AMD tar processorn från Playstation 4 till konsumentmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Varför skalar de ned processorn för datorer? Är det inte konsolversionen som ska vara nedskalad, eller har jag missat något?

Lite bättre förklaring

Skrivet av John Taylor:

A version of the same chip without Sony's technology will be available for consumers later this year.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Skyltar de på allvar med x86 på bilden?
Varför tar man upp en teknik som vart omodern för vad, 10 år sedan som om det vore färska release-nyheter? Känns inte helt genomtänkt där AMD.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belga:

Skyltar de på allvar med x86 på bilden?
Varför tar man upp en teknik som vart omodern för vad, 10 år sedan som om det vore färska release-nyheter? Känns inte helt genomtänkt där AMD.

Det är Sony, inte AMD, som skyltar att PS4 har en X86 CPU. Har du inte hängt med på sistone?

http://www.sweclockers.com/artikel/16587-sony-presenterar-pla...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det är Sony, inte AMD, som skyltar att PS4 har en X86 CPU. Har du inte hängt med på sistone?

http://www.sweclockers.com/artikel/16587-sony-presenterar-pla...

Anledning till att Sony gör det är ju för att signalera till utvecklare: "Hey PS4 är lätt att jobba med till skillnad från PS3! Ni kan använda kod från era prototyper som ni kör på PC till PS4."

Att AMD släpper nedgraderade (och kanske misslyckade) PS4 APU:er till konsumenter är väl inget konstigt? Nåt billigt skit ska väl tryckas in i alla dessa laptops för 2999:- från gammelbutikerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Det är Sony, inte AMD, som skyltar att PS4 har en X86 CPU. Har du inte hängt med på sistone?

http://www.sweclockers.com/artikel/16587-sony-presenterar-pla...

Artikeln handlar om AMD, till artikeln hör en bild som då rimligen är relaterad till artikeln. Bilden innehåller ingen företagsinformation alls, och alltså antar jag då att det handlar om AMD.

Men visst, är det Sony bilden föreställer så byt ut AMD mot Sony i det jag sade då

Skrivet av Durkadur:

Anledning till att Sony gör det är ju för att signalera till utvecklare: "Hey PS4 är lätt att jobba med till skillnad från PS3! Ni kan använda kod från era prototyper som ni kör på PC till PS4."

Att AMD släpper nedgraderade (och kanske misslyckade) PS4 APU:er till konsumenter är väl inget konstigt? Nåt billigt skit ska väl tryckas in i alla dessa laptops för 2999:- från gammelbutikerna

Rent spontant känns det ändå fel att se x86 som en nyhet... Kanske på förra sidan av millenieskiftet, men 2013? Nja.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av belga:

Artikeln handlar om AMD, till artikeln hör en bild som då rimligen är relaterad till artikeln. Bilden innehåller ingen företagsinformation alls, och alltså antar jag då att det handlar om AMD.

Men visst, är det Sony bilden föreställer så byt ut AMD mot Sony i det jag sade då

Rent spontant känns det ändå fel att se x86 som en nyhet... Kanske på förra sidan av millenieskiftet, men 2013? Nja.

Fast det är ju en nyhet för plattformen i fråga. Precis som att det är en rätt stor grej att Intel har börjat göra en x86-plattform för mobiltelefoner. Tekniken är gammal med tillämpningen är ny.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Skulle det fungera om AMD sålde "färdig" hårdvara (PS4 kopia) till Tex Dell/fri marknad och man kunde köra Crysis/BF4 med en dator för ca 4000:-...?

Nej, det kräver fortfarande mjukvaran som finns i Playstation, och den kommer Sony inte att licensera till Dell.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Att AMD släpper nedgraderade (och kanske misslyckade) PS4 APU:er till konsumenter är väl inget konstigt? Nåt billigt skit ska väl tryckas in i alla dessa laptops för 2999:- från gammelbutikerna

En laptop med den APUn kan man ju faktiskt spela spel på tills skillnad från många andra laptops i den prisklassen du beskriver.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Inaktiv

Lägg inte ned mer tid på PlayStation 4

Håll i pengarna. För i slutändan blir det billigare att köpa en självkonfigurerad speldator.

Permalänk
Medlem

Jag är mest intresserad ifall minneskontrollern sitter kvar, för 256-bitars gddr5 är inte att leka med om man jämför med ddr3

Permalänk
Medlem

Verkligen bra och spännande att AMD fått något vettigt att göra med sina produkter. Blir nöjd och glad att det äntligen blir lite medvind i seglen för "the underdog"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

AMD försöker sälja processorer som inte var bra nog för konsoler till PC användare?

Den generella PC användaren är inte en kräsen entusiast, hur mycket du nu än vill tro det.

Skrivet av RzrTrek:

Håll i pengarna. För i slutändan blir det billigare att köpa en självkonfigurerad speldator.

Så slipper man en massa PS4/konsol exklusiva spel på köpet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag är mest intresserad ifall minneskontrollern sitter kvar, för 256-bitars gddr5 är inte att leka med om man jämför med ddr3

Det finns en anledning till att man inte använder GDDR5 som systemminne i vanliga fall. Prestandan är helt enkelt för dålig för den typen av användande. DDR3 är en mycket bättre anpassning av tekniken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qw3rty:

Så slipper man en massa PS4/konsol exklusiva spel på köpet.

Men eller hur. Vem vill spela konsol exklusiva titlar? Inte jag i alla fall.

Permalänk
Medlem

Köpte amd någon arm license?
Känns på papret som en arm "comanion core" på shipppet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

AMD försöker sälja processorer som inte var bra nog för konsoler till PC användare?

Du får det att låta som det vore omoraliskt. AMD säljer processorer som finns i PS4 som ev. är binnade. Alltså CPU:er som inte riktigt har mött standarden för PS4 men ändå fungerar. Detta är ett försäljningsknep som används både av AMD och Nvidia även hos Intel.

Skrivet av RzrTrek:

Men eller hur. Vem vill spela konsol exklusiva titlar? Inte jag i alla fall.

Har inget emot att spela det senaste NHL tex. på mitt PS3. Har inget emot att spela god of war (som är en bra titel enligt mitt tycke) eller att starta upp heavy rain när man har tråkigt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hACmAn:

Köpte amd någon arm license?
Känns på papret som en arm "comanion core" på shipppet.

Ja de har sagt att de ska tillverka Opteron med ARM någon gång för miniservrar. Så någon sorts licens har de.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kul för AMD ändå att de får till affärer som detta med Sony t.ex.
Det kontraktet borde vara värt några kronor.

Kul att vi konsumenter senare kan ta del av det, vad nu slutprodukten blir för något..

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

AMD A20?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." -Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Sjukt bra jobbat av AMD att få till denna deal med Sony! De hade rätt i att APU:er CPU/GPU på samma krets är framtiden och är helt klart ledande på detta just nu. Sjukt smart satsat, eftersom de inte kunnat tävla med intel för desktop CPU på prestandatronen, även om de inte är så långt ifrån som många vill påstå FX8350 tex presterar inte långt ifrån Sandybridge och är prisvärd. Men jag tror som många andra att framtiden för mainstream kommer va en integrerad GPU lösning som klarar det mesta. Sen för high end gamers så kommer man fortsätta använda separata GPU:er som tom kanske kan sammarbeta med den interna GPU:n (detta har ju funnits i flera år, men inte fungerat speciellt bra). Tror vi kommer få se många fler "speldugliga" laptops om inte annat inom en mkt snar framtid

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dom håller den nog hemlig pga allt ståhej det blev när information om hårdvaran kom ut. Folk är för hårdvarukåta idag, och det går emot Nintendos affärsmodell med billiga maskiner och bra spel.

En del folk förstår inte skillnaderna mellan en PC-dator och en konsol, redan där uppstår det problem i diskussioner.

Skillnaden mellan Nintendo och MS, Sony är ett de två kommer med bra genomtänka funktioner som håller måttet och kvalitetsnivån.
Nintendo kommer med halvdana grejer, riktiga budget komponenter, och höga priser samt värdelös mjukvara och mediacenter egenskaper är lika med noll.
En Konsol handlar inte enbart om att spela på, utan allt runt omkring och man vill ha flera användnings områden för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Skyltar de på allvar med x86 på bilden?
Varför tar man upp en teknik som vart omodern för vad, 10 år sedan som om det vore färska release-nyheter? Känns inte helt genomtänkt där AMD.

Visst står det x86, men den lär ju säkerligen vara en 64-bit.. antar att x86 är ett mer brett och känt begrepp.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

En laptop med den APUn kan man ju faktiskt spela spel på tills skillnad från många andra laptops i den prisklassen du beskriver.

Jag uttryckte mig lite dumt. Givetvis är det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

En del folk förstår inte skillnaderna mellan en PC-dator och en konsol, redan där uppstår det problem i diskussioner.

Skillnaden mellan Nintendo och MS, Sony är ett de två kommer med bra genomtänka funktioner som håller måttet och kvalitetsnivån.
Nintendo kommer med halvdana grejer, riktiga budget komponenter, och höga priser samt värdelös mjukvara och mediacenter egenskaper är lika med noll.
En Konsol handlar inte enbart om att spela på, utan allt runt omkring och man vill ha flera användnings områden för pengarna.

För 4-5000kr så kan man förvänta sig en allt-i-ett maskin, men för 2-3000kr som Wii U kostar nu så får man nöja sig med en innovativ spelmaskin som satsar 100% på spelglädje i stället för flashiga specs och features. Sen skulle jag inte direkt säga att Xbox Dashboard eller XMB var någon dans på rosor i början precis. Och jag känner inte att jag behöver ännu ett mediacenter i hemmet, så genom att skippa den funktionen och därmed komma undan licensavgifter som bara gör maskinen dyrare så kan jag i stället få en renodlad spelmaskin till ett lägre pris.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

För 4-5000kr så kan man förvänta sig en allt-i-ett maskin, men för 2-3000kr som Wii U kostar nu så får man nöja sig med en innovativ spelmaskin som satsar 100% på spelglädje i stället för flashiga specs och features. Sen skulle jag inte direkt säga att Xbox Dashboard eller XMB var någon dans på rosor i början precis. Och jag känner inte att jag behöver ännu ett mediacenter i hemmet, så genom att skippa den funktionen och därmed komma undan licensavgifter som bara gör maskinen dyrare så kan jag i stället få en renodlad spelmaskin till ett lägre pris.

Wii U låg på 4500 i början men självklart sålde den inte bra då och inte nu heller.

Man ska begär mer av en konsol år 2012 (När den började säljas) även om det är spelglädjen som räknas.

Du vet redan vad fördelarna är med PS4 moderna hårdvara, samt vilka fördelar det ger till PC-marknaden.

"Innovativ" blev visst ett ännu mer utsuddat ord.

Permalänk
Medlem

Namnet Jaguar i techhårdvaruvärlden har hittils varit en förbannelse. Hoppas det inte går för AMD som för det gjorde för andra produkterna med samma namn.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

En del folk förstår inte skillnaderna mellan en PC-dator och en konsol, redan där uppstår det problem i diskussioner.

Skillnaden mellan Nintendo och MS, Sony är ett de två kommer med bra genomtänka funktioner som håller måttet och kvalitetsnivån.
Nintendo kommer med halvdana grejer, riktiga budget komponenter, och höga priser samt värdelös mjukvara och mediacenter egenskaper är lika med noll.
En Konsol handlar inte enbart om att spela på, utan allt runt omkring och man vill ha flera användnings områden för pengarna.

Ingen vill ju använda ett PS3 som mediacenter eftersom Sony tyckte det var en bra idé att inte låta den spela upp standardformatet för högupplöst video. Vem vill lagra sina filmer i annat än h.264 egentligen? Om man ändå måste ha en dator igång i bakgrunden som avkodar åt PS så kan man ju lika gärna köra från en dator direkt och slippa allt trassel.

Xbox känns inte heller helt vettigt då de inte finns något stöd för XBMC längre. Tack Microsoft.

Så inga av konsolerna kan kallas mediaspelare när en WD Live för 800 kr gör ett mycket bättre jobb. Sony sabbade sin chans där att skapa något vettigt då de var tidiga med en billig Blurayspelare men valde att sabotera för sina användare.

Sen verkar du missa Nintendos designfilosofi. De är inte med i grafikracet och har aldrig varit. De säljer på annat. De ligger generellt i en helt annan prisklass också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Visst står det x86, men den lär ju säkerligen vara en 64-bit.. antar att x86 är ett mer brett och känt begrepp.

X86 är inte 32-bittars. X86-64 är specifikt 64-bittarskapabel x86, men att skriva ut hela är extremt onödigt nu för tiden, det finns inga 32-bittars som säljs mig veteligen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cardeci:

X86 är inte 32-bittars. X86-64 är specifikt 64-bittarskapabel x86, men att skriva ut hela är extremt onödigt nu för tiden, det finns inga 32-bittars som säljs mig veteligen.

Intels enklare Atom som är till för embeded system och deras SoC är inte 64-bit. Via säljer också fortfarande x86-processorer som inte är x86-64. Se till exempel den här: http://www.dustinhome.se/product/5010368213/gigabyte-sta-c-vi...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Intels enklare Atom som är till för embeded system och deras SoC är inte 64-bit. Via säljer också fortfarande x86-processorer som inte är x86-64. Se till exempel den här: http://www.dustinhome.se/product/5010368213/gigabyte-sta-c-vi...

Det gör ingen skillnad, PS4 kommer med en x86-64 processor och att dom skyltar med det innebär extremt kliv för alla utvecklare, speciellt indieutvecklare. Nu portas spelen enkelt från PC till konsol som Watch Dogs och alla utvecklare kommer ha en mycket enklare väg att publicera sina spel genom PSN/Live. Slutet på 2013 kommer förändra konsollerna för evigt.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11