ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

Som gammal kundtjänstare så har jag sett precis samma sak hända lite då och då. Felaktig prissättning händer ibland, mänsklig faktor osv.
Har bland annat råkat ut för en kille som köpte 20 moderkort för ungefär 100kr styck. En liknande grej som Åge också, med diskar. (detta var några år sedan) Vid telefonkontakt med kunderna så visar det sig allt som oftast att; "jaja, jag tyckte det var värt att försöka.." och man märker att de skäms mer än en smula.

Att det är samma i detta fallet påstår jag inte, jag menar bara att folk utnyttjar dessa situationer, det är inget nytt. Och OFTAST vet dom om att de gör det.

Man blir inte stämd i tinget för det. Man försöker kompensera kunden.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Oj, nu har jag läst allting och det var mycket vilka puckon som ändrar sig hela tiden klart att dom borde fatta att dom förlorar kunder där, jag hade tänk att köpa saker där men aldrig! stark gjort av dig, jag hade inte vågat gå så långt som domstol och tingsrätten

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Man blir inte stämd i tinget för det. Man försöker kompensera kunden.

Har åter igen aldrig försvarat Clicks agerande eller påstått att stämning är rätt väg att gå.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Är det fler än Åge som har råkat ut för att bli krävd av mer pengar i efterhand eller är det bara han? Känns lite att dem sätter det i system bara för att ta mer betalt i efterhand och hota kunder med inkasso/kronfogden/tingsrätt. Tror inte att Inet skulle göra en sån sak.

Permalänk
Skrivet av LennieBoy91:

Är det fler än Åge som har råkat ut för att bli krävd av mer pengar i efterhand eller är det bara han? Känns lite att dem sätter det i system bara för att ta mer betalt i efterhand och hota kunder med inkasso/kronfogden/tingsrätt. Tror inte att Inet skulle göra en sån sak.

jag tror inte att det är så många och ne inet skulle nog inte göra det, men det är nog både sista och kanske första gången för dom också kan jag tro.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk

Har läst på forumen och det verkar att vara mer regel än undantag att ClickOk gör så. Tycker att det verkar vara lite skumt att dem brukar alltid var ett på prisjakt när dem inte har i lager. Tror att det är för att få in beställningar och sen tar ett högre pris i efterhand.

Permalänk

Då vet man vilka skojare man ska undvika, även när dom byter namn på firman..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Haha, jag dör! Underbart att se en glimt av humor och lättja i hela den här soppan. Underbart dock att marathonmannen fick rätt mot bluffmakarna. All heder åt honom att han orkade berätta om händelsen, något som säkert kändes en upprepning för 100:e gången. High five!

Permalänk
Medlem

Blev tillfrågad att klistra in en text jag skrev nyligen om hur clickok bemötte mig i ett garantiärende i den här tråden. Så ja, here goes som man säger på ren svenska.

Jag köpte en laptop hos dem, betalade extra för två års extra garanti osv. Efter över ett år (dvs normal garantitid) hade gått började jag tröttna på mina överhettningsproblem och kände att nu över sommaren hade jag tid att lämna bort datorn och utnyttja extragarantin jag hade betalat för.

Ringer upp Lenovo och frågar lite om det som behöver göras, hur lång tid allt kommer ta osv; trevligt samtal. Efter ett tag frågar de efter min dators serienummer som jag då ger. Killen i telefonen ber om ursäkt och säger att garantitiden tagit slut på den laptopen.

Blir minst sagt förvånad och säger att jag ju hade köpt mer tid. Han säger åt mig att ta kontakt med min återförsäljare, för han kan inte ta in en laptop om det inte finns bevis att jag betalat för mig. Sagt och gjort, jag ringer upp clickok. Killen på clickok försöker från början slingra sig och menar att jag inte alls köpt någon garanti, men när jag läser högt från mitt kvitto med exakta ordernummer och artikelnummer börjar tonen låta annorlunda.

"Du har fått ett mail från oss med information om hur du aktiverar tjänsten hos Lenovo. Den måste aktiveras inom tre månader efter avklarat köp, så om du inte slutfört det ännu är det inte vårt fel" säger han. Men jag har aldrig fått något sånt email, har sökt min email väldigt noggrannt (även manuellt, utan sökfunktion).

Det hela kulminerar i att jag sätter clickok och Lenovo i ett gruppsamtal med mig och frågar hur vi ska lösa det hela. Lenovokillen är hur empatisk som helst och menar gång på gång att clickok borde kunna skicka dem en beställning på ett garantiärende i efterhand, men clickok totalvägrar och menar att allt är mitt fel för att jag inte följt instruktionerna i ett mail jag inte fått.

När jag ber om mer information om mitt ärende hos dem säger han att han kan inte se några detaljer längre, för han har "arkiverat" den informationen (arkivering definieras tydligen enligt clickok som Shift+Delete följt av Enter).

I slutändan säger clickok åt mig att skicka in min laptop åt dem så ska de försöka se efter om de kan laga burken åt mig. De lämnar tillbaka den i icke-perfekt skick, det saknas skruvar och fast jag uppskattar att de dammsugat min burk kvarstår min klart underpresterande kylning. Jag har inte fått garantitjänsten jag betalat extra för, de kan inte skruva ihop min dator ordentligt och de har inte gett mig pengarna tillbaka för extragarantin fast jag bett om dem - för allt är ju "mitt fel."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kidd:

"Du har fått ett mail från oss med information om hur du aktiverar tjänsten hos Lenovo. Den måste aktiveras inom tre månader efter avklarat köp, så om du inte slutfört det ännu är det inte vårt fel" säger han. Men jag har aldrig fått något sånt email, har sökt min email väldigt noggrannt (även manuellt, utan sökfunktion).

Skräpmail, automatiskt bort-städat efter x tid?

Det är för övrigt skrämmande dåligt av ClickOK att hävda att du som kund ska "aktivera" ett köpt service avtal.

Skrivet av Kidd:

I slutändan säger clickok åt mig att skicka in min laptop åt dem så ska de försöka se efter om de kan laga burken åt mig. De lämnar tillbaka den i icke-perfekt skick, det saknas skruvar och fast jag uppskattar att de dammsugat min burk kvarstår min klart underpresterande kylning. Jag har inte fått garantitjänsten jag betalat extra för, de kan inte skruva ihop min dator ordentligt och de har inte gett mig pengarna tillbaka för extragarantin fast jag bett om dem - för allt är ju "mitt fel."

Jag hade inte låtit det vara nog där. Efter att de inte löst problemet & rent av förvärrat laptopens tillstånd hade jag bara returnerat den igen. Tre försök har de på sig att få det rätt, sen är de skyldiga att ge dig en ny vara, eller låta dig häva köpet.
Skickandet fram och tillbaka är dessutom deras problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kidd:

Verkar som man tagit dina pengar för extra garantin i egen ficka och "glömt" att skicka iväg papperna i hopp om att du ändå inte kommer behöva garantin och därför inte heller kommer märka att dom "glömt" detta. Jaja, jag blir inte förvånad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kidd:

Blev tillfrågad att klistra in en text jag skrev nyligen om hur clickok bemötte mig i ett garantiärende i den här tråden. Så ja, here goes som man säger på ren svenska.

Jag köpte en laptop hos dem, betalade extra för två års extra garanti osv. Efter över ett år (dvs normal garantitid) hade gått började jag tröttna på mina överhettningsproblem och kände att nu över sommaren hade jag tid att lämna bort datorn och utnyttja extragarantin jag hade betalat för.

Ringer upp Lenovo och frågar lite om det som behöver göras, hur lång tid allt kommer ta osv; trevligt samtal. Efter ett tag frågar de efter min dators serienummer som jag då ger. Killen i telefonen ber om ursäkt och säger att garantitiden tagit slut på den laptopen.

Blir minst sagt förvånad och säger att jag ju hade köpt mer tid. Han säger åt mig att ta kontakt med min återförsäljare, för han kan inte ta in en laptop om det inte finns bevis att jag betalat för mig. Sagt och gjort, jag ringer upp clickok. Killen på clickok försöker från början slingra sig och menar att jag inte alls köpt någon garanti, men när jag läser högt från mitt kvitto med exakta ordernummer och artikelnummer börjar tonen låta annorlunda.

Det hela kulminerar i att jag sätter clickok och Lenovo i ett gruppsamtal med mig och frågar hur vi ska lösa det hela. Lenovokillen är hur empatisk som helst och menar gång på gång att clickok borde kunna skicka dem en beställning på ett garantiärende i efterhand, men clickok totalvägrar och menar att allt är mitt fel för att jag inte följt instruktionerna i ett mail jag inte fått.

När jag ber om mer information om mitt ärende hos dem säger han att han kan inte se några detaljer längre, för han har "arkiverat" den informationen (arkivering definieras tydligen enligt clickok som Shift+Delete följt av Enter).

Köpa Garanti-tid?
Garanti är en period som tillverkaren utlovar att apparaten skall fungera felfritt. Säljer man mer "garanti-tid, säljer man alltså mer "hållbarhet".
Trodde inte hållbarhet var något man kunde fylla på.... If you catch my drift.
Hade det däremot titulerats som någon extra försäkring, så är saken i en helt annan situation.

Det låter som om ClickOk sålt någon egen försäkring, och enligt den står för reparationer ur egen ficka ifall något händer som användaren inte kan påverka.
Du får mer än gärna plocka fram alla papper/avtal som gäller för den här garanti-förlängningen/försäkringen, scanna in och dela med dig av till oss.

Har du eller ClickOk inte skrivit under något angående dessa "försäkringar", är det ett rent bedrägeri enligt min mening. Ett kvitto med en underlig order-rad är inte juridiskt "bindande". Där har man bara köpt "osynlig kvack-salva".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Skräpmail, automatiskt bort-städat efter x tid?

Det är för övrigt skrämmande dåligt av ClickOK att hävda att du som kund ska "aktivera" ett köpt service avtal.

Jag hade inte låtit det vara nog där. Efter att de inte löst problemet & rent av förvärrat laptopens tillstånd hade jag bara returnerat den igen. Tre försök har de på sig att få det rätt, sen är de skyldiga att ge dig en ny vara, eller låta dig häva köpet.
Skickandet fram och tillbaka är dessutom deras problem.
B!

Jag har inte tagit bort eller tappat ett email i min inbox sen jag bytte emaillösning i juli 2004. Att det skulle hamnat i gmails skräppost-filter låter osannolikt, men teoretiskt möjligt antar jag. Jag har i vilket fall inte fått någon information från dem att jag skulle ha en anledning att titta där i.

Egentligen kanske jag borde ta upp det där igen, men det var ett år sen jag grävde i det sist.

Skrivet av WEBRUNNER:

Verkar som man tagit dina pengar för extra garantin i egen ficka och "glömt" att skicka iväg papperna i hopp om att du ändå inte kommer behöva garantin och därför inte heller kommer märka att dom "glömt" detta. Jaja, jag blir inte förvånad.

Ungefär så jag också tolkade situationen.

Skrivet av SysGhost:

Köpa Garanti-tid?
Garanti är en period som tillverkaren utlovar att apparaten skall fungera felfritt. Säljer man mer "garanti-tid, säljer man alltså mer "hållbarhet".
Hade det däremot titulerats som någon extra försäkring, så är saken i en helt annan situation.

Lenovo Warranty Extension står varan som i vilket fall. Lät på Lenovo-killen att det fungerade så också, bara det att Lenovo aldrig fick reda på att deras tjänst hade blivit såld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Köpa Garanti-tid?

Det låter som om ClickOk sålt någon egen försäkring, och enligt den står för reparationer ur egen ficka ifall något händer som användaren inte kan påverka.
Du får mer än gärna plocka fram alla papper/avtal som gäller för den här garanti-förlängningen/försäkringen, scanna in och dela med dig av till oss.

Har du eller ClickOk inte skrivit under något angående dessa "försäkringar", är det ett rent bedrägeri enligt min mening. Ett kvitto med en underlig order-rad är inte juridiskt "bindande". Där har man bara köpt "osynlig kvack-salva".

Nu tycker jag att clickok kan komma in på detta forum och försvara sig! Börjar blir tröttsamt att dom ska lura folk på saker.

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kidd:

Sjukt. Kanske dags att skapa "stora ClickEJ.se tråden"

Skrivet av meastro:

Nu tycker jag att clickok kan komma in på detta forum och försvara sig! Börjar blir tröttsamt att dom ska lura folk på saker.

De skapar en användare för att skriva in ett "officiellt" uttalande där de fortsätter förneka sanningen och vrida på situationen. Utan att svara på följdfrågor. Om något så har de bara försämrat folks syn på sig än om de inte hade skrivit alls.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Nu håller vi en mogen nivå, alright?

Lite trams raderat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Pinsamt av ClickOK, det är allt annat än ''OK''

Permalänk
Medlem

Hur har det gått Åge? Har du fått svar på dina motfrågor eller?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Gulligt att de på sin fb sida tar bort alla kommentarer som är negativa, till och med kommentarer där folk nämner att de tar bort kommentarer tas bort... De kan väl vara vuxna nog att stå för sina misstag i alla fall, och ta konsekvenserna av det de gjort.

Nu verkar det som att man inte får skriva något på deras sida längre om man inte gillar den... Bra jobbat hörni, så kan ni kanske lyckas lura någon att gilla eran sida, så att ni kan få känna er mindre hatade för eran skitsida. Detta ärendet är ju bara toppen av skitberget, hoppas ärligt talat att konkar, ni har ingenting i försäljningsbranchen att göra.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag blir mörkrädd. Alla ni som har läst juridik vet vad jag menar. Jag uppmanar alla här på Sweclockers (och ta gärna kontakt med era bekanta) att inte köpa från dessa skojare. Ni kommer hamna i problem. Har man inte koll på de mest grundläggande lagarna som företag så bör man inte vara på marknaden.

Mn behöver inte ha läst juridik för att förstå följande:
Konsumentköp

4 § Lagen gäller inte i fall då konsumentköplagen (1990:932) är tillämplig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Hur har det gått Åge? Har du fått svar på dina motfrågor eller?

Nej, jag har inte hört något från ClickOk sedan rättegången, om man bortser från det inlägg som ClickOk gjort i denna tråd.
Det är lika tyst från dem som det varit sedan rättegången hölls den 11 februari i år.

Åge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kidd:

Gör en ny tråd av detta!

Känns lite som att den här tråden är färdigt, är nog inte så många som läser den längre och ju fler som läser om ditt "garanti"ärende desto bättre.

Permalänk

Vill tacka Åge som berättade hur ClickOk behandlar sina kunder. Såna företag ska man hålla sig borta ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Gulligt att de på sin fb sida tar bort alla kommentarer som är negativa, till och med kommentarer där folk nämner att de tar bort kommentarer tas bort... De kan väl vara vuxna nog att stå för sina misstag i alla fall, och ta konsekvenserna av det de gjort.

Min "rekommendation" som jag skrev i söndags är dock fortfarande kvar, trots att den börjar med "Bluffbolag!". Dock delade jag den enbart med mig själv, så det kanske bara är jag som kan läsa den. Jag trodde att alla kunde läsa den i själva rekommendations-fältet, oavsett vem man delade den med.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Köpa Garanti-tid?

Man kan faktiskt köpa till extra garantitid av Lenovo.
http://support.lenovo.com/en_ID/product-service/warranty-upgr...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MP636:

Man kan faktiskt köpa till extra garantitid av Lenovo.
http://support.lenovo.com/en_ID/product-service/warranty-upgr...

Jo. Såg det efter lite sökning. Men jag har inte nämnt att det inte går, utan bara att det tituleras väldigt lustigt.
Jag efterfrågar också att vederbörande bör ta fram papper som skrivits under angående detta, då enbart en rad på ett kvitto inte duger.
Har den vedebörande inte fåttt några andra papper än just kvittot i sig, har denne alltså blivit lurad.

När man köper den här typen av försäkringar, som jag kallar det, så brukar man i regel få skriva under något papper, och får i gengälld en bunt papper tillbaks med alla villkoren. En kopia av det underskrivna pappret skall butiken sedan skicka in till den aktuella fösäkringsutgivaren (I det här fallet Lenovo själva)

Finns nu alla papper, och ClickOk har sålt en "proper" försäkring åt Lenovo, så är frågan huruvida Lenovo godkänt försäljningen.
Har ClickOk "glömt" att skicka in en kopia på det underskrivna avtalet till Lenovo, så har försäkringen aldrig trätt i kraft, och ClickOk har, enligt min mening, bedragit sin kund. Om det är med avsikt, eller ren glömska, är en annan historia. För då finns det en summa pengar i ClickOk's kassa som inte skall finnas där. Det är ju ändå Lenovos tjänst de har sålt, och en större del av pengarna skall alltså gå till Lenovo.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jaja då ska man alltså inte beställa från dem nåt mera, skojar!
Var bara tvungen att LOLa detta, så synd att det hände då företaget blir smutskastat i onödan.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jo. Såg det efter lite sökning. Men jag har inte nämnt att det inte går, utan bara att det tituleras väldigt lustigt.
Jag efterfrågar också att vederbörande bör ta fram papper som skrivits under angående detta, då enbart en rad på ett kvitto inte duger.
Har den vedebörande inte fåttt några andra papper än just kvittot i sig, har denne alltså blivit lurad.

När man köper den här typen av försäkringar, som jag kallar det, så brukar man i regel få skriva under något papper, och får i gengälld en bunt papper tillbaks med alla villkoren. En kopia av det underskrivna pappret skall butiken sedan skicka in till den aktuella fösäkringsutgivaren (I det här fallet Lenovo själva)

Finns nu alla papper, och ClickOk har sålt en "proper" försäkring åt Lenovo, så är frågan huruvida Lenovo godkänt försäljningen.
Har ClickOk "glömt" att skicka in en kopia på det underskrivna avtalet till Lenovo, så har försäkringen aldrig trätt i kraft, och ClickOk har, enligt min mening, bedragit sin kund. Om det är med avsikt, eller ren glömska, är en annan historia. För då finns det en summa pengar i ClickOk's kassa som inte skall finnas där. Det är ju ändå Lenovos tjänst de har sålt, och en större del av pengarna skall alltså gå till Lenovo.

Jo håller med dig, en lustig formulering. Borde som sagt kallas för en försäkring eller nåt liknande istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Jaja då ska man alltså inte beställa från dem nåt mera, skojar!
Var bara tvungen att LOLa detta, så synd att det hände då företaget blir smutskastat i onödan.

Missförstod nästan de du skrev...
De du skrivit är att du skojar när du säger att du inte ska beställa av dem, samt att du tycker de är synd att företaget ifråga blivit smutskastat i onödan.
Är lite osäker om de är så du menar..

Permalänk
Skrivet av WEBRUNNER:

Missförstod nästan de du skrev...

Grattis. Jag förstod inte ens vad han skrev.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*