Permalänk

nytt chassi!

Hej!
har planer på att köpa ett nytt chassi men ingen aning om vilket
max pris är 1200kr och det är ett måste med fönster!

kom med förslag på vad du tycker är ett bra chassi som uppfyller ovanstående krav!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DASANTOON:

Hej!
har planer på att köpa ett nytt chassi men ingen aning om vilket
max pris är 1200kr och det är ett måste med fönster!

kom med förslag på vad du tycker är ett bra chassi som uppfyller ovanstående krav!

Ett chassi jag själv var intressad för förr var Corsair 650D. Om jag minns rätt fick den positiv kritik ifrån Jonas också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett fd define r4 window som även har ljuddämpning

Visa signatur

Intel 2500k--Nvidia GTX 570--MSI P67A-C45 B3--Samsung 830 128gb--Fractal Design Define R4 Black Pearl--1tb seagate--Antec 650w--Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

XL-ATX? E-ATX? ATX? M-ATX? ITX? Komponenter? Uppskattas en mer minimalistisk stil eller lite mer flash och lights? Dämpat? Vattenkylningstöd? Släng in några mer kvalifikationer så kan folk ge bättre råd.d

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Beslutsångest!

vilket chassi tycker ni är det snyggaste, mest praktiska eller lättast att bygga i? (dvs om någon har använt något av chassina.)

chassina det står mellan är

http://www.nzxt.com/new/products/crafted_series/switch_810

http://www.corsair.com/pc-cases/graphite-series-pc-case/graphite-series-600t.html

kom gärna med förslag på andra chassin som ni skulle rekommendera!

Permalänk
Medlem

Tycker nzxt är snygg trevligt med fönster på sidan så man kan se på ledfläktarna och komponenterna, så brukar jag göra
hmm corsair verkar vara mera damsäker.
Skulle rekommendera nzxt verkar vara en aning större.

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk

Båda är lätta att bygga i enligt recensenter, om det nu är valet mellan design så tycker jag Switch är snygg beroende på resterande innehåll. Om du vill ha en tyst dator kanske du ska kolla på ett annat chassi, t.ex R4 som är ett mycket bra chassi, snyggt och lätt byggt i.

Men mellan de två, går min röst till switch.

Permalänk

Jag tycker nzxt är mycket snyggare, jag har ingen aning om hur dom är att bygga i eller så..

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

600t har väldigt dålig kvalite om man jämför med vad det kostar, skulle tagit ett 810 garanterat!

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Switch 810 definitivt.

Permalänk
Medlem

Min subjektiva åsikt är Corsair chassit alla dagar i veckan!.
Stilrent slår allt i längden.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

600t har väldigt dålig kvalite om man jämför med vad det kostar, skulle tagit ett 810 garanterat!

Jag har själv ett 600T, kan inte påstå att det är dålig kvalité.

Det finns gott om plats för att dra kablar på baksidan och chassit är väldigt rymligt. Finns även med fönster och i vitt om du vill ha det

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Surface Pro 4 i5 för anteckningar i studier | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Skrivet av KJKL:

Jag har själv ett 600T, kan inte påstå att det är dålig kvalité.

Det finns gott om plats för att dra kablar på baksidan och chassit är väldigt rymligt. Finns även med fönster och i vitt om du vill ha det

Jo, men för pengarna det kostar finns det många bra mycket bättre alternativ från tex silverstone, lian li och nzxt.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

switch snyggt, stort och har fått bra feedback

Permalänk
Medlem

Silverstone Fortress Ft 02. En del dyrare men man får ju därefter med

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Min subjektiva åsikt är Corsair chassit alla dagar i veckan!.
Stilrent slår allt i längden.

i det här valet skulle jsg säga att stilrent är en objektiv fråga.

röst på alternativ 2 även här alltså.

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hej, har ett switch 810 själv, väldigt nöjd med det.
lätt att bygga i mkt utrymme, jonas har recenserat chassiet här på sweclockers ta en titt på den videon, vill minnas att det är en ganska bra summering av chassiet.
av färgerna som finns att välja skulle jag tagit "gunmetal" eller vad den heter då dom blanka färgerna (svart/vit) kan se väldigt plastiga ut.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

i det här valet skulle jsg säga att stilrent är en objektiv fråga.

röst på alternativ 2 även här alltså.

Dold text

Stilrenhet som du säger är alltid objektivt och det har en definiton. Sen kan man ha subjektiva åsikter om vilken typ av stilrenhet man tycker om.

Stil ren, en stil inte olika stilar.

EDIT: Stilrenhet blandas ofta ihop med ned-skalat och rent väldigt minimalistiskt.

Som exempel skulle jag inte vilja säga att Fortress FT02 är stilrent. Bl.a pga att toppen är perforerad plåt, medan sidorna är slät plåt.

EDIT2: Därför så är det ovanligt med stilrena chassin, eftersom de väldigt ofta har perforerade områden för att de ska kunna ha luftflöde. Ett stilrent chassi hade varit något i stil med slät plåt på alla sidor förutom undersidan där alla kablar och de enda lufthålen finns, det skapar väl en illusion av stilrenhet visserligen. Med det klart för oss kan man med säkerhet påstå att det är svårt, ur en rent ingenjörsmässing synpunkt att designa ett sådant chassi.

Heh, jag svävade ut lite.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Stilrenhet som du säger är alltid objektivt och det har en definiton. Sen kan man ha subjektiva åsikter om vilken typ av stilrenhet man tycker om.

Stil ren, en stil inte olika stilar.

EDIT: Stilrenhet blandas ofta ihop med ned-skalat och rent väldigt minimalistiskt.

Som exempel skulle jag inte vilja säga att Fortress FT02 är stilrent. Bl.a pga att toppen är perforerad plåt, medan sidorna är slät plåt.

EDIT2: Därför så är det ovanligt med stilrena chassin, eftersom de väldigt ofta har perforerade områden för att de ska kunna ha luftflöde. Ett stilrent chassi hade varit något i stil med slät plåt på alla sidor förutom undersidan där alla kablar och de enda lufthålen finns, det skapar väl en illusion av stilrenhet visserligen. Med det klart för oss kan man med säkerhet påstå att det är svårt, ur en rent ingenjörsmässing synpunkt att designa ett sådant chassi.

Heh, jag svävade ut lite.

tänker inte hävda objektivism i frågan om vad som är subjektivt eller ej. men..

jag anser nog att spartansk design inte automatiskt betyder stilrent heller. exempelvis å tycker jag nog LianLi V1000 är stilrent, men fler lufthål får man ju leta efter.

i min mening lämnar man stilrenhet när det adderas detaljer som inte tillför funktion, eller iaf harmoniserar med designen för övrig funktionsdesign. exempel i det här fallet, fönster, konstiga fartränder, asymetri.

som skillnaderna och likheterna mellan en såndär Bugatti Veyron och en DeLorean, en Audi TT och en Corsa med Fast and Furie-behandling.

utsvävande är vad nätet skapades för.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av DASANTOON:

kom gärna med förslag på andra chassin som ni skulle rekommendera!

http://www.inet.se/produkt/6901531/antec-performance-one-p280...
Snyggt eller ej, det är en personlig smak.

Men det stämmer iaf in på dina önskemål; lätt att bygga i, sen har det bra luftflöde med ett par extra fläktar, fläktkontroller på baksidan gör att även de medföljande fläktarna håller sig relativt tysta.

Man kan även montera in två extra fläktar "i mitten" av lådan, som då blåser över grafikkortet.
Väldigt effektivt om man inte har referenskylare. Har man referenskyl kan det kvitta.
Principen är som så här; Fläktarna i fronten drar in fräsch luft, vidare till nästa fläkt som då sitter "bakom" grafikkortet, som öser på med fräsch luft över graikkortet.

Lånad bild, hoppas du förstår principen;

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phyxii:

Min subjektiva åsikt är Corsair chassit alla dagar i veckan!.
Stilrent slår allt i längden.

Håller med

Permalänk
Medlem
Skrivet av DASANTOON:

vilket chassi tycker ni är det snyggaste, mest praktiska eller lättast att bygga i? (dvs om någon har använt något av chassina.)

chassina det står mellan är

http://www.nzxt.com/new/products/crafted_series/switch_810

http://www.corsair.com/pc-cases/graphite-series-pc-case/graphite-series-600t.html

kom gärna med förslag på andra chassin som ni skulle rekommendera!

Har byggt i båda chassin och tycker att der finns mer plats bak för kabeldragning i nzxt chassit. Stilrenast och mindre plastigt är dock corsair.
Smaksak mellan dessa två chassin. Vilken typ av kylning ska du köra med? Nzxt har en irriterande överdel plast galler.

Om jag skulle bara köra luft tar jag nog corsair.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Inaktiv

NZXT var en fröjd att bygga i, de verkar ha tänkt till lite extra.. snygg oxå!

Permalänk
Medlem

NZXT är såklart snyggare chassi men gillar man o glo in i datorn och ha disco belysning i rummet så..

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

nzxt chassit är mycket snyggare

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Notera att det är förbjudet att skapa flera trådar om samma ämne, vid upprepande kommer samtliga att låsas.

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.