Permalänk
Medlem

Tonings Problem!

Som titeln säger, jag har extrema bildtonings problem.. Har nyligen köpt ett nytt Sapphire Radeon HD 7850 1GB GDDR5 och en Samsung 24" LED SyncMaster S24B350H.

Trodde mitt problem skulle lösa sig men icke.

Till problemet

Till exempel mina fotobilder där det är mycket toning, blir det väldigt starka linjer mellan toningsfärgerna. Har samma problem i till exempel Skyrim i menyn när det kommer upp rök, den röken har också väldigt starka linjer runt röken.. Ingen ide att skicka en bild eftersom den kommer mest troligt se vanlig ut för er.

Har testat kalibrera skärmen, uppdaterat drivrutiner, bytt färg sak, lekt omkring med Anti-analising och olika grafikinställningar men alla problem kvarstår. Det mest konstiga var att jag skickade mina bilder som såg dåliga ut för mig till en kompis, som då kollade på dom och skickade dom tillbaka till mig.. Han tyckte dom såg bra ut, men då när jag öppnade bilderna i Firefox så såg dom bra ut!!!

Blir tokig på detta problem, och finner inget svar någonstans.

Mvh Slach

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails

Permalänk
Medlem
Skrivet av slachboy:

Som titeln säger, jag har extrema bildtonings problem.. Har nyligen köpt ett nytt Sapphire Radeon HD 7850 1GB GDDR5 och en Samsung 24" LED SyncMaster S24B350H.

Trodde mitt problem skulle lösa sig men icke.

Till problemet

Till exempel mina fotobilder där det är mycket toning, blir det väldigt starka linjer mellan toningsfärgerna. Har samma problem i till exempel Skyrim i menyn när det kommer upp rök, den röken har också väldigt starka linjer runt röken.. Ingen ide att skicka en bild eftersom den kommer mest troligt se vanlig ut för er.

Har testat kalibrera skärmen, uppdaterat drivrutiner, bytt färg sak, lekt omkring med Anti-analising och olika grafikinställningar men alla problem kvarstår. Det mest konstiga var att jag skickade mina bilder som såg dåliga ut för mig till en kompis, som då kollade på dom och skickade dom tillbaka till mig.. Han tyckte dom såg bra ut, men då när jag öppnade bilderna i Firefox så såg dom bra ut!!!

Blir tokig på detta problem, och finner inget svar någonstans.

Mvh Slach

Om han nu såg att det såg bra ut och att det gjorde det då är det väll inget problem eller ? :/

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att det ser dåligt ut för mig, svårt att redigera mina bilder när allt ser pixligt ut..

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails

Permalänk
Medlem

Ta kort med kamera eller något och ringa in med paint så man kan se lite på problemet

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte ser dåligt ut på printscreen är det garanterat antingen din skärm eller kabel.
Och då du har bytt skärm så gissar jag på kabeln.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kabeln är också splitter ny, kör på HDMI, och detta problem var även på min förra skärm och mitt förra grafikkort..

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det något med färgdjupet om jag förstår ditt problem rätt.

Är det likt detta, som på den översta bilden då?

EDIT: Efter att ha läst ditt inlägg igen kanske det inte är färgdjupet ändå.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Det är exakt det där som är mitt problem!

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails

Permalänk
Medlem

Men har kollat överallt så jag har 32bit inställt

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails

Permalänk
Medlem

Gå igenom CCC och stäng av allt bild"förbättrande" som är iklickat.

Permalänk
Medlem

Catalyst control center eller?

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails

Permalänk
Medlem
Skrivet av slachboy:

Catalyst control center eller?

Ja exakt.
Standardinställningarna har ju allt påslaget vilket resulterar i en urusel bild på overlay.
Kanske inte löser ditt problem men det är ju nåt att testa iaf.

Permalänk
Medlem

Jah, har kollat runt lite, men verkar inte hitta nåt speciellt som gör någon skillnad

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails

Permalänk
Medlem

http://skyrimforums.org/threads/skyrim-running-in-16-bit-colo...

Så där ser det ut för mig, kanske lite bättre. Dock ingame så är det inga problem

Här är min egen bild http://tinypic.com/r/wr0yf8/6

Dock ser det lite värre ut än vad det är eftersom det är kolsvart härinne

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails

Permalänk
Medlem

Har läst lite online, och många verkar ha samma problem som jag, fast ingen har en lösning.. Men har kommit fram till att det kan ha att göra med mina RAM kort.. Har RAM:et nånting att göra med bilduppvisning i bilder och spel?

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails

Permalänk
Medlem
Skrivet av slachboy:

Har läst lite online, och många verkar ha samma problem som jag, fast ingen har en lösning.. Men har kommit fram till att det kan ha att göra med mina RAM kort.. Har RAM:et nånting att göra med bilduppvisning i bilder och spel?

nej om du har trasiga ram-minnen får du andra problem så som krascher, blåskärmar och korrupta filer. Inte konstant 16-bitars färdjup i vissa aplikationer

Permalänk
Medlem

Ah okej okej.. Kan min processor spöka? Tycker det är så konstigt eftersom både graffe kortet och skärmen är splitter ny..

Eller kanske mitt moderkort.. tänkte mitt PCI-E uttag kanske är broken

Visa signatur

In the absence of light, Darkness prevails