Google och Android anklagas för konkurrensbrott i Europa

Permalänk
Medlem

EUw. (See what i did there?)

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Förstår poängen, har tänkt den många gånger själv, fast inte om sökmotorn utan annat. Och sen, är det nån som använder Bing eller Yahoo? Tycker båda leverar orelevanta svar.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

För övrigt tror jag vissa har missföstått vad det hela handlar om. För att få tillgång till Play Store måste all OEMs installera alla google tjänster (maps, gmail, etc), och på så sätt pushar dem ut sina tjänster, och det är svårt för tillverkarna att tacka nej till Play Store. Jag ser inget fel med det, men eftersom MS blev bötfällda för liknande saker, så varför ska inte Google bli det?

Vi har få start-ups inom IT branchen i EU av en anledning.

Permalänk
Medlem

Microsoft blev ju straffat för att ha IE som standard så varför skulle inte Google kunna bli straffade för i stort sett göra samma sak?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Inaktiv

Alltid kul att se apple, oracle, MS & Nokia (nokia är MS knähund så i princip samma sak) gnälla över google.
Apple som låser ner allt som fan, MS som låser ner som fan och använder sin dominans på desktopen för att trycka sin mobila skit. Oracle som aldrig någonsin missat ett enda tillfälle att vara svin. Någon jag missat?

Det första folk gör med MS skit system är att byta till google som default sök så att man faktiskt får vettiga resultat när man söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag blir så irriterad på sånt här trams.

Vad är inte Windows då som har runt 90% av marknaden för datorer?

De lägger en anmälan till EU för att Google har bättre produkter som dessutom är gratis att använda.

Jag skulle nästan vilja kalla detta ett angrepp mot öppen källkod från dessa låsta företagen som Microsoft tex.

Jag blir bara mer övertygad om att försöka lägga så lite pengar som möjligt på sådana här företag som dessa som stämmer Google för en sådan skitsak rent ut sagt.

Tex i Windows 8, så får du välja efter installtion vilken webbläsare av cirka 12st som radas upp och är länkade till officella webbsidorna.
Explorer går bort av sig självt om man väljer någon annan läsare. Det är öppna kort tycker jag.
Finns inget sådant i Android osv vad jag vet.
Windows kan du installera på vilken dator som helst och utan att använda deras tjänster.
Google är mer bindande som Gmail konto och likanande.

Permalänk
Skrivet av grapnel:

Tänkte precis samma sak, så det ska inte vara lagligt att något är gratis?

Det är inte att det är gratis som är problemet. Google har i vissa fall en väldigt aggressiv marknadsföring som är helt ok för små till mellanstora företag. När man blir stort som Google är det ganska oetiskt att använda samma metoder.

Exempel:
När Chrome introducerades fick man upp en reklamruta på google.com som bad folk byta till en modern webbläsare. Att använda världens mest besökta webbsida för reklam är konkurrensmässigt MYCKET illa, speciellt när man inte tillåter någon annan att använda samma reklamplats.

Permalänk
Medlem

WTF? Jag tror att jag inte förstår vad denna text säger, för det jag tror att jag förstår får mig att känna mig dum.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Afrasbaba:

Er dubbelmoral är slående. Apple-monopol är katastrof, men ett eventuellt Google-monopol är... bra?

Dubbelmoralen hos Apple användare är inte direkt någon nyhet. Så enligt din logik hycklar även du när du inte klankar ner på Apples fanboyism. Skillnaden mellan Android och iOS är dessutom att det finns mer än ett märke som säljer smartphones med det OSet. Alltså mer konkurrens = bättre och förmånliga priser och framförallt ett större utbud. Är detta något du vill ha? Monopol vill man inte ha men Android är större pga. att den tillåts till allt fler tillverkare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Något av det barnsligaste jag har varit med om. Snart får man väl upp EM ruta där man måste välja mellan osx, ubuntu eller Windows när man sätter in windows-skivan i datorn..

Skickades från m.sweclockers.com

Det måste vara den i särklass sämsta jämförelsen jag läst/hört i hela mitt liv ( 20 år gammal ).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Feeku:

Det var ju Google som gick tille "mamma EU" ocj tipsade om att webbläsare-valet i Windows inte fungerade?

Jo visst, de var också fult, men bara för att en fular sig så ska inte alla andra göra det. Och i detta fallet så är det ju inget som inte fungerar, det är bara att Google har större marknadsandelar än vad dom andra har

Permalänk
Medlem

Det har väl sagts rakt ut att hela poängen med Android är att utöka Googles användarbas? Förstår verkligen inte hur man kan tycka att Google "tvingar" någon att använda just deras tjänster. Visst, AOSP-homescreenen har en Google searchbar högst upp, men that's it, till stor del. De gör väl varken mer eller mindre än Microsoft, Apple och RIM för att framhäva sina egna tjänster i sina produkter.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tex i Windows 8, så får du välja efter installtion vilken webbläsare av cirka 12st som radas upp och är länkade till officella webbsidorna.
Och Explorer går bort av sig självt om man väljer någon annan läsare. Det är öppna kort tycker jag.
Finns inget sådant i Android osv vad jag vet.
Windows kan du installera på vilken dator som helst och utan att använda deras tjänster.
Google är mer bindande som Gmail konto och likanande.

Precis, Windows (Desktop) kanske inte är öppen källkod, men platformen i sig är betydligt mindre låst till Microsoft tjänster än vad Android är till Googles tjänster. Och nu när Android börjar nå upp till marknadsandelar som överskrider 70% så är det bara naturligt att EU ska börja lägga sig i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heskeytime:

Deras operativsystem så det är väl självklart att de ska framhäva sin egen tjänster i det!

Detsamma gäller väl i så fall Windows som inte får ha sin egen webbläsare eller mediaspelare förinstallerad efter en EU-dom, så ska vi jämföra med det så ska ju samma regler gälla alla OS

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Their product, their choise

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Google är ju utan tvekan bästa sökmotorn så varför inte?
Och de borde väl får göra vad de vill med sitt egna OS?

Dom borde få ge ut det gratis, utan tvekan.
Men att man inte får välja är en annan sak. Personligen tycker jag att det är en självklarhet
att deras egna grejer ska vara förinstallerade, precis som Safari i iOS och IE i WP.
Men om andra företag råkat ut för att dom måste visa att man får välja så ska ju Google också behöva göra det,
fast det tycker jag är fel, spelar ingen roll vilket företag, alla ska få ha sina egna tjänster och program i sina egna OS.
Vill till exempel Sony inte ha Googles tjänster i deras mobiler får de väl byta OS?
Hade ju inte varit ett smart drag dock.

Permalänk
Medlem

Jag har en windows phone - Hur ändrar jag så jag får google som sök motor när jag trycker på förstoringsglaset? Det går inte alls!
Varför så då Google och android anpassa sig?

Vanligaste sökfrasen på min telefon är "google". Med bing så hittar jag inget relevant.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av Heskeytime:

Deras operativsystem så det är väl självklart att de ska framhäva sin egen tjänster i det!

Microsoft fick betala miljoner i skadestånd för att de inte hjälpte användaren att installera en annan webläsare. Det är samma sak nu med google.

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_Microsoft_competi...

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

EU's monopol lagar är minst lika löjliga som USA's patentlagar.

Permalänk
Medlem

Jag håller nog med "Fairsearch" i det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Är man ond när man lyckas få ut en konkurrenskraftig produkt på marknaden?

Nä jag tycker inte det, men världen reagerar ju så.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TwitchMusic:

...så Apple har inte gjort samma sak innan alltså?
Ser mest bara avund i detta

Apple är ju inte ens inblandade (efter vad man kan läsa i artikeln)

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Fick min första Android telefon härom veckan.

Jag var lite irriterad över att man var tvungen att ha ett Google konto för att ladda ner program via Marketplace och Marketplacen är den ända vägen att installera program (utan rooting etc dvs). Nu hade jag redan ett konto och det är ett litet pris att betala och jag älskar Googles tjänster.

Mer irriterad var jag över Sony Ericsson som installerade bloatware som tusan.

Men om Google tvingas öppna upp Android plattformen lite grann sa ser jag det som en bra utveckling. Fast det är ju inte Googles fel att de andra är oduglingar som inte klarar av att konkurrera

Permalänk
Medlem

Rimligt. Ska Microsoft straffas för att de har den mest efterfrågade produkten borde rimligtvis även Google bli det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dom borde få ge ut det gratis, utan tvekan.
Men att man inte får välja är en annan sak. Personligen tycker jag att det är en självklarhet
att deras egna grejer ska vara förinstallerade, precis som Safari i iOS och IE i WP.
Men om andra företag råkat ut för att dom måste visa att man får välja så ska ju Google också behöva göra det,
fast det tycker jag är fel, spelar ingen roll vilket företag, alla ska få ha sina egna tjänster och program i sina egna OS.
Vill till exempel Sony inte ha Googles tjänster i deras mobiler får de väl byta OS?
Hade ju inte varit ett smart drag dock.

Möjligt att man borde få ha möjligheten att välja sökmotor, men som det stod i artiklen. 90% använder Google, 96% på mobila enheter. Då menas det också att iOS och WP och alla andra användare även de använder Google som sökmotor.

Angående ditt Sony exempel, många tillverkare som inte gillar Googles egna tjänster gör ju dock egna. Om de är bra är en smaksak.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag har en windows phone - Hur ändrar jag så jag får google som sök motor när jag trycker på förstoringsglaset? Det går inte alls!
Varför så då Google och android anpassa sig?

Vanligaste sökfrasen på min telefon är "google". Med bing så hittar jag inget relevant.

För att Android har en marknadsledande ställning inom mobilsegementet, precis som Windows har på desktopen. Då gäller samma lagstiftning.

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Det var ju Google som gick tille "mamma EU" ocj tipsade om att webbläsare-valet i Windows inte fungerade?

False.

Google fanns inte ens när den rättegången startade. Jag misstänker att det var bl.a. Netscape och Opera som startade diskussionerna som till slut ledde till ett webbläsarval i Windows.

Edit: Jag refererade till det s.k. Första Browserkriget. Google fanns definitivt 2009 när EU beslutade att Microsoft var tvugna att införa ett webbläsarval... Oops

Permalänk
Medlem

Det enda vettiga som Google har gjort själv är deras sökmotor.

Hur som helst får Google passa sig för att skapa monopol viket Google är på väg att göra och det är det som är faktum över Google. Alla andra företag har samma dillemma blir dem för stora och inte låter andra får vara med så kan man bli anmäld och sedan kvittar det om det är ett företag som heter äpple eller päron.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Apple är ju inte ens inblandade (efter vad man kan läsa i artikeln)

Toge dem bara som ett liknande exempel dock

Visa signatur

"I should be productive!" And then I played games instead
AMD FX-8350 4GHz | Asus Matrix HD7970 Platinum | Asus Crosshair V Formula-Z | Corsair Dominator Platinum 16GB 1600MHz | Corsair CX750M | OCZ Vertex 4 128GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Silverstone Raven RV01
Och någon jävla kinesisk CPU-kylare jag köpte i Peking

Permalänk
Medlem

Kan ju vara lite så för att google's tjänster fungerar bättre än motpartens?

Google maps / earth fungerar mycket bättre än t.ex. eniro, hitta, nokia maps, apple maps osv..

sökmotor ska vi inte änns prata om..

var en trogen firefox användare i flera år men sen blev den buggig och ostabil och testade då chrome och har aldrig gått tillbaka, har dock kört opera ett litet tag!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.