Dator utan hårddisk, funkar det med extern bara?

Permalänk
Medlem

Dator utan hårddisk, funkar det med extern bara?

Hej! Min hårddisk på stationära krashade nyss så tänkte titta om det går att ha bara en extern hårddisk? Om man typ flyttar över hela windows på den eller något hah.. Mvh

Permalänk
Medlem

Att flytta över windows direkt kommer inte att fungera men om du kan boota från en extern och BIOS kan se den som en bootbar enhet om du har installerat windows på den så fungerar det, fast du kan ju inte förvänta dig någon drömhastighet på din dator då.. Det stora problemet är då också om du råkar dra ur usb kabeln så blir du tvungen till att starta om, vilket inte är speciellt optimalt.

Mitt råd är att du köper en ny HDD så fort du bara kan för att köra extern är något jag iallafall skulle undvika varje dag i veckan

Visa signatur

Mannagrynsgröt är nog det bästa som finns.

Permalänk
Entusiast

Du kan inte bara kopiera Windows. Det kommer datorn inte gilla. Däremot finns det mjukvaror som låter dig klona din systemdisk så det skulle du kunna göra även om jag rekommenderar en ren installation för det är lättare så. Sen måste man ofta fixa bootordningen i BIOS så att den förstår att den ska bota från USB. Annars är det inga problem förutom att det kommer gå segt. Det är ju rätt vanligt att folk kör OS från USB-minnen. Jag gjorde det senast i förrgår för att rädda data från en dator som inte ville starta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Okej men om man skruvar ur hårddisken i externa haha, då äre ju en vanlig väl ? =D Så installerar jag på den.

Permalänk
Skrivet av tjobreee:

Okej men om man skruvar ur hårddisken i externa haha, då äre ju en vanlig väl ? =D Så installerar jag på den.

Det funkar ja

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W