Vad duger dessa grafikkort till?, hur bra står dom sig i dagens spel?

Permalänk
Skrivet av fredde1337:

Ja men det jag tänker när den kostar 18k, vad innehåller dom 18k? för slänger jag i sakerna man måste ha så stannar det på 22k ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjernstrom:

men så du menar att även fast korten har 1.5 gb vardera så blir det fortfarande inte 3?:/ är inte jättekunnig på det här med grafikkort tyvärr..

Skrivet av Hoggaforfan:

Enklast är väl att säga att en textur (grafiken i spelet) inte går att dela upp utan du kan bara ha den kvaliteten som går in på 1.5Gb i detta fallet.

Enklast är i min mening att säga att minnena lagrar exakt samma saker. Detta då grafikkorten räknar ut varannan bildruta var, och då måste det som ska visas på bilden finnas redo att användas av båda korten. Det skulle tyvärr kräva alldeles för snabb buss mellan korten ifall minnet skulle adderas så de skulle kunna använda det som låg på andra kortets minne.

Edit.
Kom på att fråga vad du ska ha datorn till? För det känns i min mening som att det oftast inte är värt att köpa en så dyr bärbar, då en billigare bärbar och en stationär kan komma så mycket längre. Är bara vid väldigt specifika användningsområden som det kan vara motiverat att köpa en så dyr bärbar, så som väldigt ont om plats hemma för en stationär eller professionell användare så som CAD eller e-sport.

Ifall du ska ha en så bra bärbar för att du har två ställen du bor på kan en liten stationär vara ett bra alternativ samt att du köper dubbla uppsättningar skärmar, tangentbord och möss. Du får en väldigt mycket bättre stationär för 10k än en bärbar för 20k.
Och då kan den bärbara vara lite mer bärbar än en fet gamingburk som väger ton och har kort batteritid.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Enklast är i min mening att säga att minnena lagrar exakt samma saker. Detta då grafikkorten räknar ut varannan bildruta var, och då måste det som ska visas på bilden finnas redo att användas av båda korten. Det skulle tyvärr kräva alldeles för snabb buss mellan korten ifall minnet skulle adderas så de skulle kunna använda det som låg på andra kortets minne.

haha ja jag fattar nästan ingenting på det där men det bästa om jag förstått det kortfattat är ett bra singelkort?

ursäkta om jag är jobbig men vill för en gångs skull köpa mig en kraftfull dator på som jag klarar mig på ett tag kan inte du leta fram några datorer som du vet ligger max runt 20k som du skulle köpt, eller lättare sagt, vad skulle DU köpt om du hade 20k att lägga på en dator?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjernstrom:

haha ja jag fattar nästan ingenting på det där men det bästa om jag förstått det kortfattat är ett bra singelkort?

ursäkta om jag är jobbig men vill för en gångs skull köpa mig en kraftfull dator på som jag klarar mig på ett tag kan inte du leta fram några datorer som du vet ligger max runt 20k som du skulle köpt, eller lättare sagt, vad skulle DU köpt om du hade 20k att lägga på en dator?

Mvh

Svarade precis lite på din fråga som en edit i min post. Att jag skulle valt att köpa en stationär för ca 10k och en bärbar för samma pris och då få båda fördelarna. Detta då en bärbara ändå inte blir så värst bärbar och med sämre prestanda än en stationär för halva priset, och en bärbara då faktiskt kan vara bärbar (t.ex. en ultrabook) istället för att vara mer släpbar.

Visa signatur

ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Svarade precis lite på din fråga som en edit i min post. Att jag skulle valt att köpa en stationär för ca 10k och en bärbar för samma pris och då få båda fördelarna. Detta då en bärbara ändå inte blir så värst bärbar och med sämre prestanda än en stationär för halva priset, och en bärbara då faktiskt kan vara bärbar (t.ex. en ultrabook) istället för att vara mer släpbar.

jojo det ultimata hade såklart varit det men jag reser mycket till min bror då jag bor i norge och han bor i en annan stad och då är det så fruktansvärt klumpigt att ta med sig en stationär dator till han... :/ så det jag skulle vilja ha är den absolut kraftfullaste bärbara datorn man kan få för runt 15-20k

hur tror du denna skulle hålla?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=762362#extra

Permalänk
Skrivet av Tjernstrom:

jojo det ultimata hade såklart varit det men jag reser mycket till min bror då jag bor i norge och han bor i en annan stad och då är det så fruktansvärt klumpigt att ta med sig en stationär dator till han... :/ så det jag skulle vilja ha är den absolut kraftfullaste bärbara datorn man kan få för runt 15-20k

hade hellre tagit denna då http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingdatorer/asus-g7...

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Skrivet av Diabolus1978:

varför är SSD viktigt? herregud känner mig som en gröning men bättre att fråga när man har kunniga som svarar så man inte köper något skit!:P

Permalänk
Skrivet av Tjernstrom:

varför är SSD viktigt? herregud känner mig som en gröning men bättre att fråga när man har kunniga som svarar så man inte köper något skit!:P

ssd gör så att windows laddar snabbare och spel laddas snabbare banor etc. typ 20% snabbare

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Som sagt tycker jag det är ganska mycket trevligare med stationära utifrån hur mycket bättre prestanda du får.
La medan jag väntade på ditt svar ihop en stationär med små mått (ca 10 liter) och GTX 680 för 11k och då har riktiga GTX 680 ca 60% bättre prestanda än GTX 680m.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/3131339/kompakt-gamingdator

För de 9k som är över kan du då köpa en duglig bärbar t.ex.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1449503 (väldigt bärbar men klarar tyvärr inte så grova spel. Dota 2 funkar bra men där någon stans kan jag tänka mig gränsen går. )
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157742-msi_gt60_0nc-2...
(Mer speldator, men prestandan är fortfarande bara ca 60% av GTX 680m och 35% av GTX 680)

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-680M.72679.0.... är iaf en bra sida för att jämföra grafikkort. Just nu visar den GTX 680m och ifall du kollar på benchmarks kan du se jämförelse med andra grafikkort (förslagsvis via att trycka "show comparison chart"). Både jämfört stationära grafikort och bärbara.

edit. Och som någon påpekade så vill du antagligen ha SSD, iaf för det allra viktigaste. Detta då alla laddtider ungefär halveras. Detta gör att allt du gör på datorn känns väldigt mycket mer responsivt och datorn känns snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tjernstrom:

sen spel på en laptop blir inte samma sak som att spela på en stationär dator dom är dyrare,sämre.hållbarheten är inte den bästa i heller dom spel du spelar när den är ny med samma inställningar 1 år senare blir inte lika bra längre men en laptop

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hoggaforfan:

Enklast är väl att säga att en textur (grafiken i spelet) inte går att dela upp utan du kan bara ha den kvaliteten som går in på 1.5Gb i detta fallet.

Jag skulle säga att det är enklare att säga att de två (eller fler) VRAM:en är spegelbilder av varandra (bortsett från framebuffer som upptar en mycket liten andel). GPU 1:s VRAM måste alltid innehålla samma data som GPU 2:s VRAM.

Därför, x + x = x.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

alltså en snabb lösning på det här är att någon villig tar och länkar den bästa datorn du kan få för ca 20k, det hade löst hela min situation.

tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Tjernstrom:

alltså en snabb lösning på det här är att någon villig tar och länkar den bästa datorn du kan få för ca 20k, det hade löst hela min situation.

tack på förhand

Du ska alltså ha en laptop för att kunna resa mycket med den osv?

Permalänk

[QUOTE="GeT_a_BiKe;13351970"]Du ska alltså ha en laptop för att kunna resa mycket med den osv?[/QUOTE

Ja jag spelar mycket men reser även mycket och då kan det ju vara skönt att inte ha en burk att bära under armen?!
Bra mycket bekvämare med en laptop då, skönare i alla lägen.

Permalänk
Medlem

Haha seriöst, länka någon asus dator för så pass mycket pengar... med ett gtx670m.
När det gäller grafikkort så ska du ha ett 7970m, det presterar lite bättre/sämre än 680m beroende på spel.
680m kostar dock betydligt mer för samma prestanda (2800-3600kr), så skulle säga att det är dumt o skaffa.
När du ska handa för en sån summa pengar så vore det dumt o inte gå på alienware m17x med tanke på att dom har bäst support, kylning och kvalité.
Fattar faktiskt inte ens varför man ens funderar på att köpa en msi eller asus när man har en budget på ca 20k... LOL säger jag bara.
Leta efter studentrabatt till alienware så får du 15% på ditt köp

Edit: pst här har du rabattkoden XDN$M$8$89BTC1
Sedan så har även alienware bäst andrahandsvärde av datorerna.

Edit2: Har haft datorer med sli/cf i bärbar dator och sli var ren katastrof, cf har fungerat helt okej. Dock kmr man aldrig undkomma problem, särskilt i laptops. Det är verkligen inte samma sak som att köra flera gpuer till stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjernstrom:

En msi dator för så mycket pengar är inte värt någonstans då dom har undermåttlig kylning jämfört med motsvarande för prislappen.
Alienware är verkligen premium.

Skrivet av Diabolus1978:

Inte för att låta dum men jag är glad att jag inte har dig som rådgivare.. Seriöst, betala 22 tusen för en asus med i7 3610 och gtx670m?! Haha galet!!
Det var typ så det brukade vara när man köpte dell/alienware gaming datorer. Man betalade ÖVERPRIS..
Lite som att du skulle hitta en stationär dator med i5 3570k och gtx660 för endast 15k..

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

En msi dator för så mycket pengar är inte värt någonstans då dom har undermåttlig kylning jämfört med motsvarande för prislappen.
Alienware är verkligen premium.

Inte för att låta dum men jag är glad att jag inte har dig som rådgivare.. Seriöst, betala 22 tusen för en asus med i7 3610 och gtx670m?! Haha galet!!
Det var typ så det brukade vara när man köpte dell/alienware gaming datorer. Man betalade ÖVERPRIS..
Lite som att du skulle hitta en stationär dator med i5 3570k och gtx660 för endast 15k..

Sen när är alienware premium? duktiga överpriser , har själv en asus laptop och dom är grymma bäst kylning
(skulle inte ta i en alienware med en tång ) hade hellre tagit asusen över Msi han länka innan nu hitta jag ingen asus med både ssd och 680m kort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjernstrom:

sry för dubbelpost men någon som vet någon bra sida att bygga en egen laptop? typ msi/asus?..

http://www.pc-konsulten.se/ Clevoburkar om jag inte minns fel

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Haha seriöst, länka någon asus dator för så pass mycket pengar... med ett gtx670m.
När det gäller grafikkort så ska du ha ett 7970m, det presterar lite bättre/sämre än 680m beroende på spel.
680m kostar dock betydligt mer för samma prestanda (2800-3600kr), så skulle säga att det är dumt o skaffa.
När du ska handa för en sån summa pengar så vore det dumt o inte gå på alienware m17x med tanke på att dom har bäst support, kylning och kvalité.
Fattar faktiskt inte ens varför man ens funderar på att köpa en msi eller asus när man har en budget på ca 20k... LOL säger jag bara.
Leta efter studentrabatt till alienware så får du 15% på ditt köp

Edit: pst här har du rabattkoden XDN$M$8$89BTC1
Sedan så har även alienware bäst andrahandsvärde av datorerna.

Edit2: Har haft datorer med sli/cf i bärbar dator och sli var ren katastrof, cf har fungerat helt okej. Dock kmr man aldrig undkomma problem, särskilt i laptops. Det är verkligen inte samma sak som att köra flera gpuer till stationära.

Alienware el rättare sagt Dell har för högt pris/prestanda på dom burkarna, det fanns en tid när alienware var mer ensamma om sin grej men inte längre, msi, asus och framförallt Clevo gör prisvärdare och ofta bättre burkar då du har möjlighet till bättre paneler.
Andrahandsvärde är rätt ointressant för många.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Diabolus1978:

Sen när är alienware premium? duktiga överpriser , har själv en asus laptop och dom är grymma bäst kylning
(skulle inte ta i en alienware med en tång ) hade hellre tagit asusen över Msi han länka innan nu hitta jag ingen asus med både ssd och 680m kort

Måste faktiskt hålla med nån annan här att när jag ändå ska klättra upp på 20.000 så känns det ju faktiskt som att alienware har mer att erbjuda!, har inte klandrat varken msi eller asus då dom säkert är bra datorer i sig men om man säger såhär också att om du och jag skulle ha varsin dator, du kör en msi och jag kör en alienware, båda har betalat exakt 20.000 för att avrunda, sedan ett år efter så säljer vi dom, då får jag ut mer pengar för en alienware än vad du får ut för msi'n 7 dagar i veckan!!, så där har också alienware ett plus i kanten!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolus1978:

Sedan alltid? Du snackar om att alienware är överpris men ändå så länkade du en asus med gtx670m för 22k? Snälla... Asus må ha lite bättre kylning men alienwaren har i princip nästan lika bra. Skillnaden däremot är att du får bättre kvalité, support, uppgraderingsmöjlighet och andrahandsvärde.
Med tanke på priset så är Msi datorn han länkade mkt bättre med tanke på det MYCKET kraftfullare grafikkortet i datorn för 19k istället för 22k för asus datorn med det skräpiga gtx670m för priset.

Skrivet av _niko_:

Alienware el rättare sagt Dell har för högt pris/prestanda på dom burkarna, det fanns en tid när alienware var mer ensamma om sin grej men inte längre, msi, asus och framförallt Clevo gör prisvärdare och ofta bättre burkar då du har möjlighet till bättre paneler.
Andrahandsvärde är rätt ointressant för många.

Dom har haft högt pris/prestanda men har på senare tid blivit bättre på det. Jag gav även rabattkoden i tråden då det gör hela köpet enligt mig iaf värt det utan att ens fundera på motsvarande datorer från diverse tillverkare. Tror inte andrahandsvärde är alls ointressant för många. Clevo är det enda jag kan se som ett alternativ, asus och msi är ju dock ganska så uteslutet vid en budget på 20k.

Skrivet av Tjernstrom:

Måste faktiskt hålla med nån annan här att när jag ändå ska klättra upp på 20.000 så känns det ju faktiskt som att alienware har mer att erbjuda!, har inte klandrat varken msi eller asus då dom säkert är bra datorer i sig men om man säger såhär också att om du och jag skulle ha varsin dator, du kör en msi och jag kör en alienware, båda har betalat exakt 20.000 för att avrunda, sedan ett år efter så säljer vi dom, då får jag ut mer pengar för en alienware än vad du får ut för msi'n 7 dagar i veckan!!, så där har också alienware ett plus i kanten!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, köper man en gamerdator så kanske man vill hålla sig någorlunda uppdaterad varje år o byta upp sig kanske.
Gå på en M17x, byt grafikkort till 7970m och lägg till 1080p skärm så hamnar du på ett pris på 18090.
Släng i rabattkoden och vips så är priset nere på 15300kr.. ca 7 tusen billigare än asusen som länkades tidigare och MYCKET bättre för spel..
Rör inte ramminnet eller hddn, utan köp det på valfri sida ( komplett, inet, cdon eller någon annan du gillar) Dell tar riktigt mycket betalt för dessa och det är så pass enkelt att uppgradera det själv att det vore dumt att inte göra det. Du kommer antagligen hamna på en totalsumma av ca 18 papp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Ja precis, köper man en gamerdator så kanske man vill hålla sig någorlunda uppdaterad varje år o byta upp sig kanske.
Gå på en M17x, byt grafikkort till 7970m och lägg till 1080p skärm så hamnar du på ett pris på 18090.
Släng i rabattkoden och vips så är priset nere på 15300kr.. ca 7 tusen billigare än asusen som länkades tidigare och MYCKET bättre för spel..
Rör inte ramminnet eller hddn, utan köp det på valfri sida ( komplett, inet, cdon eller någon annan du gillar) Dell tar riktigt mycket betalt för dessa och det är så pass enkelt att uppgradera det själv att det vore dumt att inte göra det. Du kommer antagligen hamna på en totalsumma av ca 18 papp.

Jag håller nog också med om att det här nog är bästa alternativet. Som sagt bara att köpa till SSD + 16GB ram från något annat ställe och sätta in själv. Du kommer inte upp så mycket bättre i prestanda än 7970m och 1080p skärm på en bärbar

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av .KP:

Då jag beställde min laptop (i sign) köpte jag den från Schenker notebooks i Tyskland: http://www.mysn.de
Tyckte det fungerade riktigt bra med beställningen och okej priser så kan inte annat än att rekommendera dem. Dock vet jag inte om det finns någon svensk sida som gör samma sak (webbhallen har väll samma modeller men osäker på om man får välja komponenterna själv) då jag varken bor eller har bott i Sverige, men det skulle ju underlätta en del vid eventuella garantiärenden eller för att få billigare fraktkostnad.

EDIT:Många han före med flera svenska sidor, så det lönar väll sig att beställa från någon av dem.

schenker har en eu butik nuförtiden, http://mysn.eu/

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90