Permalänk
Medlem

Höja prestandan på min G75

Tja!
Jag undrar om det inte går att typ överclocka sitt grafikkort eller proccesorn på min laptop sitter på en ASUS G75VW-T1392H - i7-3630QM / 8GB / 750GB / 17,3 / GTX670M 3GB / BT.

Och även så undrar jag om det finns något mer man kan göra för höja ens prestandar i spel, ex vilka inställningar som är helt onödiga.

EDIT: Hur mkt skillnad gör det om man har 8 ram på sin laptop och upgraderar till 16? 1600mhz ddr3

Och finns det ngt mer man kan göra på laptops än att överlocka gpu'n, köpa ssd och ram

tack på förhand!

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB / 750GB / 17,3" / GTX670M 3GB / BT

Permalänk
Medlem

Det brukar vanligtvis vara dumt att överklocka bärbara datorer eftersom de blir så varma. Men kolla gärna vad du får för temperaturer vid full belastning, går den relativt svalt så kanske det finns utrymme att höja klockfrekvenserna lite!

Stäng framför allt av kantutjämning (FXAA/MSAA/AA) och ljuseffekter (HBAO/SSAO/HDAO), det gör väldigt mycket för prestandan och är minst viktiga för att det ska se bra ut (enligt mig).

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Mjo jag har hört de men det var ngn kille som hade gjort det på sin g75 på en gammal tråd från september typ, de snacka något om överclocka grafikkortet? med ngt program som heter Afterburner 2.2.3 elr ngt liknande

Okej tackar!

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB / 750GB / 17,3" / GTX670M 3GB / BT

Permalänk

Snabb fråga om det fanns en likadan tråd varför skapade du en ny?

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av Surdeg:

Tja!
Jag undrar om det inte går att typ överclocka sitt grafikkort eller proccesorn på min laptop sitter på en ASUS G75VW-T1392H - i7-3630QM / 8GB / 750GB / 17,3 / GTX670M 3GB / BT.

Och även så undrar jag om det finns något mer man kan göra för höja ens prestandar i spel, ex vilka inställningar som är helt onödiga.

tack på förhand!

Det går att öka clocken på ditt 670M utan att det blir någon fara när det kommer till temperatur i spel.
Däremot kan du komma upp över 90c i furmark om du tex som jag kör kortet i 750 / 1650 men spelen belastar inte grafikkortet lika hårt så i spel som tex BF3 ligger jag på ca 70-72c efter några tim spelande.

Bara att ladda ner MSI Afterburner och testa

Vill du få lägre temperaturer så rekommenderas det att borra hål i de två plastkåpor som täcker fläktfiltren, du kan få 10-15 lägre temperatur på så vis men så länge du bara spelar och inte kör massa stresstester så är det ingen fara att köra den som den är i dag.
Finns förövrigt en funktion i MSI afterburner så du kan se temperaturen i spelen om du nu är orolig

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Tjena. Asus har ett eget forum för "Republic of gamers".
Här finns en tråd om överklockning med gtx 660m. för G55 och G75. ta och forska lite bland dessa inlägg.

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?16367-Overclocking-g...

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

För på den tråden fanns det inte all hjälp jag behövde.

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB / 750GB / 17,3" / GTX670M 3GB / BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Det går att öka clocken på ditt 670M utan att det blir någon fara när det kommer till temperatur i spel.
Däremot kan du komma upp över 90c i furmark om du tex som jag kör kortet i 750 / 1650 men spelen belastar inte grafikkortet lika hårt så i spel som tex BF3 ligger jag på ca 70-72c efter några tim spelande.

Bara att ladda ner MSI Afterburner och testa

Vill du få lägre temperaturer så rekommenderas det att borra hål i de två plastkåpor som täcker fläktfiltren, du kan få 10-15 lägre temperatur på så vis men så länge du bara spelar och inte kör massa stresstester så är det ingen fara att köra den som den är i dag.
Finns förövrigt en funktion i MSI afterburner så du kan se temperaturen i spelen om du nu är orolig

Lycka till.

Tack för din information! Då jag inte brukar va på sweclockers innan eller hållt på med överclockning eller liknande innan så tänkte jag bara fråga vad är Furmark och vad innebär stresstester?

Och sedan ska man göra små hål?

Tack för din hjälp!

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB / 750GB / 17,3" / GTX670M 3GB / BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Tjena. Asus har ett eget forum för "Republic of gamers".
Här finns en tråd om överklockning med gtx 660m. för G55 och G75. ta och forska lite bland dessa inlägg.

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?16367-Overclocking-g...

Tackar! ny på sweclockers så tack så mycket för det

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB / 750GB / 17,3" / GTX670M 3GB / BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

Snabb fråga om det fanns en likadan tråd varför skapade du en ny?

För att de inte fanns all hjälp jag sökte i den tråden

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB / 750GB / 17,3" / GTX670M 3GB / BT

Permalänk
Skrivet av Surdeg:

Tack för din information! Då jag inte brukar va på sweclockers innan eller hållt på med överclockning eller liknande innan så tänkte jag bara fråga vad är Furmark och vad innebär stresstester?

Och sedan ska man göra små hål?

Tack för din hjälp!

Furmark är ett program som man stresstestar grafikkortet med och med stresstestar så menas det att man vill tex kolla om man har en stabil överclockning.
Då kör man Furmark och det kommer att belasta din GPU ( grafikkortets "cpu") till 100% temperaturen på kortet kommer öka något väldigt mot vad du får i tex spel då i spel kan belastningen på GPU pendla mellan säg 70-90%

Det är därför man använder program som furmark för att ge en konstant belastning för att kolla vad man får för max temperatur och om allt är stabilt under 100% belastning, är det de så fixar man spelen också utan problem

Permalänk
Medlem

Jag har överklockat grafiken i min lenovo y500 sli (nvidia 650m) genom att skapa .bat filer och använda ett pogram som heter nvidiainspector och resultatet var grymt, jag drog upp coren till 1200mhz och memory till 2900mhz men då kom jag inte igenom 3dmark 2011 utan att datorn krascha.
Så nu kör jag 1100mhz på core och 2600 på memory och temperaturerna går max till 70 grader. Dock har du 670m och inte 670mx så det blir nog lite varmare eftersom det är gamla fermi kretsen.

Detta gjorde jag för att med msi afterburner går det inte att höja coren mera än 130mhz från 790mhz för mig iaf

Här har du en guide på hur du gör
http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-card...

Jo furumark är ett stresstest för gpun

Jag brukar köra 3dmark vantage, 3dmark 2011, och unigine heaven 3.0 och 4.0

Lycka till

Permalänk

Testade vantage och tog strax över 15000p

Permalänk
Medlem

Körde just fick 16077 vad har du för klock på dit 670m ?

Permalänk
Skrivet av Angli:

Körde just fick 16077 vad har du för klock på dit 670m ?

Har inte orkat leta mig högre än 750 / 1650

Edit: Vilken version av drivrutinerna kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Furmark är ett program som man stresstestar grafikkortet med och med stresstestar så menas det att man vill tex kolla om man har en stabil överclockning.
Då kör man Furmark och det kommer att belasta din GPU ( grafikkortets "cpu") till 100% temperaturen på kortet kommer öka något väldigt mot vad du får i tex spel då i spel kan belastningen på GPU pendla mellan säg 70-90%

Det är därför man använder program som furmark för att ge en konstant belastning för att kolla vad man får för max temperatur och om allt är stabilt under 100% belastning, är det de så fixar man spelen också utan problem

Okej tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB / 750GB / 17,3" / GTX670M 3GB / BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angli:

Jag har överklockat grafiken i min lenovo y500 sli (nvidia 650m) genom att skapa .bat filer och använda ett pogram som heter nvidiainspector och resultatet var grymt, jag drog upp coren till 1200mhz och memory till 2900mhz men då kom jag inte igenom 3dmark 2011 utan att datorn krascha.
Så nu kör jag 1100mhz på core och 2600 på memory och temperaturerna går max till 70 grader. Dock har du 670m och inte 670mx så det blir nog lite varmare eftersom det är gamla fermi kretsen.

Detta gjorde jag för att med msi afterburner går det inte att höja coren mera än 130mhz från 790mhz för mig iaf

Här har du en guide på hur du gör
http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-card...

Jo furumark är ett stresstest för gpun

Jag brukar köra 3dmark vantage, 3dmark 2011, och unigine heaven 3.0 och 4.0

Lycka till

Okej tack så mycket! det hjälper!

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB / 750GB / 17,3" / GTX670M 3GB / BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Testade vantage och tog strax över 15000p

okej

Visa signatur

ASUS G75VW-T1031V - i7-3610QM / 8GB / 750GB / 17,3" / GTX670M 3GB / BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Har inte orkat leta mig högre än 750 / 1650

Edit: Vilken version av drivrutinerna kör du?

Jag kör 310.90