Permalänk
Medlem

Bygga om laptops till stationär?

Hej!
Jag har två stycken laptops hemma med några år på nacken, där ena har trasig skärm och den andra en trasig (klickande) hårddisk.
Visst, jag kan enkelt byta hårdisk med den andra, men eftersom det är en hyfsat liten pc med dålig prestanda, och den andra en stor klumpig sak fast med prestanda för "snabb" surfning, känns det lite tråkigt..

Så jag har tankar på att bygga ihop båda till en liten stationär dator (alltså blanda lite delar, och köpa nytt ifall det behövs), då jag har en helt okej skärm liggande och mängder av möss och tangentbord. Skulle vara lite kul med en "mini-pc" i vardagsrummet. Så min fråga till er, är det möjligt att ta delar från en bärbar dator och stoppa in i ett chassi för en stationär dator? Eller rent av bygga ett litet roligt chassi? Skulle vara ett roligt projekt då jag har ett lov framför mig, och massor av timmar att spendera. Och eftersom jag är ganska händig av mig, så skulle det nog kunna bli riktigt bra! Har kollat runt ett tag på nätet, men fått delade meningar. Så, går det eller inte?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

allt går skulle vara roligt att se vad du kommer fram med. men undrar hur det blir med att montera fast moderkortet i chassit och hur kylningen kommer att bli.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jo, känns som att jag kommer få köpa lite fläktar med mera. Men provar nog imorgon, går det så går det, annars är det ingen stor förlust då de inte har använts på läääänge

Permalänk
Skrivet av nossral:

Jo, känns som att jag kommer få köpa lite fläktar med mera. Men provar nog imorgon, går det så går det, annars är det ingen stor förlust då de inte har använts på läääänge

Borde gå, kan var lite meckigt att få ut allt, men borde gå, fast blir nog en intressant lösning på kylningen, då en vanligt kylare antagligen inte passar Kul, kommer följas!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Borde gå, kan var lite meckigt att få ut allt, men borde gå, fast blir nog en intressant lösning på kylningen, då en vanligt kylare antagligen inte passar Kul, kommer följas!

Haha jo, har egentligen ingen erfarenhet alls utav komponenter till bärbara datorer... Börjar med att försöka plocka isär en utav dom helt imorgon och ser hur det ser ut, känns ju inte som att det kan vara så mycket svårare än stationära datorer om man väl bygger i gott om utrymme!

Permalänk
Medlem

Precis så hade jag tänkt göra. Fast bygga två laptops till en htpc eller liknande. Gör gärna ett gallei:)

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossral:

Haha jo, har egentligen ingen erfarenhet alls utav komponenter till bärbara datorer... Börjar med att försöka plocka isär en utav dom helt imorgon och ser hur det ser ut, känns ju inte som att det kan vara så mycket svårare än stationära datorer om man väl bygger i gott om utrymme!

Då har du inte öppnat en bärbar förut...allt är miniatyr och specialanpassat...skruvar, kontaktdon, kablage...allt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Då har du inte öppnat en bärbar förut...allt är miniatyr...skruvar, kontaktdon...allt..

Som jag sa, brist på erfarenhet. Det enda jag har gjort är att byta ut hdd och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke123:

Precis så hade jag tänkt göra. Fast bygga två laptops till en htpc eller liknande. Gör gärna ett gallei:)

Jo det känns ju lite roligare än att slänga bort dom, och betydligt bättre än att dom ska stå och samla damm (ifall det nu funkar).
Men du får gärna försöka du med, så kan vi hålla kontakten undertiden!

Permalänk
Medlem

Extern bildskärm och tangentbord + mus.. med en "docka" kanske?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Extern bildskärm och tangentbord + mus.. med en "docka" kanske?

Verkligen extremt rolig! Det jag menade var att jag hellre bygger en stationär dator med större skärm och bättre prestanda, än att ha kvar en utav datorerna som laptop och slänga den andra, då jag ändå har en extern bildskärm (och tangentbord + mus).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossral:

Verkligen extremt rolig! Det jag menade var att jag hellre bygger en stationär dator med större skärm och bättre prestanda, än att ha kvar en utav datorerna som laptop och slänga den andra, då jag ändå har en extern bildskärm (och tangentbord + mus).

Eftersom det är ganska omöjligt att förena stationära prylar med laptop-komponenter, pga. olika kontakter och standarder, så är en lösning att göra laptopen "stationär" genom en docka eller bara en extern skärm. Dvs. att du får användning av din laptop med trasig skärm...

Ska du ha bättre prestanda får du väl bygga en stationär från grunden, med riktiga prylar..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Eftersom det är ganska omöjligt att förena stationära prylar med laptop-komponenter, pga. olika kontakter och standarder, så är en lösning att göra laptopen "stationär" genom en docka eller bara en extern skärm. Dvs. att du får användning av din laptop med trasig skärm...

Ska du ha bättre prestanda får du väl bygga en stationär från grunden, med riktiga prylar..

Som sagt, vet väldigt lite om bärbara datorer!
Med bättre prestanda menade jag t.ex. att ta ram minnen från ena datorn, då den har mer, tillsammans med processorn från den andra, då den är kraftfullare. Kombinera båda datornerna till en lite bättre dator.
Och btw, har redan en riktigt fin dator med "riktiga prylar", detta var mer en kul grej så att gamla datorer gjorde någon nytta.

Permalänk
Avstängd

sen ett tips man nästan vill ge är att behålla laptopmoderkortet i laptop chassiet för i.a.f jag har haft problem med att få ett par kort jag skulle testa att gå utan skärmen ikopplad ...gissar det har med brytaren när man stänger skärmen att göra ev men är osäker
angerade mig inte så mycket med det hela

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nossral:

Som sagt, vet väldigt lite om bärbara datorer!
Med bättre prestanda menade jag t.ex. att ta ram minnen från ena datorn, då den har mer, tillsammans med processorn från den andra, då den är kraftfullare. Kombinera båda datornerna till en lite bättre dator.
Och btw, har redan en riktigt fin dator med "riktiga prylar", detta var mer en kul grej så att gamla datorer gjorde någon nytta.

Vad är det för datorer?
Olika processorer sitter på olika sätt i laptops. Vissa använder sig av S1 som är Intels socket för t ex i5 450m och andra är SOC (system om chip) dvs fastlödda på moderkortet direkt.

Liten länk till en laptop dissassembly by Me.

Fröjdas över dåliga bilder! =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna ta hela laptopen och sätta den på VESA-fästet på skärmen.
Eventuellt rensa datorn så mycket som möjligt typ bara ha kvar stommen som moderkortet sitter i för att bibehålla fästen för kylning och så.

Permalänk
Medlem

Det kan bli ett ganska roligt projekt! Du kan ju bygga en mini-stationär med resterna från laptopen. Använd bara originalchassit som grund för skruvhål och liknande, sen kan du bygga ett eget chassi i mindre format och ha som surfburk. Strömknappen har ju i princip samma funktion på stationär och bärbar. Sen borde inte den där switchen för locken ha någon betydelse alls.

Permalänk
Medlem

Det skulle väl funka med usb-tangentbord och extern skärm, men du kommer nog inte ifrån att du behöver nätdelen till din specifika laptop... men isf skulle det vara smidigare att bara plocka loss ev. trasig skärm och koppla till tv.

http://www.sweclockers.com/galleri/10931-nytt-liv-till-gammal... om du vill kika på ett skärmbyte.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------