60mbit telia vdsl, vilken hastighet i megabyte?

Permalänk
Medlem

60mbit telia vdsl, vilken hastighet i megabyte?

Hej

Har fått mitt internet uppgraderat från 2mbit/s till 60mbit/s och det är såklart sjuk skillnad men tänkte hur många mb i nedladdningar kan man förvänta sig? Testade ladda ner en grej och hade runt 1.5megabyte per s är det dåligt eller bra?

Permalänk

8 mbit/s = 1 Mbyte/Sec
Så 5.5 mbyte/sec är runt ditt max.

Permalänk
Medlem

Du har 5,5mbyte i nedladdnings kapacitet till telias nät. Det säger inget om hur snabbt en neladdning tvunget skall gå.

Det beror på kapaciteten servern har till deras leverantörs nät och i sin tur hur mycket kapacitet deras leverantör har imellan sig och telia.

3 olika faktorer med en maximal möjlighet där du kan ladda ner i ca 5,5megabyte per sekund med tanke på ditt resultat.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du har 5,5mbyte i nedladdnings kapacitet till telias nät. Det säger inget om hur snabbt en neladdning tvunget skall gå.

Det beror på kapaciteten servern har till deras leverantörs nät och i sin tur hur mycket kapacitet deras leverantör har imellan sig och telia.

3 olika faktorer med en maximal möjlighet där du kan ladda ner i ca 5,5megabyte per sekund med tanke på ditt resultat.

Okej tack, jag är uppe i ca 4.5-5 nu i utorrent men det känns som det går väldigt mycket upp och ner det är uppe i mycket ibland sen åker det ner till ca 1mb sen snabbt upp igen är det normalt eller kan det vara något fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hau5mau5:

Okej tack, jag är uppe i ca 4.5-5 nu i utorrent men det känns som det går väldigt mycket upp och ner det är uppe i mycket ibland sen åker det ner till ca 1mb sen snabbt upp igen är det normalt eller kan det vara något fel?

Använd aldrig torrents för att försöka bestämma hastigheter, du är beroende av andra peers, och det är därför du upplever att det saktar ner, kan helt enkelt vara folk som slutar dela en fil som du laddar hem.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Använd aldrig torrents för att försöka bestämma hastigheter, du är beroende av andra peers, och det är därför du upplever att det saktar ner, kan helt enkelt vara folk som slutar dela en fil som du laddar hem.

Okej misstänkte det, är hyffsat stabil i vissa torrenter på 5-6mb per sekund så är mkt nöjd jämfört med mina 200kbit jag maxade innan hehe och pingen sänktes från 50+ till 17ms

Permalänk
Medlem

VDSL kan vara ganska känsligt, en variation är att förvänta och 50Mbit är ett ganska bra resultat.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Skrivet av hau5mau5:

Det låter som att din router inte klarar av så många anslutningar. Sänk inställningarna i µTorrent och se om det blir någon skillnad.

Sänk anslutningar till mindre än vad du har, och se om det blir någon skillnad.
Notera att jag har väldigt högt då jag sitter på fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

Det låter som att din router inte klarar av så många anslutningar. Sänk inställningarna i µTorrent och se om det blir någon skillnad.

http://i.imgur.com/el6seSa.png

Sänk anslutningar till mindre än vad du har, och se om det blir någon skillnad.

Vet inte vad som är optimalt för mig men såhär ser det ut för mig

Permalänk
Skrivet av hau5mau5:

Vet inte vad som är optimalt för mig men såhär ser det ut för mig http://i49.tinypic.com/wh8bk.png

Det där ser faktiskt bra ut, så borde inte vara det.
Hos mina föräldrar har jag samma inställningar på deras 8/1-lina, så det där borde inte vara några problem.

Fast nu såg jag att det var stabilt på vissa torrents? Så borde kanske vara det, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

Det hänger väl på hur många sessioner din router klarar och inte det faktum att du sitter på fiber.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Plastslev:

8 mbit/s = 1 Mbyte/Sec
Så 5.5 mbyte/sec är runt ditt max.

m = milli
M = mega

Så det blir "Mbit/s" respektive "Mbyte/s".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ja det verkar gå hyffsat stabilt nu, tror det var torrenterna det var fel på.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Det hänger väl på hur många sessioner din router klarar och inte det faktum att du sitter på fiber.

Mja, det har du rätt i. Sitter på en pfsense-router med hyffsat hög throughput, så det duger till det mesta.