Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Koppla alla datorer till routern så funkar det.

Med NAT avstängt så ska det väl fungera så som jag vill?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katakana:

Skönt att se
Däremot är jag fortfarande fascinerad av att du får 0ms

Höll inte länge..
Samma nu, suck.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jorgen69:

Med NAT avstängt så ska det väl fungera så som jag vill?

Men hur många IP adresser får du? Du har ju ett maxtal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Men hur många IP adresser får du? Du har ju ett maxtal...

4 st

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Inaktiv

Routerfunktionen i ComHems Netgear modem är helt värdelös.
Trådlösa funktionen i ComHems Netgear modem är helt värdelös.

Naturligtvis kan man tycka att ComHem borde välja ett bättre modem men det gör man inte och därför blir hastigheten dålig.
Flera här får över 100Mbit/s inkl. jag, dvs ComHem ger dig mer bandbredd än du betalar för, säg någon annan leverantör som gör det?

Jag har jobbat med Bredband i över 10 år, grundare av bland annat Alltombredband och tycker att Comhem levererar bra hastighet. Sätt om modemet i "Bridged" mode och skaffa en vettig router

Permalänk
Medlem

De jag märkt nu är att på kvällarna får jag laggspikes, något jag inte upplever på dagen. Bör väl därför inte vara något med mitt trådlösa nätverk att göra? Händer varje kväll egentligen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 450D ~ Corsair RM750 ~ Gtx 970 Windforce ~ i5 4670K @ 3,4ghz ~ Asus Z97 Pro gaming ~ 840 Evo 250gb ~ 16gb Corsair lp ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Hur fan lyckades du? Vad sade du till supporten?

Får detta resultat nu för tiden, ibland sämre sällan bättre. Mätte klockrent 200 mbit/s när jag fick abonnemanget men det höll inte i sig länge.

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Hur fan lyckades du? Vad sade du till supporten?

Får detta resultat nu för tiden, ibland sämre sällan bättre. Mätte klockrent 200 mbit/s när jag fick abonnemanget men det höll inte i sig länge.

http://img801.imageshack.us/img801/6816/bbkresultat2s.jpg

Jag hade också 180-205 Mbit/s dygnet runt för två år sedan när jag skaffade Bredband 200.
Sedan dess har det bara gått utför.
200 Mbit/s får jag bara tidigt på morgonen när nätet inte är belastat. Sedan går hastigheten ned under eftermiddagen för att nå minimum under den tid på kvällen då flest användare är aktiva. Då är jag glad om jag får över 100 Mbit/s. Dåligt av ComHem att inte garantera vettig hastighet under dygnets alla timmar. Jag betalar i alla fall 6000 kr/år för bredbandet.
Jag bävar för hur det ska bli nu i vår när ComHem rullar ut TiVo. Om jag förstått rätt så kommer TiVo att belasta bredbandet mer än On demand-boxarna eftersom TiVo innehåller streamingtjänster också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Hur fan lyckades du? Vad sade du till supporten?

Får detta resultat nu för tiden, ibland sämre sällan bättre. Mätte klockrent 200 mbit/s när jag fick abonnemanget men det höll inte i sig länge.

http://img801.imageshack.us/img801/6816/bbkresultat2s.jpg

De sa att de inte gjort något, vilket jag inte tror på.

Kan bara hoppas på att föreningen byter leverantör, öppet stadsnät eller något.
ComHem är bra tills det börjar krångla, då får man vara beredd på flera månaders tjat på supporten för att de ska reagera.

Och återigen hävdade de att det ABSOLUT INTE var belastningsproblem, trots hastigheterna dök på kvällar och helger.
180-140-100-80-60-20 i timmar från och med 13-14 på dagen och fram på kvällen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

De sa att de inte gjort något, vilket jag inte tror på.

Kan bara hoppas på att föreningen byter leverantör, öppet stadsnät eller något.
ComHem är bra tills det börjar krångla, då får man vara beredd på flera månaders tjat på supporten för att de ska reagera.

Och återigen hävdade de att det ABSOLUT INTE var belastningsproblem, trots hastigheterna dök på kvällar och helger.
180-140-100-80-60-20 i timmar från och med 13-14 på dagen och fram på kvällen.

Jag förstår. Sitter i exakt samma sits som dig, kan bara ha ComHem eller ADSL med Telia... Om jag ska vara ärlig känns det dock mer lockande för tillfället att skaffa ADSL med Telia, men givetvis har man bundit upp sig...

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Jag förstår. Sitter i exakt samma sits som dig, kan bara ha ComHem eller ADSL med Telia... Om jag ska vara ärlig känns det dock mer lockande för tillfället att skaffa ADSL med Telia, men givetvis har man bundit upp sig...

Hos Telia (ADLS) för man väl oavsett tid på dygnet ungefär 12-13Mbit/s på en 12-24lina? Och den är inte så mycket billigare än Com Hems 100/10 utan skiljer sig 10-20kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Jag hade också 180-205 Mbit/s dygnet runt för två år sedan när jag skaffade Bredband 200.
Sedan dess har det bara gått utför.
200 Mbit/s får jag bara tidigt på morgonen när nätet inte är belastat. Sedan går hastigheten ned under eftermiddagen för att nå minimum under den tid på kvällen då flest användare är aktiva. Då är jag glad om jag får över 100 Mbit/s. Dåligt av ComHem att inte garantera vettig hastighet under dygnets alla timmar. Jag betalar i alla fall 6000 kr/år för bredbandet.
Jag bävar för hur det ska bli nu i vår när ComHem rullar ut TiVo. Om jag förstått rätt så kommer TiVo att belasta bredbandet mer än On demand-boxarna eftersom TiVo innehåller streamingtjänster också.

Exakt samma.

Vi har inga överbelastningsproblem. fast man kunde visa detta på bredbandskollen. Man kan ju få tidigare sökningar i excel. Där kunde man ju se tydligt att på kvällarna gick hastigheten ner. Mitt på dagarna va det bra. Men fick fortfarande till svar, vi har inga överbelastningsproblem. Vi kan skicka ut 4gbit till ditt uttag om vi skulle vilja. Det är inte så att det är fel på din router eller dator blablabla...

Så nu har jag lite gett upp.

Orkar inte ens kolla bredbandskollen längre.

Jag har också "200mbit"

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Exakt samma.

Vi har inga överbelastningsproblem. fast man kunde visa detta på bredbandskollen. Man kan ju få tidigare sökningar i excel. Där kunde man ju se tydligt att på kvällarna gick hastigheten ner. Mitt på dagarna va det bra. Men fick fortfarande till svar, vi har inga överbelastningsproblem. Vi kan skicka ut 4gbit till ditt uttag om vi skulle vilja. Det är inte så att det är fel på din router eller dator blablabla...

Så nu har jag lite gett upp.

Orkar inte ens kolla bredbandskollen längre.

Jag har också "200mbit"

Dags för ComHem att sluta med tjänsten kanske?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Hallå, har sen tidigare idag haft problem med mitt Comhem 100 mbit bredband. Runt 11.30 slutade det fungera, och nu är det endast downstream lampan som blinkar på netgear modemet. Resten lyser inte. Har snackat med kundservice, som inte hade någon aning om vad problemet var, så de skulle skicka någon kille imorgon eftermiddag. Tänkte bara om någon visste något jag själv kan göra för att fixa det. Har självklart prövat att starta om, dra ut strömkabel, dra ut koaxial-sladden och ström sladden etc.

Tack på förhand för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

De sa att de inte gjort något, vilket jag inte tror på.

Kan bara hoppas på att föreningen byter leverantör, öppet stadsnät eller något.
ComHem är bra tills det börjar krångla, då får man vara beredd på flera månaders tjat på supporten för att de ska reagera.

Och återigen hävdade de att det ABSOLUT INTE var belastningsproblem, trots hastigheterna dök på kvällar och helger.
180-140-100-80-60-20 i timmar från och med 13-14 på dagen och fram på kvällen.

Klart det beror på belastning. Fungerar det bra dagtid men ej kväll så är det ju kapacitetsbrist det sitter i. Problemet är väl att många kunder inte ens kollar om det är skillnad mellan dag och kväll. Ringer och klagar utan att ha felsökt sina egna grejjer först m.m. Testa ringa kvällstid då du defakto har problem så lär dom ju mäta samma fel i ditt modem också. Krävs dock att du har NAT påslaget för att comhem ska kunna mäta hastigheten i modemet. Lätt att aktivera temporärt.

Nja jag hade tagit en belastad comhem-lina före adsl ANY dag, trust me. Jag har konstant 20/1 av min 30/5-lina men jag kan ju ALDRIG få bättre oavsett tid på dygnet. Det lär vara ytterst ovanligt att en comhem'lina är så belastad att det ens närmar sig det bästa 75% av befolkningen kan få med adsl/vdsl. Skulle inte ha märkt eller höjt ögonbrynen nämnvärt om det droppade under 50mbit emellanåt om jag hade comhem. Privat skulle jag inte ha användning för 200/10 heller. 100/10 räcker easy, när nyttjar man egentligen dessa 100 extra mbit? När nyttjar man ens hela linan man betalar för? 100/10 räckte bra under flera år då jag hade BBB LAN. Extraspeeden gör bara att man tankar mer skit man inte behöver och fyller upp diskutrymme som man inte har och måste köpa NASar o gud vet vad 75% av det jag tankade när jag hade 100/10 använde jag aldrig. Men då nyttjade jag åtminstonde linan jag betalade för dygnet runt. Tankar man inte på sig massa crapp behöver man oftast inte över 100/10 och då under så korta intervaller under dygnet endå.

Sedan misstänker jag att många som tar höghastighetstjänsterna och sedan är missnöjd egentligen inte nyttjar dem. Ofta då man dyker upp hos en kund så säger dom att det går "segt" och att bredbandskollen visar dåligt. Ja inte fan går det "segt" med 40 av 100 eller 80 av 200. Många av dessa kunder verkar inte nyttja hastigheten eller tjänsterna till något vettigt utan hammrar bredbandskollen dygnet runt för att ha nått att göra med linan. Då undrar man ju lite hur kunderna tänker. Är det inte lättare att nedgradera oavsett om felet sitter hos ISPn eller kunden än att dra hem en tekniker? Nu finns det ju såklart undantag och folk som faktiskt behöver en sånhär lina till något produktivt alt "olagligt" men ja många man dyker upp hos verkar knappt veta vad dom ska med grejjerna till. Tar dom alltid +meny på mc donalds också helt i onödan?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heaven23:

Hallå, har sen tidigare idag haft problem med mitt Comhem 100 mbit bredband. Runt 11.30 slutade det fungera, och nu är det endast downstream lampan som blinkar på netgear modemet. Resten lyser inte. Har snackat med kundservice, som inte hade någon aning om vad problemet var, så de skulle skicka någon kille imorgon eftermiddag. Tänkte bara om någon visste något jag själv kan göra för att fixa det. Har självklart prövat att starta om, dra ut strömkabel, dra ut koaxial-sladden och ström sladden etc.

Tack på förhand för hjälpen.

Fungerar tvn? Downstreamlampan tyder på att signalen till dig är borta alt. mycket dålig. Blinkar modemet fel så är det sällan något man kan fixa själv om man inte råkat slita loss antennuttaget En factoryresett kan man ju alltid testa iofs.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Fungerar tvn? Downstreamlampan tyder på att signalen till dig är borta alt. mycket dålig. Blinkar modemet fel så är det sällan något man kan fixa själv om man inte råkat slita loss antennuttaget

Tvn är också nere. Så det finns förmodligen inget jag kan göra förutom att vänta på de högre vetande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heaven23:

Tvn är också nere. Så det finns förmodligen inget jag kan göra förutom att vänta på de högre vetande?

Ja om du inte har en antennförstärkare liggande och nycklar till alla utrymmen där dessa sitter i huset/området och går och byter någon av dessa på måfå. Alt letar upp ett strömavbrott i området och vet hur man löser detta. Eller hittar en granne som renoverar och slitit bort sitt antennuttag. Sådana avbrott är i säkert 50%+ av fallen orsakade av strömavbrott någonstans innan antennsignalen når fram till dig. Klassiker att man åker på ett fel och möter en elektriker i området som kliar sig i huvudet

Ett enkelt sätt att kolla om det är något med elen i huset som ställer till problemet är att kolla om tvättstuga/trapphus/gatubelystning fungerar. Gör det inte det så kan comhem oavsett inte lösa felet utan måste ringa vidare till fastighetsskötare och ev elektriker. Har man hört någon renovera i huset kan det också speeda upp åtgärdstiden om man ringer på och frågar om dom har tagit bort sitt antennuttag. Brukar gå väldans snabbt för dem att koppla in grejjerna igen då Oftast är antennuttag i huset nämligen seriekopplade.

OBS, bara för att du har el betyder det inte att det inte kan vara elavbrott någonstans innan signalen når ditt uttag. Merparten av antennförstärkarna ute i husområdena har ingen elbackup.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Ja om du inte har en antennförstärkare liggande och nycklar till alla utrymmen där dessa sitter i huset/området och går och byter någon av dessa på måfå. Alt letar upp ett strömavbrott i området och vet hur man löser detta. Sådana avbrott är i säkert 50%+ av fallen orsakade av strömavbrott någonstans innan antennsignalen når fram till dig. Klassiker att man åker på ett fel och möter en elektriker i området som kliar sig i huvudet

Ett enkelt sätt att kolla om det är något med elen i huset som ställer till problemet är att kolla om tvättstuga/trapphus/gatubelystning fungerar. Gör det inte det så kan comhem oavsett inte lösa felet utan måste ringa vidare till fastighetsskötare och ev elektriker.

Okey. Tack så mycket för hjälpen. Ska se om det finns något av det där jag kan göra. Ha en trevlig kväll!

Permalänk

Det finns inte 100/100 ifrån Comhem via koaxialkabel va?
Läste något om Comhem 100/100 LAN eller något

Kanske bara var i större städer.

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Det finns inte 100/100 ifrån Comhem via koaxialkabel va?
Läste något om Comhem 100/100 LAN eller något

Kanske bara var i större städer.

Mycket riktigt så erbjuds endast 100/10 via coax.
100/100 är via LAN, antingen stadsnäten eller comhems egna LAN-byggen enligt hemsidan.

100/100 hade inte varit dumt, men jag sliter inte så hårt på min upload 10mbit räcker fint än så länge

Permalänk
Skrivet av Katakana:

Mycket riktigt så erbjuds endast 100/10 via coax.
100/100 är via LAN, antingen stadsnäten eller comhems egna LAN-byggen enligt hemsidan.

100/100 hade inte varit dumt, men jag sliter inte så hårt på min upload 10mbit räcker fint än så länge

Det hade inte varit dumt alls, med tanke på att jag har två spelservrar och diverse
Testservrar, exchange och lite annat xD

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Hos Telia (ADLS) för man väl oavsett tid på dygnet ungefär 12-13Mbit/s på en 12-24lina? Och den är inte så mycket billigare än Com Hems 100/10 utan skiljer sig 10-20kr.

Eftersom att det är ADSL så är hastigheten beroende på hur långt ifrån telestationen du är bosatt. Dessutom har alltid ADSL alltid varit dyrare än andra nätverkslösningar. När jag hade Telia 24 mbit/s mätte jag alltid 16 mibt/s - alltid! Driftavbrott var väldigt sällsynta.

Permalänk
Medlem

Happ då var det dags igen...

Efter att ha fungerat relativt bra i ett drygt halvår får jag nu massvis med packetloss. Spel är otänkbart och tom vanliga hemsidor har lite problem ibland. Någon annan som upplever samma sak just nu? Bor i värmland och har 100/10 via kabel-tv.

EDIT: Körde precis bredbandskollen och kommer inte upp i mer än 54 mbit/ner. Upp fick jag inget värde för eftersom det blev time-out pga packet loss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzo:

Happ då var det dags igen...

Efter att ha fungerat relativt bra i ett drygt halvår får jag nu massvis med packetloss. Spel är otänkbart och tom vanliga hemsidor har lite problem ibland. Någon annan som upplever samma sak just nu? Bor i värmland och har 100/10 via kabel-tv.

EDIT: Körde precis bredbandskollen och kommer inte upp i mer än 54 mbit/ner. Upp fick jag inget värde för eftersom det blev time-out pga packet loss...

"resturstörning" är jag nästan 100% säker på att det är vad du upplever. Det berör bara dig och grannarna i området. Inte en hel ort. Kan vara lite problem för comhem att hitta källan till sådana om dom är sporadiska.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Tja,

Jag har problem med min uppladdning. Har samma router som alla andra som klagar på, CG3100. Finns det en bättre router att köra på?

Streamar en hel del material och då vi driver onlineshows etc. Vad finns det att göra?

Drog en koll på bredbandskollen och allt med mitt internet stämmer överens där så därav har jag kommit fram till att det måste vara routern.

Kom gärna med förslag!

Det är som att anslutningen bryts när den laddar upp till streaming tjänsten och när jag testar den i programmet jag använder (xsplit) så står det att den uppnår alla krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOpertyTeodice:

Tja,

Drog en koll på bredbandskollen och allt med mitt internet stämmer överens där så därav har jag kommit fram till att det måste vara routern.

Jag förstår inte exakt hur du kommer fram till att det måste vara routern här, framför allt när det faktiskt fungerar fint med bredbandskollen till exempel?

Slå av NAT i modemet och testa om det fortfarande bryts när routerfunktionen är inaktiverad som förslag, så ser du om det faktiskt är något med routern i modemet som påverkar.

Permalänk
Skrivet av Katakana:

Jag förstår inte exakt hur du kommer fram till att det måste vara routern här, framför allt när det faktiskt fungerar fint med bredbandskollen till exempel?

Slå av NAT i modemet och testa om det fortfarande bryts när routerfunktionen är inaktiverad som förslag, så ser du om det faktiskt är något med routern i modemet som påverkar.

Tja,

Inaktiverade NAT men märker ingen skillnad direkt. Samma "hackande" i klippet som laddas upp och lagg. Kopplade in direkt i modemet nu också. Det tråkiga är att detta modem har tidigare kritiserats en hel del tidigare från ComHem användare.

Menade även Modem i föregående post och inte router. Finns det något mer man kan tänkas testa?

Permalänk

Ingen som har en bra lösning. Vad kan jag bidra med för info så det blir lättare att lösa?

Permalänk
Skrivet av prOpertyTeodice:

Ingen som har en bra lösning. Vad kan jag bidra med för info så det blir lättare att lösa?

Lite klurigt då det varken verkar vara fel på linan in till dig (då bredbandskollen ger dig bra speed) samt att felet inte försvann när du stängde av routerfunktionen. Misstänker att detta inte är Com Hem-relaterat alls och inte skall felsökas här egentligen. Men självfallet var det det rätta av dig att testa här först. Finns det nån forumdel nånstans för programmet du använder, för att se om det finns någonting i den änden att testa?