Lågbudget HTPC (Raspberry Pi?)

Permalänk
Medlem

Lågbudget HTPC (Raspberry Pi?)

Har funderat på att skrapa ihop en HTPC, men för närvarande är budgeten ganska begränsad. Jag har därför kollat lite på Raspberry Pi som grund och försökt läsa på lite på nätet, men lyckas inte riktigt hitta någon bra sammanfattning på vilka codecs/filer som stöds och vad man kan försävnta sig för stöd för olika saker via USB.

Så... Att spela upp saker i 1080p ska inte vara några problem, vad jag förstått, men bara så länge grafikkretsen stödjer formatet, så vilka format stöds? h.264 ska funka, men men innebär det att alla MPEG4-format automatiskt stöds?

Jag förmodar att vanliga USB-möss och tangentbord stöds om man har någon av de varianter av XBMC som finns installerade?

För film duger TV:ns ljud/DA-konvertering, men för musik skulle jag gärna vilja ha något bättre (min förstärkare har bara analog in). Funkar det att koppla in en USB-DAC som beter sig som vilket standardljudkort som helst?

Funkar de fjärrkontrollappar som finns till Android för att kontrollera XBMC med någon sådan variant installerad på Raspberry Pi?

Hur är det med Play-kanalerna? Så länge de funkar med XBMC, funkar de även på Raspberry Pi med någon variant av XBMC eller är plugins osv plattformsberoende?

Om man leker med tanken att man skulle köpa något "värre", hur mycket pengar behöver man lägga? Jag är öppen för att både bygga själv eller köpa något färdigt. Det spelar ingen roll. Operativsystem spelar ingen roll så länge det vanliga handhavandet är någorlunda rakt på, sas.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte läsa allt.
men jag kör en RBPI och spelar upp ALLT utom ISO och IMG. MKV osv fungerar galant. Kör full-HD utan problem.
Har du en hygglig stärkare fungerar det ju ännu bättre med ljudet.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Jag orkar inte läsa allt.
men jag kör en RBPI och spelar upp ALLT utom ISO och IMG. MKV osv fungerar galant. Kör full-HD utan problem.
Har du en hygglig stärkare fungerar det ju ännu bättre med ljudet.

Det där med iso lät o-skoj.. Går det inte eller väljer du att inte köra det? ( Tror ca 95 % av mitt bibliotek är i iso)

EDIT: läste en annan tråd nu å det ska visst funka..

Visa signatur

Den kanske är liten, men den luktar som en stor...

Permalänk
Medlem

Kan inte din förstärkare koda av DTS så kan det bli väldigt tung för RPin och eventuellt skapa rätt mycket hack och liknande.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag kör Raspbmc (+ RPI 512) och så här funkar det för mej.

Blu-ray rippar till MKV, både MPEG4 och VC1 (VCI kräver köp av billig licens), funkar perfekt.
När jag rippade till folders hackade det lite ibland, MKV är bättre (vet inte hur det blir med ISO).
Använder även superöverklockningsinställningen.

DTS och DTS-HD funkar bra (tar ut ljudet från min Philips TV som även levererar USB kraft, jag styr även med TV fjärrisen), även DD funkar bra men med DD-HD hackar det en hel del (då byter jag bara till DD så blir jag nöjd).

SVT Play hackar (kanske fixas senare) men You Tube funkar perfekt.

Permalänk

Vad är superöverklocknings-tjofräsen?
Förstår att det är överklockning, men kan en riktig amatör greja det?

Visa signatur

Den kanske är liten, men den luktar som en stor...

Permalänk
Medlem

Det är bara en inställning där man kan ställa in klockhastigheter på Normal, Fast och Super.
Jag är en superamatör och det va enkelt att ställa in superöverklocknings-tjofräsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Kan inte din förstärkare koda av DTS så kan det bli väldigt tung för RPin och eventuellt skapa rätt mycket hack och liknande.

Hmm...

För film är det, för mig, helt okej att ta ljudet från TV:n. Då borde väl TV:n koda av ljudet och det funkar fint, precis som med tex BD-spelaren jag har?
Det är för musik, där jag tycker det är viktigare med bra ljud, och jag upplever att TV:n inte levererar tillräckligt, som jag skulle vilja använda något annat.
Men det kanske inte går att välja utenhet beroende på vad för källmaterial man använder eller liknande utan allt måste gå via samma?
Då skulle jag alltså behöva en DAC som kan avkoda DTS för att det hela ska funka?

Då blir det kanske lite mer kostsamt än vad jag skulle önska... Alternativt har jag kvar min nuvarande lösning för musiken. Mest att det hade varit smidigt att ha allt i samma enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Hmm...

För film är det, för mig, helt okej att ta ljudet från TV:n. Då borde väl TV:n koda av ljudet och det funkar fint, precis som med tex BD-spelaren jag har?
Det är för musik, där jag tycker det är viktigare med bra ljud, och jag upplever att TV:n inte levererar tillräckligt, som jag skulle vilja använda något annat.
Men det kanske inte går att välja utenhet beroende på vad för källmaterial man använder eller liknande utan allt måste gå via samma?
Då skulle jag alltså behöva en DAC som kan avkoda DTS för att det hela ska funka?

Då blir det kanske lite mer kostsamt än vad jag skulle önska... Alternativt har jag kvar min nuvarande lösning för musiken. Mest att det hade varit smidigt att ha allt i samma enhet.

Vår TV där hemma kunde i alla fall inte koda av DTS vad jag vet, inte heller det tråkiga "färdiga" LG-hembiopaketet vi hade heller. Så det är nog inget att anta att det kan i alla fall.

Problemet jag skulle kunna tänka mig om du skulle köpa en DAC är väl hur du ska få ljudet dit eller så.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Då skulle jag alltså behöva en DAC som kan avkoda DTS för att det hela ska funka?

Då blir det kanske lite mer kostsamt än vad jag skulle önska... Alternativt har jag kvar min nuvarande lösning för musiken. Mest att det hade varit smidigt att ha allt i samma enhet.

Men för mej klarar ju RPI av att avkoda DTS, tom DTS-HD på några filmer jag testat. Så det borde funka med en USB-DAC utan DTS stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusace:

Det där med iso lät o-skoj.. Går det inte eller väljer du att inte köra det? ( Tror ca 95 % av mitt bibliotek är i iso)

EDIT: läste en annan tråd nu å det ska visst funka..

Var hittade du tråden? Jag har inte fått igång det på min iaf. Var iofs några versioner sedan jag testade.

Permalänk

http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/1193807-f...

I andra inlägget skriver han att alla format funkar.. Håller tummarna iaf, har inte startat upp min sen jag installerade raspbmc..

Visa signatur

Den kanske är liten, men den luktar som en stor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusace:

http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/1193807-f...

I andra inlägget skriver han att alla format funkar.. Håller tummarna iaf, har inte startat upp min sen jag installerade raspbmc..

Tackar. Får ta och kika på det sen då :).

Permalänk
Medlem