Permalänk

Lurendrejeri

Hej, Ringde en lurendrejare på hemtelefonen om något virus i windows osv. Ni har säkert redan hört denna förut, men i alla fall lägger jag på men kanske 3 sekunder senare fortsätter de att ringa å ringa å ringa tills jag blev tvungen att svara så att de skulle sluta. Det hela slutade med att jag svarade dumt å han blev paff, men av denna paffhet blev det roligt å samtalaet slutade på 1:58. Dumt men vara tvungen.
På telefonen stod det otillgängligt (00000000000), kan detta stå mig dyrt på telefon räkningen? Om går det att komma undan på något sätt?
Vet ej om jag la denna tråd rätt?

Permalänk
Medlem

Nej då, så länge du inte ringer upp så är det lugnt med telefonräkningen. Det är inte det just denna "scam" går ut på heller.

Hur man ska undvika att de ringer vettetusan, men har du svarat och klargjort för skitstöveln att du vet om att det är ett bedrägeriförsök så ringer det nog inte igen på ett tag. Det har de inte gjort på morsans telefon iallafall efter att jag svarade.

Permalänk

Varför svara? Gör som jag, dra ut sladden! Fan heller att jag svarar. Vad sa han då? Snackade han bara skit eller ville han komma någon stans?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av D_lyl:

Nej då, så länge du inte ringer upp så är det lugnt med telefonräkningen. Det är inte det just denna "scam" går ut på heller.

Hur man ska undvika att de ringer vettetusan, men har du svarat och klargjort för skitstöveln att du vet om att det är ett bedrägeriförsök så ringer det nog inte igen på ett tag. Det har de inte gjort på morsans telefon iallafall efter att jag svarade.

Nej precis han har inte ringt upp nu heller, var bara lite orolig för räkningen

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Varför svara? Gör som jag, dra ut sladden! Fan heller att jag svarar. Vad sa han då? Snackade han bara skit eller ville han komma någon stans?

Han snackade om att jag skulle gå till datorn då de tydligen fått en raport om att jag hade virus på min dator? Ingen logik över huvud taget men de ville väl antagligen komma åt datorn på något sätt

Permalänk
Medlem

Gör som han säger och så får du din dator fjärrstyrd av någon filur som sitter i Indien som jobbar med att kapa folks datorer och leta upp personlig information. Jag antar då att han pratade engelska? själv skulle jag ju bara drivit med honom och spelat efterbliven när han gav instruktioner för vad man ska göra med datorn

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Gör som han säger och så får du din dator fjärrstyrd av någon filur som sitter i Indien som jobbar med att kapa folks datorer och leta upp personlig information. Jag antar då att han pratade engelska? själv skulle jag ju bara drivit med honom och spelat efterbliven när han gav instruktioner för vad man ska göra med datorn

I princip det jag gjorde som fick mig att fastna vid telen xD

Permalänk

låter lite likt det som snackas om i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1097811...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit