Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Byta från 4890 xXx till 7750

Permalänk

Byta från 4890 xXx till 7750

Hej.

Mitt XFX Radeon HD 4890 xXx har börjat låta illa om fläkten.

Som jag ser det finns det två alternativ:
1. Byta kylning på kortet
2. Byta grafikkort.

För att byta kylning har jag kolla lite Arctic Cooling bl.a. det kostar ca 3-400kr.
Ett 7750 2gb DDR5 kostar ca 750:-

Är det värt de extra pengarna att köpa ett 7750 istället för mitt nuvarande 4890? Finns det andra, kanske mer priseffektiva lösningar?

Spec i övrigt:
Intel E8400 3GHz
8gb DDR2
Asus P5K (Kommer inte ihåg om det sitter ett P5KR eller P5KPro i denna men det spelar mindre roll.)
Asus Xonar DX PCIe
OCZ 550w Fatal1ty PSU
OCZ Vertex 4 256gb SSD
2*74gb Raptor som jag har kvar för att komma åt datan endast.

27" Sasmung 1920x1200

Spelar mest Sims och Simcity. Kommer dock köpa GTA 5 när det kommer ut vilket kanske kräver större uppgradering.

Permalänk
Medlem

Har du testat att smörja fläkten med t.ex kullagerfett? Det har alltid fungerat för mig när mina fläktar börjat föra oväsen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Problemet med att ett 7750 är långsammare på allt jämfört med 4890, vill du inte tappa prestanda så får du gå upp till ett 7850.

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

Har du testat att smörja fläkten med t.ex kullagerfett? Det har alltid fungerat för mig när mina fläktar börjat föra oväsen.

Det är väldigt svårt att komma åt med något bakom fläkten, går den montera isär på något sätt?

Skrivet av loefet:

Problemet med att ett 7750 är långsammare på allt jämfört med 4890, vill du inte tappa prestanda så får du gå upp till ett 7850.

Då snackar vi helt andra pengar och det känns inte aktuellt just nu. Byta ner sig vill man ju inte göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaboMaster:

Det är väldigt svårt att komma åt med något bakom fläkten, går den montera isär på något sätt?

Är det ett sådant här kort du har? http://www.nordichardware.se/skrivelser_img_swe/513/xfx4890.j...

Isåfall är det bara att montera av kylaren, skruva av fläkten och sedan sära på fläktbladen och motorn så du kommer åt att smörja.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk

Precis ett sånt jag har. Ska kolla på det inom kort! Tack för tipset..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaboMaster:

Precis ett sånt jag har. Ska kolla på det inom kort! Tack för tipset..

Berätta gärna hur det gick när du är klar!

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Problemet med att ett 7750 är långsammare på allt jämfört med 4890, vill du inte tappa prestanda så får du gå upp till ett 7850.

Skulle man vara helt korrekt så är ett överklockat 7770 snabbare på beräkningarna men bara ha en minnesbandbredd som är 66% av ditt gamla kort.
Det är bara att leta runt på denna sidan för att jämföra (även möjligt att "överklocka" korten): http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=675&card2=608

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

Berätta gärna hur det gick när du är klar!

Jag gjorde ett försök och fick isär fläkten så jag kunde smörja mitt-axeln. Jag använde symaskinsolja som kanske är för lättflyktig. Ljudet minskade i alla fall avsevärt men försvann inte helt. Jag ska nog försöka hitta något bättre att smörja med och göra om proceduren. Förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaboMaster:

Jag gjorde ett försök och fick isär fläkten så jag kunde smörja mitt-axeln. Jag använde symaskinsolja som kanske är för lättflyktig. Ljudet minskade i alla fall avsevärt men försvann inte helt. Jag ska nog försöka hitta något bättre att smörja med och göra om proceduren. Förslag?

För mig har kullagerfett alltid gett bäst resultat.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo