Mitt grafikkort har allvarliga problem

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort har allvarliga problem

Som ni ser är kortet väldigt varmt och det är inte ens under belastning. Nu är jag inte så duktig på sådant här men som jag tolkar värdena i GPU-Z verkar inte kortet klocka ner sig, med tanke på att det står 732 MHz Core Clock, 950 MHz Memory Clock och 1464 Mhz Clock under fliken 'Sensors' även fast GPU Load är på 0%. Har inte gjort någon genomgående forskning nu, men borde inte dessa värden vara något lägre i idle? Kan såklart ha missuppfattat detta, men något jag är rätt säker på är att temperaturen är ovanligt hög, så min fråga är - hur föreslår ni att jag ska gå till väga för att få ner den?

Har ej mixtrat med kortet genom någon form av klockning eller liknande, åtminstone inte medvetet.

Hjälp! Och tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

hur ser luftflödet ut i datorn, hur pass mycket damm ligger där i? och i fläktarna osv? Jag får inte ens så höga temps när jag lirar FC3 på ultra med mitt 6870

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

hur ser luftflödet ut i datorn, hur pass mycket damm ligger där i? och i fläktarna osv? Jag får inte ens så höga temps när jag lirar FC3 på ultra med mitt 6870

Så där ser temperaturen ut i övrigt i datorn. Luftflödet är nog åtminstone helt OK antar jag, mitt chassi är ett Corsair 650D vilket är vida känt för sitt fantastiska luftflöde (tror jag). Haft datorn i drygt ett år och har inte städat ut något damm ännu, men ser inte så värst dammigt ut; vet iofs inte vad som betraktas som "för mycket damm" i datorlådor. Kan konstatera att det ligger ett väldigt tunt lager damm i botten av chassit men inte mycket mer än så. Men kan verkligen lite damm och ett ej optimalt luftflöde påverka GPU:n till den grad att det ligger och idlar på 80+%?

Ingen som kan bekräfta om mina värden i GPU-Z ser normala/konstiga ut? Kortet är förresten ett ZOTAC GeForce GTX 570 Synergy Edition med referenskylare och har läst att det har tendens till att bli varmt pga av ganska kass kylare, men så här varmt liksom?! Känns som att det är något som är lite galet...

EDIT: Update med bättre bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohnoyo:

http://i.imgur.com/puzeEa2.png

Så där ser temperaturen ut i övrigt i datorn. Luftflödet är nog åtminstone helt OK antar jag, mitt chassi är ett Corsair 650D vilket är vida känt för sitt fantastiska luftflöde (tror jag). Haft datorn i drygt ett år och har inte städat ut något damm ännu, men ser inte så värst dammigt ut; vet iofs inte vad som betraktas som "för mycket damm" i datorlådor. Kan konstatera att det ligger ett väldigt tunt lager damm i botten av chassit men inte mycket mer än så. Men kan verkligen lite damm och ett ej optimalt luftflöde påverka GPU:n till den grad att det ligger och idlar på 80+%?

Ingen som kan bekräfta om mina värden i GPU-Z ser normala/konstiga ut? Kortet är förresten ett ZOTAC GeForce GTX 570 Synergy Edition med referenskylare och har läst att det har tendens till att bli varmt pga av ganska kass kylare, men så här varmt liksom?! Känns som att det är något som är lite galet...

känns som kylaren har lossnat / dammat igen eller något

köp en http://www.inet.se/produkt/5321958/arctic-cooling-accelero-tw...

rätt krångliga att montera men man fixar det om man är försiktig och händig och så finns det säkert tutorials på youtube! kom ihåg att det är mycket viktigt att den sitter ordentligt och alla kylflänsar sitter ordentligt samt att du rensar bort all gammal kylpasta

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

kom ihåg att det är mycket viktigt att den sitter ordentligt och alla kylflänsar sitter ordentligt samt att du rensar bort all gammal kylpasta

Och glöm för i helsikke inte den nya kylpastan!

Chassit är inte känt för sitt bra luftflöde, utan för sitt [i]potentiellt[i] bra flöde. Som du skapar själv. Med fläktar.

Gör som Oliver91 sa, damma ur hela datorn, sitter det synligt damm på fläktbladen är det mycket damm. Sitter det i kylflänsarna är det ännu värre. "Tryckluft på burk" är bra för detta. http://www.inet.se/produkt/6301241/tryckluft-pa-burk-300ml

Permalänk
Medlem

Wow jag är sämst. Verkar som att fläktkontrollen i chassit som fläktarna var kopplade till har bestämt sig för att sluta fungera utan att jag har märkt det. Hur jag inte kunnat notera detta är bortom mig. Nu har jag iaf kopplat fläktarna direkt till moderkortet istället och det har blivit lite svalare fast inte mycket:

När jag kopplade om fläktarna och fick en närmare titt inuti datorn slogs jag av att det faktiskt var ganska dammigt så ska göra en beställning på en sån där burk med tryckluft; tack för länken Haikarainen. Är det ok att blåsa direkt mot komponenters kretsar eller bör man undvika det så gott det går? Hur ofta bör man städa sin dator?