Skillnad på dessa g75vx modeller? + tips kring gaming laptop

Permalänk

Skillnad på dessa g75vx modeller? + tips kring gaming laptop

Hej alla medlemmar!
Jag undrar om ni kan hjälpa mig. Jag letar efter en gaming laptop för ca 12 tusen. Jag har läst mycket och börjat snöa in mig på en Asus G75vx. När jag söker på prisjakt hittar jag två olika modellbeteckningar C4044H ex http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-17-...

Samt T4106H ex http://www.inet.se/produkt/1970619/asus-g75vx-rog?utm_source=...

Modellen med T i namnet är billigare men jag förstår inte vad skillnaden är? Någon som förstår?

Vad tror ni i övrigt om en g75vx för runt 12 tusen? Vet att många rekommenderar 7970m men de verkar bara finnas i custom byggda datorer, thor etc, verkar kosta mer än 12 tusen om man vill ha en i7 processor och jag är lite orolig över saker som andra handsvärde etc, gillar även designen på asus datorn. Har jag helt fel?

Permalänk
Skrivet av korvmedtapet:

Hej alla medlemmar!
Jag undrar om ni kan hjälpa mig. Jag letar efter en gaming laptop för ca 12 tusen. Jag har läst mycket och börjat snöa in mig på en Asus G75vx. När jag söker på prisjakt hittar jag två olika modellbeteckningar C4044H ex http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-17-...

Samt T4106H ex http://www.inet.se/produkt/1970619/asus-g75vx-rog?utm_source=...

Modellen med T i namnet är billigare men jag förstår inte vad skillnaden är? Någon som förstår?

Vad tror ni i övrigt om en g75vx för runt 12 tusen? Vet att många rekommenderar 7970m men de verkar bara finnas i custom byggda datorer, thor etc, verkar kosta mer än 12 tusen om man vill ha en i7 processor och jag är lite orolig över saker som andra handsvärde etc, gillar även designen på asus datorn. Har jag helt fel?

Du har absolut inte valt fel, men du ville inte ha nån custom built ? utan endast någon av de stora så som MSI eller Asus?

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk

Den här är inte dum kanske:

http://cdon.se/hemelektronik/thor_jords_intel_core_i7-3630qm_...

THOR Jords:

Intel® Core™ i7-3630QM
15,6-tums Full-HD skärm
16 GB RAM 1600MHz
120GB SSD
GeForce® GTX 670MX 2GB
2 års garanti

11,490kr
Den har ju ssd.

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk

Tack för fina tips. Köper nog hellre ett känt märke än t.ex. Thor om inte priset skiljer väldigt mycket. Orsaken är design, 2:a handsvärde samt att det känns mer tryggt med ett känt märke så att datorn t.ex. inte pajjar efter 2 år då modellen är relativt otestad, företaget går i konkurs etc etc. Men kunde någon hitta skillnaden på modellerna? Finns inga rykten etc om asus ska släppa datorer med 7970 kretsar framöver t.ex? Funderar lite på vad nästa asus modeller kommer inehålla och när de kan tänkas komma. Känns spontant som priserna på tex g75vx börjat bli ganska låga nu.

Permalänk

Här har du en som har nämnts många gånger tidigare :

http://cdon.se/hemelektronik/15inch_msi_gx60_1ac-019ne_amd_a-...

AMD A-series A10-4600M (2,3 GHz)
Windows 8
8 GB SO-DIMM DDR3
Radeon HD 7970M
15.6 tums Matt
750 GB 7200 RPM

notera dock att cpun är svag samt ingen ssd.

Msi är ju stort och känt som msi.
-11990 kr

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk
Skrivet av LFMDailyhc:

Här har du en som har nämnts många gånger tidigare :

http://cdon.se/hemelektronik/15inch_msi_gx60_1ac-019ne_amd_a-...

AMD A-series A10-4600M (2,3 GHz)
Windows 8
8 GB SO-DIMM DDR3
Radeon HD 7970M
15.6 tums Matt
750 GB 7200 RPM

notera dock att cpun är svag samt ingen ssd.

Msi är ju stort och känt som msi.
-11990 kr

Grafikkortet är bra men den dåliga CPUn kommer flaska kortet en hel del.

TS kolla in denna prisvärda MSI GT70 med GTX 675m med Intel I7 CPU för endast 11k.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165606-msi_gt70_0nd-4...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Var aktsam med G75VX T4106H. Jag provade 3 exemplar och alla hade flimmer mot mörka bakgrunder. Klart märkbart och jag tror att det gav mig huvudvärk.

Datorn i sig är väldigt bra: Sval, tyst, snabb och den har det bästa tangentbordet jag testat på bärbart.

Så, köp den, men se till att du kan returnera den enkelt om den uppvisar samma problem som jag hade.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

Hade också otur med min Asus G75VX. Köpte från Inet och av kommentarsfälten att döma där är jag inte den enda som fick problem med datorn. Min hade problem med artefakter i vissa spel. Visade sig att grafikkortet var defekt från början.

Permalänk

Tack för fina tips! Men är 675m verkligen bättre än 670mx? Den senare är ju en kepler? Nån som sett något kring skillnaderna på modellerna än

Permalänk
Skrivet av korvmedtapet:

Tack för fina tips! Men är 675m verkligen bättre än 670mx? Den senare är ju en kepler? Nån som sett något kring skillnaderna på modellerna än

Dom är ganska likvärdiga, 675m ger lite högre fps i högre inställningar i spel medans 670mx ger lite högre fps i lägre inställningar, det är väl bara i Diablo 3 som 670mx dominerar i högsta.
http://www.notebookcheck.se/Spel-paa-baerbara-datorer-GPU-jae...

670mx går lite svalare och är strömsnålare en 675m.

Tycker annars MSIn med 675m är väldigt prisvärd och den är ett 1/2 kg lättare en Asus.

Edit: Skillnanden på Asus laptopsen du länkade är att den dyrare har 3D skärm och Blu-ray spelare.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Dom är ganska likvärdiga, 675m ger lite högre fps i högre inställningar i spel medans 670mx ger lite högre fps i lägre inställningar, det är väl bara i Diablo 3 som 670mx dominerar i högsta.
http://www.notebookcheck.se/Spel-paa-baerbara-datorer-GPU-jae...

670mx går lite svalare och är strömsnålare en 675m.

Tycker annars MSIn med 675m är väldigt prisvärd och den är ett 1/2 kg lättare en Asus.

Edit: Skillnanden på Asus laptopsen du länkade är att den dyrare har 3D skärm och Blu-ray spelare.

Lysande svar! Säger som killen i mästerkock: Tackarrrrrr

Står mellan GT70 och G75vx just nu. Lutar lite mer åt Asus just nu då jag gillar designen lite mer samt gillar om den är lite svalare och strömsnålare. Har dålig erfarenhet av datorer som tex Hp som överhettas och slutar fungera efter 1 år, men vi får se! Sen hade Asus något mer videoram (3 gb).

Permalänk
Skrivet av korvmedtapet:

Lysande svar! Säger som killen i mästerkock: Tackarrrrrr

Står mellan GT70 och G75vx just nu. Lutar lite mer åt Asus just nu då jag gillar designen lite mer samt gillar om den är lite svalare och strömsnålare. Har dålig erfarenhet av datorer som tex Hp som överhettas och slutar fungera efter 1 år, men vi får se! Sen hade Asus något mer videoram (3 gb).

Grafikminnet spelar liten roll här om du nu inte kör flera bildskärmar sammtidigt.

Både MSI och Asus är väldigt bra maskiner men om du nu tänker lägga 13k så hade jag hellre valt Thor med 7970m. Men MSI är som sagt prisvärd och du kan lägga resten av pengarna på en bra SSD.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Får titta på Thor igen men har inte för mig jag kunde få den så billig som 13? Hur stor prestandaskillnad pratar vi? 40%? Tror jag såg g75vx för 12 på dustin nu prisskillnaden mellan MSI och Asus är alltså runt 1000 kr. Vet inte varför jag fått för mig jag gillar Asus mer ska fundera extra. Thor avskräcker mig eftersom märket är okänt och vad jag läser är datorerna något plastigare etc?

Permalänk

Försökte hitta en Thor hos cdon men ser inte längre några med 7970m chippet? Problem med leveranser kvalité etc tror ni? Kan ni hitta länken till en Thor med 7970m kort?

Permalänk
Skrivet av korvmedtapet:

Försökte hitta en Thor hos cdon men ser inte längre några med 7970m chippet? Problem med leveranser kvalité etc tror ni? Kan ni hitta länken till en Thor med 7970m kort?

Hitta inte heller länken till Thors laptop med 7970m, kanske är slut ?

Kolla in denna från webhallen som har samma Clevo chassi som Thor + SSD.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/170866-webhallen_conf...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Ja det verkar vara slut eller liknad? Såg också webhallen datorn du länkade men dels är den 2000 kr än g75:an samt att den var använd (fyndvara klass 3).

Permalänk

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

som du länkade är väl 120hz skärm eller är jag en retarded peon ? varför skriver dem 3D och inte 120hz eller är det inte 120hz jag är confused jävligt nice annars.

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk
Skrivet av korvmedtapet:

Ja det verkar vara slut eller liknad? Såg också webhallen datorn du länkade men dels är den 2000 kr än g75:an samt att den var använd (fyndvara klass 3).

Jo jag såg det nu. Gå ut och känn lite på Asusen och MSIn så är det kanske lättare att avgöra.

Har haft föregångaren Asus G74 och nu MSI GT780 och det är väldigt bra kvalite på båda.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Jo jag såg det nu. Gå ut och känn lite på Asusen och MSIn så är det kanske lättare att avgöra.

Har haft föregångaren Asus G74 och nu MSI GT780 och det är väldigt bra kvalite på båda.

Men är det inte ett problem att MSI gaming laptopsen bara har en fläkt som kyler både cpu+gpu ? hur klarar den att hålla nere tempen. Clevo samt asus borde väl vara bättre alternativ men jag vet inte har inte haft någon av dem lol.

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk

jäkligt nöjd med min asus g75:a särskilt efter att ha pillat i en ssd! Kan bara rekommendera

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Skrivet av tokgubben:

jäkligt nöjd med min asus g75:a särskilt efter att ha pillat i en ssd! Kan bara rekommendera

Kul att höra Sitter verkligen med fingret över beställa knappen för en G75:a. Jag hade önskat det fanns MSI eller Asus datorer med i7 och 7970m processorer. Jag undrar om det är något man jobbar på. Jag såg det ju finns GTX680MX datorer men de kostar lika mkt mer som den extra prestanda de ger (procentuellt sett). Thor datorerna med 7970 verkar ha försvunnit från cdon, de kanske kommer tillbaka men jag är tveksam då de verkar ha en något sämre "finish" och i värsta fall sämre kylning vilket kan leda till problem på sikt.

Såvida inte Asus eller MSI har något nytt på gång som släpps väldigt snart kommer jag nog ha svårt att hålla mig, någon som hört något kring detta? Om vi snackar nya modeller till hösten så beställer jag nog nu, orkar inte vänta längre

EDIT: Hittade just in till pc-konsulten och testade att konfigurera upp en Clevo P170, samma som Thor va? Damn, nu blev det ju ännu svårare eftersom precis som ni säger så blir priset ganska bra. Recensionen av en Clevo P170 på notebookcheck verkade vara ganskak positiv. Skulle säga upp mot 14500 med en SSD men då är det ju mer ram och ett 7970 kort i. Är det fortfarande problem med dessa som nämnts förr (drivrutiner osv osv)? Tangentbordet ser inte så "gamigt" ut men det kanske också är ok?

Jag får be om ursäkt om det blir lite off-topic ibland, men jag hoppas andra också har nytta av denna tråd, trots mina spretiga frågor och funderingar till trots

Permalänk
Skrivet av korvmedtapet:

Kul att höra Sitter verkligen med fingret över beställa knappen för en G75:a. Jag hade önskat det fanns MSI eller Asus datorer med i7 och 7970m processorer. Jag undrar om det är något man jobbar på. Jag såg det ju finns GTX680MX datorer men de kostar lika mkt mer som den extra prestanda de ger (procentuellt sett). Thor datorerna med 7970 verkar ha försvunnit från cdon, de kanske kommer tillbaka men jag är tveksam då de verkar ha en något sämre "finish" och i värsta fall sämre kylning vilket kan leda till problem på sikt.

Såvida inte Asus eller MSI har något nytt på gång som släpps väldigt snart kommer jag nog ha svårt att hålla mig, någon som hört något kring detta? Om vi snackar nya modeller till hösten så beställer jag nog nu, orkar inte vänta längre

Här har du lite fördelar på MSI GT70 vs Asus G75

Fördelar MSI GT70.
Mycket bättre ljud via Dynaudio högtalare.
Valbar färg på tangentbords belysningen.
7.1 ljud via S/PDIF.
Skönare tangentbord från Steelseries. Smaksak.
Aluminium chassi på lock och handledsstöd om man gillar det.
Turbo knapp för överklockning av GPU om man är osäker på att labba själv.
Lättare ca 1/2 kg.
Nvidia Optimus för grafikväxling, förlänger batteritid.
eSATA port.

Fördelar Asus G75.
Något tystare.
Går lite svalare.
Mini displayport.
Separat fläkt för GPU och CPU.
Gummiaktig plast på lock och handledsstöd med lite aluminium runt tangenterna om man gillar det.
Lätt att rengöra fläktarna.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Här har du lite fördelar på MSI GT70 vs Asus G75

Fördelar MSI GT70.
Mycket bättre ljud via Dynaudio högtalare.
Valbar färg på tangentbords belysningen.
7.1 ljud via S/PDIF.
Skönare tangentbord från Steelseries. Smaksak.
Aluminium chassi på lock och handledsstöd om man gillar det.
Turbo knapp för överklockning av GPU om man är osäker på att labba själv.
Lättare ca 1/2 kg.
Nvidia Optimus för grafikväxling, förlänger batteritid.
eSATA port.

Fördelar Asus G75.
Något tystare.
Går lite svalare.
Mini displayport.
Separat fläkt för GPU och CPU.
Gummiaktig plast på lock och handledsstöd med lite aluminium runt tangenterna om man gillar det.
Lätt att rengöra fläktarna.

Grym lista, tack! Och t.ex. Clevo P170em då? Fungerar de bra med 7970m eller är det problem med drivrutiner, överhettning, högt fläktljud etc där? Ni tycker jag säkert är världens veligaste nu som ens tar upp Clevo mitt i diskussionen speciellt när jag pratat om att jag gillar designen på Asus etc. Men så fort ett 7970 kommer in i bilden för en liknande peng lockas man ju onekligen trots en mindre designad dator. Kände nämligen inte till PC-konsulten t.ex. när jag startade denna tråd.

Permalänk
Skrivet av korvmedtapet:

Grym lista, tack! Och t.ex. Clevo P170em då? Fungerar de bra med 7970m eller är det problem med drivrutiner, överhettning, högt fläktljud etc där? Ni tycker jag säkert är världens veligaste nu som ens tar upp Clevo mitt i diskussionen speciellt när jag pratat om att jag gillar designen på Asus etc. Men så fort ett 7970 kommer in i bilden för en liknande peng lockas man ju onekligen trots en mindre designad dator. Kände nämligen inte till PC-konsulten t.ex. när jag startade denna tråd.

Har tyvärr aldrig sett Clevo i verkligheten, men enligt många så skall det vara mycket bra kvalite på dessa.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Har tyvärr aldrig sett Clevo i verkligheten, men enligt många så skall det vara mycket bra kvalite på dessa.

Verkar vara samma sak som Webhallen Config. Gissar detsamma gäller för Thor. Måste verkligen ta mig en funderare nu Så länge jag har bra garanti så ska det väl kännas lugnt.

Permalänk

Köp asusen från inet den har en matt skärm som inte reflekterar jag har den och är helnöjd D

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk

Tänkte bara uppdatera kring hur detta gick.

Slutade med att jag byggde en liten mini itx speldator istället använde fractal node 304 chassit.

Såg G75 idag på webhallen såg ut att vara en riktigt trevlig dator men jag väntar som sagt. Vill passa på att tacka för alla tips dock, kanske blir det en gaming laptop en annan gång!