Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför jag ska betala för tjänster som jag inte använder. Inte fan tvingas folk på Spotify och Netflix trots att de inte vill ha dem.

Tycker inte det kan jämföras med skatt då det enda svt gör för samhället är att förmedla nyheter, något man ändå kan få tag på andra sätt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Ja vi har vägar men dom är dåligt underhållna så inte ens vägarna får dom pengarna som behövs.
Nuvarande regering hör visst hit för det var dom som beslutade att ha kvar tv licensen som det är just nu tillsvidare istälet för klubba igenom skatteförslaget som lades fram.
Men med den utformningen förslaget hade så var det bra att det skrotades.

Jag, och flera andra, syftar till tolkningen utav lagen om vad en potentiell tv-mottagare faktiskt är. Så lagförslag och annat i sig hör inte till diskussionen, iaf inte den jag för.

Men visst torde det vara regeringens uppgift att kolla igenom detta (vilket jag läste någonstans att de också gör).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av larssa87:

Precis, betalar du redan så behöver du inte bry dig. Detta är för att den yngre generationen vet hur man ska (skulle) slippa betala en tjänst som man inte utnyttjade. Dom är giriga små jävlar som vill ha in så mycket pengar som möjligt så dom kan sända "antikrundan" i 3D.

Åååh, 3D! Shiny! Antikrundan hade faktiskt varit trevlig i 3D, man hade fått ett bättre intryck av objektet dem presenterade.

Min fråga är snarare varför inget händer? Allt jag ser är folk på internet som gnäller men inte fan tar dem till gatorna för att göra något åt det. Men, men.

Permalänk
Medlem

Hahahaha, snart ska man väl betala vägskatt för att man har skor..

Visa signatur

MacBook Pro Retina 15" 16GB 256GB

Permalänk
Skrivet av Kotkamaa:

Du nöter ju faktiskt på asfalten

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av scienta:

Jag, och flera andra, syftar till tolkningen utav lagen om vad en potentiell tv-mottagare faktiskt är. Så lagförslag och annat i sig hör inte till diskussionen, iaf inte den jag för.

Men visst torde det vara regeringens uppgift att kolla igenom detta (vilket jag läste någonstans att de också gör).

Ja jag håller ju med om att datorer,surfplattor,mobiltelefoner i sig inte borde räknas som en TV mottagare.
Däremot så tycker jag alla ska finansera det i nån form med nån slags hushållsavgift och vara utformat på ett rättvist sätt.
Det ska inte vara så att höginkomsttagare betalar 0.1% av inkomsten medans dom med låga inkomster betalar 1% som med senaste föreslaget som innebar att dom flesta hushåll hade fått högre avgift.
Utöver det kan jag tycka det kan finnas en speciell student och pensionärsrabatt med för dom grupperna har det extra svårt idag.
Speciellt pensionärer som redan betalar högre skatt på uppskjuten lön och det är Sverige ensamma i världen om att göra tack vare den här regeringen.

Visa signatur

Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

För det första är transporterna inte ett problem. Möjligtvis är utsläppen ett problem, men det är tillverkarnas bekymmer.

Trollar ni? Jag menar att mat som är producerad på annan plats är precis lika bra som mat som är producerad där just DU råkar befinna dig. Dessutom finns rön som visar på att mat som transporterats en längre sträcka faktiskt är bättre för miljön under förutsättning att produktionen sker jämförelsevis storskaligt.

Har inte sagt något om vad du tycker/tror.
Transporten är ett problem det är väl inte så svårt att förstå?
Åker jag 1-2 mil till Ica så drar det mer bensin än om jag åker 1 km till lanthandlare, likaså om maten ska skeppas från rumänien till greklans till spanien till england till holland sedan till sverige istället för 1 km från lanthandlaren.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Om de kräver mig på pengar kommer jag ta det till rättegång.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk

Ja vi ser ju verkligen hur bra köttet är där nästan all kött har spår av hästkött och vem vet vad mer som är blandat i maten som kommer från EU.
För och inte tala om alla gifter som sprutas i frukt och grönsaker.
Mängder med vatten som man får betala dyrt för osv.
För att ta några exempel. Inte konstigt att fler och fler drabbas av alla möjliga konstiga sjukdomar och cancer som ökar.
Lokalproducerat är också bra för miljön men skapar även jobb som mer och mer försvinner då det inte längre är lönsamt.
Men med lokalproducerat tänker jag mest på miljön och att behålla jobben kvar i närheten.

Du missade det att Ikeas köttbullar med hästkött var producerade i Sverige eller? För Dafgårds att helt enkelt skylla på sina underleverantörer blir lite fel då Dafgårds borde sett skillnad på råvarorna.

Förövrigt tror jag inte Svensk frukt och grönsaker är något bättre än de producerade i Spaniel, Brasilien eller var det nu må vara. Faktiskt tycker jag vi i Sverige har alldeles för dålig kvalitet på frukt/grönt jämfört med många andra Europeiska länder, inte för att vi producerar sämre varor men för att de varorna som håller högre kvalitet faktiskt går utomlands. Och ja, jag har belägg för detta då jag bott i många olika länder i kortare och längre tid - och ingen annanstans har jag haft så svårt som här att få tag på "bra" grönt. Kött däremot har, historiskt sett, varit bra här.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Skrivet av emigrating:

Du missade det att Ikeas köttbullar med hästkött var producerade i Sverige eller? För Dafgårds att helt enkelt skylla på sina underleverantörer blir lite fel då Dafgårds borde sett skillnad på råvarorna.

Förövrigt tror jag inte Svensk frukt och grönsaker är något bättre än de producerade i Spaniel, Brasilien eller var det nu må vara. Faktiskt tycker jag vi i Sverige har alldeles för dålig kvalitet på frukt/grönt jämfört med många andra Europeiska länder, inte för att vi producerar sämre varor men för att de varorna som håller högre kvalitet faktiskt går utomlands. Och ja, jag har belägg för detta då jag bott i många olika länder i kortare och längre tid - och ingen annanstans har jag haft så svårt som här att få tag på "bra" grönt. Kött däremot har, historiskt sett, varit bra här.

Ja tillverkat i Sverige men köttet kommer från EU genom krångliga vägar innan det till sist hamnat i Sverige.
Sen även om det är tillverkat i Sverige så är lokalproducerat bättre än att det ska färdas 150 mil från söder till norr t.ex.
I andra länder används gifter i större utsträckning också än vad det görs i Sverige även om det förekommer här med.
Visst man har ju val att köpa Ekologiskt men det är ju en klassfråga där dom som har det sämre ställt inte har råd och köper den billigare maten istället. Klyftorna blir större för varje år som går.
Och det gör ju att det lönar sig mindre och mindre så att lokalproducerat håller på dö ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Då gör man ett eget val om man vill behålla den dator man fått.
Har man inte råd så har man inte råd vare sig man hittar datorn på soptippen eller får den från hans majestät.

Man kan väl lika gärna gå till biblioteket eller släkt och vänner för att betala räkningarna, i stället för skaffa sig fler skulder.

Vad man gör för val här i livet är helt upp till var och en...

Nu är du lite trång tycker jag. Varför ska man göras sig av med sin dator och därmed göra livet både mycket krångligare och dyrare bara för att radiotjänst tycker att man ska betala för sin dator? Hur betalar man räkningar gratis om man inte har tillgång till dator och internet? Ska man kanske gå till något ombud och betala 25kr per räkning eller vad det nu kostar? Hur ska man kunna läsa nyheter gratis hemma om man inte har en dator? Tidningar kostar ju pengar. Söka jobb utan dator? Ja då måste man säkert gå till arbetsförmedlingen istället för att i lugn och ro göra det hemma.

Det är bara några exempel, men det finns mycket i livet som blir både dyrare och krångligare för att Radiotjänst tycker att alla som har en dator ska betala deras jävla avgift. Inte ett dugg rättvist!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Oavsett om IKEAS köttbullar var producerade i sverige så kom köttet från utlandet...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Keeper of Traditions

Som sagt tidigare, det kan de fetglömma.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Snart hamnar detta i domstol och då är det slut på sörjan, sedan hamnar den i skatten och vi kan äntligen glömma dessa problem. Att en domstol skulle tolka en mobiltelefon som "avsedd för mottagning av TV-sändningar" lägger jag inga stora bud på.

Eller så ser regeringen till att ändra lagen, alternativt införa ett annat system. Ger man chansen att krångla till det så tas den gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odessy:

Varför är det inte skatt på alla vardagsprodukter man köper på Ica? Jag kan ju bygga en fissionsreaktor med sådana och producera egen energi.

Moms...?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av data5:

Om man kan få sin internetleverantör att blockera SVT play så kan man tekniskt sätt inte få signalen lägre, kan de fortfarande begära tvavgift då? Jag har såklart ingen utrustning som kan ta emot FM/AM/VHF m.m

Inte enligt nuvarande praxis, om du som privatperson monterar ur mottagaren ur en TV så är det fortfarande utrustning avsedd för mottagning av TV-utsändningar. Företag kan dock plombera utrustning på detta sätt.

Skrivet av Kotkamaa:

Någon vägskatt finns inte, men du betalar för vägar via skattsedeln idag, även om du inte kör bil. Kör du bil betalar du dock ytterligare skatt i form av fordonsskatt.

Läste detta intressanta faktum på SVD:

Citat:

Det är upp till 450 000 hushåll som i dag inte betalar tv-licens, vilket räknat i antal individer innebär en miljon licensskolkare. Problemet är alltså inte negligerbart.

Det var många fler än jag trodde. Nu upprepar jag mig men återigen, skattesedeln är med andra ord enda vägen att gå.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/nyt...

Permalänk

Ringer de även upp alla i hela världen som har smartphones? Kanske sitter nån i kina eller Uganda och kollar Svtplay utan att pröjsa?. Gör andra länder på samma sätt? Detkanske ringer nån från Uruguay eller Mongoliet och säger att man måste pröjsa en massa pengar för att man kan få in deras statliga tv på min smartphone...

Permalänk
Medlem

*Blockar inkommande samtal från dolda nummer*
*Täpper till kikhålet på ytterdörren*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem

Okej, så det är alltså officielt omöjligt att slippa avgiften lagligt nu om man inte vill börja leva på stenåldern. För vem fan har inte en dator, smartphone eller TV nuförtiden?

Men samtidigt förstår man varför de gör så här, för att annars skulle de inte få tillräckligt pengar för att sända deras skräp, eftersom TV inte längre är människors primära källa för underhållning och nyheter, eftersom vi har datorer och internet. När internet blir allt större så måste TV flyttas dit också, för att annars skulle den dö ut.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Skatten på bilar skulle gå till vägarna. Sen skulle det täcka olyckor mm. Sen blev det dessutom en stadig inkomstkälla. Sen kommer miljöaspekten in med koldioxidskatt ....

Tror någon uppriktigt att TV-skatt kommer att vara annorlunda?

Att ta ut en avgift från alla känns bättre än om det blir en skatt.
Som skatt skulle dessutom SVT hamna mer i knät på politiker än vad de redan gör. "Fri" television - my *ss! Fri som i Kina kanske.

Allt tjafs och frågor rätas ut om det görs som en betaltjänst. Problemet är att om bara de som kommer att titta på SVT betalade, så skulle de få göra stora personalnedskärningar. Och kanske skulle mer än sporten "sändningen presenteras av ..."

Skulle det vara en betaltjänst så skulle det kännas bättre att betala för det. För då vet jag att programmen är gjorda för mig som betalar.
Inte som i dag, att TV sänds även för de som snyltar.

Permalänk
Skrivet av Saftsvalle:

Ringer de även upp alla i hela världen som har smartphones? Kanske sitter nån i kina eller Uganda och kollar Svtplay utan att pröjsa?. Gör andra länder på samma sätt? Detkanske ringer nån från Uruguay eller Mongoliet och säger att man måste pröjsa en massa pengar för att man kan få in deras statliga tv på min smartphone...

Du kan inte se sändningarna utanför Sverige med vissa undantag för nyheter bla.
Sen kan du ju förstås använda en proxy, vpn eller liknande för att komma åt sändningarna iaf precis som du kan komma åt amerikanska Netflix för att få bättre utbud eller deras varianter av play innehåll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewt:

*Blockar inkommande samtal från dolda nummer*

Men tänk om man får några viktiga samtal från dolda nummer? Det får jag ibland, så jag kan inte bara ignorera dom...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Vafan, lägg det på skatten istället eller gör det till abbonemangstjänst. Finns säkert många villiga programmerar-studenter som vill ha exjobb, billigt och bra!

Jag tänker bara på alla stackars studenter som måste betala licens för LÅNADE pengar...

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Men tänk om man får några viktiga samtal från dolda nummer? Det får jag ibland, så jag kan inte bara ignorera dom...

Man får inte viktiga samtal från hemliga nummer på kvälltid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man får inte viktiga samtal från hemliga nummer på kvälltid.

Ja, men det kan väl hända att de ringer på dagtid också, eller?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Ja, men de kan väl ringa på dagtid också, eller?

Jovisst men är nog vanligare på kvällstid och helger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Betala, bara för att få kolla på en skärm, seriöst?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk

Min telefon gör inte som jag vill, då är det en dum mobiltelefon, dvs jag slipper o betala något?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Skrivet av The Sweeper x:

Min telefon gör inte som jag vill, då är det en dum mobiltelefon, dvs jag slipper o betala något?

Telefonen kanske är smartare än dig och tar därför egna beslut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja jag håller ju med om att datorer,surfplattor,mobiltelefoner i sig inte borde räknas som en TV mottagare.

Detta är det enda du sagt hittills som faktiskt är någorlunda vettigt. Sen tror jag inte vi kommer vidare i denna diskussion.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather