Windows 7/8 eller Windows Server 2012 som remote VM för Visual Studio 2012?

Permalänk

Windows 7/8 eller Windows Server 2012 som remote VM för Visual Studio 2012?

Hej!

Jag har sedan några dagar tillbaka börjat laborera med hypervisors och virtuella maskiner. Just nu kör jag Proxmox med några virtuella maskiner installerade på min garderobs-server. Tanken är att jag dels ska lära mig mer av detta, men även använda den för att att arbeta med Visual Studio-utveckling via en VNC-/Remote Desktop-uppkoppling (både över LAN och WAN) från min Linux-maskin.

Frågan är dock vad ni rekommenderar för gästoperativ för något sådant? VS2012 kräver Windows 7/8 eller Windows Server 2012. Min tanke är därför att köra Windows Server för att få en så slimmad setup som möjligt, men vad säger proffsen?

Jag har även läst någonstans om något som kallas Terminal Services, är det något som jag kan använda i detta fall och i så fall hur?

Min server är väldigt blygsam och innehåller bara en C2D på 3 GHz med 4 GB RAM. Jag är dock ensam användare och lär dock inte aktivt använda fler än en VM åt gången, så jag borde nog klara mig på det. Kanske kommer jag köpa mer minne och en SSD om det visar sig att jag har behov av bättre prestanda.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Hej!
Frågan är dock vad ni rekommenderar för gästoperativ för något sådant? VS2012 kräver Windows 7/8 eller Windows Server 2012. Min tanke är därför att köra Windows Server för att få en så slimmad setup som möjligt, men vad säger proffsen?

Jag har även läst någonstans om något som kallas Terminal Services, är det något som jag kan använda i detta fall och i så fall hur?

Windows server borde ju ha mindre overhead. Men samtidigt om du skulle vilja köra tex. ett antivirus så finns där inga gratis som går att köra in på Windows server. Någon som utvecklar borde kunna ge ett bättre svar på hur kompatibiliteten vid utveckling och testning ser ut.

Terminal services behöver du inte bry dig om det är bara om man är flera som ansluter mot samma server. Det är samma upplevelse som med remote desktop.

Permalänk
Vila i frid

Den lilla w2k12srv jag kör med drar normalt ca 1,5 GB och min W8 drar ca 600k. Mätt ca 5 minuter efter uppstart. TS/Fjärrskrivbord kräver licenser (dyra) om du skall köra fler än själva Administratorkontot samtidigt.

Permalänk
Medlem

Det finns egentligen ingen anledning att köra WS2012 om du inte är intresserad av någon utav den nya funktionaliteten, såsom deduplicering, utökat stöd för clustering eller liknande. Personligen skulle jag ha kört (och kommer också köra så fort min hemserver anländer) WS2008R2. Det fungerar bra med VS2012, är ett solitt server-os där det finns mycket dokumenterad kunskap att hämta på nätet om något skulle krångla.

Med tanke på hårdvaran tycker jag heller inte det verkar vara någon särskilt god idé att gå upp till WS2012. Vill du utveckla Win8 Fullscreen-appar så kanske WS2012 är att föredra dock då den har fd. metro-gränssnittet att testa i.

Vad gäller Terminal Services så används det för att tillåta flera personer att ansluta mot din server. Utan Terminal Services-rollen tillåter WS som standard 2 samtidiga användare, vilket bör räcka gott för dina ändemål. Fler samtidiga användare kräver att du köper till såkallade. terminal service CALar, vilket känns väldigt onödigt med tanke på vad du ska ha den till. Så tuffa du på utan Terminal Services-rollen.

Finns på PM om du vill bolla mer.

Visa signatur

ASUS U36SD-RX366V | BitFenix Prodigy | ASUS P8H77-I mITX | Be Quiet! Pure Power L8 530W 80+ | Intel Core i7 3770S 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Intel 335 SSD 240 Gb | Corsair CL11 1600Mhz XMS3 2x8192Mb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Netgear ReadyNas Duo V2 | Raspberry Pi Model B | AppleTv 2nd Gen (JB:ed)

Permalänk

Tack för era uttömmande svar allesammans! Jag är medlem i Dreamspark (fd. MSDNAA) där jag kan ladda ner en stor mängd Microsoft-programvaror. Dock har jag maxat min W7-licenser, så jag provar med WS2008R2 istället.

Sedan var de det där med antivirus. Är det så viktigt egentligen på en VM? Jag planerar att bara öppna upp Remote Desktop-porten och inte använda systemet som en surfdator. Jag har servern placerad bakom brandväggen i min Tomato-router. Borde inte det räcka?

Permalänk
Vila i frid

Om du öppnar 3389 i routern får du oönskad trafik - så välj lösen med omsorg och dra hem alla uppdateringar då RDP har haft hål. Om det enbart körs RDP internt på LAN behövs väl inget AV alls.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Om du öppnar 3389 i routern får du oönskad trafik - så välj lösen med omsorg och dra hem alla uppdateringar då RDP har haft hål. Om det enbart körs RDP internt på LAN behövs väl inget AV alls.

Jag har en VPN server aktiverad på min router, så ansluter jag till den och sedan kör RDP internt på LAN borde jag gå säker. Tack för din input!

Permalänk
Skrivet av The_beast*:

Tack för era uttömmande svar allesammans! Jag är medlem i Dreamspark (fd. MSDNAA) där jag kan ladda ner en stor mängd Microsoft-programvaror. Dock har jag maxat min W7-licenser, så jag provar med WS2008R2 istället.

Sedan var de det där med antivirus. Är det så viktigt egentligen på en VM? Jag planerar att bara öppna upp Remote Desktop-porten och inte använda systemet som en surfdator. Jag har servern placerad bakom brandväggen i min Tomato-router. Borde inte det räcka?

Jag använder mig utav http://www.clamwin.com/ på mina servrar.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Om du öppnar 3389 i routern får du oönskad trafik - så välj lösen med omsorg och dra hem alla uppdateringar då RDP har haft hål. Om det enbart körs RDP internt på LAN behövs väl inget AV alls.

Varningens finger för det här. Detta är INGET man bör göra om du inte vet vad du pysslar med. Det är väldigt attraktivt sätt för potentiella illasinnade att försöka penetrera din dator. Ska du prompt öppna för RDP/RDS "från Internet" så byt åtminstone port, så det inte blir lika uppenbart som standardporten.

Kan du; så sätt hellre upp en VPN-tunnel med IPSEC eller åtminstånde PPTP (Windows egna VPN kan man säga) för att få en bättre säkerhet på din trafik in på ditt LAN från Internet.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Som sagt måste man vara försiktig med RDP. Senast i tisdags släppte Microsoft en säkerhetsuppdatering: https://security.berkeley.edu/node/278

"This security update resolves two privately
reported vulnerabilities in the Remote Desktop
Protocol. The more severe of these
vulnerabilities could allow remote code
execution if an attacker sends a sequence of
specially crafted RDP packets to an affected
system."

Så jag fortsätter att ha min server innanför min VPN-tunnel helt enkelt...

För övrigt tittar jag för tillfället på SeamlessRDP i rdesktop, som verkar göra att jag kan köra VS2012 till synes native i Linuxmiljö via en RDP-session.

insomnia