Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det gäller inte bara SVTs program, det gäller alla andra program oxå...TV3,TV4, Canal+, Playboykanalen mfl.
Men pengarna som licensen inbringar går till SVTs program, reklamprogrammen finansieras av reklam.
Glöm inte att det var TV-licensen som finansierade uppbyggnaden av tvnätet.
Skattsedeln bekostade internetet till stor del.
Nu är det payback time
Det finns ju länder utan tv-licens oxå, med reklam i 10minuter var 5:e minut...
Ingen kan här säga att man inte tittar på någon tv alls...

Payback time? Varför ska vi betala tillbaka något som vi redan betalat flera gånger om?????

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det gäller inte bara SVTs program, det gäller alla andra program oxå...TV3,TV4, Canal+, Playboykanalen mfl.
Men pengarna som licensen inbringar går till SVTs program, reklamprogrammen finansieras av reklam.
Glöm inte att det var TV-licensen som finansierade uppbyggnaden av tvnätet.
Skattsedeln bekostade internetet till stor del.
Nu är det payback time
Det finns ju länder utan tv-licens oxå, med reklam i 10minuter var 5:e minut...
Ingen kan här säga att man inte tittar på någon tv alls...

Jo jag kan säga det, för det gör jag inte. Kollar inte på nyheter, inte på melodifestivaler, hatar sport, kollar inte på film via tv-sändningar och inga tv-serier via tv-sändningar. Det jag är intresserad av är i första hand amerikanska tv-serier som i många fall inte finns här i sverige, men dom som gör det går ofta på kanal 6, men hur som helst så skulle inte jag kunna följa en serie på tv eftersom det förutsätter att man har tid att kolla exakt samma tid varje vecka eller varje dag vilket många inte har om man dels har jobb och annat man gör på fritiden.

Alternativet blir då att ladda ner serierna och kolla på dom när man har tid. Kanske 4 avsnitt på raken eller inget alls på hela veckan. När det passar som sagt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Hur kan du anta något sådant? Varför skulle en TV på något sätt vara ett måste i en persons liv?
Otroligt hur folk bara antar saker hela tiden.

Då är du en av dom som inte tittar på tv.
Då är du nog unik...
Eller så är du inte ärlig
Det finns de som säger att de inte tittar på TV, men streamar på datorn eller laddar ner filmer, men det är ju nästan samma sak.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Då är du en av dom som inte tittar på tv.
Då är du nog unik...
Eller så är du inte ärlig
Det finns de som säger att de inte tittar på TV, men streamar på datorn eller laddar ner filmer, men det är ju nästan samma sak.

Nu måste du lära dig skilja på saker och ting. Att ladda ner eller streama är inte alls samma sak som att kolla på tv-sändningar. Visst, streamat man från svtplay så är det väl i princip samma sak som att kolla på en vanlig tv, men att ladda ner eller stream från betaltjänster som netflix osv är inte alls samma sak.

Och varför skulle man var unik eller ljuga för att man inte kollar på TV? Är folk så jävla kära i dessa tv-sändningar att man måste kolla? Jag fattar faktiskt inte det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jo jag kan säga det, för det gör jag inte. Kollar inte på nyheter, inte på melodifestivaler, hatar sport, kollar inte på film via tv-sändningar och inga tv-serier via tv-sändningar. Det jag är intresserad av är i första hand amerikanska tv-serier som i många fall inte finns här i sverige, men dom som gör det går ofta på kanal 6, men hur som helst så skulle inte jag kunna följa en serie på tv eftersom det förutsätter att man har tid att kolla exakt samma tid varje vecka eller varje dag vilket många inte har om man dels har jobb och annat man gör på fritiden.

Alternativet blir då att ladda ner serierna och kolla på dom när man har tid. Kanske 4 avsnitt på raken eller inget alls på hela veckan. När det passar som sagt.

Kanal 6 är ju en tv kanal som är licenspliktig
Hur får du de amerikanska serierna då?
Ladda ner är väl inte gratis heller?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Kollar inte TV-program över nätet. TVn används enbart till Blu-Ray/DVD/spel, ingen antenn inkoppad/whatever man kopplar i för att få bild. Svarar inte på okända nummer/kommer inte släppa in någon. Tack och hej.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Kanal 6 är ju en tv kanal som är licenspliktig
Hur får du de amerikanska serierna då?
Ladda ner är väl inte gratis heller?

Ladda ner är gratis jo. Kanske inte nödvändigtvis helt lagligt (tror aldrig detta har testats om tv-serier) men det är det enda alternativet för mig.
Jag kan säkert skaffa en vpn-tjänst och kolla på de amerikanska kanalernas playtjänster eftersom de är låsta för folk utanför USA, men det tycker jag inte är något mer hederligt än att ladda ner och blir krångligare så.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Avskyr det här nedlåtande "har varit med längre än dig" vilket skulle på något sätt ge dig en högre "status" och mer "kunskap" än mig och vi andra, trots att du inte ens vet min ålder och dömer mig på något som du inte har någon som helst aning om.

Jamen det var ju intressant och du biter dig själv i foten då det är du som började med åldersargumentet och påstod att jag är för gammal, [/QUOTE]

Märks att du har blivit tränad av dina med"politiker" för att inte bli helt bortgjord i debatter. Vi vet ju alla att det är så det går till. Kallas broilers, och om du tänker efter riktigt ordentligt så är denna tråden ett litet uppror mot sådana.. d.v.s. sådana som du redan är eller försöker att bli. Vad är skillnaden då nya skämtpartier såsom ian och bert eller piraterna talar med samma överlägsna röster. Att sätta dem på plats med vettiga argument brukar dock inte vara något problem.

Skrivet av Pnorberg:

Sen så drar du upp helt värdelösa argument som ska på något sätt stärka fördelen med 5 sekunders inslag på 18 nyheterna jämtemot några minuters läsning till flera timmar med mer granskande och fler källor än bara den enda som kommer från en TV-kanal. Jag gav dig ett exempel på vilken fördel vi har idag med internet jämfört med gammelmedia där det fanns tidigare bara tidsskrifter och TV som kunde ge oss nyheter, att jag sedan syftade på att jag läser allt jag läser med 25 källor är då verkligen och se det hela enkelspårigt.

Det där har jag redan argumenterat och svarat på och kommer inte göra det igen. Uppfattade du det inte så är det ditt problem, inte mitt.

Skrivet av Pnorberg:

Att du sen kallar mig naiv för att jag föredrar och använda internet som min främsta nyhetsplats istället för att sitta där som den gamlingpe du vill framstå vid en TV-tablå och vänta in 18 nyheterna med vädret är även absurt. Du verkar inte riktigt kunna ta att andra har andra åsikter och kanske inte har det behov som du har?

Herregud, ateist som jag är...NAIV är du då du tror att det läser på nätet från dina källor (om de så är 25 twittrare), vi väljer ju även på internet VAD vi vill läsa men är man tillräckligt självcentrerad så kanske man har svårt för den delen som är viktigast (speciellt i denna diskussionen) nämnligen självkritik. Tittar på 18-nyheterna, nej du. Ville du såra mig där och få mig att framstå som äldre än jag är? Där visar du din svaghet men tyvärr så ser jag aldrig på nyheter på TV - skulle något kritiskt hända då vill jag gärna ha den möjligheten och är beredd att betala för det. Desto viktigare är de programmen som granskar makthavare och de görs ju fortfarande på SVT. I alldeles för liten utsträckning dock.. Var ska du hitta dem? På kanal fem? Program som granskar svenska makthavare?
Nej bättre är det att skrapa en trisslott och ta ett glas vin med frithiofsson i fyran.
Det är ju i alla fall gratis.

De flesta betalar ju för sin internetuppkoppling, bör även den vara gratis?
Ska allt finasieras med reklam, blir det bättre då? Kommer oberoendet vinna segrar i sponsringens namn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Då är du en av dom som inte tittar på tv.
Då är du nog unik...
Eller så är du inte ärlig
Det finns de som säger att de inte tittar på TV, men streamar på datorn eller laddar ner filmer, men det är ju nästan samma sak.

Jag har inte sagt något, men du drar slutsatser från dina egna perspektiv, vilket är väldigt dumt. Men sen att du jämför streamat på datorn eller laddat ner med vanlig TV-tittande är också fel, så fort alltså det är rörlig bild är det TV-tittande? Youtube också? TV? Om jag har en projektor med mediaspelare, kollar på film, program och dokumentärer genom Netflix och Viaplay, är det också TV-tittande för dig? Om du har sådana preferenser till TV-tittande så förstår jag vad du menar, men då skriver du av ren provokation.

Svara istället på det som detta handlar om istället för att hålla på och trolla, varför ska vi betala en avgift på våra datorer?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nu måste du lära dig skilja på saker och ting. Att ladda ner eller streama är inte alls samma sak som att kolla på tv-sändningar. Visst, streamat man från svtplay så är det väl i princip samma sak som att kolla på en vanlig tv, men att ladda ner eller stream från betaltjänster som netflix osv är inte alls samma sak.

Och varför skulle man var unik eller ljuga för att man inte kollar på TV? Är folk så jävla kära i dessa tv-sändningar att man måste kolla? Jag fattar faktiskt inte det.

Det är ju en Apparat som man kan se tvprogram med som är licenpliktig, även om det är annat än SVTs program som det är frågan om, inte vilka program som man faktiskt ser.
Men den stora frågan var om det skulle gå på skatten, eller vara en licens.
Licencen gäller ju inte BARA SVTs program.
Det blir svårt att ha en dator som skärmar av bara tv kanaler...då skulle inte annat streamat funka heller, HBO & netflix mm.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Kanal 6 är ju en tv kanal som är licenspliktig
Hur får du de amerikanska serierna då?
Ladda ner är väl inte gratis heller?

Man betalar inte licens för kanal 6, den är reklamfinasierad. Tv- Avgiften är för SVT, SR och UR.

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det är någon idé att diskutera med AMD_PERA han kan ju inte ens ge ett vettigt argument till varför han tycker man ska betala TV-licens för internet/dator annat än för att det ska vara så.
Han verkar inte seriös utan förespråkar det endast för att han själv står och betalar för det..

Orkar inte lägga mer energi på någon som låter som jehovas när man ifrågasätter något. "Varför?" "Därför."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Svara istället på det som detta handlar om istället för att hålla på och trolla, varför ska vi betala en avgift på våra datorer?

Därför att datorerna kan ta emot tvsignaler.
Rösta rätt nästa gång så kanske det ändras.
Vi lever i en demokrati, och då kan man ändra på saker på valdagen.
Om nu det är flera som vill ha tvlicensen kvar så blir det så. Det är demokrati.
Det är bra att vi har fria val i sverige.
Men att smita ifrån lagstadgade avgifter löser inget, då ska man resa sig och rösta bort avgifterna.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Därför att datorerna kan ta emot tvsignaler.
Rösta rätt nästa gång så kanske det ändras.
Vi lever i en demokrati, och då kan man ändra på saker på valdagen.
Om nu det är flera som vill ha tvlicensen kvar så blir det så. Det är demokrati.
Det är bra att vi har fria val i sverige.
Men att smita ifrån lagstadgade avgifter löser inget, då ska man resa sig och rösta bort avgifterna.

Haha, du verkar inte kunna något om politik. Att rösta på rätt parti hjälper inte här, för att det skulle hjälpa så krävs det att det finns ett parti som är stort och som vill avskaffa public service och att dessutom väldigt många röstar på just det partiet, så nej, det funkar inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Haha, du verkar inte kunna något om politik. Att rösta på rätt parti hjälper inte här, för att det skulle hjälpa så krävs det att det finns ett parti som är stort och som vill avskaffa public service och att dessutom väldigt många röstar på just det partiet, så nej, det funkar inte.

Det innebär oxå att lv-licens smitarna inte är så många så deras röst är någonting värt.
Jag gillar SVT och dess program, dokusåpa och amerikansk massproduktion är inget för mig.

Nu börjar det spåra ur.
Jag ger mig. för nu ska jag se på Leif GW och kossorna
Lycka till med tråden...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jamen det var ju intressant och du biter dig själv i foten då det är du som började med åldersargumentet och påstod att jag är för gammal,

Märks att du har blivit tränad av dina med"politiker" för att inte bli helt bortgjord i debatter. Vi vet ju alla att det är så det går till. Kallas broilers, och om du tänker efter riktigt ordentligt så är denna tråden ett litet uppror mot sådana.. d.v.s. sådana som du redan är eller försöker att bli. Vad är skillnaden då nya skämtpartier såsom ian och bert eller piraterna talar med samma överlägsna röster. Att sätta dem på plats med vettiga argument brukar dock inte vara något problem.

Det där har jag redan argumenterat och svarat på och kommer inte göra det igen. Uppfattade du det inte så är det ditt problem, inte mitt.

Herregud, ateist som jag är...NAIV är du då du tror att det läser på nätet från dina källor (om de så är 25 twittrare), vi väljer ju även på internet VAD vi vill läsa men är man tillräckligt självcentrerad så kanske man har svårt för den delen som är viktigast (speciellt i denna diskussionen) nämnligen självkritik. Tittar på 18-nyheterna, nej du. Ville du såra mig där och få mig att framstå som äldre än jag är? Där visar du din svaghet men tyvärr så ser jag aldrig på nyheter på TV - skulle något kritiskt hända då vill jag gärna ha den möjligheten och är beredd att betala för det. Desto viktigare är de programmen som granskar makthavare och de görs ju fortfarande på SVT. I alldeles för liten utsträckning dock.. Var ska du hitta dem? På kanal fem? Program som granskar svenska makthavare?
Nej bättre är det att skrapa en trisslott och ta ett glas vin med frithiofsson i fyran.
Det är ju i alla fall gratis.

De flesta betalar ju för sin internetuppkoppling, bör även den vara gratis?
Ska allt finasieras med reklam, blir det bättre då? Kommer oberoendet vinna segrar i sponsringens namn?

Men sluta tramsa, du skrev "Ni unga" "jag är äldre och varit med om dittan och dattan" "mer erfarenhet" "troligen längre än dig", det är och se ner på någon och är inte det åldersargument?! Du vill ju framstå dig som en erfaren äldre person, sen om jag skriver det åt dig så är det fel?

Jag citerade dig om att det finns folk som är oberende av TV och SVT, MEN jag skrev aldrig att den inte borde finnas! Jag har ALDRIG sagt om att det är färgat åt det ena eller andra hållet, eller att överhuvudtaget nämnt något Kalle Anka parti.
Du ger då iaf ett gott intryck att man ska inte vara kritisk till SVT, fy skam den som är! Löjligt, men du har fortfarande som ALLA andra ja-språkare inte svarat på frågan det handlar om dvs:

VARFÖR SKA VI BETALA AVGIFT FÖR VÅRA DATORER?

Sen kallar du mig naiv för att jag FÖREDRAR OCH LÄSA MINA NYHETER PÅ INTERNET OCH FINNER MER INFORMATION DÄR ÄN VAD NÅGON ANNAN TV-KANAL KAN GÖRA, dvs. jag tittar inte på TV, jag behöver inte TV, jag vill inte betala för TV-licens. Helt otroligt hur du tolkar det...

Diskutera du det där med granskande av SVT, gör det du, för jag håller med dig och har inte sagt något annat.

Ja, de flesta betalar för sin internetuppkopplnig, varför ska jag betala dubbla för att SVT ska finnas på nätet? Finns en så enkel lösning till det där som det finns på t.ex. Telia fakturan, när man betalar får man inloggningsuppgifter på fakturan, klart, de som vill se på SVT kan fortfarande göra det, de som inte vill kan fortsätta sina liv utan det, så tycker jag då det borde vara. Annars är det väl lika och sätta det på skatten som t.ex. kyrkavgiften eller begravningsavgiften.

Förövrigt, om man är ateist, kan man inte vara naiv då eller uppfattade jag det där rätt?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Därför att datorerna kan ta emot tvsignaler.
Rösta rätt nästa gång så kanske det ändras.
Vi lever i en demokrati, och då kan man ändra på saker på valdagen.
Om nu det är flera som vill ha tvlicensen kvar så blir det så. Det är demokrati.
Det är bra att vi har fria val i sverige.
Men att smita ifrån lagstadgade avgifter löser inget, då ska man resa sig och rösta bort avgifterna.

Öhm, vad tycker du om kassettavgiften?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Jag har själv inte tittat på TV på snart 6!! år, just det, jag äger ingen TV apparat heller, det finns inget på TVn som jag finner A: viktigt B: roligt C: nödvändigt. För mig så är TVn ett död medium, dumburken har varit död länge. Jag slutade titta på TV därför att det sändes bara skräp, och jag har svårt att tro det skulle ha förändrats på ca 6 år.

Det är väldigt många människor som inte ser på TV längre, jajamensan, och fler blir det.

Vad avser den här påtvingade (läs: kriminella avgiften) så kommer jag personligen inte att betala, finns inget rim och reson med varför jag (...varför någon) skall betala för SVT. Jag använder inte mitt internet till att se på SVT program, sorry.

Vad är det du säger är skräp? dokumentärerna eller? Här är ett litet litet exempel av vad som finns på SVTplay just nu. Är det bara skräp? Själv tycker jag det ser riktigt intressant ut och inte minst ha modet att kritisera makten.

Dokument utifrån:

Kampen om de sällsynta metallerna
Fransk dokumentär från 2012. De finns i alla våra elektroniska prylar och 95 procent av dem produceras i Kina. De sällsynta jordartsmetallerna har blivit ett av Kinas viktigaste vapen i det globala handelskriget.

Kvinnorna och generalerna
Sändes: sön 17 feb - Tillgänglig till: tis 19 mar - Längd: 57 min
Svensk dokumentär från 2012. Indonesien är ett land i stark utveckling. Men bakom fasaden finns en mörk historia som fortfarande tystas ned. Filmaren Maj Wechselmann gräver fram en ny berättelse om folkmordet på en miljon kvinnor och kommunister - och de sår som finns kvar snart 50 år senare.

Fransk dokumentär från 2012. Med mutor och hot skaffar sig den organiserade brottsligheten ett allt större inflytande över världsekonomin. Bakom finansvärldens blanka fasader döljer sig stora mängder smutsiga pengar.

Dokument inifrån:

Lönesänkarna
Allt mindre av det växande välståndet kDokument inifrån -

Organdonatorn som vaknade -
Läkarna sa att 19-åriga Carinas liv inte gick att rädda. Familjen övertygades om att låta donera hennes organ. Några dagar senare kom beskedet: Carina har vaknat!

Med pensionen som insats -
Staten placerade 500 miljarder av våra pensionspengar på aktiemarknaden. Det blev en skakig resa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det innebär oxå att lv-licens smitarna inte är så många så deras röst är någonting värt.
Jag gillar SVT och dess program, dokusåpa och amerikansk massproduktion är inget för mig.

Nu börjar det spåra ur.
Jag ger mig. för nu ska jag se på Leif GW och kossorna
Lycka till med tråden...

Aftonbladet hade dagens fråga idag om folk tyckte det var ok av radiotjänst att ta ut avgift för datorer. Senast jag kollade hade ca 90% svarat att de tyckte det var fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Därför att datorerna kan ta emot tvsignaler.
Rösta rätt nästa gång så kanske det ändras.
Vi lever i en demokrati, och då kan man ändra på saker på valdagen.
Om nu det är flera som vill ha tvlicensen kvar så blir det så. Det är demokrati.
Det är bra att vi har fria val i sverige.
Men att smita ifrån lagstadgade avgifter löser inget, då ska man resa sig och rösta bort avgifterna.

Att betala för en TV är en sak. För den är enligt definitionen i lagen "avsedd att ta emot utsändning av tv-program". En dator eller surfplatta behöver absolut inte vara det och hamnar i en helt annan kategori.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ODM:

http://bahnhof.se/priv/tvstopper där har du den korrekta snabblänken.

Detta kommer antagligen inte att fungera eftersom SVT kommer att kräva att du betalar ändå. Kom ihåg att du betalar inte för att du ser på SVT.se utan att du kan ha möjligheten med innehav av dator och uppkoppling.

Skrivet av Mabec:

Alla som sitter med sina datorers spec i signaturen är med andra ord busted.

Vadå? Kan ju länka tex. polarens dator? Eller jag kan ju rentav ljuga?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Samhällsnytta! http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/articl...

Inkomst av tjänst 2010, i kronor
Eva Hamilton, vd Sveriges Television 2 464 738:-

Onödig bild
Permalänk
Medlem

Totalt bullshit!

Och bullshit på hög nivå!

Gör åtkomsten till Svt till betaltjänst, som alla andra kanaler.
Det vågar man inte eftersom konkurrensen från totalpantade produktioner från reklamkanalerna är på tok för hård.
Så det hela fungerar bättre med straffavgifter.

Men avgift för att man äger en dator, eller surfplatta som har åtkomst till internet. Dra åt helv*te jäv*a politiska sengångare!
Ni tillför så lite för samhället att existensrätten för Er position bör starkt ifrågasättas.

Förbud, förbud, förbud, straffavgifter, påslag, påslag på påslaget och fler förbud.
Sverige i ett nötskal, snackar fint och stolt men bedrar bakom kulisserna.

Permalänk
Medlem

Äh jag tycker det är rätt att dom tar ut en avgift. Det är inte gratis att producera TV.
Det är väldigt många som nu tittar på SVT-play. Så jag tycker att istället för att ha en jäkla internet-avgift så får man köra pay-to-view om man nu skall använda SVT-play och så sätt logga in på hemsidan.
De som sen har en TV kan betala TV-licensen. Fast det är juh bara en tidsfråga tills TV-sändningen tas bort helt och allting blir via nätet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pnorberg:

Förövrigt, om man är ateist, kan man inte vara naiv då eller uppfattade jag det där rätt?

Nej, jag uttrycker mig otydligt, ber om ursäkt för det. Visst kan man vara en naiv ateist, inget fel med det men glömde nog en punkt där någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatho:

Äh jag tycker det är rätt att dom tar ut en avgift. Det är inte gratis att producera TV.
Det är väldigt många som nu tittar på SVT-play. Så jag tycker att istället för att ha en jäkla internet-avgift så får man köra pay-to-view om man nu skall använda SVT-play och så sätt logga in på hemsidan.
De som sen har en TV kan betala TV-licensen. Fast det är juh bara en tidsfråga tills TV-sändningen tas bort helt och allting blir via nätet.

Svt är en såkallad must carry-kanal. Den är påtvingad alla tv-leverantörer, för att kunna kräva (märkt väl ordvalet) avgifter från alla som köper en tv.
Det spelar ingen roll om du endast tänker använda Din hd-tv för 20 000kr enbart kopplad till en BD-spelare, eller mediacenter, eller tv-spel för online-gaming.

Den kan ta emot tv-sändning, alltså är det tekniken som pålagd avgift. Inte varje enskilds behov av Svt-produktion.
Nu spelar det ingen roll. All teknik beläggs med en avgift som ska finansiera statens tv-bolag.
Eller vilket för tillfället av alla svarta hål staten pronto måste dumpa enorma pengar i.

Men visst, den lilla vanliga människan ska vara nöjd och bocka när elitmänniskan Eva Hamilton kommenderar ut avgifter.
Själv tjänar hon 3 miljoner kronor om året, eller mer.
Betalar hon?!
Flera politiker har ansett sig kunna skita i avgiften.

Permalänk
Medlem

1 spänn om dagen anser jag är rimligt.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Jubileumsmästare

Eftersom att man inte måste anmäla att man har en livenspliktig tv eller dator med internet eller vad det än är förrän senast 15 dagar efter att du har skaffat en så är det bara att neka att man har den mer än 14 dagar, innan man "ger" den till någon annan som ger tillbaka den direkt och så har man 14 dagar till på sig? Så kan man hålla på hela tiden.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk

Vad händer om man inte har någon tv och avsäger sig all rätt att använda svt.se genom att låta sin isp blockera sidan?

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Jag måste bara säga att jag gillar att läsa alla åsikter. Många som tar sig tid och säger sitt. Ämnet berör verkligen de flesta!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC