Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk

Efter ha läst många kommentarer här så:

Det är inte SVT programutbud och kvalité som saken gäller. SVT har allt mellan himmel och jord. Vissa saker är skit andra är guld. Saken är att smaken är som baken: delad. Det som är guld för vissa är skit för andra. Man kan inte gilla allt.

Det är hur vissa statliga företag försöker att tvinga på oss en avgift. Det med en taktik som en "brännvinsadvokat" skulle bli stolt över. En student med en siraps slö laptop likställs med en hemmabioanläggning i superklass. En hardcore gamer är samma sak som en melodifestival fanatiker. Att införskaffa kunskaper via wikipedia är detsamma som att se på en skruvad dokusåpa.

Att man sedan använder metoder som mer passade för DDRs stasi än ett öppet modernt demokratiskt samhälle väcker mer irritation. Kontrollanter som förföljer folk. Åsikten att alla ser på tv och den som påstår något annat är en lögnare. mm mm. Jakten på licens skolkar är ett hån mot alla rättsliga principer.

Nä Eva Hamilton, du är 30år efter din tid och bor i fel land.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Huruvida man har råd att betala eller inte är ju fullständigt irrelevant. Självklart ska man aldrig behöva betala för en tjänst man inte använder och inte är intresserad av.

Det som händer här är att ju att alla förväntas betala vare sig de utnyttjar tjänsten eller inte, annars blir det jobbiga konsekvenser. Jag tycker jag känner igen det beteendemönstret från andra organisationer...

"Vi kommer se till att inget otrevligt händer dig eller din restaurang, bara du betalar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Snusar du? röker? dricker? äter skräpmat? äter godis, äter chips? Har du råd att kasta bort pengar på något sådant har du råd med 170 spänn på licens också. Svarar du nej på allt det där och ändå inte har råd, ja då är jag förvånad att du ens har råd med dator och internetuppkoppling. Du bor själv/sambo antar jag för annars är ju frågan huruvida du behöver betala tämligen orelevant.

Jag prioriterar mitt snus före att kasta ut 170spänn på "ingenting" då har jag ju iaf pengarna under läppen ett tag. Det är som sagt mina pengar och dom gör jag vad jag vill med.
Ska jag vara riktigt ärlig så skulle jag nästan hellre köpa fyrverkerier och spränga mina pengar än betala in dom till dessa indrivare (Om inte annat för principen).
Skatt betalar jag gärna, det är en sak, då går pengarna till samhället osv men detta är inte skatt utan en "licens" för att innehava en produkt som kan ta emot en tjänst.
Att betala för ett innehav av en produkt jag redan betalat för gör mig rent förbannad.

Poängen är att det är mina pengar och jag vill själv bestämma vad jag ska handla för dem och det jag inte betalar för blir jag självklart utan. Hade det varit så att dom blockade sina tjänster för dom som inte betalade(som alla andra betal-kanaler) hade allt enligt mig varit som det ska vara.
Nu tvingar dom en att köpa deras tjänster vare sig man vill eller inte just för att man har möjligheten att ta del av deras tjänster.

PRECIS som att bli tvingad att betala för aftonbladet bara för att man har en postlåda.

Visst jag kan kasta ut TVn, den skulle jag lika gärna kunna klara mig utan men dator/uppkoppling är jag i stort sett beroende av att ha och jag köpte inte min dator för att kolla på online TV utan till spel / arbete / kommunikation/ samhällsinformation (ja, sånt man brukar har en dator till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Av nyfikenhet, vad för propaganda är det du vill undvika? Jag håller med dig om pajkastningen på Radiotjänst, dock har du likväl jag tjugotalet sidor att läsa med åtskilliga inlägg med "fragbite mentalitet".

Ja, det kanske var lite låg kvalitet på vissa inlägg, har faktiskt inte läst igenom allt. Var bara en generell uppfattning jag hade. Svt ska vara neutrala i sin nyhetsåtergivning, vilket de inte är. 52% av journalisterna på svt röstar på miljöpartiet och det syns verkligen, i nyheterna, barnprogrammen, debatterna osv osv. Vänster propaganda alltså. Och det gör mig så arg. Kan länka till källor, men senast jag gjorde det här på forumet här så blev jag ignorerad, kanske för att jag hade rätt? jag vet faktiskt inte varför i det fallet.

Edit: avpixlat brukar ta upp när svt inte är neutrala i nyheterna.

Permalänk

Du ska betala barnbidrag för att du har en pung och KAN tillverka barn.

Ni kan skicka 1050kr i månader till mig så blir det skit bra.

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D -
- Asus TUF Gaming B550 -
- Fury Beast 32GB-
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo -
- Asus TUF Gaming 850W -

Permalänk
Medlem

2000:- per år är väl billigt...man slipper ju reklamen och alla dåliga såpor som florerar i reklamtv.
Jag tittar säkert 3-4 timmar/dag på SVT, men lyssnar älldrig på SRs radioprogram, Vinyl 107,1 passar bra i min ålder.
Min Telefon, HTC ONE kan inte ta emot SVT pga att jag inte har installerat appen.
Men nu är det jobbet som äger telefonen...
Licensen är till för alla aparater som kan ta emot tv sändningar, även andra än SVT.
Jag betalar tv-licens sedan över 30år. 30x2000:- (det var nog lite billigare i början, men färre kanaler) det räcker till många räkmackor...
Har för mig att man måste betala för sophämtning oxå, fast soptunnan är tom.
Vi kanske är världens mest beskattade land, men vi har högst levnadsstandard av alla länder oxå.
Om man ska jämföra med sjukvård, så finn det länder som man inte överlever en snuva, om man inte har råd med doktor.
Sluta gnäll, gilla läget, byt regering vid nästa val, om ni orkar rösta.
Detta inlägg är lika meningslöst som 99% av alla i denna tråd
Det blir nog bra när det blir färdigt
Hm... försvann en del sign...eller har jag fel?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Så om man skiter i att svara i telefonen när de ringer och när de knackar på så kan de inte göra något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeyee:

Ja, det kanske var lite låg kvalitet på vissa inlägg, har faktiskt inte läst igenom allt. Var bara en generell uppfattning jag hade. Svt ska vara neutrala i sin nyhetsåtergivning, vilket de inte är. 52% av journalisterna på svt röstar på miljöpartiet och det syns verkligen, i nyheterna, barnprogrammen, debatterna osv osv. Vänster propaganda alltså. Och det gör mig så arg. Kan länka till källor, men senast jag gjorde det här på forumet här så blev jag ignorerad, kanske för att jag hade rätt? jag vet faktiskt inte varför i det fallet.

Edit: avpixlat brukar ta upp när svt inte är neutrala i nyheterna.

Du får jättegärna ge exempel på din påstådda vänsterpropaganda, och då inte från avpixlat (lol). Jag fattar inte att folk kör den gamla klyschan om vänster-tv fortfarande. Det går säkert att hitta grejer som kan uppfattas som höger-propaganda också. Glöm inte att även moderaterna tycker public service är viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

2000:- per år är väl billigt...man slipper ju reklamen och alla dåliga såpor som florerar i reklamtv.
Jag tittar säkert 3-4 timmar/dag på SVT, men lyssnar älldrig på SRs radioprogram, Vinyl 107,1 passar bra i min ålder.
Min Telefon, HTC ONE kan inte ta emot SVT pga att jag inte har installerat appen.
Men nu är det jobbet som äger telefonen...
Licensen är till för alla aparater som kan ta emot tv sändningar, även andra än SVT.
Jag betalar tv-licens sedan över 30år. 30x2000:- (det var nog lite billigare i början, men färre kanaler) det räcker till många räkmackor...
Har för mig att man måste betala för sophämtning oxå, fast soptunnan är tom.
Vi kanske är världens mest beskattade land, men vi har högst levnadsstandard av alla länder oxå.
Om man ska jämföra med sjukvård, så finn det länder som man inte överlever en snuva, om man inte har råd med doktor.
Sluta gnäll, gilla läget, byt regering vid nästa val, om ni orkar rösta.

Detta inlägg är lika meningslöst som 99% av alla i denna tråd
Det blir nog bra när det blir färdigt
Hm... försvann en del sign...eller har jag fel?

Det är fortfarande inte skatt man betalar utan en avgift för ett TV/radio-innehav (nu även dator, internet och surfplatta). Det är skillnad.

Permalänk

Konstiga argument i tråden som att alla har råd med 170kr/månaden som blir runt 2000kr om året etc. Och bara för att man skulle ha råd att någon gång unna sig något, så har man per automatik råd att unna sig ännu mer.

Nå 2000kr är väldigt mycket pengar för många och att folk ska betala denna extraskatt för att ha internet hemma är inte lite att straffa informationsfriheten. Man kan dock argumentera för och emot vissa statliga aktiviteter, men dessa ska betalas av skattemedel, där skattemedlet ska baseras på ett så rättvist sätt som möjligt.
Så nej tack till att göra internet till ett klasssamhälle och med statliga medel kämpa så att de fattiga ej lagligt har råd med denna tjänst. Med kämpa så syftar jag på att skicka ut "myndighetspersoner" som tvingar fattiga att säga upp sitt internet eller betala en extrem hög skatt för att ha kvar internet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Det är fortfarande inte skatt man betalar utan en avgift för ett TV/radio-innehav (nu även dator, internet och surfplatta). Det är skillnad.

Det skulle bli en lååång lista om jag citerade alla som klagar i tråden på att vi är överbeskattade i vårat land.
Men om man ska lägga tv-licensen på skattsedeln så drabbas ju alla som inte har någon aparat som kan visa tv.
Det finns ju en hel del vänsternissar, som sitter i skogen utan media, men de betalar kanske skatt iallafall, och sedan alla 0-taxerare...
Detta är Sweclockers forum, och jag är övertygad om att alla här har utrustning för att ta emot tv liknande material...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy:

Du får jättegärna ge exempel på din påstådda vänsterpropaganda, och då inte från avpixlat (lol). Jag fattar inte att folk kör den gamla klyschan om vänster-tv fortfarande. Det går säkert att hitta grejer som kan uppfattas som höger-propaganda också. Glöm inte att även moderaterna tycker public service är viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte accepterar avpixlat som källa så får det vara, jag tänker inte sitta o slösa tid på att leta igenom gamla sändningar i svtplay för att hitta ett exempel och övertyga dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det skulle bli en lååång lista om jag citerade alla som klagar i tråden på att vi är överbeskattade i vårat land.
Men om man ska lägga tv-licensen på skattsedeln så drabbas ju alla som inte har någon aparat som kan visa tv.
Det finns ju en hel del vänsternissar, som sitter i skogen utan media, men de betalar kanske skatt iallafall, och sedan alla 0-taxerare...
Det verkar ju som om det är flera i denna tråd som har det, men detta är Sweclockers forum, och jag är övertygad om att alla här har utrustning för att ta emot tv liknande material...

Hade det legat på skatten hade det blivit mer rättvist eftersom man skattar efter inkomst. Visst, hade inte velat att det var på skatten efter som då kan man inte sumpa TVn om man hade velat men det hade ändå blivit mer rättvist just för att det inte är en fast summa man betalar per månad utan man skattar som sagt efter inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Måste man betala om man har en raspberry pi + hdmi-skärm?

Skrivet av Aleshi:

Japp. Det är en dator.

Märkligt att en telefon inte är en dator. Om jag kör Linux på en telefon och kör den i en docka så slipper jag TV-licens? Även om jag kopplar upp den till en Full-HD projektor och tittar på SVT-play hela dagarna?

Nej, bara om du har internetanslutning till den.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Tänkte nyss på detta, det här innebär i praktiken att TV-licens kan tas ut av i stort sett alla företag (alla företag idag har en dator, redovisning osv). Allt från små kiosker som har en dator till stora företag med tusentals datorer. Dom som vet hur ungefär hur många företag det finns i Sverige kommer snabbt att räkna ut hur mycket mer SVT har potential att tjäna in pga detta... Det är inga små belopp det rör sig om iaf..

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Hade det legat på skatten hade det blivit mer rättvist eftersom man skattar efter inkomst. Visst, hade inte velat att det var på skatten efter som då kan man inte sumpa TVn om man hade velat men det hade ändå blivit mer rättvist just för att det inte är en fast summa man betalar per månad utan man skattar som sagt efter inkomst.

Hur kan det bli rättvist om man inte har en apparat, och man måste betala skatt för en apparat som man inte har?
Då är det väl mera rättvist att inte behöva betala licens för en apparat som man inte har?
Har man ingen bil så betalar man ju inte vägskatt...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jag har använt datorer och internet för att söka information sedan dess barndom, så att jag kallar er för "ni" är ett grepp där jag menar dagens unga.
D.v.s. troligen bra mycket längre tid än dig.
Du har aldrig funderat på hur tidskrävande det vore om man skulle söka bakgrundsinfo om alla som du säger "diverse nyhetssidor och bloggar" har du någonsin lagt märke till att om en uppmärksammad blog eller ett väföljt twitterkonto trumpetar ut något så följer det efter tusentals okritiska "retweeets" eller blogposter.
Vem är kritisk i desa fall? Visst finns säkert de som är det men dessa unga är ett fåtal, så mycket lättare att ta det för givet som står där.
Håller du inte med om detta är ett stort problem och att kanske därför även en så långt som möjligt oberoende informationskanal har ett berättigande så borde du tänka till en gång till om du tror att internet är den stora frälsaren.
Har varit med längre än dig och insett att alla inte är lika bra på att sortera information även om jag också varit lika naiv som du tycks vara. Därmed absolut inte sagt att jag är emot flödet av information som internet består av till stora delar, tvärtom. Älskar det och har försvarat det med näbbar och klor, utan tvekan så är det en revolution i våran tid men att alla skulle bli så mycket klokare och mer välinformerade och speciellt RÄTTinformerade och dessutom allmänbildade tror jag inte alls.
Vi är alla olika individer, vissa faller i fallgropar som andra inte gör. Är det så konstigt och svårt att relatera till?
Så svårt är det väl inte att konstatera det? Bara att läsa valfri tråd i ett välbesökt forum så ser man att trångsintheten och fördomsfullheten absolut inte är något som har minskat i och med att vi akn uttrycka oss och argumentera för och emot i ett antal kanaler som inte fanns för inte så länge sedan.
Tyvärr.

Avskyr det här nedlåtande "har varit med längre än dig" vilket skulle på något sätt ge dig en högre "status" och mer "kunskap" än mig och vi andra, trots att du inte ens vet min ålder och dömer mig på något som du inte har någon som helst aning om.

Sen så drar du upp helt värdelösa argument som ska på något sätt stärka fördelen med 5 sekunders inslag på 18 nyheterna jämtemot några minuters läsning till flera timmar med mer granskande och fler källor än bara den enda som kommer från en TV-kanal. Jag gav dig ett exempel på vilken fördel vi har idag med internet jämfört med gammelmedia där det fanns tidigare bara tidsskrifter och TV som kunde ge oss nyheter, att jag sedan syftade på att jag läser allt jag läser med 25 källor är då verkligen och se det hela enkelspårigt.

De som däremot väljer och svälja allt med hull och hår skulle göra det oavsett vilken väg informationen kommer, de är unga och inte lärt sig vara kritiska. Men så är det med många.

Att du sen kallar mig naiv för att jag föredrar och använda internet som min främsta nyhetsplats istället för att sitta där som den gamling du vill framstå vid en TV-tablå och vänta in 18 nyheterna med vädret är även absurt. Du verkar inte riktigt kunna ta att andra har andra åsikter och kanske inte har det behov som du har?

Personligen finner jag forum, bloggar och nyhetssidor där vi kan kommentera, rätta en nyhet, komma med mer information om en nyhet betydligt bättre än vad någon TV-kanal kan uppnå, just för att vi kan välja och läsa det vi vill, granska det vi vill och få det från så många olika håll.
Eller för den delen, kritisera och argumentera, helt underbart.

Dock säger jag inte att public service inte ska finnas, men vad tydligen alla här som förespråkar dess existens missar totalt, är vad denna diskussion egentligen handlar om, straffskatt på datorer och likartade produkter. Fortfarande anser jag att allt annat runt om är totalt orelevant, en dator är fortfarande en dator, inte en TV och ska inte vara ett lån utan amorteringar från SVT och radiotjänst.

Skrivet av SiD:

Jo då jag har gått skolan och är fullt läskunnig. Vad är det du har svårt att acceptera i detta? Du kan ta emot tv, således är det bara att betala. Svårare än så är det inte. Sen gjorde jag mitt antagande av ren spekulation på en medelålder på forumet. Bor du själv? Betalar du licensen?

Har inte sagt att jag har svårt och acceptera TV-licensen i denna tråd, utan att det verkar som att ALLA som förespråkar TV-licensen säger inget positivt om självaste straffskatten på datorer utan bara predikar om oberoende media och hur bra det är med SVT i självaste TVn. Ingen av er kommer med några som helst argument varför det är bra och sätta TV-licens på datorer, surfplattor och mobiltelefoner som vi alla vet är ämnade för helt andra uppgifter än att se på TV.
Du kommer även med några nedlåtande toner om yngre folk precis som att du är så mycket bättre och deras åsikter är värda noll. Dock så skulle jag tippa på tvärtom och nej, jag bor inte själv och nej, jag betalar inte licensen och kommer inte göra det förrän den dagen SVT drar ner sina kanaler från åtta stycken till en, slopar radiotjänst och Melodifestivalen, eller att det hamnar på skatten så åtminstone Radiotjänst hamnar i graven.

" Du kan ta emot tv, således är det bara att betala. "
De där tyckte jag var verkligen obehagligt och läsa, förmodar att b.la. IPRED, ACTA, Copyswedes avgifter är bra för din del? Speciellt då kassettavgifterna och IPRED med tanke på att de gått igenom, så det är bara betala och vara tyst, den typiska svenska mentaliteten, knyt näven i fickan och ta en i röven.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Hur kan det bli rättvist om man inte har en apparat, och man måste betala skatt för en apparat som man inte har?
Då är det väl mera rättvist att inte behöva betala licens för en apparat som man inte har?
Har man ingen bil så betalar man ju inte vägskatt...

Uhm på samma sätt som att man betalar för en tjänst man inte tar del av? Du har ju möjligheten att köpa apparaten. (See what i did there?)

Tv-avgift är ju precis som att betala vägskatt för att man har körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Snusar du? röker? dricker? äter skräpmat? äter godis, äter chips? Har du råd att kasta bort pengar på något sådant har du råd med 170 spänn på licens också. Svarar du nej på allt det där och ändå inte har råd, ja då är jag förvånad att du ens har råd med dator och internetuppkoppling. Du bor själv/sambo antar jag för annars är ju frågan huruvida du behöver betala tämligen orelevant.

Det går inte att jämföra kostnaderna. Tycker man det är för dyrt att snusa eller äta skräpmat kan man låta bli, vilket man inte kan med tv avgiften.
Hela systemet är snett och det finns nog av idiotiska avgifter som växer sakta men säkert från små bäckar till stora hav.
I längden blir det väldigt dyrt och med tanke på den stora arbetslösheten och dom små marginalerna många lever efter så är det ohållbart i längden.
Visst, vi kan ju säga åt alla som tycker det är för hög kostnad att slänga ut datorn och tv´n. Men det är ju inte ett sånt samhälle vi vill ha. Det är ju inte bara dom vuxna som blir drabbade utan även barnen.
170kr/mån låter inte mycket, men för en ensamstående mamma kan det vara över dom ekonomiska marginalerna!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Konstiga argument i tråden som att alla har råd med 170kr/månaden som blir runt 2000kr om året etc. Och bara för att man skulle ha råd att någon gång unna sig något, så har man per automatik råd att unna sig ännu mer.

Nå 2000kr är väldigt mycket pengar för många och att folk ska betala denna extraskatt för att ha internet hemma är inte lite att straffa informationsfriheten. Man kan dock argumentera för och emot vissa statliga aktiviteter, men dessa ska betalas av skattemedel, där skattemedlet ska baseras på ett så rättvist sätt som möjligt.
Så nej tack till att göra internet till ett klasssamhälle och med statliga medel kämpa så att de fattiga ej lagligt har råd med denna tjänst. Med kämpa så syftar jag på att skicka ut "myndighetspersoner" som tvingar fattiga att säga upp sitt internet eller betala en extrem hög skatt för att ha kvar internet.

Om det vore skattefinansierat så borde summan bli bra mycket mindre då alla är med och betalar. Själv skulle jag gå med på att betala mer om jag bara det som nu sänds kan bibehållas.. Främst i form av ännu fler högkvalitativa dokumentärer och i form av dokument inifrån med ännu fler hårt granskande program.
Det problematiska ligger ju i att makten ska granska makthavarna, även där skulle det problemet åtmistone bli mindre även om man inte kan lösa det helt med skattefinansierng. Att man ska granska makten kan väl endast underlättas av att finansieringen blir löst och diskussionen hamnar på andra saker än själva kostnaden och att vissa inte vill betala..
Förtst då kan de gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Uhm på samma sätt som att man betalar för en tjänst man inte tar del av? Du har ju möjligheten att köpa apparaten. (See what i did there?)

Tv-avgift är ju precis som att betala vägskatt för att man har busskort.

Har man bil så betalar man vägskatt, har man busskort så slipper man detta om man inte har någon bil...

Har man TV apparat (eller annat för att se på tvprogram) så betalar man licens, har man ingen apparat så slipper man...

Rättvist!

Betalar man skatt utan att ha bil eller Apparat...

Orättvist!

Är man 0-taxerare och har en Apparat...

Orättvist!

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Har man bil så betalar man vägskatt, har man busskort så slipper man detta om man inte har någon bil...

Har man TV apparat (eller annat för att se på tvprogram) så betalar man licens, har man ingen apparat så slipper man...

Rättvist!

Betalar man skatt utan att ha bil eller Apparat...

Orättvist!

Är man 0-taxerare och har en Apparat...

Orättvist!

Älskar argumenten
"Varför ska vi betala licensen?"
"Därför det ska vara så!"

Tala om för mig varför vi ska betala för deras SVT-tjänst på nätet bara för att man innehaver en dator med uppkoppling?

EDIT: då menar jag dator, surfplatta uppkoppling och INTE TV / radio.

Permalänk
Medlem

Efter att ha snabbläst många inlägg finner jag en enda vettig lösning:

Koda alla svt kanaler, ta bort alla avgifter och låt de som så förespråkar deras kära SVT betala hela kalaset.
Ni kan komma med antydan att det är public service men då anser jag Internet vara en mer opartiskt informationskälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Älskar argumenten

Tala om för mig varför vi ska betala för deras SVT-tjänst på nätet bara för att man innehaver en dator med uppkoppling?

Tyvärr verkar de som förespråkar det positiva med det här inte komma med något annat argument än "det är bara betala!" och även med lite nedlåtande ton mot de som är emot. Lätt och leva deras liv iaf, allt som lagstiftas, avgifter som läggs till, de tar allt med ro, "Det är bara betala!"!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Dom får väll ta barnbidrag av alla män om dom har tjej för att det kan ju bli barn.

Jag tenderar att bli så sur så jag lägger ner allt som har med telefoner och datorer att göra.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Älskar argumenten

Det gäller inte bara SVTs program, det gäller alla andra program oxå...TV3,TV4, Canal+, Playboykanalen mfl.
Men pengarna som licensen inbringar går till SVTs program, reklamprogrammen finansieras av reklam.
Glöm inte att det var TV-licensen som finansierade uppbyggnaden av tvnätet.
Skattsedeln bekostade internetet till stor del.
Nu är det payback time
Det finns ju länder utan tv-licens oxå, med reklam i 10minuter var 5:e minut...
Ingen kan här säga att man inte tittar på någon tv alls...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det gäller inte bara SVTs program, det gäller alla andra program oxå...TV3,TV4, Canal+, Playboykanalen mfl.
Men pengarna som licensen inbringar går till SVTs program, reklamprogrammen finansieras av reklam.
Nu är det payback time

Det svarade inte på min fråga jag upprepar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Älskar argumenten

Jag menar en Apparat som kan ta emot tv program från alla kanaler...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nu är det payback time

Hur kan du anta något sådant? Varför skulle en TV på något sätt vara ett måste i en persons liv?
Otroligt hur folk bara antar saker hela tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag menar en Apparat som kan ta emot tv program från alla kanaler...

Och l tråden handlade om "Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter "

Så jag vill fortfarande ha ett svar på varför du anser att vi ska betala en tv-avgift för vår uppkoppling/dator.