Vinner en 7200rpm disk något av SATA 6Gbit/s?

Permalänk

Vinner en 7200rpm disk något av SATA 6Gbit/s?

Hejsan,

Har haft lite problem med att jag inte kan spela in i 60FPS längre utan att det börjar hacka, 720p och 1080p funkar i 30FPS, men ingen av dem funkar någe vidare i 60FPS. Såg idag Jackfrags video om just video capture, och han använder Dxtory för inspelning, precis som jag, med samma settings som jag, och gjorde i Dxtory ett disktest för att kolla att disken är snabb nog för att spela in i 1080p 60FPS på.

När han körde testet fick han 165-175MB/s på sina mekaniska diskar, medan jag fick 70-85MB/s på mina två mekaniska, var av ingen av dem är speciellt gamla, knappt ett år ens, och båda är 7200rpm diskar. Kom på att eftersom jag har två SSDer så sitter båda mina mekaniska i SATA 2 portar istället för SATA 3, och frågan nu om det är det som gör skillnaden?

Trodde själv att SATA 2 var snabbt nog för 7200rpm, men kanske hade fel? Vad säger ni, varför sölar diskarna så?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Hur stort buffertminne har de?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hejsan,

Har haft lite problem med att jag inte kan spela in i 60FPS längre utan att det börjar hacka, 720p och 1080p funkar i 30FPS, men ingen av dem funkar någe vidare i 60FPS. Såg idag Jackfrags video om just video capture, och han använder Dxtory för inspelning, precis som jag, med samma settings som jag, och gjorde i Dxtory ett disktest för att kolla att disken är snabb nog för att spela in i 1080p 60FPS på.

När han körde testet fick han 165-175MB/s på sina mekaniska diskar, medan jag fick 70-85MB/s på mina två mekaniska, var av ingen av dem är speciellt gamla, knappt ett år ens, och båda är 7200rpm diskar. Kom på att eftersom jag har två SSDer så sitter båda mina mekaniska i SATA 2 portar istället för SATA 3, och frågan nu om det är det som gör skillnaden?

Trodde själv att SATA 2 var snabbt nog för 7200rpm, men kanske hade fel? Vad säger ni, varför sölar diskarna så?

175 MB/s är långt under vad du kan överföra med "SATA 2".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

175 MB/s är långt under vad du kan överföra med "SATA 2".

Var det jag också trodde.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

SATA2 har hastigheter upp till 3 Gbit/s vilket om man räknar bort overhead blir cirka 300 MB/s, dvs. långt över det som överförs. Det ger alltså ingen prestandavinst att koppla in i SATA3.

Hårddiskhastigheten påverkas av sådant som lagringsdensitet på plattorna i hårddisken samt hur många plattor som finns. Ju större densitet desto bättre.

Permalänk
Medlem

Det beror nog snarare på hårddisken än gränssnittet att de blir låga hastigheter.

en mekanisk hdd kan vara allt från 20mb/s till runt 150mb/S.

Du får läsa tester eller checka in www.storagereview.com innan du köper nytt.

Eller raida 2 hdds för dubbla hastigheten ungf.

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Hur stort buffertminne har de?

Det vet jag faktiskt inte, men jag tror att det är 64MB, den som i huvudsak är till för inspelning är jag rätt säker på att det är en sån här;
http://www.inet.se/produkt/4304006/2tb-seagate-barracuda-7200...

Finns det något säkert sätt att kolla minnet?

EDIT: Nvm, är inte den, utan en äldre variant.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av lang666:

Det beror nog snarare på hårddisken än gränssnittet att de blir låga hastigheter.

en mekanisk hdd kan vara allt från 20mb/s till runt 150mb/S.

Du får läsa tester eller checka in www.storagereview.com innan du köper nytt.

Eller raida 2 hdds för dubbla hastigheten ungf.

Hm, det där med att raida var ju ett bra förslag, det är RAID 0 som ger dubbla hastigheten, men bara effektiva hastigheten av ena disken, right?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det vet jag faktiskt inte, men jag tror att det är 64MB, den som i huvudsak är till för inspelning är jag rätt säker på att det är en sån här;
http://www.inet.se/produkt/4304006/2tb-seagate-barracuda-7200...

Finns det något säkert sätt att kolla minnet?

Det kvittar:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1062363-betydelse-...

Den med bred marginal viktigaste faktorn är rotationshastigheten, följt av lagringstätheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Eller raida 2 hdds för dubbla hastigheten ungf.

Ja, iaf om man kör RAID 0.

Vilket mycket möjligt kan vara bakgrunden till den här 175 MB/s-siffran som refereras till.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Enligt testet här tolkar jag det som att Seagate Barracuda 7200rpm Sata 6.0Gbit/s disken är riktigt snabb?
http://www.storagereview.com/barracuda_drives_meet_6_gbps_sat...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Enligt testet här tolkar jag det som att Seagate Barracuda 7200rpm Sata 6.0Gbit/s disken är riktigt snabb?
http://www.storagereview.com/barracuda_drives_meet_6_gbps_sat...

Du länkade inte något test utan en pressrelease.

Samma pressrelease återfinns även på http://www.seagate.com/about/newsroom/press-releases/1st-driv...

(Det enda StorageReview kommenterade var "While an interface does necessarily make the drive the world's fastest, Seagate is first to announce a drive featuring the increased headroom.", antar att de dessutom avser "doesn't"... annars blir meningen rätt konstig.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Du länkade inte något test utan en pressrelease.

Samma pressrelease återfinns även på http://www.seagate.com/about/newsroom/press-releases/1st-driv...

(Det enda StorageReview kommenterade var "While an interface does necessarily make the drive the world's fastest, Seagate is first to announce a drive featuring the increased headroom.", antar att de dessutom avser "doesn't"... annars blir meningen rätt konstig.)

oh, my bad

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Den verkar schysst.

Permalänk
Medlem

Har du prova defragmentera?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tror du ska testa disken hur snabb den är i http://www.hdtune.com/

Du skrev tidigare i tråden 70-85 vilken nog kanske kan vara ett ok medelresultat på en 2-3 år gammal disk, men det är för lågt om det är toppvärde.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Tror du ska testa disken hur snabb den är i http://www.hdtune.com/

Du skrev tidigare i tråden 70-85 vilken nog kanske kan vara ett ok medelresultat på en 2-3 år gammal disk, men det är för lågt om det är toppvärde.

Hm, enligt filtestet skriver den i 118MB/s, i Dxtorys test så ligger den närmare 80MB/s. EDIT: Nu blev det 60MB/s i Dxtory.

Skrivet av FatherOfThree:

Har du prova defragmentera?

Fo3

Enligt diskdefragmenteraren är disken 0% fragmenterad, körde igenom en gång ändå, men ingen skillnad.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag kan väldigt lite om att felsöka HDDs men:

1) Har du kollat så att du inte har satt något galet i BIOS?

2) Prova kör CrystalDiskInfo och undersök resultatet

Permalänk
Medlem

Kom på en sak till, finns det inte jumprar på vissa HDDs för att tvinga in dem i vissa hastigheter?
Var något med att få dem att funka tillsammans med äldre moderkort

Permalänk
Medlem

Du är helt säker på att han har en vanlig mekanisk hårddisk och inte en Raptordisk eller någon hybridhårddisk med en mindre SSD på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hm, enligt filtestet skriver den i 118MB/s, i Dxtorys test så ligger den närmare 80MB/s. EDIT: Nu blev det 60MB/s i Dxtory.

Enligt diskdefragmenteraren är disken 0% fragmenterad, körde igenom en gång ändå, men ingen skillnad.

I början av disken är hastigehten betydligt högre än mot slutet av disken. I takt med att den fylls upp sjunker alltså prestandan, och det kan vara så lite som halva farten mot slutet.

Även om filerna är defragmenterade så kan det lediga utrymmet vara rejält utspritt mellan filerna. Windows egna defragmenterare tar bara hand om filerna, du behöver en mer avancerad för att samla ihop det lediga utrymmet.

3 TB varianten av disken du först trodde dig ha ger 94-191 MB/s sekventiell skrivning, och 37 resp 84 MB/s vid disk capture - gaming resp HTPC.
Det är många olika faktorer som påverkar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara