Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Windows är generellt väldigt bugg fritt och fungerar utan ansträngning från start,
dock kommer Windows inte med basprogram som Ubuntu. Blåskärm och liknande problem uppkommer oftast av felaktig eller defekt hårdvara när man byggt ihop datorer själva, det är oftast ingen prestige att använda Windows, är mer åt arbetshöst som många sliter och slänger utan att uppskatta, normalmassan.

När ett problem uppstår, är det ett problem med helheten med OS och då kommer direkt få negativ bedömning utan vidare eftersökning varför. När ett problem för en kunnig uppstår, så försöker man ta reda på vad som gör detta utan bedöma operativsystemet som ett problem OS, vilket inte en okunnig gör.

Det är massan som är de känsliga kunderna när problem uppstår och det är där företag förlorar och vinner kunder.
Allt måste fungera, däremot "måste" inte allt fungera 100% för kunniga för det blir mer som en utmaning att fixa systemet utan att gnälla.

Så jag ser inte riktigt hur din teori stämmer. Dock är det ju så att Linux används större delen av kunniga, men därför ser jag inte varför det skulle skapas fler problem trådar om man kan ta reda på och läsa sig fram själv.

Nej. Windows är inte buggfritt.
Hårdvaruproblem är inte det jag pekar på heller.

När jag nämner mörkertalet så menar jag de människor som helt sonika inte rapporterar in problem de stöter på. Hur många Windows-användare bugg-rapporterar? ...och de som ändå gör det, till vem skickar de buggrapporten? och hur samla statistiken in?
Det jag försöker peka på är att Windows har inga bra lösningar när det kommer till att rapportera in problem. Som grädde på moset har varje programmakare sitt eget system att rapportera buggar på, av de ytterst fåtal programsviter som har buggrapporteringsmöjligheter.

Linux däremot har en hel del hel halvautomatiserade buggrapporteringsmetoder. Däribland Bugzilla, som väldigt många programmakare använder sig av. Därtill har man andra centraliserande buggrapporteringsverktyg via CVS, subversion med flera andra.
Visst hittar fler och fler av dessa in i Windows-världen, men det är låååångt ifrån jämförbart med de öppna *nix-systemen.

Så det här med att föra statistik över vilket system som får mest klagomål är omöjligt. Mörkertalen är på tok för stora, och i Windows fall på tok för utspritt att ens kunna få fram några värden med spårämnen av "vettigt" i sig.

Klagomåls-statistik över respektive system: Kan gott tas med en rejäl grävskopa salt. Två också.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Programmerare som även kan mycket om Linux kör det istället för Windows/OS X eftersom de kan ändra exakt vad som helst i systemet och anpassa det till just deras behov. Eftersom de vet vad de gör så tycker de inte att är svårt att konfigurera systemet och lösa problem med det. Då finns det ingen större anledning för dem att välja annat OS istället. Dessutom är det gratis.

Det finns även ett nästan helt annat utbud av program där en mycket större andel är gratis och open-source. Man brukar tänka att "Photoshop finns inte för Linux och det finns inget tillräckligt bra alternativ". Är man beroende av ett visst program som inte är tillgängligt för Linux så ska man inte köra Linux. Men ofta ser man kompetenta gratisalternativ till program som kostar på Windows. Det jag vill säga är att man ska inte säga att Linux är "dåligt" bara för att de programmen som man är ute efter inte finns. Det gäller att vara mer generell.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Har FL Studio kommit i en Linux version eller kör du den via Wine?
Har för mig att de sa att kärnan var rätt hårt knuten till windows API funktioner så därför det inte kommer någon OSX version (som det ser ut nu). Men de kanske har ändrat sig och skrivit om kärnan?

Kör fl via Wine, funkar ypperligt, iaf ver 8 som jag kör(inte orkat byta upp mig då alla mina projekt är därifrån)

funkar klockrent! Men jag föredrar Renoise alla dagar i veckan!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harblax:

men låt säga att jag använder datorn till att redigera film, bilder, spela spel och göra musik. Varför skulle jag välja Linux över Windows eller OS X?

Du bör du inte. Jag gör inget av det där, utan använder datorn till att surfa, titta på film, lyssna på musik, och programmera. Därför använder jag linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Mitt ursprungliga uttalande var ett svar på att CLI skulle vara "ologiskt" och "inkonsekvent". För att någon ska komma till den slutsatsen så kan jag bara anta att personen likställer CLI med "kommandoprompten", dvs ett bökigt gränssnitt med få möjligheter, vilket var anledningen till den liknelsen. Vidare diskussionspunkter anser jag du har dragit in i diskussionen, vilket mycket möjligen kan vara med hjälp av oklara formuleringar från min sida.

De är jämförbara i ett vakuum, vilket jag skrev, men poängen var att det inte hjälper något till att göra den jämförelsen i kontexten de används. "Direkt jämförbara" hade kanske varit än tydligare för att poängtera vad jag menade ursprungligen, men jag utvecklade detta i ett senare svar.

Bash var i mitt ursprungliga inlägg i den tråd från vilken detta spår flyttades arketypen för ett effektivt CLI, som drar mycket av sin kraft av att hela systemet är uppbyggt kring ett gränssnitt som behandlas väl med skalet. Powershell argumenterade jag i ett gammalt inlägg i denna tråd för var en efterkonstruktion för att täcka delar av samma uppgifter (vilket inte bör vara kontroversiellt i något läger, men kanske ord som inte skulle användas i PR-material), men inte är en övergripande modell för systemskötsel; det är inte en fundamental bas utifrån vilken systemet definieras (vilket du själv skriver att du hoppas ej heller i framtiden ska hända).

Poängen var initialt i Newelltråden att visa upp en större mångfald av begreppet "CLI", med Bash som belysande exempel.

Det är en trevlig funktion, men den finns i Bash också, så det är mer ett konstaterande än ett argument. Där under namnet "Bash completion", vilket enligt googling funnits sedan Bash 2.04 som släpptes 2000. Som en analog så kan jag alltså skriva `ls -` och sedan tabba fram alla växlar till `ls`.

Just grunden anser jag passar bättre som text, då konfigurationsfiler och annat i mina ögon lämpar sig bättre i den formen. Man har direkt styrkan hos avancerade textredigerare (`regedit` i all ära ). Man kan trivialt lägga in konfiguration i versionshanteringssystem för att diffa, se historik, etc.

Vad gäller programkommunikation så är idén med "text" (vilket är i vid betydelse enligt virtual voids exempel med pipes och omdirigering) att den som främsta egenskap ska gå att kombinera. Den vinner måhända inte över kompilerade program för enstaka uppgifter, men att gå in på prestanda är ytterligare ett snedspår i diskussionen som snarast kopplar till "premature optimization" för de uppgifter som systemadministration behandlar.

Men visst, en standardiserad databaslösning vore en annan möjlighet. Då är man dock tillbaka till postulatet om att de enklaste gränssnitten är de som är mest generella, och att generella gränssnitt är de som är "bäst" ur just en generell synpunkt. Det är en grund i "filosofin".

Det är återigen en utsaga som behandlar uppgifter bortom själva systemets uppbyggnad, och som tidigare sagts så är prestandakritiska applikationer en annan bollplan. "Unixfilosofin" förespråkar inte att man ska förkasta binära format. Data är data, men beskrivning av data, i form av t ex konfiguration eller dokumentation, vinner på att vara i dess mest tillgängliga form ("men inte lättillgängligare än så!", om man får parafrasera). Det är vad "filosofin" pekar på. Att den kallas just "Unixfilosofin" är historiskt i datorkontext, men slutsatsen är inte speciellt kontroversiell i övrigt: information som är dold är svårare att ta till sig än information som är lättillgänglig.

1. Den åsikten får man givetvis ha, men det känns som att du övertolkar "Unixfilosofin" in absurdum och anser att den absurda slutsatsen är just absurd, vilket den är, men den reflekterar inte filosofin.

2. Den specifika diskussionen anser jag att det är du som startat, om man ser på kontexten i vilken spåret började. Sakfrågan var snarare "CLI vs GUI", där Bash användes som ett exempel på ett kraftfullt CLI i en kraftfull kontext (och kontexten var just Linuxbaserade system).

3. Ja, Powershell är en tillgång. Dess applikation som interaktivt verktyg beror ju dock mycket på vad man har att jobba med, och där har *nix-system en fördel, då terminalen alltid varit en självklar del; dvs man slipper brasklappen "nyare program" och kan i stället luta sig på "program som utvecklats sedan datorsystemens begynnelse". Detta har väl ej heller argumenterats emot i större utsträckning.

4. Ja, det upprepar min #3 ovan.

5. Bash har samma funktionalitet (och ZSH/etc. för den delen). I praktiken så används tab completion nog främst (iaf av mig) till att slippa skriva saker, mer än som dokumentation över funktionalitet och växlar, där en manualsida av naturen har större möjligheter.

Detta är inte tänkt att vara någon religiös "AIK vs Djurgården"-diskussion som använde som liknelse tidigare, men det känns som att det fortfarande finns missförstånd gällande vad "text" innebär i sammanhanget, vad "filosofin" implicerar, var den applicerar, vad Bash har för funktionalitet, etc.

Forum är ett av de mer tydliga exemplen på Wiios lagar antar jag och jag är lysande på att tolka saker fel. Det är långt från omöjligt att jag argumenterat mot någon inbillad ställning.

Jag tror jag reagerade på något du skrev om CLIer och arketypen för konsekvens och logik. Vilket i min mening beror väldigt mycket på lagret under CLI-delen. Men det är väl knappast något som debatteras mot heller.

Att dra Unixfilosofin till sin extrem var bara tänkt att illustrera bristerna i den modellen, inte att hävda att det var modellen. Otydligt av mig. Så länge man inte är fanatisk så undviker man ju de problemen och det är ju rätt många program som körs under UNIX som inte följer paradigmet.

Jag har sett att Gentoo haft flaggan för bash-autocomplete rätt länge. Men den verkar inte ha gjort något för mig (och var väl inte viktigt nog för att få fart på det), men om det skall gå så är det dags att ta en titt till på det.

Jag håller med om att konfigurationsinformation och gärna metadata för filer alltid borde finnas i textformat. Helst XML, JSON eller något liknande. Så information om vad som görs kan inkluderas. Även om Powershell låter en söka och ändra i registret så känns registret inte som en lysande idé.

Däremot så tycker jag alltid att man skall ha prestanda i tankarna när man tänker på system. Fast nu insåg jag att vi nog pratat förbi varandra där också. Om du menar att det inte spelar någon större roll om konfigurationsfilen tar en eller fem MB och huruvida den tolkas på femton eller femtio millisekunder så håller jag med. Mitt fokus var mer på hur systemet gör vad det gör och mindre på hur det styrs.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Jag vill sitta vid datorn ostört utan att 1000 program skriker om uppmärksamhet och vill uppdatera sig hela tiden.
Slippa virus och kunna göra allt de vanligaste utan att behöva ha en monsterdator.
Det är trevligt att Steam nu finns till linux. Det täpte för mig igen en saknad lucka. Nu kan allt bli bättre.

Linux är som en tickhoj eller BMX cyckel. Man kör från början bara runt med det som behövs och vill man montera reflexer och lyse så kan man.

Min pappa på 60+ stortrivs trots att datorkunskaperna är sådär. Flera av mina arbetskamrater är i nästintill dataanalfabeter och tycker linux är kanon!

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Öppen källkod = gratis och mer anpassningsbart.

Gratis = sämre program?

Förstår inte grejen med att allt ska vara gratis, varken mobilappar eller program.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För att ta ett exempel på vad jag menar: på vilket sätt är inte en fil likt /etc/network/interfaces helt överlägset att ha motsvarande information i en databas som spara saker binärt i ett format du typiskt inte känner till och bara kan läsa genom ett program får OS-leverantören (registret + Windows nätverkskonfig)?

Även helt utan dokumentation kan de flesta som vet något om nätverk lura ut vad detta gör

auto lo eth0 iface lo inet loopback iface eth0 inet dhcp

så varför ska man inte använda "plain-text", finns absolut inga fördelar med ett binärformat här. Samma sak gäller för majoriteten av all konfiguration till program och OS.

Finns många ställen där man använder HW/programvara under många årtionden. Hur många program och dokumentation till program har du kvar till saker som som är över 15år gamla? Det är inte normalfallet att jobba med odokumenterade saker, men varför ska man inte välja ett format som hjälper den som behöver gräva fram något om 15-30 år när ytterst sällan finns någon fördel med binära format?

Internt i programmet transformerar man naturligtvis data till ett format som är effektivt att jobba med, men på disk bör data sparas på ett sätt som i nödfall kan tolkas av en människa som bara använder standardverktyg.

Nu vara det bara ett exempel på vad man kan gör och varför skulle jag gå via check-in till git -> checkout från git om jag bara vill kopiera ett filträd, framförallt om det handlar om många GB data? Poängen var med att visa att tack vare den hur skalet är utformat under UNIX så kan man enkelt lägga till funktioner som ingen alls tänkt på innan, i mitt fall nätverksstöd till tar.

I dagens uppkopplade värld och allt mer "moln"-tjänster så måste det vara en stor nackdel för PowerShell att man inte enkelt kan uppnå nätverkstransparens. Sättet skalet i UNIX är utformat gör att det alltid kommer kunna anpassas till ny teknik och nya användarmönster.

Konfigurationsfiler håller jag med om att de skall vara i klartext och gärna XML eller liknande.

Hur många binärer som körs är över 15 år gamla och saknar dokumentation? Är programmet viktigt och man behöver komma åt data för all framtid så får man se till att ordna det på ett vettigt sätt. Personligen anser jag inte att "lagra i format som kan förstår av människa" uppfyller det kravet.

Att mata över data till text skall inte behövas och standardverktyg vet jag inte riktigt vad det skulle vara. Man kan lagra bilder i ren ASCII, något som på sätt och vis skulle göra dem lättare att förstå som människa. Men det är bättre att dokumentera filformatet och spara på något vettigt ställe. I binären som skall använda filerna till exempel.

På disk bör man ha ett diskvänligt format. Tycker jag. Satt och tittade på SAM/BAM-filer (sekvensdata) för ett tag sedan. Det kan skilja rätt mycket i storlek på dem och det påverkar lästid, tar utrymme och så vidare.

Tyvärr kan jag för lite om Powershell i nätverk och moln. Det vore intressant att lära sig mer om någon gång dock. Men ja, du har rätt i att flexibiliteten i Bash är användbar.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Gratis = sämre program?

Förstår inte grejen med att allt ska vara gratis, varken mobilappar eller program.

Kostande program = bättre program?

Förstår inte grejen med att allt måste kosta för att det ska få stämpeln "bra".

Ja, det var väl kanske lite drygt uttryckt, men poängen är i många fall valid.

Att ett program kostar pengar gör det inte nödvändigtvis till ett bra program, precis som att ett gratisalternativ inte nödvändigtvis är sämre. Visst, man hittar inte fullt så kompetenta mjukvaror som är gratis som de miljardprojekt vissa mjukvaror är (läs: MS Office, Adobes programsviter och så vidare), men så kostar de senare därefter. I professionella sammanhang är kanske priset motiverat, men för gemene man finns som regel fullt tillräckligt kompetenta program som inte kostar ett öre.

Sedan finns det självklart gratisprogram som är helt värdelösa där ett betalalternativ är betydligt bättre, men det finns även tonvis av betalalternativ som är sämre än motsvarande gratisvarianter.

Att välja ett gratisalternativ betyder inte att man per automatik är ovillig att betala, det handlar om att det inte är motiverat nog för ens egna behov att välja ett betalalternativ - oavsett om det handlar om funktioner man inte använder, att gratisalternativet har öppen källkod, att man har taskig ekonomi eller helt enkelt att betalalternativet har sämre funktionalitet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jakkes:

Gratis = sämre program?

Skrivet av Crazy Ferret:

Kostande program = bättre program?

Förstår inte grejen med att allt måste kosta för att det ska få stämpeln "bra".

Ja, det var väl kanske lite drygt uttryckt, men poängen är i många fall valid.

Att ett program kostar pengar gör det inte nödvändigtvis till ett bra program, precis som att ett gratisalternativ inte nödvändigtvis är sämre. Visst, man hittar inte fullt så kompetenta mjukvaror som är gratis som de miljardprojekt vissa mjukvaror är (läs: MS Office, Adobes programsviter och så vidare), men så kostar de senare därefter. I professionella sammanhang är kanske priset motiverat, men för gemene man finns som regel fullt tillräckligt kompetenta program som inte kostar ett öre.

Sedan finns det självklart gratisprogram som är helt värdelösa där ett betalalternativ är betydligt bättre, men det finns även tonvis av betalalternativ som är sämre än motsvarande gratisvarianter.

Att välja ett gratisalternativ betyder inte att man per automatik är ovillig att betala, det handlar om att det inte är motiverat nog för ens egna behov att välja ett betalalternativ - oavsett om det handlar om funktioner man inte använder, att gratisalternativet har öppen källkod, att man har taskig ekonomi eller helt enkelt att betalalternativet har sämre funktionalitet.

Jag ser bara fördelar med fria/öppna program.
Det sätter press på programmakarna. Det går inte att slänga ihop något halv-dant och sedan ta duktigt betalt för det idag. Det gick förr, men inte längre.
För att kunna ta betalt för ett program idag så måste det överträffa de fria alternativen, och det rätt rejält.

Personligen använder jag hellre fria/öppna program, än att betala och förnya licenser hit och dit, även om de fria alternativen är "enklare".
Många av dagens fria alternativ är dessutom riktigt kompetenta, och kan till och med i vissa fall överträffa de dyra konkurrenterna.

Tar mig själv som exempel:
Jag sitter under ett fritt system, med program och sviter som är helt fria, och utvecklar webbapplikationer och grafik.
Samma svit under ett mer slutet system skulle ha kostat mig hundratusentals kronor i programvaru-licenser, som jag dessutom skulle behöva förnya med jämna mellanrum.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag ser bara fördelar med fria/öppna program.
Det sätter press på programmakarna. Det går inte att slänga ihop något halv-dant och sedan ta duktigt betalt för det idag. Det gick förr, men inte längre.
För att kunna ta betalt för ett program idag så måste det överträffa de fria alternativen, och det rätt rejält.

Personligen använder jag hellre fria/öppna program, än att betala och förnya licenser hit och dit, även om de fria alternativen är "enklare".
Många av dagens fria alternativ är dessutom riktigt kompetenta, och kan till och med i vissa fall överträffa de dyra konkurrenterna.

Tar mig själv som exempel:
Jag sitter under ett fritt system, med program och sviter som är helt fria, och utvecklar webbapplikationer och grafik.
Samma svit under ett mer slutet system skulle ha kostat mig hundratusentals kronor i programvaru-licenser, som jag dessutom skulle behöva förnya med jämna mellanrum.

Japp, om man utvecklar websidor, grafik, ljud, filmanimering m.m. så finns det stora pengar att spara på att använda fria alternativ.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jakkes:

Gratis = sämre program?

Saker som är gratis kostar mindre pengar än saker man måste betala för.

Anta att en person har tre datorer. Det är absolut inte ovanligt: en stationär, en laptop och en HTPC/server/något annat. Själv har jag till och med fler. Att installera ett gratis OS på dessa tre datorer kostar 0 kr. Att installera ett OS som kostar exempelvis 1000 kr kostar totalt 3000 kr. Har man fler datorer blir det naturligtvis ännu dyrare.

Och det är faktiskt så att alla inte vill (eller ens har råd att) slänga ut tusentals kronor på ett operativsystem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Nerd:

Det finns även ett nästan helt annat utbud av program där en mycket större andel är gratis och open-source. Man brukar tänka att "Photoshop finns inte för Linux och det finns inget tillräckligt bra alternativ". Är man beroende av ett visst program som inte är tillgängligt för Linux så ska man inte köra Linux. Men ofta ser man kompetenta gratisalternativ till program som kostar på Windows. Det jag vill säga är att man ska inte säga att Linux är "dåligt" bara för att de programmen som man är ute efter inte finns. Det gäller att vara mer generell.

Mitt problem med Windows är att enstaka program jag kör i Linux inte finns på Windows. Kdenlive är ett jag inte vet om det finns för Windows, eller någon vettig gratis ersättare. Annars finns det ju många program till Windows. No doubt. Men Photoshop i stället för GIMP? Nej, jag har inte råd.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Saker som är gratis kostar mindre pengar än saker man måste betala för.

Anta att en person har tre datorer. Det är absolut inte ovanligt: en stationär, en laptop och en HTPC/server/något annat. Själv har jag till och med fler. Att installera ett gratis OS på dessa tre datorer kostar 0 kr. Att installera ett OS som kostar exempelvis 1000 kr kostar totalt 3000 kr. Har man fler datorer blir det naturligtvis ännu dyrare.

Och det är faktiskt så att alla inte vill (eller ens har råd att) slänga ut tusentals kronor på ett operativsystem.

Fast du glömmer att Windows följer med så gott som alla datorer varesig du vill eller inte, så man behöver inte lägga ut något extra för det när man köper en dator.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Fast du glömmer att Windows följer med så gott som alla datorer varesig du vill eller inte, så man behöver inte lägga ut något extra för det när man köper en dator.

Nu förstår jag inte. Det följde inte med de två stationära datorer jag har köpt och byggt. Windows 8 följde med min laptop, men jag vill inte ha Windows 8, jag vill ha Windows 7. Så i praktiken har det inte följt med någon av mina datorer.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HurMycket:

Nu förstår jag inte. Det följde inte med de två stationära datorer jag har köpt och byggt. Windows 8 följde med min laptop, men jag vill inte ha Windows 8, jag vill ha Windows 7. Så i praktiken har det inte följt med någon av mina datorer.

Fick du prisreduktion på laptopen eftersom du inte ville ha med operativsystemet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fick du prisreduktion på laptopen eftersom du inte ville ha med operativsystemet ?

Nej; jag köpte den begagnad.

Faktum kvarstår: Windows kostar mer pengar än OS som är gratis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Bygger man själv så följer det ju så klart inte med, det får man välja själv. Men även om jag köper den billigaste laptop jag kan hitta för mellan 2000-3000kr så följer windows ändå med trots att det kostar över 1000kr att köpa separat, så ser man det på det sättet så kostar ju själva datorn bara mellan 1000-2000kr.

Köper man begagnat så följer ju OS allt som oftast med förutsatt att den dator man köper begagnad har varit köpt från butik och inte byggd själv.

Men oavsett så är så klart gratis OS alltid billigast och jag använder själv Linux, men även Windows.
Köper jag en ny dator så följer ju Windows med på köpet och då kan jag ju lika gärna använda det istället för att kasta bort det och slänga in valfri Linux distribution som jag ändå inte sparar några pengar på.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Bygger man själv så följer det ju så klart inte med, det får man välja själv. Men även om jag köper den billigaste laptop jag kan hitta för mellan 2000-3000kr så följer windows ändå med trots att det kostar över 1000kr att köpa separat, så ser man det på det sättet så kostar ju själva datorn bara mellan 1000-2000kr.

Köper man begagnat så följer ju OS allt som oftast med förutsatt att den dator man köper begagnad har varit köpt från butik och inte byggd själv.

Men oavsett så är så klart gratis OS alltid billigast och jag använder själv Linux, men även Windows.
Köper jag en ny dator så följer ju Windows med på köpet och då kan jag ju lika gärna använda det istället för att kasta bort det och slänga in valfri Linux distribution som jag ändå inte sparar några pengar på.

OEM-versionen som du får med en laptop kostar inte över 1000 kr, utan snarare 800 kr (Windows 7).

Om man ser det på det sättet, dvs att själva datorn bara kostar 1000–2000 kr, är det ju helt värdelöst att man inte kan få den för det. (Men nu är det ju inte så: Windows-licensen utgör troligtvis en ytterst liten del av datorns pris.)

Dessutom får man i regel Windows 8 med nya laptops. Vill man ha Windows 7 blir det alltså ytterligare 800 eller 1500 kr, beroende på om man väljer OEM eller retail. Vill man däremot byta från Ubuntu till Arch kostar det 0.

Jag tycker inte att Windows följer med stationära datorer, för jag tycker inte att man köper färdiga märkesdatorer. Köper jag en stationär dator bygger jag den själv; något annat finns inte på kartan. Linux är gratis oavsett om man bygger själv, låter ÅF göra det eller köper en färdig märkes(skit)dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

OEM-versionen som du får med en laptop kostar inte över 1000 kr, utan snarare 800 kr (Windows 7).

Om man ser det på det sättet, dvs att själva datorn bara kostar 1000–2000 kr, är det ju helt värdelöst att man inte kan få den för det. (Men nu är det ju inte så: Windows-licensen utgör troligtvis en ytterst liten del av datorns pris.)

Dessutom får man i regel Windows 8 med nya laptops. Vill man ha Windows 7 blir det alltså ytterligare 800 eller 1500 kr, beroende på om man väljer OEM eller retail. Vill man däremot byta från Ubuntu till Arch kostar det 0.

Jag tycker inte att Windows följer med stationära datorer, för jag tycker inte att man köper färdiga märkesdatorer. Köper jag en stationär dator bygger jag den själv; något annat finns inte på kartan. Linux är gratis oavsett om man bygger själv, låter ÅF göra det eller köper en färdig märkes(skit)dator.

Håller med dig om att man bör bygga sin stationära dator själv. Jag har alltid gjort det och har alltså aldrig köpt en färdig stationär dator, men för merparten av människor så köper de färdiga datorer. Det bästa hade ju varit om man vid köp kunde få välja om man vill ha operativsystem eller inte och därmed spara en slant om man inte vill ha Windows med, men tyvärr är det ytterst få tillverkare som säljer datorer på det sättet. Dell har någon enstaka dator med Ubuntu om jag minns rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För att ta ett exempel på vad jag menar: på vilket sätt är inte en fil likt /etc/network/interfaces helt överlägset att ha motsvarande information i en databas som spara saker binärt i ett format du typiskt inte känner till och bara kan läsa genom ett program får OS-leverantören (registret + Windows nätverkskonfig)?

Hmm, var det inte så att man använder registret i Windows på ett sätt som inte alls är vad Digitals ingenjörer hade för avsikt när de skapade Windows NT till Microsift?

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Avstängd

För en vanlig användare finns det ingen anledning att köra Linux.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ryuk00:

Vad är det som inte fungerar för en vanlig användare ? Många verkar uppenbarligen vara nöjda med att använda telefoner och plattor och linux på desktop är betydligt mer kapabelt än de "lightversioner" som telefonerna kör.
Linux fungerar nog bäst av alla os för en normalanvändare idag, alllt bara fungerar och de flesta program man behöver är installerade direkt, Win lever för att det är en spelplattform men det håller på att ändras och skulle det bara komma en linuxbaserad spelkonsol skulle nog det ändras fort.
För den vanlige användaren finns ingen anledning att använda nått annat än linux så frågan är varför någon kör win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Haha, bästa troll-inlägget på länge!!

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det som inte fungerar för en vanlig användare ? Många verkar uppenbarligen vara nöjda med att använda telefoner och plattor och linux på desktop är betydligt mer kapabelt än de "lightversioner" som telefonerna kör.
Linux fungerar nog bäst av alla os för en normalanvändare idag, alllt bara fungerar och de flesta program man behöver är installerade direkt, Win lever för att det är en spelplattform men det håller på att ändras och skulle det bara komma en linuxbaserad spelkonsol skulle nog det ändras fort.
För den vanlige användaren finns ingen anledning att använda nått annat än linux så frågan är varför någon kör win.

De flesta vanliga användare är väldigt vana vid att köra Windows och jag tror att du underskattar hur jobbigt det är för dom flesta att byta OS på sin desktop. Jag menar inte själva installationen, utan att vänja sig vid ett nytt sätt att arbeta. Även fast det finns ett fint GUI (har egentligen inte testat att använda det), så läste jag på ett annat forum att det inte finns så mycket hjälp för att använda det. Terminalen i all ära, men tror inte det är något för en vanlig användare.

Skrivet av d97jro:

Haha, bästa troll-inlägget på länge!!

Troll för att min åsikt skiljer sig från din?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag körde endast Linux under 8 månaders tid och hade inga problem med det, men sen började det komma spel som jag inte kunde vara utan och som inte finns till Linux och som inte fungerar bra i Wine så då var jag tvungen att gå tillbaka till Windows tyvärr. Dualbootade dessa två gjorde jag länge under många års tid, men jag ser inte direkt vitsen med det längre. Varför boota om och byta operativ varje gång man ska spela? Känns bara onödigt. Jag vill ha ett operativsystem som jag kan göra så gott som allt i.

Jag kommer mycket troligt kasta ut Windows igen så fort det blir en "döperiod" för spel. Jag spelar inte mycket i normala fall, men senaste tiden har det kommit mycket jag vill spela. Kommer högst troligt att köpa mig en Playstation 4 när den kommer och då kan jag ju spela på den, så senast då åker Windows ut igen.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ryuk00:

De flesta vanliga användare är väldigt vana vid att köra Windows och jag tror att du underskattar hur jobbigt det är för dom flesta att byta OS på sin desktop. Jag menar inte själva installationen, utan att vänja sig vid ett nytt sätt att arbeta. Även fast det finns ett fint GUI (har egentligen inte testat att använda det), så läste jag på ett annat forum att det inte finns så mycket hjälp för att använda det. Terminalen i all ära, men tror inte det är något för en vanlig användare.

Troll för att min åsikt skiljer sig från din?

Det är en betydligt större omställning at byta mellan Win 7 och 8 än att byta mellan Win 7 och Mint
Det är tom lättare att byta till Ubuntu än att gå till win 7 > 8

Jag installerade linux åt en vän som inte är "nörd" eller spelare utan representerar en normalanvändare, han skriver lite textdokument mailar surfar och kollar på video från youtube dvs han lever mest i webläsaren och han har en androidplatta och en dator och det tog ett par månader innan han ens funderade på att det var linux han körde, han hade inte reagerat alls utan han bara loggade in och gjorde det han skulle och allt bara fungerade och det tog ett bra tag innan han ens undrade "vilket program datorn körde"

Han hade inte frågat eller klagat på att något inte fungerade, för det gjorde det och manövreringen var så pass intuitiv att han inte heler behövde fråga om hur han skulle göra saker, jag tycker det är ett bra bevis för att linux är smidigt, i win 8 förstår man inget alls utan att behöva läsa instuktioner tom för att stänga av datorn och ingenting är intuitivt eller flyter.
Dina argument håller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med Bejie !! Jag tröttnade helt på Win när 7an kom och gick över till att bara använda Linux i flera år.
Sedan lockade spel mig till att dualboota en tid.
Men när W8 dök upp så blev jag helt enkelt nyfiken och sedan riktigt förtjust så nu kör jag bara Win och för närvarande är jag nöjd.

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå folk som säger att linux är snabbare? Kanske på pappret men jag har inte fått den känslan i praktiken.
Har ändå testat ett par distar och ingen flyter så bra som W7.

Det är det som avgör för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Kan inte förstå folk som säger att linux är snabbare? Kanske på pappret men jag har inte fått den känslan i praktiken.
Har ändå testat ett par distar och ingen flyter så bra som W7.

Det är det som avgör för mig.

Jag håller med, har kört Linux vid sidan av win i flera år, provat dom flesta stora distros och inget flyter bättre en windows.