Permalänk
Skrivet av FinurligFilur:

Ja, för renewip lär ju lösa ett hastighetsproblem ja...
Jag tror du överdriver gällande supportbiten men får iallafall hoppas att felet löser sig, eller vad du nu vill få fram/diskutera med detta inlägg. Wifi?

Jag är väldigt trött då jag kom hem för en stund sen så glömde skriva en till bit. Kör förövrigt trådat.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Har ca 10% packetloss med pingtest...är detta normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frisor:

Har ca 10% packetloss med pingtest...är detta normalt?

Om det är pingtest.net så ja med vissa settings i modemet. Testa slå av firewallen i modemet så lär lossen inte synas mer.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hur lirar Comhems 100 mbit nu? Vet att det var ett jäkla strul med modemet/routern man fick med. Sitter på deras 25 mbit idag och funderar starkt på att uppgradera.

Är detta patchat nu ?

Permalänk
Skrivet av ZeroBER:

Hur lirar Comhems 100 mbit nu?

Modemets routerfunktioner är ett skämt - räkna med att skaffa egen sådan om du vill ha klanderfri funktionalitet. Jag kunde påvisa hur modemet stängde ned anslutningar (POP/IMAP-snören med låg trafik över tid) och begärde ersättning för de funktioner som inte levererats (routerfunktionaliteten).

Som mediakonverterare har jag inte kunnat se någon brist alls. Bor i ganska nybyggt hus (1998) i Majorna, Göteborg, så kabelkvalitet och -nät är ingen efterkonstruktion utan ger nog bra signalkvalitet. Jag har haft väldigt varierande kapacitet levererad, dock aldrig under 30 mbit/s. Jag har idag 200 mbit/s-tjänsten och fick initialt över 110 i bredbandskolltest under flera veckors tid, men de senaste veckorna har detta ramlat tillbaka ner till 30-40 mbit/s igen. Har inte kontaktat ComHem om detta - jag skulle vilja ha ett automatiserat sätt att mäta detta som inte kräver manuell insats varje gång. (T ex wget/curl mot av ComHem utpekade blobbar om säg 10 MB, 100 MB och 1 GB, som man kan dra 5 gånger vardera fyra gånger per dag.)

Permalänk
Medlem

Com Hem 100mbit/s

Hej!

Jag funderar på att skaffa Com Hem 100mbit. Men skulle vilja få svar på några frågor först:

Hur är pingen med Com Hem bredband?
Kommer jag få hastigheten jag är utlovad?
Hur snabbt kommer den ladda ner ifall jag får runt 50mbit/s? (byte)
Fungerar routern som kommer med bra trådlöst? (Netgear CG3100) Eller är kan man koppla in sin gamla router som fungerar utmärkt?

Sen har jag en annan fråga som inte har med det att göra:

När man går in nätverket i datorn så står det att anslutningen är ca 150mbit/s hela tiden men går upp emot 300 ibland. Betyder det att den kan få så mycket från det trådlösa eller kommer det fortfarande att försvinna lite hastighet för att jag använder trådlöst?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidson:

Hej!

Jag funderar på att skaffa Com Hem 100mbit. Men skulle vilja få svar på några frågor först:

Hur är pingen med Com Hem bredband?
Kommer jag få hastigheten jag är utlovad?
Hur snabbt kommer den ladda ner ifall jag får runt 50mbit/s? (byte)
Fungerar routern som kommer med bra trådlöst? (Netgear CG3100) Eller är kan man koppla in sin gamla router som fungerar utmärkt?

Sen har jag en annan fråga som inte har med det att göra:

När man går in nätverket i datorn så står det att anslutningen är ca 150mbit/s hela tiden men går upp emot 300 ibland. Betyder det att den kan få så mycket från det trådlösa eller kommer det fortfarande att försvinna lite hastighet för att jag använder trådlöst?

Tack på förhand!

Skrivet av Davidson:

Hej!

Jag funderar på att skaffa Com Hem 100mbit. Men skulle vilja få svar på några frågor först:

Hur är pingen med Com Hem bredband?
Kommer jag få hastigheten jag är utlovad?
Hur snabbt kommer den ladda ner ifall jag får runt 50mbit/s? (byte)
Fungerar routern som kommer med bra trådlöst? (Netgear CG3100) Eller är kan man koppla in sin gamla router som fungerar utmärkt?

Sen har jag en annan fråga som inte har med det att göra:

När man går in nätverket i datorn så står det att anslutningen är ca 150mbit/s hela tiden men går upp emot 300 ibland. Betyder det att den kan få så mycket från det trådlösa eller kommer det fortfarande att försvinna lite hastighet för att jag använder trådlöst?

Tack på förhand!

1. Beror helt och hållet på (Fick klaga flera gånger, sen dess ligger jag på 4-8ms)
2. Beror helt och hållet på (För mig har jag alltid fått ut mina 200mbit (får 205/11.4mbit)
3. 50/8 = 6,25mb/s (Vet ej om jag räknat rätt)
4. Trådlöst är värdelöst på CG3100, många kör därför CG3100 bryggat, och använder en annan router för det trådlösa

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av wersaq:

Trådlöst är värdelöst på CG3100, många kör därför CG3100 bryggat, och använder en annan router för det trådlösa

Så jag kan alltså koppla in den gamla routern och köra på den istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidson:

Så jag kan alltså koppla in den gamla routern och köra på den istället?

Absolut.

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik_wendt:

Modemets routerfunktioner är ett skämt - räkna med att skaffa egen sådan om du vill ha klanderfri funktionalitet. Jag kunde påvisa hur modemet stängde ned anslutningar (POP/IMAP-snören med låg trafik över tid) och begärde ersättning för de funktioner som inte levererats (routerfunktionaliteten).

Som mediakonverterare har jag inte kunnat se någon brist alls. Bor i ganska nybyggt hus (1998) i Majorna, Göteborg, så kabelkvalitet och -nät är ingen efterkonstruktion utan ger nog bra signalkvalitet. Jag har haft väldigt varierande kapacitet levererad, dock aldrig under 30 mbit/s. Jag har idag 200 mbit/s-tjänsten och fick initialt över 110 i bredbandskolltest under flera veckors tid, men de senaste veckorna har detta ramlat tillbaka ner till 30-40 mbit/s igen. Har inte kontaktat ComHem om detta - jag skulle vilja ha ett automatiserat sätt att mäta detta som inte kräver manuell insats varje gång. (T ex wget/curl mot av ComHem utpekade blobbar om säg 10 MB, 100 MB och 1 GB, som man kan dra 5 gånger vardera fyra gånger per dag.)

Tack för ditt svar, som jag trodde då.

Blir att kolla på någon form av routerlösning och köra deras Netgear som modem, riktigt kasst av dem att inte kunna leverera en fungerande routerlösning som man trots allt får betala för.

Permalänk
Medlem

Segt Wifi

Hej,

Jag bor i ett comhem-hus med en hel rad comhem Wifi-nätverk. Har förstått att detta skapar problem med hastigheten då alla kör på samma frekvens. Går detta att justera på något sätt i router-intsällningarna eller måste man köpa en ny router?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ludeds:

Hej,

Jag bor i ett comhem-hus med en hel rad comhem Wifi-nätverk. Har förstått att detta skapar problem med hastigheten då alla kör på samma frekvens. Går detta att justera på något sätt i router-intsällningarna eller måste man köpa en ny router?

Läser du tråden ser du att alla skriver att routerdelen i comhemmodemet är kass. Så ja köp en ny router. Asus RT-N65U rekomenderas starkt.

Permalänk
Tele2
Skrivet av ludeds:

Hej,

Jag bor i ett comhem-hus med en hel rad comhem Wifi-nätverk. Har förstått att detta skapar problem med hastigheten då alla kör på samma frekvens. Går detta att justera på något sätt i router-intsällningarna eller måste man köpa en ny router?

Hej,

På våra trådlösa modem så har du möjlighet att ändra inställningarna för det trådlösa nätverket, vi tillämpar dock ingen hastighetsgaranti när man är uppkopplad trådlöst.
Nedan har jag skrivit en kort instruktion för vårt Netgear-modem, om du har något annat modem så rekommenderar jag att du kontaktar vår kundservice via telefon för mer information, du når dom på telefonnummer 0771-55 00 00.

För att komma åt inställningarna i modemet så loggar du in på modemets gränssnitt, adressen är 192.168.0.1 och användarnamnet är admin, lösenordet är password. Gå in på alternativet som heter Wireless och ändra sedan Control channel. Prova gärna att byta till auto om den inte redan står på detta alternativ. Vi rekommenderar att du är kopplad med kabel mellan modemet och datorn när du gör dessa ändringar.

Du kan naturligtvis koppla in en egen router om du önskar, tänk dock på att du måste stänga av routerfunktionen i modemet för att det ska fungera. Detta alternativ finns i gränssnittet.

Jag kan även tipsa dig om vår artikel om just trådlösa nätverk, se länk nedan.
http://www.comhembloggen.se/2013/02/18/hur-far-jag-bast-anslu...

Med vänliga hälsningar
Maria Johansson
Kundservice

Permalänk
Medlem

Om man brygger CG3100 och kör med en annan router, uppnår man bättre hastighet då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matheeeew:

Om man brygger CG3100 och kör med en annan router, uppnår man bättre hastighet då?

ja skiljer mycket.

Permalänk
Medlem

Vad menas med att "brygga" en router?

Permalänk

Detta är ju en comhem-tråd så jag testar....:

Någon som vet om det finns något andrahandsvärde i ett modem/router jag fick från comhem när jag bodde i hyreslägenhet? Menar, det är väl bara andra comhem-användare som kan använda skrället så det kanske inte är så poppis på marknaden....

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem

Måste faktiskt verkligen berömma supporten på Comhem.
Mycket tålmodiga personer som hjälper en, tom på söndagar fram till klockan 18.
Hade en del strul med att få in kanaler på min tv och annat, men allt är nu fixat.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

ja skiljer mycket.

Kan du tipsa om en bra router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidson:

Vad menas med att "brygga" en router?

Om man bryggar CG3100 så blir det ett modem istället.
Då routerdelen i CG3100 är tveksam som bäst rekommenderas att man kör en separat router.

Själv kör jag RT-N56U och får 205/12.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv

ASUS RT-N65U är snäppet bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Om man bryggar CG3100 så blir det ett modem istället.
Då routerdelen i CG3100 är tveksam som bäst rekommenderas att man kör en separat router.

Själv kör jag RT-N56U och får 205/12.

Hur är Netgear wndr3400 jämfört med din router?

Permalänk

Hej. Mitt problem är säkert något som redan gåtts igenom men har inte kunnat hitta ngt specefikt, det gäller dock endast när jag spelar som jag märkt något.

Att jag tappar all koppling till nätet så jag ramlar ut ur spelen. Dock bara under en kort stund men väldigt regelbundet. kör med sladdat, kollat så att brandväggen i routern är avstängd, ip flood detection är avstängt. Någon som har några tips? tänkte brygga comhems router men som jag förstått är det bara för det trådlösa det skulle göra någon nytta? 100 lina btw.

hoppas på svar
Mvh
Dreadjesus

Permalänk
Skrivet av ShockCore:

Detta är ju en comhem-tråd så jag testar....:

Någon som vet om det finns något andrahandsvärde i ett modem/router jag fick från comhem när jag bodde i hyreslägenhet? Menar, det är väl bara andra comhem-användare som kan använda skrället så det kanske inte är så poppis på marknaden....

Jag köpte ett Netgear CG3100 på Blocket för ett år sedan.
Behövde ett extra modem för jag ville inte använda mitt befintliga bredbandsmodem till On demand-boxen vilket ComHem anser att man ska göra (numera finns faktiskt WiFi-adapter till On demand-boxarna vilket jag var med och tjatade fram).
Använder alltså inte routerfunktionen utan endast modemet i Netgear CG3100 till On demand-boxen.
Betalade 350 kr och det var ok pris.

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Jag köpte ett Netgear CG3100 på Blocket för ett år sedan.
Behövde ett extra modem för jag ville inte använda mitt befintliga bredbandsmodem till On demand-boxen vilket ComHem anser att man ska göra (numera finns faktiskt WiFi-adapter till On demand-boxarna vilket jag var med och tjatade fram).
Använder alltså inte routerfunktionen utan endast modemet i Netgear CG3100 till On demand-boxen.
Betalade 350 kr och det var ok pris.

Ok, tack för info. Kan ju alltid testa att lägga ut annons för några hundralappar. Kommer aldrig ha någon användning för den nämligen.

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Tele2
Skrivet av Dreadjesus:

Hej. Mitt problem är säkert något som redan gåtts igenom men har inte kunnat hitta ngt specefikt, det gäller dock endast när jag spelar som jag märkt något.

Att jag tappar all koppling till nätet så jag ramlar ut ur spelen. Dock bara under en kort stund men väldigt regelbundet. kör med sladdat, kollat så att brandväggen i routern är avstängd, ip flood detection är avstängt. Någon som har några tips? tänkte brygga comhems router men som jag förstått är det bara för det trådlösa det skulle göra någon nytta? 100 lina btw.

hoppas på svar
Mvh
Dreadjesus

Hej,

Du kan naturligtvis testa att stänga av NAT i modemet för att se om problemet du upplever beror på den inbyggda routern i modemet.
Sedan kan du även kontrollera hur andra program fungerar när spelet kopplar ner, till exempel Skype, Teamspeak, Spotify etc. Om det bara är spelet som kopplar ner så kan du behöva göra en portforwarding. Dock är detta något som vi dessvärre inte kan hjälpa till med.

Med vänliga hälsningar
Maria Johansson
Kundservice

Permalänk
Avstängd

Är det någon som har Samsung's digitalbox DCB-P770Z(S) som man kunde köpa via ComHem för några år sedan?! Tänkte höra ifall det är någon som öppnat den och bytt hårddisk i den och gärna fläkt då den väsnas en del...har funderat på att köpa en billig SSD och slänga i, men är osäker på kompatibiliteten, hittar ingen info på nätet alls, tacksam för svar

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Är det någon som har Samsung's digitalbox DCB-P770Z(S) som man kunde köpa via ComHem för några år sedan?! Tänkte höra ifall det är någon som öppnat den och bytt hårddisk i den och gärna fläkt då den väsnas en del...har funderat på att köpa en billig SSD och slänga i, men är osäker på kompatibiliteten, hittar ingen info på nätet alls, tacksam för svar

Finns en del tips om hårddisk och fläkt här:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=215019&st=...
Däremot tror jag inte på SSD i en PVR - troligen är den inte kompatibel och dessutom har en PVR ingen användning för en så snabb hdd.
Själv använder jag vanliga SATA WD AV-GP i två Humax HDPVR-boxar.
Har själv ingen erfarenhet av ny hdd i Samsung men verkar som Samsung-boxarna själv formaterar mindre hdd utan problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andylindy:

Finns en del tips om hårddisk och fläkt här:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=215019&st=...
Däremot tror jag inte på SSD i en PVR - troligen är den inte kompatibel och dessutom har en PVR ingen användning för en så snabb hdd.
Själv använder jag vanliga SATA WD AV-GP i två Humax HDPVR-boxar.
Har själv ingen erfarenhet av ny hdd i Samsung men verkar som Samsung-boxarna själv formaterar mindre hdd utan problem.

Tackar för svar, kollade in den sidan tidigare, men upplevde inte att jag fick direkta svar på det jag ville veta.
Gällande SSD-disken så var det inte hastigheten jag tänkte på utan ljudnivån, kunde man sätta i en SSD så kan jag ta bort fläkten då en SSD inte behöver den kylningen eftersom det är den som väsnas och är högljudd

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Hallå, jag har också lite problem med router+cg3100

Det började med att jag hade smp laggspikes i cs, jag läste på och förstod att routerfunktionen i cg3100 va lite halvtaskig.
Jag inaktiverade routerfunktionen i cg3100 och bryggade den till en belkin F5D8236-4. Trots detta och modifikation i routern så har jag kvar dessa laggspikes.

Det verkar också vara omöjligt att logga in i cg3100 när denna är bryggad (kanske beror på att wifi är avslagen?)

Är inställningarna på cg3100 irrelevanta nu där det är bryggat?

Nuvarande inställningar på belkinroutern:

wireless channel 13
extension channel 2
wireless mode 802.11b & 802.11g & 802.11n
bandtwidth 20mhz only
QoS off

Är det tvärkört och bara pallra sig iväg och skaffa ny router eller går det att göra något?