Permalänk

Hade nästan inbrott precis

Tjena!

Ungefär 04:55 vaknade jag av att det drogs i handtaget och fifflades med låset på dörren till min studentlägenhet. Jag var snabbt på fötter och kastade mig på dörren för att hålla fast i handtaget och ta stöd mot väggen för att förhindra inbrottet.
Jag ropade argt "Vad håller ni på med?!" ett par gånger, varpå jag hörde okända röster med brytning som svarade något i stil med: "Varför öppnar du inte?" och "Din Mamma" - någonting, upprepade gånger. Därefter ropade jag högt "Ring polisen!" flera gånger för att förhoppningsvis grannarna skulle höra mig.

Jag som precis hade kastat mig upp från den soffa jag somnat i (kanske tur det för hade jag sovit i min säng hade jag nog varit i djupare sömn) hade bara underkläder och t-shirt på mig, dvs. jag hade inte mobilen på mig och fick därför vänta med att själv ringa 112 när gärningsmännen kunde antas ha givit sig av.

Jag kopplas till polis och talar då om händelseförloppet och svarar på några snabba frågor och jag påpekar också att det har varit inbrott i byggnaden förut.
Polisen svarar till sist att de som försökt ta sig in förmodligen inte kommer tillbaka, att polisen har nyss fått en viktigare utryckning, att närmare in på dagen ska detta tas upp igen (antar att de ska kontakta mig) och att jag kan (enligt honom) lägga mig och sova ett par timmar.
Självfallet går inte jag och lägger mig igen efter en sådan oväntad händelse utan jag ser till att vara på min vakt och lämnar inte lägenheten förrens det blivit ljust ute.

Jag ser väldigt allvarligt på situationen, försök till inbrott är säkerligen ingen unik händelse, men när tjuvarna fortsätter med att försöka bryta/låsa upp dörren efter att jag både vrålat åt dem och uppmanat omgivning att tillkalla poilis, då kan man säkert anta att de var beredda att överfalla mig. Förmodligen så ser de en tidig lördagmorgon som ett bra tillfälle då en del studenter är kraftigt bakfulla och mer försvarslösa alternativt inte hemma (lyckligtvis var jag hemma igårkväll).

Jag är oerfaren med att kontakta polis, vad tror ni kommer hända? Kommer jag bli kontaktad under morgonen eller är detta ett fall som polisen prioriterar bort helt och hållet? Bör jag tänka på något särskilt under det närmaste dygnet eller ska jag sysslesätta mig som vanligt?
Skriv gärna tips eller åsikter och funderingar!

Permalänk
Medlem

Dom borde skicka ut en patrull som i alla fall tar en rapport, efter det är det nog inget mer dom kommer att göra så vida dom inte får in en massa tips på vilka dom är.

Jag skulle rekommendera att ha ett basebollträ vid sängen ifall detta skulle hända igen, se hur många "din mamma" kommentarer det fälls efter några slag mot knäskålen

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Dom borde skicka ut en patrull som i alla fall tar en rapport, efter det är det nog inget mer dom kommer att göra så vida dom inte får in en massa tips på vilka dom är.

Jag skulle rekommendera att ha ett basebollträ vid sängen ifall detta skulle hända igen, se hur många "din mamma" kommentarer det fälls efter några slag mot knäskålen

Låter som ett rimligt tips!

Permalänk

Jag tror knappast polisen gör något mer än att skriva en kort rapport och skicka ut ett brev som säger att fallet är nere.

Angående självförsvar så är ett basebollträ för många små lägenheter ett dåligt självförsvars redskap, liksom man har inte utrymme.
Istället kan man ta vad man haver i lägenheten och använda emot rätt ställe.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Jag tror knappast polisen gör något mer än att skriva en kort rapport och skicka ut ett brev som säger att fallet är nere.

Angående självförsvar så är ett basebollträ för många små lägenheter ett dåligt självförsvars redskap, liksom man har inte utrymme.
Istället kan man ta vad man haver i lägenheten och använda emot rätt ställe.

Om någon hade brutit sig in i lägenheten, hade jag fått lov att använda kniv som självförsvar, eller är det för riskabelt ifall det skulle bli för svåra skador?

Hade föredragit en mindre batong just för tyngden och precis som du nyss sade, ett basebollträ behöver lite för stort svängrum (särskilt i en 1:a) :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoVivo123:

Om någon hade brutit sig in i lägenheten, hade jag fått lov att använda kniv som självförsvar, eller är det för riskabelt ifall det skulle bli för svåra skador?

Hade föredragit en mindre batong just för tyngden och precis som du nyss sade, ett basebollträ behöver lite för stort svängrum (särskilt i en 1:a) :P.

Du har laglig rätt att använda samma nivå av våld, dvs försöker någon hugga dig med kniv så har du rätt att hugga tillbaks. Här i USA är det lite "bättre", om någon försöker bryta sig in i mitt hus har jag laglig rätt att skjuta och döda inbrottstjuven så fort han satt foten på mitt golv

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Du har laglig rätt att använda samma nivå av våld, dvs försöker någon hugga dig med kniv så har du rätt att hugga tillbaks. Här i USA är det lite "bättre", om någon försöker bryta sig in i mitt hus har jag laglig rätt att skjuta och döda inbrottstjuven så fort han satt foten på mitt golv

Ja, eller hur. Kommer någon med kniv mot en så har man inte så mycket tid att bestämma sig på. Bortsett från hurvida man får köpa och äga vapen i USA, så borde det vara samma regler här angående självförsvar.

Permalänk
Medlem

Ta upp det med hyresvarden. Den enda som kan gora nagot av betydelse mot saken. Det och prata med grannarna , ar val troligtvis en av dem som slappt in skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Jag skulle rekommendera att ha ett basebollträ vid sängen ifall detta skulle hända igen, se hur många "din mamma" kommentarer det fälls efter några slag mot knäskålen

Om det är en totalt fullknarkad pundare så säger jag bara - Lycka till.....

Jag hade skaffad kedja på dörren till att börja med och kanske ett överfallslarm som kan föra mycket oväsen ?

Sen om du mår dåligt över det så gå till nån psykolog eller nått så du inte får ett trauma över detta, det är ändå en omskakande upplevelse.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Om det är en totalt fullknarkad pundare så säger jag bara - Lycka till.....

Jag hade skaffad kedja på dörren till att börja med och kanske ett överfallslarm som kan föra mycket oväsen ?

Sen om du mår dåligt över det så gå till nån psykolog eller nått så du inte får ett trauma över detta, det är ändå en omskakande upplevelse.

Nej det är lugnt, jag mår inte dåligt av det. Mest det att under de första timmarna så är man väldigt förvånad och funderar väldigt mycket över vilka "plikter" man har. Jag har kollat runt lite i byggnaden och det finns ju inga synliga skador så det finns ju ingen mening med att polisen ska komma hit för jag skulle ju ändå inte kunna identifiera tjuvarna. När jag ringde så gjorde jag det för då kunde jag inte säkert veta om de hade gått till en annan våning eller rymt.

Men som du sa, kedja är nog inte så dumt för då skulle man ju ha god tid på sig om de hade fått upp låset.

Permalänk
Medlem

Fy fan! Var med om något liknande förra året och vaknade av att hunden började skälla mitt i natten så jag gick upp och kollade vad det var och då ryckte folk i dörren och petade i låset. En skällande hund och att jag gick upp och gav mig tillkänna genom dörren och ryckte lite i handtaget från insidan fick dem att ge sig av. Väldigt läskigt var det i varje fall men att ringa polisen tänkte jag som inte ens på eftersom ingen tog sig in och jag inte skulle kunna identifiera dem.

Sedan den händelsen lyssnar jag bra mycket mer när hunden varnar på natten, även om det allt som oftast bara är fulla grannar som kommer hem från krogen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Om du hade varit i kontakt med polisen under själva inbrottet så, om det varit jag, försökt att hota med våld, altså säga att du skulle banka/slå/sticka ned dom till polisen om dom tar sig in. Självklart så skall du ju försöka att undvika våld, men verbala hot kan ju kanske vara effektivt Vad jag har hört så ska det vara en effektiv metod att få dit polis. En jag känner fick sin bilstereo stulen med han som ögonvittne, han ringde polisen och rapporterade och då hade de ingen ledig patrull, när han däremot nämnde att han hade tagit upp jakten på ligisterna vart det fart på dom konstigt nog..

Som tur är så har jag inte råkat ut för något sådant hemskt, kommer ihåg att larmet på bilen satte igång vid 3-tiden och jag höll på å skita ned mig när jag skulle ut å kolla vad som hände

Permalänk
Medlem

Köp en dörrspärr, men har ni ingen port eller liknande?

Permalänk
Skrivet av Ronja_ww:

Köp en dörrspärr, men har ni ingen port eller liknande?

Entredörren öppnas med samma nyckel som man har till sin lägenhet, alltså finns det ingen porttelefon eller kodlås (inget kodlås av den anledningen att inte för mycket folk ska kunna gå ut och in där).

Permalänk
Hedersmedlem

När jag bodde i studentkorridor så var jag uppe sent en söndagkväll en gång, runt 02 på natten, och satt i gruppköket när jag såg en rund äldre herre gå runt utanför.

Det hade varit problem tidigare med personer som brutit sig in och sedan helt enkelt gått och känt på interna dörrar i hela huset, då det fanns gruppkök och vissa hade en tendens till att lämna sina kök ständigt olåsta (lite samma problem som när någons grannar ställer soppåsar på marken bredvid soptunnan — det attraherar oönskade besök ). Samtidigt hade dessa personer varit väldigt obehagliga för de som stött på dem då de hotat dem fysiskt med knivar och kommit med verbala dödshot (troligen enbart för att skrämmas för att kunna komma undan, men det är inte så kul ändå för de som råkar ut för det).

Jag såg personen gå fram till entrédörrar som han (vilket jag vid tidigare tillfällen sett, och åtgärdat) tidigare under dagen hade preparerat genom att hugga tag i dörren efter att någon gått in och sedan sätta blött papper i låsblecket så att dörrarna inte stängdes ordentligt. Så därefter gick han in i huset och det var uppenbarligen inget vettigt på gång.

Jag ringde först Securitas som hade journummer för huset vad gällde störningsärenden och annat, men personen i växeln sa att de inte åkte ut om jag inte kunde koppla problemet till någon speciell lägenhet. Hade jag bråkat så hade de troligen gett med sig, för det var inte de direktiv de i praktiken hade fått av bostadsbolaget, vilket jag faktiskt visste.

I stället ringde jag polisen och sa att det var ett misstänkt pågående inbrott. De tog uppgifter och sa att de skulle skicka en bil, och bad mig hålla mig i närheten (under tiden som samtalet pågick så ryckte han faktiskt i dörren till det kök där jag satt). Jag gick ut och noterade regnumret på inbrytarens bil ifall det skulle behövas, och tog sedan emot polisbilen (som kom med däckskrik runt knuten ), sa i vilken del av byggnaden som personen var, släppte in dem, och efter någon halvminut så hade de hittat personen, ställt honom mot väggen för kroppsvisitation och satt handbojor på honom.

Han hade kniv och skruvmejsel (poppis både som verktyg och att hota med) med sig för tillfället, hade indraget körkort fast han körde, bilen var inte skattad eller försäkrad, han hade precis suttit inne en kort vända för precis samma saker, poliserna kände honom vid både utseende och namn, etc. Troligen hände det väl inte mycket mer än att han fick upprepa exakt samma vända igen.

Liksom med många andra brott så är en av de värsta följderna just det psykiska för den som blir drabbad. Jag kände en person som hade blivit just hotad av dessa personer i huset, och det är ju inte så roligt när man vet att de vet var man bor, att de kan ta sig in i huset, etc., för ens fortsatta vistelse där. För personer som blir drabbade av våldsbrott som rån, misshandel o dyl är det på samma sätt oftast de långtgående psykiska följderna som är jobbigast — att inte kunna gå på stan utan att tänka på det, att bli påmind av det när man ser andra saker, osv. Att utföra dessa brott påvisar antingen en grav brist på empati, eller bara en fundamental oförståelse för vad det innebär för den drabbade parten. Vad gäller stöld och rån så kan gärningsmän ofta för sin egen skull motivera det med att "det drabbar ingen fattig", "de har råd att köpa en ny telefon", "de får ut det på försäkringen", osv, men det som drabbar hårdast är nästan aldrig den ekonomiska biten.

Att ha någon som hugger på dörren som trådskaparen hade är en väldig kränkning (idag ett alltför utslitet ord, men i dess korrekta betydelse) av personens bestämmande över sitt eget liv, och ytterst obehagligt. Även en småtjuv påverkar samhället i betydande negativ grad, i mina ögon. Vissa personer kan behandla en sådan situation bättre än andra, men det är ändå ingen ursäkt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Intressant historia där phz! Det är alltid trevligt med andras erfarenheter av ämnet.
Inbrott i studenthem är förmodligen väldigt förekommande eftersom det är billigare fastigheter dvs sämre säkerhet och sen har studenter ofta datorer och annat som är värdefullt.

Permalänk
Medlem

Klaga till hyresvärden ock be dem se till att fixa bättre lås på ytterdörren. Elektroniska är att föredra de går inte att dyrka upp. Då måste de knäcka upp hela dörren. Sen vi började med elektroniska lås där jag bor har inbrotten i byggnaden försvunnit helt.