Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Det är väl bara pensionärer som aktivt kollar på SVT nu för tiden Finns absolut ingenting som är värt att titta på.

21år här, SVT/SR är imo de enda kanalerna som sänder något som går att titta/lyssna på.
Resten kör ju bara reklam med inslag av importerade serier som man sett flera månader tidigare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Att ni orkar uppröras. Dom kan konstruera vilka regler dom vill, det kommer ändå ner till: vill jag betala så gör jag det, annars skiter jag i det! Så har det alltid varit och så kommer det att vara tills det bakas in i skatten. Man betalar efter eget samvete. Alla som bor i en grotta/hellre kollar på tv3/är libertarianer och vägrar betala för "kommunistpropaganda" kan bara behålla sina pengar. Hur svårt är det att ringa och säga att man slängt tv och dator och börjat ringa på sin 3310:a?

Permalänk
Medlem

Har också valt bort TV och har noll intresse av vad som sänds på SVT eller SR.

Nu får det bli att jag har internet för IP-telefoni från och med nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Riktigt att det står avsedd, men det står ju också "...även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.". Det tolkar jag som att de tycker innefattar mobiltelefoner etc. Lite väl brett kan man tycka. En mobiltelefon skulle i så fall vara "avsedd att ta emot utsändning...av TV-program, även om [mobiltelefonen] också kan användas för annat ändamål [ringa med]." Inte helt ok enligt mig,

Rätt, se ovan dock. Propositionen ligger även till grund för nuvarande lag. Sen handlade det om syftet med "avsedd", inte om propositionen är lag eller ej.

Nej en mobiltelefons huvudsyfte (avsedd) är att ringa med. En smartphone kan dessutom användas för andra ändamål, såsom fota, surfa, lyssna på musik etc etc. Att ta emot tv-sändingar (speciellt från svt) tror jag inte är tillräckligt vanligt för att rättfärdiga en avgift.

Att se på tv är inte något en dator är avsedd för, men ett ändamål den kan användas för. Återigen inget som rättfärdigar en avgift.

SVT kan lösa det genom att lägga en konstnad på deras Play-tjänst.

Permalänk
Medlem

Släng in reklam på skitkanalerna så är problemet löst!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus X Hero z370| i7 8700k | RTX2080 TI | Corsair AX1200W | Corsair Vengeance 16Gb | EKWB Custom Loop PETG

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

21år här, SVT/SR är imo de enda kanalerna som sänder något som går att titta/lyssna på.
Resten kör ju bara reklam med inslag av importerade serier som man sett flera månader tidigare.

Förtidspensionär kanske?

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara svara "Jag har inte en dator avsedd att se på tv med" på frågan "Har du en dator?". Sanningsenligt och jag tror inte att man kan tolka det som ett ja. Det verkar ju som att sådana datorer inte är avgiftsskyldiga.

Permalänk
Medlem

Ska jag då betala licens för min gamla 6600a som jag har i lådan, en ström i rätt format kan den ju "se på tv"....?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Klart de har bra program. Faktiskt skönt att slippa allt Big Brother liknande skräp.
Men det rättfärdigar inte hur de beter sig, om du frågar mig verkar de vara väldigt förvirrade med ny teknik.
Som att säga "Fan, min brorsa är så jävla bra på att spela teater. Men han kräver pengar från mig även fast jag aldrig sett en enda pjäs"

Nå ja. Det löser sig, Sverige är ju ganska tryggt.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Kan man inte bara svara "Jag har inte en dator avsedd att se på tv med" på frågan "Har du en dator?". Sanningsenligt och jag tror inte att man kan tolka det som ett ja. Det verkar ju som att sådana datorer inte är avgiftsskyldiga.

"Jag har ingen licenspliktig utrustning", sen lägger du på luren/stänger dörren i ansiktet på dem. Det är enda rätta svaret. Börja inte snärj in dig i onödiga bortförklaringar.

Permalänk
Inaktiv

Nokia 3310 regerar ^^

Permalänk
Medlem

Det finns inte en chans att jag betalar för något jag inte använder mig av, i alla fall när det inte är en del av skatten vilket jag inte har något emot att betala. Tack och hej.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

eller så Betalar man för public service bara tillexempel är P3 den bästa radiokanalen enligt mig. Och SVT1 har Många bra dokumentärer etc, tycker det är bättre än all jävla skit reklam.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

Nästa artikel lyder: "Människor som kan andas krävs på tv avgift."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

"Jag har ingen licenspliktig utrustning", sen lägger du på luren/stänger dörren i ansiktet på dem. Det är enda rätta svaret. Börja inte snärj in dig i onödiga bortförklaringar.

Jo, men där i ligger kruxet. Din dator/mobil/surfplatta kan tolkas som TV-mottagare, hur ologiskt det än låter. Detta efter som lagens definition av TV-mottagare är utformad på det sättet:

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.

Din pryl ses då som TV-mottagare eftersom den "...också kan användas för annat ändamål." dvs att spela angry birds på.

Sen om det är rätt eller fel är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag är rätt sugen på att sätta upp en mast i Kiruna och sända "en sändning som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst". Då kan jag tjäna in pengarna jag enbart betalar för att dem inte ska störa mig.

Med närmare eftertanke, det är ju så maffian gör. Man betalar för att dem inte ska vara på en. Sjukt :/

Tänk dock på att du bgår ett lagbrott om du sätter upp radiosändare på så höga effekter utan tillstånd.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Radiotjänsts checklist:

1. Radio
2. Tv
3. Surfplatta
4. Smartphone
5. Bergvärmepump med display.
6. Kaffemaskin med display.
7. Japansk skölj-toalett med display*
8. Fönster/spegel som avspeglar grannes tv**

*Som befinner sig i Sverige.
**Att blunda gills inte då ljuset går igenom ögonlocken och på så vis kan tolkas som en SVT-Sändning.

OBS! Viktig Notering. Radiotjänst har nu fått uppgraderade befogenheter, det innebär att vi får använda kofot, slägga och skruvmejsel för att ta oss in i misstänkta avgiftssmitande bostäder. Om något föremål från ovanstående checklist hittas i garderob, vindsförråd, hos granne eller på soptippen så kan straffet bli upp till 10.000.000 exkl. moms i dagsböter.

Fel ordning
Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Klart de har bra program. Faktiskt skönt att slippa allt Big Brother liknande skräp.
Men det rättfärdigar inte hur de beter sig, om du frågar mig verkar de vara väldigt förvirrade med ny teknik.
Som att säga "Fan, min brorsa är så jävla bra på att spela teater. Men han kräver pengar från mig även fast jag aldrig sett en enda pjäs"

Nå ja. Det löser sig, Sverige är ju ganska tryggt.

Ja visst har det gått lite fel nu men tror de tog allt i ett svep så att om ett år håller alla käft om det. (Tills det kommer snackas om att baka in det i skatten)
Undrar hur många som gnäller om detta som också är emot skatt och tycker att de inte borde betala för sånt de inte använder där.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jo, men där i ligger kruxet. Din dator/mobil/surfplatta kan tolkas som TV-mottagare, hur ologiskt det än låter. Detta efter som lagens definition av TV-mottagare är utformad på det sättet:

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.

Din pryl ses då som TV-mottagare eftersom den "...också kan användas för annat ändamål." dvs att spela angry birds på.

Sen om det är rätt eller fel är en annan sak.

Varför ska du berätta för dem att du har en Dator/telefon/surfplatta?

Säg bara att du inte har något, svårare än så är det inte.

Permalänk
Hedersmedlem

En smart telefon är inte per automatik användbar för strömning av video i den omfattning som skulle berättiga en licens. Det kräver också ett telefonabonnemang med tillräcklig datamängd.

I vilken bubbla lever Carl-Gustav Johansson, vd på Radiotjänst, när han påstår att signalen "i tekniskt avseende" är tillgänglig för vem som helst? Jag bor i en större stad, men i den stadsdel där jag bor kan du glömma att ens se ett kort videoklipp pga usel mottagning. Om jag inte kan ta emot SVT/TV4 ska jag då ringa och felanmäla det mobila nätet till Radiotjänst?

Summan av det här är alltså att Radiotjänst nu tagit på sig att bygga ut och förbättra bredbandsnätet i Sverige, eller vad skulle annars logiken?

När det gäller traditionell utrustning för utsändning av TV-signal har Radiotjänsts ägare utan tvekan investerat i dess uppbyggnad. Vilka investeringar har Radiotjänsts ägare gjort i bredbandsutbyggnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Nej, nu får det vara nog, tycker R.T. får sämre och sämre legitimitet. Säger det jag sagt förr:

* Gör detta till en skatt, helst lägre än 2000:- om året.
Dvs. lägg ner all individuell debitering a la dagens modell.
* Ersätt Radiotjänst med en slimmad och effektiv organisation som ser till att pengarna gör samma nytta som idag, dvs. att public service uppfylls, där budget inte direkt kontrolleras av staten.

Håller absolut med!

Har själv haft en tanke om att baka ihop publik service uppdraget om att "sprida information" med kanske valmyndighetens jobb. Och att deras finansiering inte kan direkt kontrolleras av regeringen.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Känns helt fel att betala för nått man inte använder sig av.. har aldrig sett film på mobilen tycker att bilden är alldeles för liten.

Varför gör inte SVT en betaltjänst som man betalar om man vill ha det, inte en "obligatorisk" tjänst eller baka in det i skatten.

Funderar också över det. Varför inte i hela friden göra login där folk som vill använda sidan betalar in sig och för de som inte vill använda behöver inte betala. Nu har dem själv valt att göra vissa program gratis i 7 dagar och efter de så måste man ha nåt slags premium. Vems fel är det då? Varför inte sätta premium på dessa program direkt!

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Altså... varför gör de inte bara om SVTplay till en betaltjänst?

Då kan alla som vill använda den tjänsten betala för sig!

Sen kan dom ha kvar den vanliga tv avgiften till dem som faktiskt ser på tv(apparater).

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Om någon konstant hackar svt.se, betyder det då att man slipper betala för att man inte längre har möjlighet att gå in på sidan? Det här gör mig heligt förbannad. Tur att min iPhone är trasig och den här smartphonen är så dålig att svts app inte stödjer den.

Det hjälper inte så mycket eftersom man får betala även om vanliga TV apparater är trasiga.
Finns dom som bor vid skog och massa berg utan möjligt att ta emot signal överhuvudtaget på nåt sätt men är ändå tvungen betala trots att det tekniskt är omöjligt att få nån signal.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Det här är ju en gammal lag. Den kom väl till när varken datorer eller mobiler fanns. Men den säger ju klart och tydligt att kan man se TV på apparaten så är man licensskyldig. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att de finns de som kopplar sin telefon till en bildskärm och ljudanläggning för att på så sätt kunna se TV utan att ha en TV.
Det här måste ju vara något för Riksdagen och Regering att ta tag i. Jag tycker ju att licensen skulle in i den vanliga statsbudgeten ock därmed betalas genom den vanliga skatten. Det är ju redan idag Riksdagen som bestämmer hur mycket pengar SVT och SR skall få. Så kan det ju bli framöver också.

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Altså... varför gör de inte bara om SVTplay till en betaltjänst?

Då kan alla som vill använda den tjänsten betala för sig!

Sen kan dom ha kvar den vanliga tv avgiften till dem som faktiskt ser på tv(apparater).

Det hjälper ju inte för du är skyldig att betala avgiften iaf även om det blir betaltjänst.
Hjälper inte så mycket heller vad SVT gör eftersom ingen annan kanal heller får vara tillgänglig.
Man betalar för att man kan ta emot TV sändningar och inte för att man kan ta emot SVT.
Att sen mycket av pengarna går till SVT är en annan sak.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Varför ska du berätta för dem att du har en Dator/telefon/surfplatta?

Säg bara att du inte har något, svårare än så är det inte.

Nej visst, men då begår du samtidigt ett lagbrott. Förutsatt att RTs tolkning är den som gäller...

Permalänk
Avstängd

ja tkr detta låter olagligt,. det är ju svt`s val om dom vill ha deras skit på deras sida? ta betalt som vanliga kanaler i ställe för att köra med utpressning. Nån måste sätta ner foten!

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

Bara att säga att man har en kontantelefon för en hundring då.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Det här måste ju vara något för Riksdagen och Regering att ta tag i.

Och det är redan på gång, men anledningen till all hoola baloo är att Radiotjänst börjat ta betalt för de som har mobiltelefon/surfplatta/dator.