda en hel del för att dra nytta av denna "anpassning" ni snackar om så en svensson skulle inte ha mycket nytta av linux väll ?

Det finns olika s k fönsterhanterare som ser ut på olika sätt och sköter saker annorlunda. En enkel anpassning vem som helst kan göra är att helt enkelt välja vilken av dessa de vill arbeta med. Olika distributioner kommer med olika standardval, men det går att byta fritt mellan dem. När personer skriver att "Ubuntu ser ut så här" så är det väldigt ofullständigt, då Ubuntu kan se ut lite som man vill, beroende på fönsterhanterare. Jag kör Ubuntu på min laptop och sköter om en halvpublik Ubuntudator på ett annat ställe, och de ser verkligen inte likadana ut, och verkligen inte som originalinstallationen.

I dessa fönsterhanterare finns vanligen en mängd menyer med inställningar som man kan ändra om man vill för att ställa ni både utseende och funktion. Tycker man det är bra som det är så behöver man ju inte ändra eller ens se dessa.

Vill man gå mer på djupet i anpassningsbarhet så kan man göra det, och kanske ge sig på en fönsterhanterare som ger än mer möjligheter att konfigurera. De fönsterhanterare som är allra enklast uppbyggda är oftast också allra enklast att modifiera. Tittar man in i den klistrade tråden Visa ditt *nix skrivbord här! (börja titta från slutet; många bilder från trådstarten 2005 är offline, så det är roligare att titta på de nyaste först) så ser man hundratals olika sätt på vilka skrivbord kan se ut. Det finns så många möjligheter som man önskar.

Själv har jag en config i fönsterhanteraren Fluxbox som jag har kört på med väldigt få modifieringar i snart 8 år, och därmed sitter ordentligt inrotad i muskelminnet. Tangentbordsgenvägar kan jag definiera helt och fullt själv. Är det minsta lilla jag stör mig på eller skulle vilja göra så kan jag modifiera/lägga till lite vad jag vill. Jag vill att datorn ska vara ett redskap som jag kan använda på mina villkor i så stor utsträckning som möjligt, inte tvärtom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det största problemet med Linux som jag upplever det är att minst 10GB förloras på hårddisken då jag vill ha en partition jag kan leka med. Det kommer hela tiden ut nya distributioner jag vill prova på så jag har mutat in en del av hårddisken till det

Har använd linux de senaste 10 åren. Då jag inte har spelat så har jag inte sett någon anledning tlll att skaffa Windows. Provade linux för att jag blev frustrerad över hur begränsad jag var av windows. Jag hade väldigt lite utrymme att anpassa OSet som jag ville. Provade windows blinds, men kände att det inte var tillräckligt.

Jag kan varken programmera eller skriva skript, ändå kan jag anpassa linux till att få det att funka och se ut precis som jag vill, bara att peka och klicka (och ibland googla och använda ctrl+c ctrl+v i terminalen )

OT: ni som håller på och tjafsar, kan ni inte bidra med något positivt till tråden som för diskussionen framåt, ta det via PM istället. Love, peace and understanding ;P

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Ett operativsystem som du har anpassat efter dina egna behov lär du väl arbeta mer effektivt i?

Om du nu får tid över till något annat än specialanpassning av ditt OS.
Dessutom har en normalanvändare i praktiken samma möjligheter att anpassa Windows eller Mac OS som Linux efter egna behov.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Dessutom har en normalanvändare i praktiken samma möjligheter att anpassa Windows eller Mac OS som Linux efter egna behov.

Det är sant. De som kan göra den enorma skillnaden är de som kan programmera. De andra har lika stor möjlighet att specialanpassa sitt OS med Windows. Finns mängder att saker att göra, bland annat specialanpassa explorer.exe för att få ett helt annat gui än det vanliga, men även utan det finns det mycket man kan göra i Windows också.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

…på en blandning av trolleri, trams, onödigheter, +1, etc. Missade säkert något. Anmäl inlägg som ni anser bryter mot reglerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabb sökning i tråden och hitta ingen liknande post.

Hur vet du att Microsoft inte övervakar vad du gör med din dator och utnyttjar
den informationen för egen vinning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ilja:

Skrivet av Bejje:

Det är sant. De som kan göra den enorma skillnaden är de som kan programmera. De andra har lika stor möjlighet att specialanpassa sitt OS med Windows. Finns mängder att saker att göra, bland annat specialanpassa explorer.exe för att få ett helt annat gui än det vanliga, men även utan det finns det mycket man kan göra i Windows också.

Vad är det som ska "programmeras"? Det är en ärlig fråga och ingen ordmärkning, men jag ser många som nämner detta ord i sammanhanget, och jag antar att de inte syftar på dwm-konceptet, precis. Jag har inte programmerat ett enda tecken vad gäller konfning av fönsterhanterare någonsin. Den jag använder nu sköter sin konfiguration genom vanliga textfiler, men det enda det leder till är att det är lättare att se vad olika saker gör, imho. Alla som kan använda en dator kan använda en texteditor, med ett extra antagande om läskunnighet.

Man måste inte sitta och anpassa saker hela tiden heller, men ett första steg i valfriheten är att det finns en uppsjö färdiga miljöer att välja på. Se här för exempel på fulla miljöer eller här för avskalade varianter. Dessa är bara att installera genom några knapptryckningar genom den centraliserade programbanken där all programvara samlats. Vill man installera Ubuntu och köra med standardmiljön Unity så får man göra det. Vill man ändra något i den kan man göra det, vill man helt byta ut den kan man göra det. Utan att behöva "programmera" ett iota .

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg borttaget*

§1.6 i reglerna:

Citat:

§1.6  Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Vad är det som ska "programmeras"? Det är en ärlig fråga och ingen ordmärkning, men jag ser många som nämner detta ord i sammanhanget, och jag antar att de inte syftar på dwm-konceptet, precis. Jag har inte programmerat ett enda tecken vad gäller konfning av fönsterhanterare någonsin. Den jag använder nu sköter sin konfiguration genom vanliga textfiler, men det enda det leder till är att det är lättare att se vad olika saker gör, imho. Alla som kan använda en dator kan använda en texteditor, med ett extra antagande om läskunnighet.

Man måste inte sitta och anpassa saker hela tiden heller, men ett första steg i valfriheten är att det finns en uppsjö färdiga miljöer att välja på. Se här för exempel på fulla miljöer eller här för avskalade varianter. Dessa är bara att installera genom några knapptryckningar genom den centraliserade programbanken där all programvara samlats. Vill man installera Ubuntu och köra med standardmiljön Unity så får man göra det. Vill man ändra något i den kan man göra det, vill man helt byta ut den kan man göra det. Utan att behöva "programmera" ett iota .

Med programmera menar jag just det, programmera. Alla operativsystem har sina begränsningar vad man kan göra utan programmering. Det du kan göra i textfiler i din Linuxdistribution kan man troligen göra genom att lägga in tredjepartprogram i Windows, för det finns mängder av dom. Finns också program för Windows som baserar sin konfiguration på text-filer, minns inte namnet på dom nu då det var så länge sedan jag gjorde något sådant i Windows, men det finns.

Det jag menar är om man vill göra något radikalt, att modifiera en distribution så pass att det blir en ny distribution så kanske man vill slänga in några egna rader kod också. Men utöver det så tycker jag Linux och Windows är i stort sätt lika anpassningsbart. Skillnaden är att man ofta gör det i textfiler och terminalkommandon i Linux, men laddar ofta ner program som ordnar det mesta för Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag upplever personligen att det ofta är mycket enklare att göra större justeringar i Linux. Vill jag ha ett helt nytt DE kan jag bara kryssa i det i pakethanteraren och installera. Visst tar det en stund att ladda ned och installera alla paket men jag behöver ju knappast göra något aktivt under tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En stor fördel jag ser med många Linuxdistributioner också är att man kan liveboota från USB-minne t.ex. och köra systemet utan att installera det. Sen när det känns rätt så klickar man på installera bara. Det har jag nyttjat mycket under åren sedan det började bli vanligt. Att kunna testa distributioner som man inte har testat utan att behöva installera det är riktigt värdefullt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ah ok men förutom fönsterhanterare då är de inte mycket kodande ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Med programmera menar jag just det, programmera. Alla operativsystem har sina begränsningar vad man kan göra utan programmering.

Ja, det man kan göra utan programmering är saker som är explicit definierade genom programmeringen av ett program, men det är väldigt exotiskt att en Linuxanvändare ska ge sig in och faktiskt programmera saker vad gäller grafiska gränssnitt. Inte ens en riktigt inbiten Linuxanvändare med svart rock och solglasögon skulle propagera för att någon bör ge sig in i Gnome-källkoden och böka för att ändra något — den absoluta majoriteten av Linuxanvändare har aldrig kompilerat något i hela sitt liv, vågar jag säga.

Jag kompilerar verktyg som jag utvecklat/hjälpt till att utveckla själv, men precis som man inte behöver koda sin egen ordbehandlare i Windows så går det bra att använda andras program i Linux. Hade jag använt Windows så hade jag likväl behövt koda min egen specifika analysmjukvara som jag gör i Linux.

Skrivet av Bejje:

Det du kan göra i textfiler i din Linuxdistribution kan man troligen göra genom att lägga in tredjepartprogram i Windows, för det finns mängder av dom. Finns också program för Windows som baserar sin konfiguration på text-filer, minns inte namnet på dom nu då det var så länge sedan jag gjorde något sådant i Windows, men det finns.

Styrkan med ett system som Linux i detta fall är ju att konfigurering genom textfiler är en gemensam bas för så mycket, och verktygen för hanteringen av dessa har utvecklats sedan tidigt 70-tal. Ovanpå detta system finns GUI-verktyg som tillhandahas av skrivbordsmiljön som sköter modifiering av textfilerna åt användaren om man inte vill göra det själv (liksom GUI vanligen sköter registret åt Windowsanvändare), men man kan alltid gå längre än de av nödvändighet begränsade grafiska verktygen för att själv ändra saker på ett djupare plan. Många märker är att de med tiden föredrar den enkelhet och tydlighet som textbaserad konfiguration innebär, men det är absolut inte normen för precis alla verktyg.

Windows motsvarighet är ju då registret, och där har jag visserligen knappat runt i väldigt många timmar i mitt liv, men jag tror ingen säger emot om jag kort säger att registret inte är riktigt samma sak i tillgänglighet som /etc är i *nix-baserade system.

På DOS-tiden skedde konfigurationen i Microsoft-OS också till stor del i ett textbaserat gränssnitt (hej config.sys och autoexec.bat, var länge sedan sist ), och det finns säkert kvar arv från detta i .ini-filer i Windows 8, så jag försöker inte heller hävda att det inte existerar textfiler i Windows, men det är mer kuriosa än någon poäng i sig åt något håll.

Det kan nämnas att tillgängliga skrivbordsmiljöer/fönsterhanterare (DE/WM) täcker hela spannet mellan de mer minimalistiska varianterna vars konfiguration är dess källkod (som dwm som jag nämnde ovan), integrerade skriptspråk (t ex awesome), rena textfiler (t ex Fluxbox), till de större paketen som för användare är i praktiken oskiljbara från Windows konfigurationsmodell om man inte väljer att titta "bakom kulisserna" (som Gnome, Unity, KDE, Xfce, etc.). Detta breda spann är en del av det som menas med "valfrihet".

Skrivet av Bejje:

Det jag menar är om man vill göra något radikalt, att modifiera en distribution så pass att det blir en ny distribution så kanske man vill slänga in några egna rader kod också. Men utöver det så tycker jag Linux och Windows är i stort sätt lika anpassningsbart. Skillnaden är att man ofta gör det i textfiler och terminalkommandon i Linux, men laddar ofta ner program som ordnar det mesta för Windows.

En ny distribution blir det inte om man installerar andra DE/WM som är en del av samma distribution. Det är fortfarande Ubuntu även om man väljer KDE över standardmiljön Unity.

Betydelseskillnaden som en mängd användare syftar på i denna tråd när de nämner att anpassningsbarheten är bättre i Linux är dels att existerande DE/WM går att konfigurera (genom textfiler och/eller grafiskt gränssnitt — det är inte det centrala), liksom man kan göra i Windows, och dels att det finns mängder med fundamentalt olika DE/WM att välja på, och dessa dessutom är fullt integrerade i distributionen.

Detta är också bara en utveckling av konfigurationsbegreppet ur det specifika DE/WM-perspektivet. Det representerar inte alla aspekter av det som andra nämnt i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 93Clocker:

Ah ok men förutom fönsterhanterare då är de inte mycket kodande ?

Om man vill så får man koda så mycket man vill, men det är ingen som tvingar någon. Om du undrar över teminalen och om man måste använda den (dvs skriva kommandon som `sudo aptitude update` istf att klicka "Uppdatera paketlistor" i ett grafiskt program), så måste man inte göra det om man väljer att gå den "vanliga" vägen vid installation av t ex Ubuntu. Tanken är att de verktyg som är inkluderade i de stora skrivbordsmiljöerna ska vara tillräckliga. Men iom att möjligheten finns att gå djupare i systemet så är det många som väljer att utforska även den underliggande aspekten av systemet. Människor är nyfikna i allmänhet, teknikintresserade människor tiopotenser mer så.

Om man stöter på något specifikt problem kanske man hittar färdiga kommandon på något forum på nätet som man ska använda terminalen till, men det finns ingen anledning till att det ska vara "farligare" att skriva något i en terminal än att klicka i en ruta i grafiskt gränssnitt. Däremot så finns det oändligt med möjligheter att göra saker i en terminal, men omöjligen oändligt med förprogrammerade kryssrutor i olika konfigurationsverktyg.

För den delen så har jag flera gånger stött på specifika i Windowsmiljö då Microsoft Knowledge Base sagt åt mig att öppna kommandotolken i Windows och skriva vissa kommandon, eller ändra ett visst värde i registret, vilket bör anses vara lika "farligt" som att öppna en terminal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill tacka phz för två extremt utförliga svar
(Trollar inte)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

En ny distribution blir det inte om man installerar andra DE/WM som är en del av samma distribution. Det är fortfarande Ubuntu även om man väljer KDE över standardmiljön Unity.

Betydelseskillnaden som en mängd användare syftar på i denna tråd när de nämner att anpassningsbarheten är bättre i Linux är dels att existerande DE/WM går att konfigurera (genom textfiler och/eller grafiskt gränssnitt — det är inte det centrala), liksom man kan göra i Windows, och dels att det finns mängder med fundamentalt olika DE/WM att välja på, och dessa dessutom är fullt integrerade i distributionen.

Detta är också bara en utveckling av konfigurationsbegreppet ur det specifika DE/WM-perspektivet. Det representerar inte alla aspekter av det som andra nämnt i tråden.

Nu verkar det som att du bara snackar om grafisk modifiering, typ fönsterhanterare, men jag tänkte mer på helheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Om man vill så får man koda så mycket man vill, men det är ingen som tvingar någon. Om du undrar över teminalen och om man måste använda den (dvs skriva kommandon som `sudo aptitude update` istf att klicka "Uppdatera paketlistor" i ett grafiskt program), så måste man inte göra det om man väljer att gå den "vanliga" vägen vid installation av t ex Ubuntu. Tanken är att de verktyg som är inkluderade i de stora skrivbordsmiljöerna ska vara tillräckliga. Men iom att möjligheten finns att gå djupare i systemet så är det många som väljer att utforska även den underliggande aspekten av systemet. Människor är nyfikna i allmänhet, teknikintresserade människor tiopotenser mer så.

Om man stöter på något specifikt problem kanske man hittar färdiga kommandon på något forum på nätet som man ska använda terminalen till, men det finns ingen anledning till att det ska vara "farligare" att skriva något i en terminal än att klicka i en ruta i grafiskt gränssnitt. Däremot så finns det oändligt med möjligheter att göra saker i en terminal, men omöjligen oändligt med förprogrammerade kryssrutor i olika konfigurationsverktyg.

För den delen så har jag flera gånger stött på specifika i Windowsmiljö då Microsoft Knowledge Base sagt åt mig att öppna kommandotolken i Windows och skriva vissa kommandon, eller ändra ett visst värde i registret, vilket bör anses vara lika "farligt" som att öppna en terminal.

Gällande terminalen, som är oerhört kraftfull i Linux, så är senaste versionerna av Powerhell inte fy skam heller. Kan göra otroligt mycket där med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Om det fungerar för dig, så varför skulle du byta? Vill du att folk ska argumentera för varför du ska byta, fast du inte anser att du har någon anledning att byta? Detta är en försäljares roll, men en stor del av poängen är just relaterad till att det inte på samma sätt finns försäljare som försöker övertyga folk att byta för försäljarnas egen vinning — inga $1.5 miljarder att lägga på PR för varje ny version.

Om du använder datorn till att spela spel som finns till Windows, och använda de program som finns till Windows, så använd Windows.

Jag har en känsla av att jag kommer länka denna artikel ofta den närmaste tiden: Linux is not Windows. Notera att artikeln är antik i datormått mätt, men den tar ändå upp en hel del viktiga poänger.

Det är väldigt onödigt för alla parter att gå in i en diskussion gällande om A eller B är "bäst" (i en subjektiv mening) där ena parten redan från början "vet" att A är bäst för denna, och värderar allt som sägs om B utifrån ett perspektiv som redan bestämt att A är bäst. Det är "Android vs Iphone", "AMD vs Intel", "Nvidia vs AMD", "vänstern vs alliansen", "Färjestad vs Djurgården", etc. all over again .

Folk kommer säga "Linux är öppet", du kommer säga "det spelar ingen roll för mig".
Folk kommer säga "Linux har inga virus", du kommer säga "det har jag inte fått ändå".
Folk kommer säga "Linux är gratis", du kommer säga "Windows har man ju redan ändå".
Folk kommer säga "Linux är mer konfigurerbart", du kommer säga "Windows är redan som jag vill ha det".
Folk kommer säga "Linux är resurssnålare", du kommer säga "Windows är snabbt nog för mig ändå".
Folk kommer säga "Linux tar inte 40 GB diskutrymme", du kommer säga "jag har tillräckligt med diskutrymme".
Du kommer säga "Photoshop finns inte till Linux", folk kommer säga "GIMP är lika bra".
Du kommer säga "Microsoft Office finns inte till Linux", folk kommer säga "LibreOffice är lika bra".
Du kommer säga "Linux stöder inte lika många spel", folk kommer säga "vi spelar inte dessa ändå".
Du kommer säga "Skypeklienten är dålig i Linux", folk kommer säga "det är Microsofts fel, och vi använder andra alternativ".
osv osv osv.

Om man värderar allt utifrån perspektivet att Windows är det bästa sedan skivat bröd och allt man lärt sig gällande datorer har skett i en Windowsmiljö, och man inte ser sig begränsad eller är sugen på att prova något nytt, vilken chans har Linux att övertyga?

Om man däremot vill göra saker som man märker inte går att göra i Windows men däremot i Linux — man kanske är nyfiken på att lära sig mer om datorn, man kanske vill driva servrar av olika slag, kanske se något annat än den miljö man är uppvuxen med, man kan tänka sig att ge något som inte är exakt likadant som det man är van vid en chans — då kan det säkert bli en lyckträff att prova Linux, som det blivit för många andra (utan försäljare! ). Kanske märker man att man anser att Linuxsättet att sköta saker är mycket smidigare och trevligare. Kanske man börjar förstå varför vissa värderar egenskaper som "öppenhet" högt, osv. Men att gå in med inställningen: "kom igen, övertyga mig!", fast man inte ser någon anledning att byta, låter som ett recept på en dålig upplevelse, och en diskussion som inte kommer någonstans.

Tack för du tog dig tid att skriva detta, riktigt härligt svar!

Permalänk
Medlem

Som många redan har sagt innan "Linux är inte Windows" och det tål att sägas fler gånger, jag har använt linux till och från sen slutet av nittiotalet, och som primärt OS sen typ 2005, men jag kommer än idag ihåg när jag tog beslutet att byta windows som primärt os till linux som primärt os, jag satt och moddade windows en kväll och det slog mig att det typ bara var windows kärnan kvar som jag inte hade bytt ut mot något annat, och då tänkte jag "Varför sitter jag och lägger ner massa tid på att modda/konfigurerar windows när allt detta kunde ha gjorts på en handvändning i Linux med fler alternativ?", och några minuter senare så blåste jag datorn och installerade enbart Ubuntu, tror jag satt enbart i Ubuntu i ett år eller något sånt innan jag var tvungen att dualboota med windows pga att jag skulle på något LAN å spela massa spel, men nu sitter jag i enbart Kubuntu (Ubuntu med KDE som fönsterhanterar) och det ska mycket till för att jag ska installera Windows på datorn igen(skulle vara något spel isf).

Linux är som sagt inte för alla, men för mig så är Linux mer smidigt och snabbare, men det kräver att man lär sig hur Linux fungerar, på samma sätt som man måste veta hur windows fungerar, annars så kommer det bli massa strul, speciellt om man har svårt att låta bli att pilla

Kan säga att de flesta problem jag haft med Linux är att jag har pillat för mycket, men man lär sig vad man kan göra och vad man INTE bör göra

Det jag gillar med linux system är att uppdaterings hanteraren hanterar alla program, så det är lätta och smidigt att uppdatera och installera nya program, man slipper flänga runt på massa hemsidor för att installera program och hämta uppdateringar.

Det jag också gillar med Linux är att jag snabbt kan installera linux med alla program och uppdateringar jag behöver och oftast inte behöver konfigurerar så mycket för att få det som jag vill ha det.

Och vill man veta hur saker fungerar och hur de hänger ihop så är Linux underbart till skillnad från windows, men är man hjärndöd och bara vill spela de senaste spelen och inte vill lära sig nånting så är windows bättre

Skämt å sido, känner man att man inte har något behov av att byta ut windows så ska man nog inte heller byta ut windows, man ska installera Linux när det fyller ett syfte, inte för att man som sagt vill ha ett "bättre windows", Linux är annorlunda jämfört med windows, men stör man sig på massa grejer i windows så kan det vara läge att testa Linux eller så kanske Appel är ett bättre alternativ, flertalet tillfällen när folk klagar på Linux är det för att de inte vill lägga ner tid till att förstå hur Linux fungerar, då är det i många fall bättre att de går tillbaka till windows eller skaffar en Appel dator, att försöka övertyga folk att Linux är bättre än något annat operativ system är i mitt tycke väldigt meningslöst, skapar bara massa motsättningar där det inte behöver vara några.

Men som sagt det kostar inget(mer än tid) att testa Linux så varför inte?

Permalänk
Medlem

Linux är bra, det håller alla stollar borta från riktiga OS som FreeBSD ;-). Älskar man datorer så faller det naturligt att man vill lära sig mycket om hur allt funkar. Jag tycker man får mer förståelse om man använder ett gui så lite som möjligt. Om man i ett Windowsprogram klickar på en knapp i inställningarna så vet man inte vad som hände egentligen. Detta gäller ju i alla gui, även i linux. Skillnaden är att i linux så finns det oftast bara en .config-fil till ett program. Om man editerar den .config-filen manuellt är det som att rista i sten, inställningen håller garanterat.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleipner42:

Terminalen är en rätt stor fördel mot Windows.

Fast med PowerShell kan du göra rätt mycket.
Och om du inte gillar PowerShell kan du trycka in CygWin i din Windows-dator.

Skrivet av ozric:

Linux är bra, det håller alla stollar borta från riktiga OS som FreeBSD ;-). Älskar man datorer så faller det naturligt att man vill lära sig mycket om hur allt funkar. Jag tycker man får mer förståelse om man använder ett gui så lite som möjligt. Om man i ett Windowsprogram klickar på en knapp i inställningarna så vet man inte vad som hände egentligen. Detta gäller ju i alla gui, även i linux. Skillnaden är att i linux så finns det oftast bara en .config-fil till ett program. Om man editerar den .config-filen manuellt är det som att rista i sten, inställningen håller garanterat.

Jag har aldrig (efter att ha provat FreeBSD, förstås) förstått varför man skulle vilja välja FreeBSD när det finns OpenBSD. Om man nu vill köra *BSD.
FreeBSD upplever jag som något mellanting mellan Linux och OpenBSD, där man inte har Linux' fördelar med stöd för sjukt mycket hårdvara, och inte heller den säkerhet i systemet som det ogästvänliga OpenBSD tillhandahåller.

Skrivet av xilli:

Jag använder endast linux när jag ska programmera då det är sjukt mkt smidigare än att göra det på windows.

Programmera -> Linux
Allt annat -> Windows

Men ... det beror ju helt och hållet på vad du ska programmera!! För du skriver väl inte Windows .NET-applikationer i Linux och korskompilerar?
Jag tycker att programmering för Windows görs enklast i Windows, och programmering för Linux och andra UN*X-system bäst i sådana system.

Skrivet av Harblax:

Söker en utförlig förklaring på varför folk använder Linux över Windows eller OS X.

Linux på en gammal laptop, server eller liknande är förståeligt, men låt säga att jag använder datorn till att redigera film, bilder, spela spel och göra musik. Varför skulle jag välja Linux över Windows eller OS X?

Det finns i dag inga riktigt bra videoredigeringsprogram till Linux. Program som t.ex. OpenShot är okej, men inget man kan använda om man ska göra seriösa saker. Då är man hänvisad till Windows eller Mac OS X. Vad jag förstår gäller samma sak om man ska göra musik seriöst, då är det också Windows eller Mac OS X som gäller.

Men så har man ju förstås möjligheten att använda virtualisering, så kan man plocka russinen ur kakan. På min maskin, som är filserver, webserver, desktopmaskin, FTP-server, WLAN-accesspunkt och lite allt möjligt, kör jag Linux. Att ens fundera på att sätta upp samma konfiguration med Windows är en mardröm. Sedan kör jag Windows i en virtuell maskin i vilken jag kan använda Windows-specifik programvara som då exempelvis videoredigeringsprogram. (På motsvarande sätt kan man ju köra Linux i en virtuell maskin ovanpå Windows om man primärt vill använda Windows men då och då ha tillgång till Linux.)

Förr i världen var argumentet om gratis programvara mycket starkare för Linux än vad det är i dag; nu för tiden kan jag köra alla mina "vanliga" gratisprogram som Firefox, Thunderbird, Gimp, vim, etc. i utmärkta Windows-versioner. Detsamma gäller OpenOffice och dylikt. Så utöver licensavgiften för själva operativsystemet (som man slipper med Linux) så kan man få sin Windows ganska billig om man inte har behov av Office-paket, Photoshop o.s.v. (De flesta struntar ju i detta och kör piratversioner, men på det sättet kan man inte göra en rättvis jämförelse.)

I grunden är valet detsamma som varför folk väljer Volvo V70, VW Passat Variant eller Audi A6 kombi; alla är familjefraktare som fyller samma funktion, men de gör det på lite olika sätt och har lite olika pris beroende på vilken konfiguration man behöver.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Fast med PowerShell kan du göra rätt mycket.
Och om du inte gillar PowerShell kan du trycka in CygWin i din Windows-dator.

PowerShell är en rejäl uppgradering mot hur det var innan, och om man bara jämför PowerShell med ett Linux shell så är det inte så stora skillnader (det är skillnader), men man får inte glömma bort att ett Linux system har VÄLDIGT mycket större utbud av terminal applikationer jämfört med windows, och det är väldigt enkelt att utvidga antalet ytterligare i Linux och där har vi vad som gör Windows inte riktigt spelar i samma liga än, och tyvärr så är inte CygWin något alternativ då det troligtvis alltid kommer vara en andrahands invånare i ett windows system.

Men som sagt PowerShell är något som drar åt rätt riktning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XyC0:

PowerShell är en rejäl uppgradering mot hur det var innan, och om man bara jämför PowerShell med ett Linux shell så är det inte så stora skillnader (det är skillnader), men man får inte glömma bort att ett Linux system har VÄLDIGT mycket större utbud av terminal applikationer jämfört med windows, och det är väldigt enkelt att utvidga antalet ytterligare i Linux och där har vi vad som gör Windows inte riktigt spelar i samma liga än, och tyvärr så är inte CygWin något alternativ då det troligtvis alltid kommer vara en andrahands invånare i ett windows system.

Precis, när man säger att "terminalen" är en styrka i *nix så handlar det inte bara om att Bash/ZSH/etc. existerar, utan om hela miljön och att systemet har en grundtanke i att allt ska stå på enkla fundament som tillsammans bygger upp komplexitet. Powershell är precis som Bash ett komplett skriptspråk — men det som är styrkan i *nix är ju sambandet med alla andra terminalverktyg och systemet, och hur de interagerar, och att de öht kan interagera. Det är det som menas med att "terminalen" är en styrka.

Det går in i den s k Unixfilosofin, vilken kan uttryckas exempelvis som:

Skrivet av Doug McIlroy:

This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.

Att säga att Powershell är ett substitut för terminalen är att missa poängen och att inte förstå vad som menas. Att Powershell numera existerar är positivt för att förenkla viss administration, men det adresserar inte ens många av de uppgifter som terminalgränssnittet i *nix löser. Det är en djupare fråga än bara "man skriver text, alltså är det samma sak".

Jag hade kunnat stanna där, men kan utveckla lite. Unix-liknande system är i teorin uppbyggda kring ett (1) fundamentalt gränssnitt: text, och därmed hanteras i stort sett alla aspekter väl av terminalen och de verktyg som finns där. Detta är ingen slump, utan själva grundtanken med systemet, liksom uttrycktes i citatet ovan. Detta gör automation trivial och skötsel konsekvent. Windows infrastruktur och processkommunikation är uppbyggda kring olika tekniker som COM/COM+/DCOM/OLE/ActiveX/ADSI/WMI/registret/etc. Saker är mycket mer komplexa. Detta uttalande är inget som är kontroversiellt ens bland personerna bakom Windows (men en PR-person kanske skulle uttryckt det annorlunda). En av personerna som utvecklade Powershell har skrivit ett utförligt svar på den lite märkligt ställda frågan "Powershell vs Cygwin", där han förklarar varför de utvecklade Powershell och konstaterar:

Skrivet av Jeffrey Snover:

In all honesty, we are digging ourselves out of a 30 year hole so it is going to take a while.

Det hade inte hjälpt att bara slänga över portar av Bash/grep/AWK/sed/GNU Coreutils/etc. till Windows — för systemet är inte gjort för administration på detta sätt. Powershells uppgift är att täcka upp luckan, men det aspirerar inte på att bli navet i ett enhetligt gränssnitt för hela systemet på det sätt som terminalen är för *nix. Positivt eller negativt är upp till var och en att bestämma och beror på situation, men frågan "Powershell vs terminalen" kan inte behandlas på ett konstruktivt sätt om man inte har insikten i skillnaden mellan systemen (och denna skillnad är som Snover säger hela anledningen till att Powershell ens existerar, istf att bara använda de standardverktyg som utvecklats sedan datorns begynnelse).

Visa signatur