Samsung Chromebook med Arm-processor - Ljudlös Laptop - Bilder och intryck

Permalänk
Medlem

Jag ha två frågor dock. Som jag tror majoriteten av oss vill veta. Kan man titta på bilder och videoklipp av kattungar med den? Samt. funkar 9gag tillfredställande?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Jaha, då har man tryckt på "köp" då Förväntad leverans 5-13 mars.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat på diverse chromebooks så måste jag erkänna att jag är mer intresserad av acern. Kasta i en ssd, lite mer ram och ett större battery så är det en riktigt kompetent maskin.

Det som avskräcker mig från samsung är arkitekturen. Även om man installerar ubuntu kommer man ha problem då de flesta program fungerar inte på arm. Samt. Den gå inte heller att uppgradera medans acern tar up till 16gb ram och i stort sett vilken ssd/hdd som helst. Det finns även möjlighet att köra windows, osx etc.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt.

För ca 500kr dubblar du Acerns batteritid och kommer upp i ungefär samma som ARMens (ca 7 timmar)
http://liliputing.com/2013/01/50-battery-doubles-run-time-of-...

För ytterligare ca 550kr har du 16gb ram
Släng fram en femhundring till och du har 64gb ssd också.
http://normcf.net/~john/chromebook/Acer/acerC7ChromebookUpgra...

Så för totalt ca 3500kr har du en kul liten dator med bra batteritid

Men jag tycker det ska bli kul att testa en helt fläktlös dator som är väldigt lätt och tunn!

Permalänk
Medlem

Har själv ställt in mig på en chromebook efter ett par timmar research. Men jag kan helt enkelt inte bestämma mig.

Samsungen är en otroligt lyckad produkt. Och den är otroligt snygg. Men å andra sidan känns den inte lika framtidssäker. Ajajaj... Det här blir svårt.

Förresten, är det texurerad plast på samsungen, eller någon form av metall?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Den är helt i plast

Citat:

This is definitely a solid machine. It’s incredibly thin and lightweight, and while the all-plastic body doesn’t feel as nice as an aluminum uni-body Macbook, it certainly looks just as nice, especially from a distance. One of the first things a friend of mine said when visiting me in my home a few weeks ago was this: “Wow, that looks like a really awesome Samsung laptop!”

http://www.pocketables.com/2012/12/review-samsung-chromebook-...

Permalänk
Medlem

Ah, tackar. Hoppades på metall, men den ser helt okej ut även i plast.

Vad gick frakten på föv? Är lite nojjig nuförtiden med att slå in kortnummer etc. bara för att kolla frakt. Vikten borde bli typ detsamma för både acer och samsung. 224 GBP blir ju drygt 2300, så 200 sek frakt?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Jag tror jag lyckades få gratis frakt
Men jag vågar inte hoppas för mycket förrän datorn är i min hand och pengarna är dragna från kortet

Permalänk
Medlem

Najs, tror nog jag ska vänta ett par veckor ifall Acern blir bootbar till andra OS samt de får fason på Ubuntu till Samsungen.

Under tiden kör jag en fullösning och installerade Hexxeh Build 3770, på min eee 1005ha. Funkar klockrent trots slö hdd. 12 sek boot. Musplattan är lite skum men undviker man att scrolla och använder piltangenterna är det inte så farligt. All annat funkar prima.

EDIT: flash funkar av någon skum anledning. den borde inte göra det pga vissa licenseringsproblem, men detn funkar.

*Mod* Kommer direkt från Hexxeh. Jag har inte rört installationen på något sett alls.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Datorn jag har nu har jag bara lånat från jobbet, och den har börjat lukta lite bränt... Så jag vill kunna lämna tillbaks den innan något brinner upp på riktigt Så jag vågar inte vänta så mycket längre. Verkar ju som det kan vara ett par veckors leveranstid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeSwe:

Datorn jag har nu har jag bara lånat från jobbet, och den har börjat lukta lite bränt... Så jag vill kunna lämna tillbaks den innan något brinner upp på riktigt Så jag vågar inte vänta så mycket längre. Verkar ju som det kan vara ett par veckors leveranstid!

Burk med tryckluft, 99 spänn på kjell. Företagsdatorer brukar i stort sett aldrig rengöras. De körs bara tills de dör. Det är nog bara damm som luktar bränt när den gränsar på överhettning...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Skickade ett mail i fredags till killarna på www.onlinepartner.se och bad snällt om att få etiketter till chromebooktangentbordet. Fick snabbt svar tillbaks att de skulle skicka etiketterna till mig. Idag låg de i brevlådan! Trevliga var de, och snabbt gick det

Om det finns fler som vill ha så hittar ni email-adressen ni ska använda på deras Google+-sida

Permalänk
Medlem

Fick min Chromebook igår. Väldigt nöjd än så länge!

Permalänk
Medlem

Det jag gillar absolut mest är att den inte har någon fläkt. Oerhört skönt att den är så tyst
Sen är det ju inte dumt att den är så lätt, har så bra batteritid (minst sju timmar) och går så snabbt att ladda (batteriet är litet, har bara två celler).

Sämsta hittills är att det inte finns så mycket information om man söker efter hjälp med något på google. Eller är informationen bara svår att hitta...
Till exempel så letade jag efter hur man får trycker Home och End på tangentbordet. Det första jag hittade var att man skulle trycka Ctrl+Alt+Pil Upp (för Home) och Ctrl+Alt+Pil Ner (för End). Senare hittade jag av en slump att man kan trycka Sök (Caps Lock) + Vänsterpil eller Sök + Högerpil, vilket jag tycker är mycket smidigare! Men som sagt, det var svårare att hitta än vad jag hade hoppats.

Man får prova sig fram för att hitta smidiga sett att jobba med saker och ting. Att till exempel fixa så jag kunde posta bilderna i det här inlägget var lite jobbigare än vad jag hade hoppats. Men nu när jag har gjort det en gång kommer det vara mycket smidigare nästa gång, så klart.

Permalänk
Medlem

Nu finns den att köpa i Sverige, med svensk tangentbordslayout - även i en version med 3G:

Samsung Chromebook hos Dustin

Samsung Chromebook 3G hos Dustin

http://www.idg.se/2.1085/1.500178/nu-borjar-chromebook-saljas...

Permalänk
Medlem

http://arstechnica.com/gadgets/2012/12/how-to-install-ubuntu-...
how to install ubuntu on acer c7 chromebook

Från 9:e december, kanske något utdaterad. Värd att ögna igenom iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skaffa nån sån här nisse, skulle väl isåfall stå mellan samsungen för 2900 eller acern för 2200. Jag vet inte vilken dock, men det känns som kanske acern skulle vara bra för det verkar gå att byta batteri till något bättre om det skulle vara för lite, samt att man då kan uppgradera med ssd och extra ram. Ni verkar ha lite blandade åsikter här, inga fläktar tilll samsungen känns intressant men vet inte hur mycket acern låter?

Hur tror ni det kommer gå för chromebook i sverige? Den var ju bästsäljande laptop i Usa q4 2012. Känns som det är något som kommer tilltala casuals som bara surfar och skriver i dokument, dessutom känns deras cloudsystem som något som ligger i framtiden med den säkerhet som det innebär + att priset är så himla lågt.

Jag har redan en stationär som är bra, och en kraftigare laptop, denna intresserar mig för datavetenskapstudier är det intressant med ett relativt nytt OS som är open source, deras användning av clouds. Dessutom är den lätt och man kan ta med den enkelt för att göra ärenden snabbt. Som jag förstår det så går det inte att ladda ner något till datorn, men stämmer det att det finns appar som gör att man kan programmera i valfritt språk som typ C och Java? Skulle vara intressant om man kan ta denna istället för den tunga på resor och äventyr.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte testat Acern kan jag inte uttala mig om den angående ljudnivå mm.

Samsung känns dock efter några månader fortfarande trevlig, väldigt liten lätt och smidig - helt klart en billig Macbook Air (i plast istället för metall och saknar tangentbordsbelysning om vi ska jämföra)

Just storleken (och därmed likheterna med Air) gör att jag förstår att batteri, minne och hårddisk är omöjliga att byta.

Angående Chrome OS så är det (vad jag vet) inte open source, men bygger tydligen på Gentoo. Det är fullt möjligt att ladda hem filer lokalt till datorn och det finns en filhanterare där du kan kopiera filer till och från usb-minne mm.

Angående en editor så har jag inte hittat någon (inte ansträngt mig så mycket heller), men tycker nog att det borde finnas en.

Alternativet är givetvis att köra Ubuntu där det finns gott om utvecklingsverktyg.

Jag växlar själv friskt mellan Chrome OS och Ubuntu (har Ubuntu på ett snabbt SD-kort) - väljer OS vid uppstart med hjälp av snabbkommando (ctrl+u för ubuntu och ctrl+d för Chrome OS)

Chrome OS - som är vansinnigt snabbt att start och stänga av - kör jag själv när jag bara ska surfa och Ubuntu när jag ska göra lite andra saker som att redigera textdokument och skicka dom i nätverket till min NAS (nätverkshantering som samba är konstigt nog omöjligt i chrome os)

Hoppas det kan vara till någon hjälp

Permalänk
Medlem

Jag undrar ifall det är någon som har bra applikationer eller bra webb klienter för

-Uppspelning av .avi och .mkv filer
-XMPP(Jabber) klient med konferans funktion

Sen undrar jag hur man konfigurerar för att få igång ett trådlöst usb headset till chromebooken.

tack

Permalänk

Hur bra fungerar datornb om man är internet lös under en längre tid eller har väldigt begränsad hastighet på internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorkm89:

Hur bra fungerar datornb om man är internet lös under en längre tid eller har väldigt begränsad hastighet på internet?

Chrome OS är precis som Webbläsaren Chrome. Fungerar ganska dåligt utan internet

Permalänk

Är ju sugen på denna alltså, är dock lite orolig över att jag inte kommer kunna använda den så mycket, eftersom jag spenderar mycket tid på året med dålig åtkomst till internet.

Sen undrar jag kan man öppna office dokument med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorkm89:

Är ju sugen på denna alltså, är dock lite orolig över att jag inte kommer kunna använda den så mycket, eftersom jag spenderar mycket tid på året med dålig åtkomst till internet.

Sen undrar jag kan man öppna office dokument med datorn?

Tanken är att du ska använda dig av Google Drive med en Chromebook. Men det går säkert att konvertera ett .docx till ett .gdoc dokument.

Så slopa microsoft office. Det är inget vidare ändå Dyrt är det också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mosik:

Tanken är att du ska använda dig av Google Drive med en Chromebook. Men det går säkert att konvertera ett .docx till ett .gdoc dokument.

Så slopa microsoft office. Det är inget vidare ändå Dyrt är det också

.docx funkar väl redan bra med Google Drive? Tänkte mest på hur man kan öppna samt hämta ner filer som .docx

OnT: Är nästan helt såld för denna smidiga lösning för mig som är student, med en tung och gammal laptop som man släpar med till skolan varje dag!
Eftersom surf och dokumenthantering är det som ligger i fokus för mig när letat en ny laptop så verkar just den här vara perfekt för ändamålet, och att batteritiden är bra mycket bättre än min nuvarande laptops batteritid väcker bara "vill-ha"-begäret något ytterligare.

Det som hindrar mig från ett köp just nu är väl hur det fungerar med lokala filer, kommer man ex. kunna titta på någon film via usb eller minneskort, eller kanske skriva dokument offline(lite halft bekräftat, inte läst på så mycket om det än)?

Men allt som allt så verkar ChromeBook:en vara perfekt för mig, jag får se om det blir ett köp nu i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Labababa:

.docx funkar väl redan bra med Google Drive? Tänkte mest på hur man kan öppna samt hämta ner filer som .docx

OnT: Är nästan helt såld för denna smidiga lösning för mig som är student, med en tung och gammal laptop som man släpar med till skolan varje dag!
Eftersom surf och dokumenthantering är det som ligger i fokus för mig när letat en ny laptop så verkar just den här vara perfekt för ändamålet, och att batteritiden är bra mycket bättre än min nuvarande laptops batteritid väcker bara "vill-ha"-begäret något ytterligare.

Det som hindrar mig från ett köp just nu är väl hur det fungerar med lokala filer, kommer man ex. kunna titta på någon film via usb eller minneskort, eller kanske skriva dokument offline(lite halft bekräftat, inte läst på så mycket om det än)?

Men allt som allt så verkar ChromeBook:en vara perfekt för mig, jag får se om det blir ett köp nu i veckan!

Undrar som föregående om det går att spela upp filmer genom usb eller sdkort? Någon som har en som vet?

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebben89:

Undrar som föregående om det går att spela upp filmer genom usb eller sdkort? Någon som har en som vet?

Chrome OS kan endast spela upp .mp4 video filer. ej .avi eller .mkv. Men det är tydligen på gång. Endast två utvecklar versioner bort. Vad det nu kan tänkas betyda

Permalänk

Jag är lite intresserad av denna tingest, verkar riktigt trevlig att ha t.ex. i soffan och surfa lite på och kolla videos.

Jag har ett par funderingar som någon vänlig själ kanske skulle kunna svara på?
Fungerar streamingtjänster såsom SVTPlay, Netflix och HBO tillfredsställande i HD? (Särskilt Netflix med Mediahint)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkskinka:

Jag är lite intresserad av denna tingest, verkar riktigt trevlig att ha t.ex. i soffan och surfa lite på och kolla videos.

Jag har ett par funderingar som någon vänlig själ kanske skulle kunna svara på?
Fungerar streamingtjänster såsom SVTPlay, Netflix och HBO tillfredsställande i HD? (Särskilt Netflix med Mediahint)

Svtplay fungerar sisådär live

Men vanliga svtplay, netflix, teliaplay+ och hbo fungerar bra. Mediahint fungerar då chrome OS är exakt som webbläsaren chrome fast med en bakgrundsbild

Permalänk
Skrivet av Mosik:

Svtplay fungerar sisådär live

Men vanliga svtplay, netflix, teliaplay+ och hbo fungerar bra. Mediahint fungerar då chrome OS är exakt som webbläsaren chrome fast med en bakgrundsbild

Tackar för svar! Får kanske bli en beställning framöver.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebben89:

Undrar som föregående om det går att spela upp filmer genom usb eller sdkort? Någon som har en som vet?

Såg precis att "Pulver" hade svaret på min fråga några posts över min, borde nog läsa nogrannare nästa gång. (Det finns alltså en filhanterare, och det går att ladda ner filer lokalt till datorn)