Permalänk
Medlem

Bankärenden på Linux

Hej! Jag är helt ny med mitt Linux och har endast haft Ubuntu på min stationära burk någon månad. Nu funderar jag på att skaka liv i en lite äldre laptop och använda den som "bankdator". Alltså i princip bara göra bankärenden på, dock både bank-id och vanliga banken. (Kan givetvis bli lite mail och surf när man ändå sitter där också...)

men jag vill alltså ha ett Linux som är litet och samtidigt säkert nog för banken... Funkar Linux puppy? är xubuntu bättre om man ser till säkerhet? Annat bättre förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Vad som helst är säkert nog. Säkerheten bankmässigt ligger inte i klientdatorn utan hos bankerna och den mjukvara de vill att du ska använda. Så länge du inte får in skadlig programvara (vilket är försvinnande ovanligt i Linux jfr m på Windows) så är det inget att vara rädd för. Det argumenteras ofta för att Linux är säkrare än Windows, och majoriteten av världens servrar och annat som ställer höga krav på säkerhet kör just Unix-baserade OS, så du behöver inte ha någon större oro på det planet.

Nämnas kan att lösningen som kallas "Bank-ID" bara officiellt stödjer Ubuntu (vilket jag antar transparent inkluderar dess direkta derivat, som Xubuntu). Det går vanligen att få igång det på andra plattformar, och det finns en tredjepartslösning som heter FriBID, men är man novis så bör man nog hålla sig till det officiella stödet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Vad som helst är säkert nog. Säkerheten bankmässigt ligger inte i klientdatorn utan hos bankerna och den mjukvara de vill att du ska använda. Så länge du inte får in skadlig programvara (vilket är försvinnande ovanligt i Linux jfr m på Windows) så är det inget att vara rädd för. Det argumenteras ofta för att Linux är säkrare än Windows, och majoriteten av världens servrar och annat som ställer höga krav på säkerhet kör just Unix-baserade OS, så du behöver inte ha någon större oro på det planet.

Nämnas kan att lösningen som kallas "Bank-ID" bara officiellt stödjer Ubuntu (vilket jag antar transparent inkluderar dess direkta derivat, som Xubuntu). Det går vanligen att få igång det på andra plattformar, och det finns en tredjepartslösning som heter FriBID, men är man novis så bör man nog hålla sig till det officiella stödet.

Och ska man vara än mer petig så stöder Bank-ID officiellt enbart Ubuntu på 32-bitars OS. Vill man minimera krångel bör man alltså installera en 32-bitars variant (därmed inte sagt att det inte går!).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Men 32 bitar är väl det vanligaste? Nu harvar datorn fram med xp, och det är ganska tungt... Då bör väl xubuntu 32 bitar flyta helt ok?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

har aldrig fått Bank-id att funka med Ubuntu 32bitars.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Kvittar nästan vilken linuxdist du kör, vad du bör fundera på är hur pass mycket din gamla laptop klarar av.
Gnome 3, Cinnamon och KDE är lite tyngre än om man använder Gnome 2, LXDE eller Xfce.

Ska du köra bankID som en sa enbart stöds av ubuntu bör du installera en dist som är baserad på ubuntu, tex som du nämnde xubuntu. Väldigt lätt distro som startar på vilken gammal 370 som helst, körde det på en gammal server här hemma en tid.

32 bit eller 64? Eftersom bankID enbart verkar stödja 32 bit, kör på det

Skrivet av thunderboy88:

har aldrig fått Bank-id att funka med Ubuntu 32bitars.

Den erfarenheten har jag också, kör även Linux Mint på nästan alla datorer hemma.

Den här
http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal << ska teoretiskt sett gå att få igång på 64 bitars system.
och den här
http://ubuntu.se/threads/18945-Installera-BankID-i-Ubuntu
kanske kan hjälpa någon som vill försöka sig på det. Är inte hemma just nu så kan ej prova själv.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera att ta en titt på fribid, en opensource bank-id replacement, funkar på de flesta linux distar + browsers out-of-the box. Dock bör man dubbel kolla att banken man har funkar ok först.

http://fribid.se/

Själv kör jag handelsbanken med usb-kortläsare. Kastade dock iväg handelsbankens egen dosa (som kräver proprietära crappy drivers) och köpte en plain kortläsare från dustin som funkar perfekt med standard profil drivers ( http://www.dustinhome.se/product/5010134345/omnikey-cardman-3... )

/Ivar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thunderboy88:

har aldrig fått Bank-id att funka med Ubuntu 32bitars.

Anekdotbattle: det har jag . Och med 64-bitars. Och med Debian. Vet inte vad felet kan vara om installationen inte lyckats för dig, om det inte var väldigt länge sedan du testade senast.

Linuxstödet känns verkligen inte som att det är gjort av någon som är van vid systemet (minns en del genomkorkade buggar i första versionerna, och installationsskriptet är fortfarande väldigt bakvänt utformat), men håller man sig till de officiellt stödda versionerna så har det inte varit problem i min erfarenhet. Vet många inte speciellt datorkunniga som lyckats installera det på egen hand, även om installationsprocessen är väldigt dum. Kunde de inte bara haft ett repository? Åtminstone erbjuda en .deb-fil om de nu ska stödja Ubuntu? Frågorna många…

Hade utvecklarna lagt lite tid på Linuxversionen så hade den väldigt snabbt kunnat bli väldigt mycket enklare, och inofficiellt stödja de flesta Linuxplattformar utan problem, men det är tydligen inte deras fokus.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har kört bankID på både *buntu och Puppy Linux, funkade hyfsat smärtfritt. Var dock tvungen att lura banksidan att jag körde en äldre version av Firefox då de inte riktigt hände med i uppdateringarna. Använde User Agent Switcher för att lura sidan att jag använde en äldre version av Firefox än vad jag gjorde. Felrapporterade även till Telia? (tror det var de som hade hand om bankID) så de ser att det faktiskt finns linuxanvändare också

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

Det går vanligen att få igång det på andra plattformar, och det finns en tredjepartslösning som heter FriBID, men är man novis så bör man nog hålla sig till det officiella stödet.

Har du någon bra länk som visar hur man får det att fungera i 64bit OS? Häromdagen gjorde jag ett försök, men Skandiabanken gör installation genom verifiering via BankIDs hemsida. Det första problemet är ganska löjligt eftersom verifieringen är satt till att inte acceptera 64-bitar. Jag justerade det med en sträng i Firefox, men det märkliga är nu att verifieringen drar igång och slutar utan meddelande om varken lyckat eller misslyckat resultat, och därför kommer jag inte vidare på bankens sida för hämtning av själva certifikatet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

Har du någon bra länk som visar hur man får det att fungera i 64bit OS? Häromdagen gjorde jag ett försök, men Skandiabanken gör installation genom verifiering via BankIDs hemsida. Det första problemet är ganska löjligt eftersom verifieringen är satt till att inte acceptera 64-bitar. Jag justerade det med en sträng i Firefox, men det märkliga är nu att verifieringen drar igång och slutar utan meddelande om varken lyckat eller misslyckat resultat, och därför kommer jag inte vidare på bankens sida för hämtning av själva certifikatet.

http://larsemil.se/ubuntu-11-04-64bit-och-bankid/ verkar ha hjälpt många enligt kommentarerna. Bland dem finns också lite extra praktiska tips. Det är nog mitt bästa tips för tillfället.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack, men jag är mest intresserat av FriBID. Nesux klient kör jag virtuellt (Ubuntu) eftersom det är ytterst sällan jag är beroende av BankID.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

Tack, men jag är mest intresserat av FriBID. Nesux klient kör jag virtuellt (Ubuntu) eftersom det är ytterst sällan jag är beroende av BankID.

Ah, ja, jag läste lite väl snabbt där. FriBID har jag inte installerat själv än, så där har jag inget att komma med. Dock så har de väl ett forum på sin hemsida.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

Tack, men jag är mest intresserat av FriBID. Nesux klient kör jag virtuellt (Ubuntu) eftersom det är ytterst sällan jag är beroende av BankID.

Byt bank. Sämre anledningar finns väl?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Byt bank. Sämre anledningar finns väl?

Banken har jag egentligen inget problem med eftersom de även erbjuder certifikat. Fast ibland finns det ju anledning att använda BankID för andra tjänster på t ex Skatteverket. Egentligen är det mest av intresse jag skulle vilja få FriBID att fungera, för de extra 5 sekunderna de tar att köra igång virtuell maskin kan jag leva med.

Utöver det är det lite paradoxalt att BankID finns som officiell klient för smarta telefoner men ännu inte dykt upp i 64bitar för standard datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Anekdotbattle: det har jag . Och med 64-bitars. Och med Debian.

Samma här. Dock körde jag en 32-bitars build av firefox.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://john.parnefjord.se/node/54 har hjälpt mig i 64-bits ubuntu.

Välkommen till opensource motorvägen, den rätta vägen !

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat och fått allt att funka... En liten fundering som dök upp då jag börjar bli nyfiken på terminalen.

Jag skrev in "sudo ./install.4.10.0.21.sh i" enligt en manual i inlägget ovan och vips funkade alt...
Varför går det inte klicka på filen och få det att funka via det grafiska gränssnittet?
Vad står "sudo" och "i" för i kommandot ovan?

Permalänk
Hedersmedlem

"sudo" ger i ditt fall högre rättigheter, vilket krävs för installation.

"i" är ingen generell funktion för Linux, utan bara ett argument som ger just det här skriptet kommando om att du önskar installera. Om du kollar instruktionerna används "u" för avinstallation.

I övrigt kan sudo ställas in för att justera/begränsa/höja rättigheter, men det behöver du inte gräva i just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fått igång bankid, tror dock att detta har med min bank att göra (Nordea). Provat alla möjliga distar, men utan lycka! Detta är den enskilt största anledningen till varför jag ej kan köra linux hemma.. (iallafall att övertala frugan om det )

Permalänk
Medlem

bankid med nordea går att få igång på linux men tyvärr inte med 64bitars linux då drivrutinen för kortläsaren endast finns i 32 bitars. Vilket är ganska värdelös

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

bankid med nordea går att få igång på linux men tyvärr inte med 64bitars linux då drivrutinen för kortläsaren endast finns i 32 bitars. Vilket är ganska värdelös

Kör en 32-bitars i en VM då? Jag körde så på den tiden jag enbart hade 64-bitars linuxburkar hemma OCH Nordea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Kör en 32-bitars i en VM då? Jag körde så på den tiden jag enbart hade 64-bitars linuxburkar hemma OCH Nordea.

Jo jag har en gammal Ubuntu 32bitvm som jag ENDAST kör Banki-id på. Men det är inget alternativ för "vanliga användare".

Permalänk
Medlem

Nåste man köra med kortläsaren då? Nordea och Windows funkar med lösenord utan kortläsare men jag har banne mig inte fått det att funka på Arch Linux. Jag har installerat Nexus men sedan tog det stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IvP:

Själv kör jag handelsbanken med usb-kortläsare. Kastade dock iväg handelsbankens egen dosa (som kräver proprietära crappy drivers) och köpte en plain kortläsare från dustin som funkar perfekt med standard profil drivers ( http://www.dustinhome.se/product/5010134345/omnikey-cardman-3... )

Intressant!

Får du skriva in pinkoden på datorn då?

Min kortläsare med mitt bankidkort (fick ett nytt idag) får jag inte att fungera i fribid. Den hittar kortet men får inte skriva in någon pinkod på dosan konstigt nog. Tänkte att det kanske funkar med en sådan läsare istället?

Permalänk
Medlem

Jag installerade bankid utan ett enda litet problem på Linux Mint 14 64-bitars.. Det är bara det att det bara stöds officielt för 32-bitars-system, det fungerar dock även i 64-bitars system. Googla lite på hur man kan installera det så finns det mycket guider.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiviE:

Intressant!

Får du skriva in pinkoden på datorn då?

Min kortläsare med mitt bankidkort (fick ett nytt idag) får jag inte att fungera i fribid. Den hittar kortet men får inte skriva in någon pinkod på dosan konstigt nog. Tänkte att det kanske funkar med en sådan läsare istället?

Har installerat Mint14 åt mina föräldrar och Mint hittar och installerar bankdosan utan problem. Den hanteras på samma sätt som i Windows, in med kortet, starta dosan, tryck pinkoden och du är identifierad mot BandID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Har installerat Mint14 åt mina föräldrar och Mint hittar och installerar bankdosan utan problem. Den hanteras på samma sätt som i Windows, in med kortet, starta dosan, tryck pinkoden och du är identifierad mot BandID.

Bankdosan hittas men inte kortet i Fribid. Eller kortet kunde identifieras till slut genom att ändra lite i opensc.conf men jag får ingen möjlighet att skriva in någon kod. Så tänkte att en annan kortläsare kanske fungerar bättre med opensc.

Permalänk
Medlem

Ett tips för dem som inte får Bank-id att funka på linux är att använda Bank-id appen till mobilen, jag kör personligen denna konfiguration för att slippa krångel.