Skyrim Mods (Bra mods här)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Har du packat upp filerna och lagt dom i \textures? ska ju räcka för att få texturerna, ingen modhanterare ska behövas, eller är jag helt ute o cyklar?

Ja, jag provade det men tyckte inte jag märkte någon stor skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mr. E:

Ja, jag provade det men tyckte inte jag märkte någon stor skillnad.

Hade också lite svårt för det, men ta lite screenshots med texturerna, gärna nära golv o mark, och sen ett par screens utan texturerna så ser du skillnad. Då ser man, men inte riktigt den revolution man väntat sig.
Däremot blir det ju riktigt mycket snyggare totalt sett, speciellt om man kombinerar det med andra mods.

Jag har själv ställt samma fråga tidigare, någon sida bak i detta forum bara, läs där och gör likadant så ser du skillnad:

Hur gör man i Workshopen om man vill dela med sig av sina mods som man subscribar på? Hittar inte men måste väl gå att få en länk som visar vilka mods just jag använder? Jag vill ju inte skapa en modpack som andra kan ladda ner, finns massor med såna redan utan bara visa o jämföra med vänner o ja folk här på swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Hade också lite svårt för det, men ta lite screenshots med texturerna, gärna nära golv o mark, och sen ett par screens utan texturerna så ser du skillnad. Då ser man, men inte riktigt den revolution man väntat sig.
Däremot blir det ju riktigt mycket snyggare totalt sett, speciellt om man kombinerar det med andra mods.

Jag har själv ställt samma fråga tidigare, någon sida bak i detta forum bara, läs där och gör likadant så ser du skillnad:

Hur gör man i Workshopen om man vill dela med sig av sina mods som man subscribar på? Hittar inte men måste väl gå att få en länk som visar vilka mods just jag använder? Jag vill ju inte skapa en modpack som andra kan ladda ner, finns massor med såna redan utan bara visa o jämföra med vänner o ja folk här på swec.

I den länken du gav, så står det bara med 1 pack av 2k textures, men jag antar att man ska ladda hem allihopa?
Och ska man köra med Bethseda´s HighRes Texture pack när man kör med 2K textures?

Offtopic: Oj, jag fyller 10 år på Sweclockers denna månaden... Grattis till mig!

Permalänk
Relik 📜

Nu vet jag inte om det är ändrat i senare versioner, men när Bethesda lanserade officiella högupplösta texturer hamnade de "ovanpå" och tog prioritet från egna paket.

Lösningen i så fall är att ta bort *.esp-filerna för de officiella texturpaketen alternativt kryss ur i "Data Files" vid startskärmen (har jag för mig går bra med). En bra idé kan sedan var att lägga till samma paket under "Archive" i "skyrim.ini", då fungerar de istället som en "bas" där egna texturpaket inte täcker.

[Archive] sResourceArchiveList=Skyrim - Misc.bsa, Skyrim - Shaders.bsa, Skyrim - Textures.bsa, Skyrim - Interface.bsa, Skyrim - Animations.bsa, Skyrim - Meshes.bsa, Skyrim - Sounds.bsa, HighResTexturePack01.bsa, HighResTexturePack02.bsa, HighResTexturePack03.bsa sResourceArchiveList2=Skyrim - Voices.bsa, Skyrim - VoicesExtra.bsa

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu vet jag inte om det är ändrat i senare versioner, men när Bethesda lanserade officiella högupplösta texturer hamnade de "ovanpå" och tog prioritet från egna paket.

Lösningen i så fall är att ta bort *.esp-filerna för de officiella texturpaketen alternativt kryss ur i "Data Files" vid startskärmen (har jag för mig går bra med). En bra idé kan sedan var att lägga till samma paket under "Archive" i "skyrim.ini", då fungerar de istället som en "bas" där egna texturpaket inte täcker.

[Archive] sResourceArchiveList=Skyrim - Misc.bsa, Skyrim - Shaders.bsa, Skyrim - Textures.bsa, Skyrim - Interface.bsa, Skyrim - Animations.bsa, Skyrim - Meshes.bsa, Skyrim - Sounds.bsa, HighResTexturePack01.bsa, HighResTexturePack02.bsa, HighResTexturePack03.bsa sResourceArchiveList2=Skyrim - Voices.bsa, Skyrim - VoicesExtra.bsa

Menar du att jag ska skapa en skyrim.ini fil med den koden som du skrev ut, eller hur menar du?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av mr. E:

Menar du att jag ska skapa en skyrim.ini fil med den koden som du skrev ut, eller hur menar du?

Mja, inte riktigt!

I "C:\Users\XXX\Documents\my games\skyrim" ligger "skyrim.ini" och "skyrimprefs.ini", två konfigurationsfiler som styr i princip allt för spelet. I den förstnämnda finns sektionen "Archive", där du kan lägga till de officiella texturpaketen enligt ovan. Tips är att titta på golvet vid "långbordet" och eldstaden i Dragonsreach, det byter utseende på ett väldigt distinkt sätt om 2K-texturerna fungerar.

Förövrigt finns det tjogtals små ändringar som går att göra i de två filerna vilka tillsammans gör stor skillnad i spelupplevelsen. En bra guide till många variabler finns på Geforce.com, fungerar även med Radeon-kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så här ser det i i mitt NMM efter att jag har gjort vad jag tror är rätt:

https://www.dropbox.com/s/x33k4v7r03bjmfa/Skyrim%201.JPG?m
https://www.dropbox.com/s/ljzrx4p6anf4d1k/Skyrim%202.JPG?m

Är det som det ska?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av mr. E:

Så här ser det i i mitt NMM efter att jag har gjort vad jag tror är rätt:

https://www.dropbox.com/s/x33k4v7r03bjmfa/Skyrim%201.JPG?m
https://www.dropbox.com/s/ljzrx4p6anf4d1k/Skyrim%202.JPG?m

Är det som det ska?

Ja, jag tycker det ser bra ut. Vad jag minns ska det gå lika bra att bara avbocka HR-paketen som du gjort, även om jag själv raderat esp-filerna. Kanske var enda metoden som fungerade i början? Minns inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då är säkert allt som det ska, är nog bara jag som trodde att man skulle få ut en grym förändring.
Hade ju varit roligt med mitt nya 680 kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av mr. E:

Då är säkert allt som det ska, är nog bara jag som trodde att man skulle få ut en grym förändring.
Hade ju varit roligt med mitt nya 680 kort

Skickades från m.sweclockers.com

Ett tips är som sagt att kika på golvet jag länkade ovan, det är mitt "standardställe" för att se om texturerna kickar som de ska. Prova även att slå igång "Ambient Occlusion" i Nvidias drivrutiner, det ger mer realistiska skuggor på många ställen (men äter FPS, tyvärr).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Om jag installerar nexus mod manager nu i efterhand, tar den över som defaultmanager då eller vad händer? Eller är modmanagern bara ett verktyg som ändrar loadorder i någon .ini eller liknande?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon4992:

Om jag installerar nexus mod manager nu i efterhand, tar den över som defaultmanager då eller vad händer? Eller är modmanagern bara ett verktyg som ändrar loadorder i någon .ini eller liknande?

defaultmanager...hur menar du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

defaultmanager...hur menar du?

Jag menar den som finns i "Data files" i options.

Där finns alla mods som man installerar via Steam workshop, men exempelvis så finns inte 2k texturerna där.

Permalänk
Medlem

Nej dem fungerar oberoende av varandra du kan ha Wrye Bash, NMM å några mindre väl kända managers samtidigt utan problem. Du kommer att ha samma load order visade i bägge.

Visa signatur

De som vänter på nöe gött, vänter int fö läng ;)
Speldator | Fractal Design Define R4 | MSI P67A-GD55 | Intel i5 2500K | 16GB A-Data | ASUS GTX 670 DCII 4GB | Intel 520 256GB | Creative Sound Blaster Z |
HTPC | SilverStone Sugo SG05B Lite | MSI Z77IA-S01 INET EDITION | Intel G2030 | 8GB A-Data | SanDisk 32GB |

Permalänk
Medlem

Efter att ha lekt en del med AO nu ett par dagar har jag kommit fram till (tror jag) att Boris ENB's egna AO ser bättre ut och flyter på bättre än Nvidias egna, speciellt i "medium" kvalitet. Men visst äter den fps, men det blir sånt fint djup i spelet

Och för er som har många texturmoddar och känner att grafikminnet hållet på att ta slut, så rekommenderar jag denna;
http://skyrim.nexusmods.com/mods/12801
Som någon här på Swec har gjort, fick ner min minnesmängd med ~200mb

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Boris ENBSeries SSAO å SSIL är som natt å dag ifall man jämför med Nvidias som bara går att aktivare å välja kompatibilitet samt kvalite medans med ENB så har du full kontroll över allt som rör SSAO å SSIL. SSIL har inte NVidia förresten å dä står för Screen Space Indirect Lighting. Ger ett väldigt lyft till SSAO.

Sen så har du ju allt annat som följer med också givetvis

Visa signatur

Speldator | Fractal Design Define R4 | MSI P67A-GD55 | Intel i5 2500K | 16GB A-Data | ASUS GTX 670 DCII 4GB | Intel 520 256GB | Creative Sound Blaster Z |
HTPC | SilverStone Sugo SG05B Lite | MSI Z77IA-S01 INET EDITION | Intel G2030 | 8GB A-Data | SanDisk 32GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Efter att ha lekt en del med AO nu ett par dagar har jag kommit fram till (tror jag) att Boris ENB's egna AO ser bättre ut och flyter på bättre än Nvidias egna, speciellt i "medium" kvalitet. Men visst äter den fps, men det blir sånt fint djup i spelet

Och för er som har många texturmoddar och känner att grafikminnet hållet på att ta slut, så rekommenderar jag denna;
http://skyrim.nexusmods.com/mods/12801
Som någon här på Swec har gjort, fick ner min minnesmängd med ~200mb

För oss som kör på lite större skärmar, där man ser detaljerna mer än på mindre skärmar, hur blir skillnaden då om man sänker upplösningen på texturerna?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Såg att min Skyrim-mapp är 24,5GB stor nu. Inte illa från att ha varit strax över 5GB för original-Skyrim.

Permalänk
Medlem

@ Buio
Min är på 35.9 GB, Å jag har inte allt jag hade innan min förra ominstallering jag hade 45 GB då tror jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe, där låg jag i lä.

Permalänk
Medlem

Lite grann bara tur att man har en 2 tb HDD som snart ska i har redan fyllt upp 1.7 TB mesta dels på grund av Skyrim å min egna mods å tester till det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jo det är så att jag inte riktigt förstår vad denna moddare menar hur man ska installera denn mod och vad som behövs trots förklaringen.

Modden i fråga är
Skyrim Project Optimization '''by rgabriel15'''
http://skyrim.nexusmods.com/mods/32505

Som jag har förståt måste man först ladda ner ''Skyrim Project Optimization'' som är för Vanilla Skyrim inga DLC's

Men sedan så verkar det som det behövs ytterligare en fil under ''Miscellaneous'' vad är det jag behöver där ifrån? hittar inte nån .ESP där.

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Du installerar endast de misc "patcharna" ifall du har nån utav de mods installerade.

Ifall du har modden "Amethyst Hollows" så installerar du modden under Misc som heter "Amethyst Hollows - Optimized"

Du behöver inte installera de mods som är under misc nerladdnings sektionen. Inte ens ifall du har nån av de modsen som rgabriel's patch är för.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Finns det någon ENB som fungerar utan att det blir kolsvart överallt?
Hade en tidigare men mörka ställen blev för mörka, hemmet i Solitude var helt omöjligt att navigera runt i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Finns det någon ENB som fungerar utan att det blir kolsvart överallt?
Hade en tidigare men mörka ställen blev för mörka, hemmet i Solitude var helt omöjligt att navigera runt i

Jag tycker de flesta ENBs gör att det är för ljust överallt. Även nätterna.

Jag skulle vilja ha en ENB som är aningen saturerad, med skuggor som inte är kolsvarta, men nätter och grottor som är väldigt mörka. Hade en perfekt en gång i tiden som jag tyvärr blev av med...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Ni som kör ENBs .. har ni testat att använda Gopher´s lösning?

För DoF-inställningar: Dynavision
(Med denna kan man t.ex. ha olika DoF när man pratar med någon / spelar vanligt.)

För allt det andra: Imaginator
(Kontrast, färgmättnad, himlens ljus, solstyrka, bloom & tint)

Båda fungerar ypperligt tillsammans & är MCM-kompatibla.
Fungerar som en ENB-mod, fast man kan ställa in allt som man vill ha det - ingame.

Permalänk
Medlem

Med senaste ENB så kan man ställa in allt i enbseries.ini filen genom ENB GUI

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Ni som kör ENBs .. har ni testat att använda Gopher´s lösning?

För DoF-inställningar: Dynavision
(Med denna kan man t.ex. ha olika DoF när man pratar med någon / spelar vanligt.)

För allt det andra: Imaginator
(Kontrast, färgmättnad, himlens ljus, solstyrka, bloom & tint)

Båda fungerar ypperligt tillsammans & är MCM-kompatibla.
Fungerar som en ENB-mod, fast man kan ställa in allt som man vill ha det - ingame.

Så med dessa är man ej beroende av en ENB?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nog provat alla ENBs som finns, men har på senaste tiden stannat med http://skyrim.nexusmods.com/mods/23812 då jag tycker den är helt klart bäst.
Tillsammans med Enhanced Lights and FX + Realistic Lightning Overhaul och Further Dark Dungeons så är det så jeeeevla snyggt, överallt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

Hmm kanske var Realistic Lightning som ställde till det då.

Hur som, någon som vågat prova Tropical Skyrim?
http://skyrim.nexusmods.com/mods/33017/

Ser ut som Far Cry all over...