Minska ner på speltimmarna ?

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Stämmer Steam:s siffror för er?
Det visar alldeles för lågt för mig på nästan alla spel.

Näe, steam brukar hitta på lite random tider bara

Permalänk

Skaffa tjej funkar också, iaf om det är en som tjatar att du ska göra massa onödiga saker istället för att spela.
Säger bara grattis till er som har en tjej som supportar ert spelande.
Men annars så sköt allt annat och låt inte ditt spelande ta över.

Visa signatur

| Chassi: Fractal Design Define XL R2 | MB: Asus P8Z77-V PRO | CPU: i7 3770K @4,7Ghz | GPU: GeForce GTX TITAN | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W | SSD: Samsung 840 256GB | HDD: 3TB WD Red | RAM: Corsair 16GB |
Annat onödigt: Xbox 360/One, SGN 3, iPad Mini, Nexus 7, Bärbar HP och två dumburkar som kallas Smart-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Vad har du flr tider? jag går i 2an.

Måndag: Ledig sedan 2 veckor tillbaka
Tisdag : 8-11
Onsdag: 8-14ish
Torsdag, fredag: praktik 06.30-15-30 Hinner spela hur mycket som helst bygg ftw

Dold text

Softa tider du har då

8:10-16:00 (Typ, +-20 minuter) alla dagar förutom Torsdagar, då jag börjar 9:00
+ att jag bor 40 minuter från skolan xD

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag spelade massor när jag var i din ålder, men att säga vad som är för mycket eller normalt är helt upp till en själv. Så länge du sköter skolan så att du får en bra grund i livet så kan du spela hur mycket du vill. Tycker personligen inte att dina timmar är för mycket men sen beror det ju lite på hur mycket tid man behöver lägga på att plugga inför prov etc. och det är individuellt för alla hur snabblärd man är.

Själv så gick jag i skolan till ca. 15 på dagarna under högstadie/gymnasietiden sedan åkte jag och jobbade direkt efter till ungefär ca. 19-20 sen hem och spela till ca. 00-02. Pluggandet skötte jag i skolan på lektionerna & rasterna, men så har jag väldigt lätt att lära också. Det funkade fin fint för mig från åttonde klassen tills jag slutligen gick ut trean. Spelandet var ett skönt sätt för mig att koppla av mellan skolan och jobbet.

Visa signatur

Obsidian 350D: PSU: AX 860W 80+ Platinum | Moderkort: G1.Sniper M5 | CPU: i7-4770K | CPU-kylare: Hyper 212 Evo | RAM: 16GB - 1600MHz | GPU: GTX 1080 Ti STRIX |
Node 605: PSU: CX750M 80+ Bronze | Moderkort: MX-Gaming 5 | CPU: i5-4690K | CPU-kylare: NH-U9B | RAM: 16GB - 1866MHz | GPU: GTX 970 FTW |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

känns vettigare att studera senare och förhoppningsvis få bättre betyg än att studera nu och gå ut med E i allt (förutom digitalt skapande som jag har A i..)
Jag hänger liksom på kanten så mycket det går, får göra om varje matteprov och får precis E osv.. men aja, ska inte gå för Offtopic nu

Felprioritering så det skriker... men det är ditt liv du kastar bort, jag kastade bort mitt.

Skrivet av axelweinar:

Skaffa tjej funkar också, iaf om det är en som tjatar att du ska göra massa onödiga saker istället för att spela.
Säger bara grattis till er som har en tjej som supportar ert spelande.
Men annars så sköt allt annat och låt inte ditt spelande ta över.

Ja just det... på vissa killar trillar kulorna ner senare.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Min speltid/vecka varierar mycket, ibland blir det upp emot 80h/2 veckor ibland kan den ligga på 5h, beror på hur stort mitt intresse är.
Intresset har dock avtagit riktigt mycket senaste månaderna.

Skrivet av Von_OttO:

haha gymnasiet var då slappare än att gå på högstadiet

Måste bara hålla med!
8an för min del (och övriga klasskamrater) tyckte 8an var flera gånger jobbigare än 9an.
9an blev som dagis, knappt något arbete på skolan att göra
Bara små tester innan nationella osv.

Skrivet av hannesboey:

Inte om man läser Matte 3c (Matte C) eller Kemi 1 ( kemi A)

Och diverse kurser. Läser teknik på Gymnasiet.

Läser också teknik, första året och kan säga, Kemi 1 är/var riktigt jobbigt, blev knappt någon tid att spela eller för den delen, någon fritid (var dock skadad/sjukdom som hindrade mig att träna seriöst, så brydde mig in så mycket)

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Softa tider du har då

8:10-16:00 (Typ, +-20 minuter) alla dagar förutom Torsdagar, då jag börjar 9:00
+ att jag bor 40 minuter från skolan xD

A jo det tar 30-45 min till skolan beroende på vart jag ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Vad har du flr tider? jag går i 2an.

Måndag: Ledig sedan 2 veckor tillbaka
Tisdag : 8-11
Onsdag: 8-14ish
Torsdag, fredag: praktik 06.30-15-30 Hinner spela hur mycket som helst bygg ftw

Dold text

Jösses vilka tider. Går själv i gymnasiet i Finland som verkar ha ett ganska annorlunda skolsystem. Jag har ungefär 40 timmar skola i veckan och med alla läxor till så blir det minst 50 timmar i veckan. Verkar som att alla tar det så lugnt hos er, har ni ingen press på att slippa till högskolor/universitet?

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid säga. Så länge du spelar för att du vill spela, tycker det är kul och inte spelar för att du helt enkelt inte har annat för dig så är det okej.

För att klargöra vad jag menar är, bygg upp din vänskapskrets eventuellt tjej, familj och fixa skolan/jobb och spela sedan för att du vill spela, ha det som din hobby. Inte för att du saknar något av de ovanstående.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Varför borde du dra ner på speltimmarna?
Njut medans det varar skulle jag säga.
Önskar att jag vore 14 fortfarande för då älskade man typ de flesta spelen.
Nu har jag växt upp och hatar alla spel.

Permalänk
Skrivet av grafit:

Jösses vilka tider. Går själv i gymnasiet i Finland som verkar ha ett ganska annorlunda skolsystem. Jag har ungefär 40 timmar skola i veckan och med alla läxor till så blir det minst 50 timmar i veckan. Verkar som att alla tar det så lugnt hos er, har ni ingen press på att slippa till högskolor/universitet?

Nya gymnsiereformen(?) när jag började förra året så gjorde dom högskola förberedande ämnena till valfria och dumslö som jag är väljer jag inte till dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Jösses vilka tider. Går själv i gymnasiet i Finland som verkar ha ett ganska annorlunda skolsystem. Jag har ungefär 40 timmar skola i veckan och med alla läxor till så blir det minst 50 timmar i veckan. Verkar som att alla tar det så lugnt hos er, har ni ingen press på att slippa till högskolor/universitet?

Om det tar 55 timmar i veckan lägger du ner 11timmar om dagen på skolarbete, vad gör du resten av dom 13 som återstår? (menar måndag-fredag alltså)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

slutar skolan vid 14.45-15.00, 15min hem, spelar till 2 på natten typ varje dag
Kan även erkänna att det hade gått bättre i skolan med mindre tid framför datorn men jag är så pass skoltrött och omotiverad att jag inte pallar, fundcerar på att hoppa av och sen studera senare när jag känner mig "redo", har inte gjort läxor sedan 6:an tex bara spelat ^^

Då är du som mig då, dock går jag i 6:an så kan inte hoppa av.
Har ingen motivering alls, och läxor gör man väll ibland. Och lämnar in dom sista sekunden^^

Permalänk
Medlem

Är vid datorn kanske 3 timmar per dag vardagar, 5 på helger. Går och gymmar var 3:e dag 1 timma åt gången + 1 timma i skolan/vecka. Vissa dagar sitter jag inget alls, andra lite mer beroende på vad jag gör. Anser att ni som spelar väldigt mycket, 6h+ per dag är beroende. Så mycket är inte hälsosamt oavsett vad man gör för andra saker. Har spelat 33h simcity sen det kom + 3h bf3, annars brukar jag mes bara surfa runt på datorn och se på youtube etc.

Speciellt ni som är äldre och har jobb/borde ha jobb, Sitta 10h dagen när man är 18+ är ju galet, då finns det ställen där man får hjälp med sina problem...
några symptomer, att uppfylla 1 är att upfylla en för mycket.
- Stark upptagenhet av spel
- Tendens vända på dygnet
- Brister i omsorgen av den egna personen (t ex betr. mat, hygien, klädsel)
- Toleransökning (ökar mängden spelande successivt)
- Kontrollförlust (kan inte sluta eller begränsa spelandet)
- Abstinenssymtom (irritation, ilska, utbrott vid begränsning av beteende),
- Spelande som flykt från bekymmer och oro,
- Spel för att vinna tillbaka förluster (om pengar är inblandade)
- Spelandet får negativa sociala konsekvenser (struntar i kamrater, fritid)

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av OnlyThisTme:

Hej, jag tittade nyss på hur många timmar steam säger att jag har spelat de senaste 2 veckorna och det står 23,4 timmar som jag tycker är otroligt mycket jämnfört med hur lite jag spelade förut. Vad tycker ni, ska jag minska ner på speltimmarna (jag är 14 år) och hur mycket spelar ni på två veckor/ en månad?

Jag har 52 timmar på hl2 de två senaste veckorna, så snarare jag som borde oroa mig, det är ju bara typ 2 timmar om dagen för dig

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Felprioritering så det skriker... men det är ditt liv du kastar bort, jag kastade bort mitt.

vet ju själv att det är bättre om jag går klart men samtidigt så känns det onödigt att gå i skolan när det inte ger något ändå
men aja får se hur jag gör

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Väx till dig några år och skaffa jobb, hus och kvinna så ska du se att spelandet plötsligt minskar av någon anledning.

Passa på och spela medans du är ung om du nu tycker det är kul så länge ingen/inget tar illa vid. Men tänk också på att det är år du inte får tillbaka och att det kanske finns annat du vill göra med. All den tid du har just nu kommer inte alltid att finnas till hands

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Inaktiv

Minns när jag spelade otroligt mycket starcraft, doom2, quake, Red Alert osv. Dygnet har 24 timmar, som en lektor sa. Det är inte antalet timmar man pluggar som räknas, utan det är hur lätt du har för att lära dig. Den som är trög får använda fler timmar. Tänk på att istället att bara spela så är det bra mycket bättre att nörda ned sig så man blir skillad. Typ programmering, bildbehandling, hemsidebyggen osv. Ni kommer få ett försprång jämfört med alla andra.

Tyvärr blir konkurrensen ännu hårdare när ni går ut gymnasium/högskola. Numera får man oftast bara en chans i gymnasiet (att komplettera upp gör att ni hamnar i en annan urvalsgrupp). Högskoleprovet är ett alternativ. Chanserna är färre nu, så satsa medan ni kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

slutar skolan vid 14.45-15.00, 15min hem, spelar till 2 på natten typ varje dag
Kan även erkänna att det hade gått bättre i skolan med mindre tid framför datorn men jag är så pass skoltrött och omotiverad att jag inte pallar, fundcerar på att hoppa av och sen studera senare när jag känner mig "redo", har inte gjort läxor sedan 6:an tex bara spelat ^^

Gör inte det.
Har gått om två år själv (första året pga att jag var lat och skoltrött så man failade 9an då blev det IV ett år pga svenska o matteprov som inte verkade så vettigt då man satt och degade mer på lektionerna knappt lyssnande på någon och dagdrömde om vad kul man kunde ha av o sitta o lira Cs.
Sedan blev det fordon då skolan inte hade datorteknik som jag går nu och då skippade jag ett år där då fordon verkade kul först då man höll på hemma med det i mindre skala (radiostyrt som hobby på sommaren )
sittandes hemma torsdag och fredag varje vecka i ett halvår då man gjorde matte svenska o engelska samt idrott
I stort sett och gjorde inte mkt annat än slösurf framför datorn och några timmar Cs 1.6 typ.) var dock skönt med så korta veckor ^^

Och hade hellre gått ut tidigare än att få göra om de två åren känner man alltid nu när man tänker tillbaks.
sitter nu på gymnasielinje dock som faktiskt jag tycker är kul och kliver upp 5 på morgonen då man inte dricker varken kaffe, alkohol (på helger osv som vissa gör när de bestämer sig för att festa osv)

Eller annat som slöar ner en efter ett tag T ex energidryck kortvarig effekt för mig bara och blir tröttare en timme efter om jag inte dricker typ 4 st efter varandra (inte direkt hälsosamt och göra det för att vara vaken ett dygn och dyrt med.)
(Dr pepper köper jag oftast dock och det är mer för smakens skull heh druckit up 1.5 liter idag medans man kikat på youtube och slösurfat då man har påsklov ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Troll?
Må så vara att jag går yrkesförberedande (El, datorkomunikation) men två timmar per dag är inte ens svårt att få in (Har otroligt bra betyg), mina vänner som går natur klarar 2-3timmar per dag och har bra betyg

Troll?? Visst klarar jag 2 timmar men de lägger jag hellre på annat... Spelar enbart på helger... Tar ett tag o vänja sig men jag lärde mig den hårda vägen.

hade F-varningar i både Matte och Kemi. Inte kul.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Förnuftigt tycker jag, plugget är viktigt..tro mig jag är 47 år och nu kan jag spela 5-8 tim om dan om jag och kjolen vill/får det vill säga;) men hon brukar inte klaga. Man är ju ute och handlar,tvättar mm. så fan om hon ska klaga..hehe!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av OnlyThisTme:

Hej, jag tittade nyss på hur många timmar steam säger att jag har spelat de senaste 2 veckorna och det står 23,4 timmar som jag tycker är otroligt mycket jämnfört med hur lite jag spelade förut. Vad tycker ni, ska jag minska ner på speltimmarna (jag är 14 år) och hur mycket spelar ni på två veckor/ en månad?

2 veckor är 14 dar. Om du spelar varje dag blir detta 23.4 / 14 = 1.7 Alltså lite över 1,5 timme per dag. Inte så mycket tycker jag.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem

Tycker inte alls att det låter farligt. Går själv i ettan och läser 3200 poäng på tre år och jag sköter både studierna, skolan och det sociala Kommer hem mellan 4 och 6 på eftermiddagen beroende på vilken dag det är och sitter vid datorn från det till klockan 9-10 då jag avrundar dagen. Jag bor en timma från staden så på vardags kvällarna är interner min portal till civilisationen

På helgerna varierar det väldigt mycket. Ibland spelar jag hela dagarna och nätterna och ibland startar jag knappt datorn. Eftersom jag bor en bit från staden och vännerna är datorn och spelen mitt sätt att umgås med vänner utan att vara fysiskt närvarande. Jag har spelat tusentals matcher dota och HoN och på senare år väldigt mycket wow, men jag har alltid spolat multiplayerspel med folk jag känner och minst 2/3 av mina irl-vänner träffade jag genom spelandet.

I min mening måste man sluta bedöma beroende med mängden tid man lägger på spel och börja titta på hur man faktiskt spenderar sin tid. Den största anledningen till att jag spelar är att det är ett sätt att umgås med mina vänner och hitta nya. Lägger man tiden jag spenderar med mina vänner i skype på att spela singleplayerspel eller blir plötsligt spelet viktigare än personerna man spelar med har det gått för långt. Precis som allt kan det både vara bra och skadligt.

Någon som sitter för sig själv och läser böcker hela dan är en bokmal, någon som lägger lika mycket tid själv framför tvn och ser på film är en filmfantast och någon som lägger den tiden på att spela dator med sina vänner och använder datorn för att ha kontakt med omvärlden är en missbrukare och behöver hjälp.

Jag förstår inte hur folk kan tycka att det är bättre att läsa en bok eller se på en film för sig själv än att uppleva samma fantastiska historia i ett rikligt bra spel med sina vänner. Folk är alldeles för trångsynta och rädda för nya saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Vill inte ens veta hur mkt jag spelar, e väl allt för mkt

Permalänk
Medlem

Jag är 14 och spelar INGET på vardagarna för att jag ska kunna plugga och träna. Om jag börjar spela lite är det ofta svårt att släppa. Jag tycker det är viktigt med höga betyg (har nästan A i alla ämnen). Jag spelar 3 timmar på fredag, lördag och söndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

vet ju själv att det är bättre om jag går klart men samtidigt så känns det onödigt att gå i skolan när det inte ger något ändå
men aja får se hur jag gör

Tycker synd om dina föräldrar :/

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Skrivet av simon253:

Enkelt sätt att gå ner i antal timmar är seriöst att skaffa tjej. jag har inga personliga erfarenheter (Forever alone ) men har en kompis som alltid gick ner i timmar snabbt så fort han hitta tjej det var som dag och natt verkligen.
Btw Jag gillar att vara ensam (introvert)

Jo, jag har en flickvän som tar upp lite tid men inte all tid, långt ifrån. Jag vet att det här är lite of pic men, min flickvän hatar värkligen motorer och jag ville värkligen att hon skulle hjälpa mig laga min skoter med mig, och då när hon hade lyckats ta av efter ett tag avgasröret så gasade jag utan variatorrem (låter dubbelt så mycket). Hon sprang ut ur garaget och var sur på mig i en vecka efteråt

EDIT: det var bara ett kul minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeGustif:

Jag är 14 och spelar INGET på vardagarna för att jag ska kunna plugga och träna. Om jag börjar spela lite är det ofta svårt att släppa. Jag tycker det är viktigt med höga betyg (har nästan A i alla ämnen). Jag spelar 3 timmar på fredag, lördag och söndag.

Inget illa menat men jag och du hade inte varit bra vänner jag är lat som f** och skiter i nästan allt som har med skolan att göra.

Skrivet av OnlyThisTme:

Jo, jag har en flickvän som tar upp lite tid men inte all tid, långt ifrån. Jag vet att det här är lite of pic men, min flickvän hatar värkligen motorer och jag ville värkligen att hon skulle hjälpa mig laga min skoter med mig, och då när hon hade lyckats ta av efter ett tag avgasröret så gasade jag utan variatorrem (låter dubbelt så mycket). Hon sprang ut ur garaget och var sur på mig i en vecka efteråt

hehe försök bli intresserad av något hon gillar istället då så spenderar ni mer tid tillsammans och du sitter inte vid datorn
(om hon nu inte är gamer)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeGustif:

Jag är 14 och spelar INGET på vardagarna för att jag ska kunna plugga och träna. Om jag börjar spela lite är det ofta svårt att släppa. Jag tycker det är viktigt med höga betyg (har nästan A i alla ämnen). Jag spelar 3 timmar på fredag, lördag och söndag.

Stud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Se till å träna/röra på dig några timmar i veckan bara och spela minst lika mkt