Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Han skulle ge en garanti på ett år, om något fel hände skulle jag bara få en ny (så länge jag tex. inte råkade tappa den eller liknande såklart).

Om jag ska köra på en crossover från Korea såg jag att det fanns en som folk hade sagt var av bra kvalitet förutom led-p, nämligen denna: http://www.ebay.com/itm/CROSSOVER-27Q-LED-27-2560X1440-PC-Mon...

Vet du något om den? Gillar hur den ser ut mer än led-p!

Den där verkar varken ha höj- och sänkbarhet eller pivot. Då tycker jag man tappar poängen med att köpa en crossover annat än att foten ser stabil ut och designen är snygg. Pixel-garantin var väldigt bra dock men den gäller nog alla skärmar av den säljaren.

Jag tycker du byter ut mycket funktionalitet för en skärm som kanske "ser lite bättre ut".

Förövrigt vad är det du tycker ser bättre ut med den enkla skärmen jämtemot LED-P. Vad jag ser är det bara foten som skiljer markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whopido:

Du vet inte vad du pratar om. Skriv inte osanningar till de som planerar köp för flera tusen. Det är sant att det fungerar bra med lägre upplösningar men inte av den anledning du säger.

Jag ska hålla tyst.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Han skulle ge en garanti på ett år, om något fel hände skulle jag bara få en ny (så länge jag tex. inte råkade tappa den eller liknande såklart).

Om jag ska köra på en crossover från Korea såg jag att det fanns en som folk hade sagt var av bra kvalitet förutom led-p, nämligen denna: http://www.ebay.com/itm/CROSSOVER-27Q-LED-27-2560X1440-PC-Mon...

Vet du något om den? Gillar hur den ser ut mer än led-p!

Ja, det är ju den vi pratade om i några trådar upp, som ericsundell med flera köpt. Kommer att handla en sådan från samma ställe som eric.
Lite dyrare men en uppskattad säljare.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av whopido:

Den där verkar varken ha höj- och sänkbarhet eller pivot. Då tycker jag man tappar poängen med att köpa en crossover annat än att foten ser stabil ut och designen är snygg. Pixel-garantin var väldigt bra dock men den gäller nog alla skärmar av den säljaren.

Jag tycker du byter ut mycket funktionalitet för en skärm som kanske "ser lite bättre ut".

Förövrigt vad är det du tycker ser bättre ut med den enkla skärmen jämtemot LED-P. Vad jag ser är det bara foten som skiljer markant.

Det är just foten som jag tycker är snyggare! Har i dagsläget ingen användning för höjning/sänkning eller pivot, men för framtiden kanske det är värt att investera eftersom det är en såpass framtidssäker monitor.

Permalänk

Så nu kom min andra Crossover. Helt underbart med två st 27 Ultra high def.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Innan jag beställer vill jag göra en sista check så allt blir rätt.

Skärmen: http://www.ebay.com/itm/CROSSOVER-27Q-LED-P-27-DVI-Dual-S-IPS...

Är det den "rätta" crossovern? Vill ej ha pixel perfect.

Kommer jag få med riktig störmadapter som fungerar?
Ska jag be säljaren märka den med: Gift 100$?

Moms betalar jag inte för det är från Korea?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Strömadaptern fungerar här med. Det spelar ingen roll om han skriver att det är en gåva, maxbeloppet för gåva 400 kr och kan bara användas från privatperson till privatperson, så moms kommer du få betala oavsett (25%), ingen tull dock på datorskärmar.

Tullen har klarerat ett antal av dessa skärmar vi det här laget, så de anar nog oråd om värdet sätts till $100 och kommer troligen begära kvittto från dig. Detta försenar leveransen.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Strömadaptern fungerar här med. Det spelar ingen roll om han skriver att det är en gåva, maxbeloppet för gåva 400 kr och kan bara användas från privatperson till privatperson, så moms kommer du få betala oavsett (25%), ingen tull dock på datorskärmar.

Tullen har klarerat ett antal av dessa skärmar vi det här laget, så de anar nog oråd om värdet sätts till $100 och kommer troligen begära kvittto från dig. Detta försenar leveransen.

Aha det är tullen som inte kostar! Tack så mycket.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ingenting

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Ingenting

Tack såg nu att det bara var frakten. Hoppas skärmen kommer nästa vecka men är tveksam!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Innan jag beställer vill jag göra en sista check så allt blir rätt.

Skärmen: http://www.ebay.com/itm/CROSSOVER-27Q-LED-P-27-DVI-Dual-S-IPS...

Är det den "rätta" crossovern? Vill ej ha pixel perfect.

Kommer jag få med riktig störmadapter som fungerar?
Ska jag be säljaren märka den med: Gift 100$?

Moms betalar jag inte för det är från Korea?

Det ser ut att vara rätt. Om du märker paketet med 100$ och paketet går sönder under frakt så kommer transportföretaget att ge tillbaka 100$. Låter som en ganska dålig deal tycker jag (tullgubbarna vet ändå hur mycket skärmar oftast kostar så du får ändå betala hela skatten, vad det än står som pris). Sydkorea har väl likadana uttag som vi så det behövs ingen adapter (men man brukar få en ändå).

Permalänk
Skrivet av whopido:

Det ser ut att vara rätt. Om du märker paketet med 100$ och paketet går sönder under frakt så kommer transportföretaget att ge tillbaka 100$. Låter som en ganska dålig deal tycker jag (tullgubbarna vet ändå hur mycket skärmar oftast kostar så du får ändå betala hela skatten, vad det än står som pris). Sydkorea har väl likadana uttag som vi så det behövs ingen adapter (men man brukar få en ändå).

Japp! Håller tummarna att allt går bra med leveransen från Korea och att tullen inte strular.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av whopido:

Det ser ut att vara rätt. Om du märker paketet med 100$ och paketet går sönder under frakt så kommer transportföretaget att ge tillbaka 100$. Låter som en ganska dålig deal tycker jag (tullgubbarna vet ändå hur mycket skärmar oftast kostar så du får ändå betala hela skatten, vad det än står som pris). Sydkorea har väl likadana uttag som vi så det behövs ingen adapter (men man brukar få en ändå).

Du som verkar kunnig, vad är skillnaden på Shimian QH270 och Crossover Led(-P)? Är det motiverat att betala 400-500 kr extra enbart för att få justerbar fot?

Jag är nämligen väldigt nära på att beställa, vet bara inte vilken jag ska välja av de tre modellerna. Tillkommer moms? Hur mycket hamnar det på i så fall?

Det verkar inte ta allt för lång tid att leverera vilket är skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Du som verkar kunnig, vad är skillnaden på Shimian QH270 och Crossover Led(-P)? Är det motiverat att betala 400-500 kr extra enbart för att få justerbar fot?

Jag är nämligen väldigt nära på att beställa, vet bara inte vilken jag ska välja av de tre modellerna. Tillkommer moms? Hur mycket hamnar det på i så fall?

Det verkar inte ta allt för lång tid att leverera vilket är skönt.

Det är nog ingen skillnad på själva panelen. Jag tycker det är motiverbart att köpa med bättre fot (och snyggare design om du frågar mig). Eftersom det är många som klagar på att foten på de billigare modellerna är väldigt ostadig, så skärmen gungar lite väl mycket om man skulle stöta till bordet t.ex. Sen är det viktigt för ergonomin att du har skärmen i rätt höjd (överdelen ska vara i dina ögons höjd då du tittar rakt fram om jag kommer ihåg rätt). Om du inte har höj- och sänkbar fot blir det att stoppa böcker under skärmens fot för att få upp den, vilket inte är snyggt. Jag skulle helt klart råda till Crossover Led-P om det inte är jättetajt om pengar för dig, eller om du kan tänka dig att köpa en skärmarm från Clas Ohlsson eller liknande och byta ut men det kostar några hundralappar också och så måste du ofta öppna upp hela skärmen för det. Jag gjorde det på min 120Hz Catleap och är väldigt nöjd.

Räkna med minst 25% moms. Jag tycker mig komma ihåg att jag betalade 400-700 kr för mina två skärmar.

Permalänk

Behöver jag en särskild DVI-kabel till dessa skärmar?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Någon som kan länka till en komplett obduktion av dessa skärmar, eller om det rentav finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Behöver jag en särskild DVI-kabel till dessa skärmar?

Du behöver en DVI-kabel med Dual-Link för att klara av att skyffla tillräckligt med data iom den höga upplösningen
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface#Dual-li...

Jag vill minnas att jag fick med en sådan kabel med min Crossover, men det kan säkert skilja från säljare till säljare.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt för den här frågan då jag vet att svaret lär finnas i tråden, men jag vill vara helt säker. Är ute efter en av dessa skärmar som går att köra i 100hz, kan någon länka en så jag är helt säker på att det blir rätt?

Man blir ju lagom sugen

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag ber om ursäkt för den här frågan då jag vet att svaret lär finnas i tråden, men jag vill vara helt säker. Är ute efter en av dessa skärmar som går att köra i 100hz, kan någon länka en så jag är helt säker på att det blir rätt?

Man blir ju lagom sugen

Om det är en Catleap-skärm med 2b-chipet du menar så säljs dom på 120hz.net. Jag har en sån och är nöjd med den, den har inte lika bra färger som min crossover trots att det ska vara samma panel men den är väldigt najs då jag kan dra upp den i ~117Hz. Det är dock en dyr historia, i jämförelse med den vanliga 60Hz:arna. Det finns också skärmar som heter overlord typ. Dom har jag inte så mycket koll på för dom såldes inte då jag var i farten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag ber om ursäkt för den här frågan då jag vet att svaret lär finnas i tråden, men jag vill vara helt säker. Är ute efter en av dessa skärmar som går att köra i 100hz, kan någon länka en så jag är helt säker på att det blir rätt?

Man blir ju lagom sugen

Antingen är det Catleap 2B som nu kostar ca $7-800 eller Overlord Tempest. Om du vill fixa själv utan garanti, installerar du Overlord PCB i din Korea monitor med LG panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whopido:

Om det är en Catleap-skärm med 2b-chipet du menar så säljs dom på 120hz.net. Jag har en sån och är nöjd med den, den har inte lika bra färger som min crossover trots att det ska vara samma panel men den är väldigt najs då jag kan dra upp den i ~117Hz. Det är dock en dyr historia, i jämförelse med den vanliga 60Hz:arna. Det finns också skärmar som heter overlord typ. Dom har jag inte så mycket koll på för dom såldes inte då jag var i farten.

Skrivet av Doz3r:

Antingen är det Catleap 2B som nu kostar ca $7-800 eller Overlord Tempest. Om du vill fixa själv utan garanti, installerar du Overlord PCB i din Korea monitor med LG panel.

Tack för svaren.

Jag skulle nog vara bekväm med att installera själv. Är väl det som är aktuellt om man vill ha en inom överskådlig framtid. Men bara så jag fattat det rätt:

Jag köper PCB Set och sedan då? Kan jag köpa en Crossover 27Q eller är det ACHIEVA ShiMian QH270 som gäller, eller är det rent av sak samma?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tack för svaren.

Jag skulle nog vara bekväm med att installera själv. Är väl det som är aktuellt om man vill ha en inom överskådlig framtid. Men bara så jag fattat det rätt:

Jag köper PCB Set och sedan då? Kan jag köpa en Crossover 27Q eller är det ACHIEVA ShiMian QH270 som gäller, eller är det rent av sak samma?

Crossover har bättre kvalitet på foten, om man dessutom tar LED-P varianten har den tilt, pivot, swivel och allt sånt också.

Permalänk
Skrivet av whopido:

Det är nog ingen skillnad på själva panelen. Jag tycker det är motiverbart att köpa med bättre fot (och snyggare design om du frågar mig). Eftersom det är många som klagar på att foten på de billigare modellerna är väldigt ostadig, så skärmen gungar lite väl mycket om man skulle stöta till bordet t.ex. Sen är det viktigt för ergonomin att du har skärmen i rätt höjd (överdelen ska vara i dina ögons höjd då du tittar rakt fram om jag kommer ihåg rätt). Om du inte har höj- och sänkbar fot blir det att stoppa böcker under skärmens fot för att få upp den, vilket inte är snyggt. Jag skulle helt klart råda till Crossover Led-P om det inte är jättetajt om pengar för dig, eller om du kan tänka dig att köpa en skärmarm från Clas Ohlsson eller liknande och byta ut men det kostar några hundralappar också och så måste du ofta öppna upp hela skärmen för det. Jag gjorde det på min 120Hz Catleap och är väldigt nöjd.

Räkna med minst 25% moms. Jag tycker mig komma ihåg att jag betalade 400-700 kr för mina två skärmar.

Då blir det definitivt Led-P, lika bra att få det rätt direkt. Tackar! Surt med momsen däremot.

Permalänk
Medlem

Har en fråga angående dessa skärmar. Har sett att flera säljare skriver att de inte fungerar med laptops och inte med macbook air, och liknande saker. Stämmer detta verkligen? De rekommenderar också vissa grafikkort (dvs grafikkort som passar i stationära datorer). Är det någon som fattar vad som skulle skilja dessa skärmar från vilken annan skärm som helst med dvi-ingång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tack för svaren.

Jag skulle nog vara bekväm med att installera själv. Är väl det som är aktuellt om man vill ha en inom överskådlig framtid. Men bara så jag fattat det rätt:

Jag köper PCB Set och sedan då? Kan jag köpa en Crossover 27Q eller är det ACHIEVA ShiMian QH270 som gäller, eller är det rent av sak samma?

Kolla på Overlords site först!! En del skärmar är mycket lättare att byta pcb:n på än andra och vissa går inte alls.

Här är forumen
Achieva shimians
http://overlordforum.com/forum/80-achieva-shimians/

Crossovers
http://overlordforum.com/forum/81-crossovers/

Aurias
http://overlordforum.com/forum/89-aurias/

Yamasaki catleaps
http://overlordforum.com/forum/82-yamakasi-catleaps/

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av whopido:

Jag tycker det är motiverbart att köpa med bättre fot (och snyggare design om du frågar mig).

Räkna med minst 25% moms. Jag tycker mig komma ihåg att jag betalade 400-700 kr för mina två skärmar.

Jag tycker det är mer motiverbart att köpa den skärmen man gillar designen på och skita i foten. Med de pengarna man sparat på att köpa Korea istället för Dell eller vad det nu kan vara köper man vägg- eller bords- fäste. Själv köpte jag Arctic Cooling Z2 (tar två skärmar, upptill 27", tilt/svivel) för 400,- eller så - otroligt mycket bättre än fötter då man får så otroligt mycket mer skrivbordsplats.

Och minst 25% moms?

Skrivet av ate-bitt:

Har en fråga angående dessa skärmar. Har sett att flera säljare skriver att de inte fungerar med laptops och inte med macbook air, och liknande saker. Stämmer detta verkligen? De rekommenderar också vissa grafikkort (dvs grafikkort som passar i stationära datorer). Är det någon som fattar vad som skulle skilja dessa skärmar från vilken annan skärm som helst med dvi-ingång?

Ja, pga upplösningen (2560x1440) behöver dessa en dual-link DVI signal, något inte alla grafikkort stödjer.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Jag tycker det är mer motiverbart att köpa den skärmen man gillar designen på och skita i foten. Med de pengarna man sparat på att köpa Korea istället för Dell eller vad det nu kan vara köper man vägg- eller bords- fäste. Själv köpte jag Arctic Cooling Z2 (tar två skärmar, upptill 27", tilt/svivel) för 400,- eller så - otroligt mycket bättre än fötter då man får så otroligt mycket mer skrivbordsplats.

Och minst 25% moms?

Det är det inte alltid. Visst är det en fiffig lösning att köra dom på en arm. Jag kör själv min catleap på en arm från Clas Ohlsson och är mycket nöjd med utrymmet också. Frågan är ju hur enkelt det är att montera skärmarna. T.ex. Catleapen måste man montera isär hela skärmen, koppla bort och lägga undan panelen, för att byta fäste. Är detta något som alla är bekväma med? Knappast. Men visst, en arm är ett jättebra alternativ som jag också skrivit tidigare trots att det egentligen inte ens var del av grundfrågan.

Om man ska vara petig, vilket verkar krävas för dig, så är det högst 25% moms och sen en avgift som fraktbolaget tar ut... så i slutändan är extraavgiften troligen mer än 25% av priset+frakt...

Permalänk
Skrivet av whopido:

Det är det inte alltid. Visst är det en fiffig lösning att köra dom på en arm. Jag kör själv min catleap på en arm från Clas Ohlsson och är mycket nöjd med utrymmet också. Frågan är ju hur enkelt det är att montera skärmarna. T.ex. Catleapen måste man montera isär hela skärmen, koppla bort och lägga undan panelen, för att byta fäste. Är detta något som alla är bekväma med? Knappast. Men visst, en arm är ett jättebra alternativ som jag också skrivit tidigare trots att det egentligen inte ens var del av grundfrågan.

Om man ska vara petig, vilket verkar krävas för dig, så är det högst 25% moms och sen en avgift som fraktbolaget tar ut... så i slutändan är extraavgiften troligen mer än 25% av priset+frakt...

Det var väl ändå en ganska stor del av grundfrågan? Han frågar rätt ut om det är "motiverat att betala 400-500 kr ... för att få justerbar fot?". I mitt tycke är det inte det eftersom man kan köpa vägg-/bord- fäste som ger, bl.a., bättre stabilitet för mindre pengar. Att VESA fästena är svårtillgängliga på vissa skärmar är sant, men har man problem med detta bör man kanske inte överväga en Koreaskärm överhuvudtaget med tanke på andra krav som ställs för användning av dem (dual-link DVI f.ex.).

Jag är inte speciellt petig, men momsen är 25%. Varken mer eller mindre. Att diverse andra avgifter tillkommer har ingen som helst betydelse på momsen, det hade varit bättre att säga "räkna med minst 25% i importavgifter" eller "25% moms plus eventuella andra avgifter" men skit samma.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Varför inte?

Ökat input lag?

Skrivet av ericsundell2:

On Screen Display. Det ska väl vara en av fördelarna med skärmarna, de saknar det. Skalare ska väl också innefattas här i om jag inte missminner mig(här har jag glömt exakt hur det ser ut).

Med min Yamakasi kan jag t.ex. inte ställa in färger osv via skärmen.