Permalänk

Seg mac dator

Hej min mac har börjat bli väldigt seg på sistone. Har även provat att tömma datorn på Filmer och sånt. funkade hur bra som helst i några dagar men nu är den lika seg igen. tänkte om någon har något tips på program eller något som kan göra den lite piggare. Tack på förhand

Visa signatur

Asus Notebooks K73BR

Har dyslexi Men försöker stava och förklara så gott jag kan :)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

prova ccleaner om det finns till mac.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

får man fråga vilken Mac det är?
Den börjar inte bli gammal? även Mac åldras ju

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Det finns en dedikerad forumdel för Apples datorer.

Permalänk
Avstängd

rensa registret på skit?

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Vore bra om du kunde säga vad för Mac det är och vilken modell samt komponenter.
Är det en äldre kan det ju vara att den har för lite internminne (RAM) och det är inte kul om du
samtidigt kör massa program i bakgrunden. Jag vet att i Windows så gör det det hela tiden och varje gång
du startar datorn. Men inte säker på hur Mac OS X funkar där. Finns det något sätt att ta bort
autostart program som du inte vill ha där? Belasta heller inte cpu'n för mycket.
Skulle kunna vara en dålig hårddisk med, inte ovanligt. Även idag kör Macs med ganska slöa hårddiskar,
delvis för att hålla ljudnivån nere skulle jag tro.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Vore bra om du kunde säga vad för Mac det är och vilken modell samt komponenter.
Är det en äldre kan det ju vara att den har för lite internminne (RAM) och det är inte kul om du
samtidigt kör massa program i bakgrunden. Jag vet att i Windows så gör det det hela tiden och varje gång
du startar datorn. Men inte säker på hur Mac OS X funkar där. Finns det något sätt att ta bort
autostart program som du inte vill ha där? Belasta heller inte cpu'n för mycket.
Skulle kunna vara en dålig hårddisk med, inte ovanligt. Även idag kör Macs med ganska slöa hårddiskar,
delvis för att hålla ljudnivån nere skulle jag tro.

vet nämligen inte hur jag kan få fram alla specifikationer. men den heter "Macbook Pro" har haft den i drygt 2 och ett halvt år.

Visa signatur

Asus Notebooks K73BR

Permalänk
Skrivet av jovisjaoo:

vet nämligen inte hur jag kan få fram alla specifikationer. men den heter "Macbook Pro" har haft den i drygt 2 och ett halvt år.

Specifikationer
Processor: 2.26 GHz intel core 2 Duo
Ram minne: 2 GB 1067 MHz DDR3
Grafikort: NVIDIA GeForce 9400M

Visa signatur

Asus Notebooks K73BR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jovisjaoo:

Specifikationer
Processor: 2.26 GHz intel core 2 Duo
Ram minne: 2 GB 1067 MHz DDR3
Grafikort: NVIDIA GeForce 9400M

Det är denna http://support.apple.com/kb/sp541

Den börjar ju bli slö nu med den hårdvaran snart fyra år gammal.. Core 2 Duon i den börjar bli till åren men kan även vara hårddisken som har det kämpigt ser att det är en 5400-varvare så den kanske behövs bytas ut mot ssd alternativt hybrid och datorn blir 100x snabbare efter det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ak-47:

rensa registret på skit?

Registret? Det är en mac....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jovisjaoo:

Hej min mac har börjat bli väldigt seg på sistone. Har även provat att tömma datorn på Filmer och sånt. funkade hur bra som helst i några dagar men nu är den lika seg igen. tänkte om någon har något tips på program eller något som kan göra den lite piggare. Tack på förhand

Testa ominstallera MacOS helt, det borde göra susen.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Testa ominstallera MacOS helt, det borde göra susen.

Har ingenanning om hur man gör de eftersom de är skoldatorn. finns väl säkert Något youtube klipp. men tackar för tipset

Visa signatur

Asus Notebooks K73BR

Permalänk
Medlem

2GB RAM är nog snarare anledningen. Är det en skoldator så kan IT-avdelningen ominstallera den, men för prestandans del gör det nog ingen skillnad. Bara webbläsare, Flash Player osv tar mycket resurser.

Ett tips som bör vara ganska klart är att du kan se precis vilken mac du har om du klickar på Äpplet och går in under About This Mac eller vad nu samma sak heter på svenska. Då står specifikationer och modellnamn, under more info åtminstone. http://support.apple.com/kb/ht4132 Osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jovisjaoo:

Har ingenanning om hur man gör de eftersom de är skoldatorn. finns väl säkert Något youtube klipp. men tackar för tipset

Om det är en skoldator så kan din lokala IT-samordnare fixa ominstallation åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jovisjaoo:

Gjorde en video om det som Teknik projekt och lade upp den på youtube, synd att jag tog bort videon efteråt. I alla fall så är det väldigt enkelt att formatera disken.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en MacBook Pro 5,1 från 2008 på jobbet. Tryckte i 8 GB RAM, SSD samt en helt ren installation av Mountain Lion och nu går den som en klocka, svårt att tro att den är 5 år gammal.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Jag sitter med en MacBook Pro 5,1 från 2008 på jobbet. Tryckte i 8 GB RAM, SSD samt en helt ren installation av Mountain Lion och nu går den som en klocka, svårt att tro att den är 5 år gammal.

Core 2 Duo-maskiner generellt har mer än folk tror, finns mängder som slänger Windows 7-maskiner (bärbara) och köper nya AMD och nerklockade Intel Celerons/Pentiums som ersättare, i detta fall eftersom många har batterier som dött men datorerna fungerar utmärkt och piratbatterier kostar ett par hundringar istället för den tusenlapp datorleverantören brukar vilja ha. Finns säkert många som köper nya Macar bara för att de inte gör mindre uppgraderingar av minne och ser till att mjukvaran rullar ordentligt också. En full hårddisk kommer ju t ex alltid rulla mycket sämre än en med knappt något på, nyinstallerad. Kan man inte gör ominstallation som inte alls behöver vara nödvändigt så kan man säkert göra något för att förändra.

Nu är ju iofs en ny bruk med SSD och senaste generationen Core i5/i7 inte så dyr längre. Inte riktigt den uppdateringen alla gör dock. Många maskiner som slösas bort för att användare och leverantör inte bryr sig hur som helst.

Permalänk
Medlem

Min macbook pro från 2009 är hur snabb som helst fortfarande. JAg har iofs uppgraderat den med mer minne och en SSD.

2GB RAM är på tok för lite för Mac OS X. Uppgradera med mer minne och en SSD hårddisk så får du en helt ny dator.

EDIT: jaha det är en skoldator. Ja då finns det nog inte så mycket att göra. Du får väl inte ändra hårdvara på den antar jag.

Permalänk
Medlem

Gör en SMC reset, macen kan bli fruktansvärt slö när den är i behov av en reset,

http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/1169845-onorma...

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

som föredetta mac tekniker kan jag säga att det är de 2gb i ram som orsakar problemet. Osx mår bäst av 8gb ram minst (väldigt högt för ett OS, där tex win 7 får samma snabbhet av bara hälften, dvs 4gb.

så, fixa så du har 4 gb åtminstone då de kan kosta rejält o ha 8 i en så gammal.. då borde du få någorlunda prestanda skjuts..

men visst är det också att de e en 5400varvare..

du behöver egentligen en ny dator, men en början är mer ram minne.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

som föredetta mac tekniker kan jag säga att det är de 2gb i ram som orsakar problemet. Osx mår bäst av 8gb ram minst (väldigt högt för ett OS, där tex win 7 får samma snabbhet av bara hälften, dvs 4gb.

så, fixa så du har 4 gb åtminstone då de kan kosta rejält o ha 8 i en så gammal.. då borde du få någorlunda prestanda skjuts..

4GB räcker länge. Det har jag i min macbook. Ser aldrig röken av en "badboll". Håller med om att 2GB är för lite.

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

problemet ligger inte i nått av ram eller sånt heter allt flyter fint här med samma macbook pro handlar om installera om skiten och skita i allt vad lion heter samt mounton lion kör på snow leopard de är bästa för dessa proppar samt inte massa lull lull som drar får du som sagt mest stabilitet och snabbhet min funkar prima sen jag fick den samt min imac som är från 2007 core 2 duo propp där med med snow leopard allt flyter på 2gb men mer ram skadar ju aldrig som sagt men 8 gb skulle jag nog säga överdriva 4 kommer du långt med

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem

En SSD gör susen om du har möjlighet att uppgradera.

Jag har en Macbook white early 2009 med en intel 330 120GB (+ 4GB RAM), den går som en dröm. Kan inte tro att den är fyra år gammal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

CCleaner funkar bra till Windows. Det funkar inte alls bra till Mac. Det fuckade upp hela datorn, så ominstallation ändå fick göras. Det finns inget register i OSX, men ändå måste CCleaner rensat något mer än nödvändigt.

Det tog i alla fall bort samtliga inställningar jag gjort i både program och OS.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Gör en SMC reset, macen kan bli fruktansvärt slö när den är i behov av en reset,

http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/1169845-onorma...

Detta är ju det första vettiga tipset i tråden, intressant!

Folk talar om allt från RAM till SSD, men vad har det med att göra att datorn upplevs/känns långsammare än vad den en gång var? Har man inte bytt operativsystem till nått mer krävande, och inte heller börjat använda andra/mer krävande applikationer, så ska man väl inte behöva trycka in mer minne / ssd för att få tillbaka hastigheten man en gång hade? Förstår inte alls resonemanget...

Nej, mest troligt är jku antingen nått som den där SMC-resetten, alternativt att han fått in nått skräp som ligger och drar resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Detta är ju det första vettiga tipset i tråden, intressant!

Folk talar om allt från RAM till SSD, men vad har det med att göra att datorn upplevs/känns långsammare än vad den en gång var? Har man inte bytt operativsystem till nått mer krävande, och inte heller börjat använda andra/mer krävande applikationer, så ska man väl inte behöva trycka in mer minne / ssd för att få tillbaka hastigheten man en gång hade? Förstår inte alls resonemanget...

Nej, mest troligt är jku antingen nått som den där SMC-resetten, alternativt att han fått in nått skräp som ligger och drar resurser.

Du har inte uppdaterat några applikationer och kör Safari 4 från 2009? På hemsidor från 2009? Självklart ökar också kraven när du använder ny mjukvara. Om den beter sig udda utöver detta så kan man göra SMC eller NVRAM reset. Apple själva säger hur du ska göra där.

Gardinen, visste inte att man kunde få för sig tanken. Det programmet kan göra är ju att rensa cache och inställningar. Det är bara att gå in i programmen man använder och använda den inbyggda funktionen för att rensa cache och liknande. Det brukar kunna påverka enskilda applikationer ibland, eller ge udda fel när man har massor gammalt ligger där.

Permalänk

jag orkar inte lägga ut pengar på datorn eftersom den ska lämnas in på ett halv åt. De jag söker är ett program som kan rensa datorn.

Visa signatur

Asus Notebooks K73BR

Permalänk
Medlem

Återställ SMC. Be IT-avdelningen/ansvarig återställa operativsystemet. Använd datorn och applikationer så att du minimerar flaskhalsarna.

Annat kan du inte göra. Du har inget media för att installera om operativsystem själv och skolan ansvarar för licenserna.

Vad kör du ens för operativsystem för den delen? Mjukvaran har självklart uppdaterats under datorns livstid och blivit mer krävande, likaså har användningsmönstret ändrats eftersom världen inte ser riktig lika dan ut. Det finns inga program som rensar datorn som sagt. Du får gå in i programmen och manuellt rensa cache och liknande. Tredjepartsprogram kan aldrig göra det tillförlitligt. Det finns inga register, och jag tror inte du kör massor bakgrundstjänster heller. Du får avinstallera sånt som inte är önskvärt själv. Det finns några verktyg som uppkommit i Mac-världen för underhåll osv, men de är inte att rekommendera om man inte vet vad man gör. Sen är det inte som att man på Windows ska springa till program från udda sidor som lovar att göra ditt liv bättre. Rensa cache brukar kunna fixa till rena fel, när programmen inte vill fungera ordentligt, man kan inte säga att generell prestanda blir bättre, men olika delar i programmen fungerar olika. Fast be bara att de drar in en ny avbild/image av operativsystemet på datorn så ska du ändå slippa allt det.

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

prova ccleaner om det finns till mac.

Tror ej att de finns till mac, men annars så kan man ju alltid installera det med ett program som hete crossover games

Visa signatur

Asus Notebooks K73BR

Permalänk
Moderator
Moderator

*rensade ett offtopic spår*

Tänk på att hålla er till sakfrågan i tråden och försök att inte snurra in på sidoämnen som kan dra iväg tråden åt fel håll. Hjälp TS med hans fundering, ok?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers