Sony Xperia Z vs Samsung galaxy S3

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z vs Samsung galaxy S3

http://versusio.com/se/sony-xperia-z-vs-samsung-galaxy-s3

Så allt hat mot Xperia Z kan ju folk lägga ner för faktum är att Z är bättre än S3 på i princip allt.

"Sony Xperia Z är lika tålig som en bil. Ja, det är sant. Denna mobil är tillverkad av glasfiberpolyamid – samma material som ersätter metall i vissa bildelar. Detta tillsammans med ett härdat och reptåligt glas på fram- och baksida, vilket gör Sony Xperia Z till en svår telefon att skada. Och trots sin styrka är den både elegant och balanserad i sin nätta design."

Posta gärna era åsikter men inget som "Samsung är bättre" eller "Z's skärm suger"

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Säger inte att Z's skärm suger, utan den är nice..
Samsungen är ful, och S3an är ju ett år gammal jämfört med sonys Z då Z är sonys senaste, hade ju vart konstigt ifall S3an var bättre. Jag har dock inte sett speccs utan detta är ren hypotes? Snälla låt bli att "citera" mig med "Är du blind, kolla swedriod ena har snapbullshit cpu och andra har det.." Jag kan inte göra de då jag sitter och skriver detta genom mobilen, hade bara tagit tid o jämföra..
S4an är påväg, och HTC one säljs nästa vecka tror jag.

Personligen tycker jag att Z's tålighet är helt onödig? Jag betalar en försäkring på min telefon, och den försäkringen täcker allt. Ok, det är dyrare, men jag har svårt o tro att en telefon i sig går o duscha med utan att den någondag kommer läcka in vatten.

Sen tycker jag personligen att Zs tålighet än en gång är "overkill" för en telefon, inte direkt att jag går till krig med telefonen eller något annat. Jag har den i fickan, thats it. Sitter direkt inte o spelar baseball med telefonen som boll. Mina telefoner har aldrig fått repor eller pajade skärmar så kanske därför jag tycker de är onödigt. Köper skärmskydd samt telefonskal direkt samma dag.

Samsungs S3a och S4a är overall ful som satan. Obeskrivligt ful, och nämnde jag ful?

HTC one är jag lite småkär i, speciellt att den har högtalarna i fronten men denna tråd handlar enbart om Samsung och Sony, så jag skippar min åsikt om ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Säger inte att Z's skärm suger, utan den är nice..
Samsungen är ful, och S3an är ju ett år gammal jämfört med sonys Z då Z är sonys senaste, hade ju vart konstigt ifall S3an var bättre. Jag har dock inte sett speccs utan detta är ren hypotes? Snälla låt bli att "citera" mig med "Är du blind, kolla swedriod ena har snapbullshit cpu och andra har det.." Jag kan inte göra de då jag sitter och skriver detta genom mobilen, hade bara tagit tid o jämföra..
S4an är påväg, och HTC one säljs nästa vecka tror jag.

Personligen tycker jag att Z's tålighet är helt onödig? Jag betalar en försäkring på min telefon, och den försäkringen täcker allt. Ok, det är dyrare, men jag har svårt o tro att en telefon i sig går o duscha med utan att den någondag kommer läcka in vatten.

Sen tycker jag personligen att Zs tålighet än en gång är "overkill" för en telefon, inte direkt att jag går till krig med telefonen eller något annat. Jag har den i fickan, thats it. Sitter direkt inte o spelar baseball med telefonen som boll. Mina telefoner har aldrig fått repor eller pajade skärmar så kanske därför jag tycker de är onödigt. Köper skärmskydd samt telefonskal direkt samma dag.

Samsungs S3a och S4a är overall ful som satan. Obeskrivligt ful, och nämnde jag ful?

HTC one är jag lite småkär i, speciellt att den har högtalarna i fronten men denna tråd handlar enbart om Samsung och Sony, så jag skippar min åsikt om ONE

Du har en viss poäng med det du säger. Anledningen till att man köper en Z ska inte vara enbart på grund av hållbarheten även om de är trevligt. Samsungs telefoner börjar komma till samma nivå på hysteri som ifån jävlarna som folk ska hypa sönder och springa och köpa även fast det egentligen inte finns nån anledning för det. Har själv ägt en S2 och visst på telefonen i sig är det inget fel på dem och de va en underbar telefon (klart ja tyckte de hade en wildfire s innan haha) Men så plastig ack så plastig o inte för att tala om det satans skalet på baksidan som är lika tunt som ett papper som känns ska gå av varje gång man sätter på det. Z känns kvalité när man ser på den och håller i den jämfört med S2 , S3.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Ska du jämföra Xperia Z med en Samsung telefon är det väl S4:an du ska jämföra med, inte S3:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Ska du jämföra Xperia Z med en Samsung telefon är det väl S4:an du ska jämföra med, inte S3:an.

Fast det är ju lite svårt eftersom S4:an inte släppts än men vi kan ta det på "papper" och då är fortfarande inte Z:an ljusår efter. http://versusio.com/se/samsung-galaxy-s4-64gb-vs-sony-xperia-...

S4 har bättre batteri men är också mer batterikrävande och har inte det smarta batterisparande tekniken sony har. men på pappret så har s4 bättre batteri. S4 har också bättre processor men vad spelar det för roll när Z:an aldrig laggar så. Väldigt mycket mer lagring har S4 jo bra o ha har fortfarande typ 12gb kvar på Z:an o fylla så förstår inte syftet där heller.

Z har däremot "Enheten har tre helt subpixlar per pixel, vilket ger en skarp och tydlig bild. Pixlar i vissa skärmar (som AMOLED) delar en subpixel att bevara rymden. Det kan resultera i en mindre skarp, eller något suddig bild." Vilket inte S4:an har och alla som gnäller på sonys skärm hm....och S4 har inte ens en videolampa tydligen skrattretande.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Fast det är ju lite svårt eftersom S4:an inte släppts än men vi kan ta det på "papper" och då är fortfarande inte Z:an ljusår efter. http://versusio.com/se/samsung-galaxy-s4-64gb-vs-sony-xperia-...

S4 har bättre batteri men är också mer batterikrävande och har inte det smarta batterisparande tekniken sony har. men på pappret så har s4 bättre batteri. S4 har också bättre processor men vad spelar det för roll när Z:an aldrig laggar så. Väldigt mycket mer lagring har S4 jo bra o ha har fortfarande typ 12gb kvar på Z:an o fylla så förstår inte syftet där heller.

Z har däremot "Enheten har tre helt subpixlar per pixel, vilket ger en skarp och tydlig bild. Pixlar i vissa skärmar (som AMOLED) delar en subpixel att bevara rymden. Det kan resultera i en mindre skarp, eller något suddig bild." Vilket inte S4:an har och alla som gnäller på sonys skärm hm....och S4 har inte ens en videolampa tydligen skrattretande.

Jo, alla telefoner har ju sina up and downs, Jag antar att du ska ta den telefon du mest gillar?
Personligen tycker jag inte om AMOLED... Tycker färgerna är långt ifrån realistiska..
Angående batterisparade, så har Samsung en, vet dock inte om Sonys du kan gärna beskriva den.. Men vad jag läst så har S4an 8 kärnor, 4 av dem är batterisnåla och 4 prestandahungriga. Du använder i stortsätt bara 4 kärnor hela tiden, men något som inte tar mycket använder sig av de batterisnåla. Ifall jag inte har fel nu, läst lite snabbt, men en person här på Sweclockers beskrev de

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur lätt det är att lägga in custom-ROMs i en xperia Z? Lätt att låsa upp bootloader och så?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jo, alla telefoner har ju sina up and downs, Jag antar att du ska ta den telefon du mest gillar?
Personligen tycker jag inte om AMOLED... Tycker färgerna är långt ifrån realistiska..
Angående batterisparade, så har Samsung en, vet dock inte om Sonys du kan gärna beskriva den.. Men vad jag läst så har S4an 8 kärnor, 4 av dem är batterisnåla och 4 prestandahungriga. Du använder i stortsätt bara 4 kärnor hela tiden, men något som inte tar mycket använder sig av de batterisnåla. Ifall jag inte har fel nu, läst lite snabbt, men en person här på Sweclockers beskrev de

Äger redan en Z sedan snart 3 veckor tillbaka och jag är mycket nöjd. Med en processor av fyrdubbla kärnor får du prestanda på hög nivå. Strömma musik, video och ladda ner appar på nolltid. Batteriet ger dig även fyra gånger längre passningstid, då telefonen känner av när skärmen är avstängd och stänger de appar du inte behöver. Apparna startas sedan automatiskt när skärmen aktiveras. S4:an känns lite osäker att prata om ännu då vissa säger den är 4kärnig och andra 8kärnig så man vet inte riktigt helt vad man ska tro.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Äger redan en Z sedan snart 3 veckor tillbaka och jag är mycket nöjd. Med en processor av fyrdubbla kärnor får du prestanda på hög nivå. Strömma musik, video och ladda ner appar på nolltid. Batteriet ger dig även fyra gånger längre passningstid, då telefonen känner av när skärmen är avstängd och stänger de appar du inte behöver. Apparna startas sedan automatiskt när skärmen aktiveras. S4:an känns lite osäker att prata om ännu då vissa säger den är 4kärnig och andra 8kärnig så man vet inte riktigt helt vad man ska tro.

Där ser man 4 kärnor i Sverige:)

Citerad från http://www.sweclockers.com/nyhet/16696-samsung-introducerar-g...

"Den internationella varianten innehåller systemkretsen Samsung Exynos 5 Octa med åtta heterogena kärnor enligt konceptet Big-Little, där fyra beräkningsenheter kan vara aktiva samtidigt. Denna kombineras med grafikdelen PowerVR SGX 544MP3. I Sverige (enligt uppgift från Telia) och USA kommer dock telefonen att bygga på Qualcomm Snapdragon 600 med fyra kärnor i 1,9 GHz och grafikdelen Adreno 320."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Där ser man 4 kärnor i Sverige:)

Citerad från http://www.sweclockers.com/nyhet/16696-samsung-introducerar-g...

"Den internationella varianten innehåller systemkretsen Samsung Exynos 5 Octa med åtta heterogena kärnor enligt konceptet Big-Little, där fyra beräkningsenheter kan vara aktiva samtidigt. Denna kombineras med grafikdelen PowerVR SGX 544MP3. I Sverige (enligt uppgift från Telia) och USA kommer dock telefonen att bygga på Qualcomm Snapdragon 600 med fyra kärnor i 1,9 GHz och grafikdelen Adreno 320."

Precis ^^

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Har själv ägt en S2 och visst på telefonen i sig är det inget fel på dem och de va en underbar telefon (klart ja tyckte de hade en wildfire s innan haha) Men så plastig ack så plastig o inte för att tala om det satans skalet på baksidan som är lika tunt som ett papper som känns ska gå av varje gång man sätter på det. Z känns kvalité när man ser på den och håller i den jämfört med S2 , S3.

Tack! Har själv hävdat exakt samma sak, fast angående Galaxy Note i mitt fall, vars baksida jag kan böja i stort sett lika mycket som en kortlek. *Suck*

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har ts blivit hackad? Länkar till en skum sida som många bottar på swedroid länkar till, skriver helt osammanhängande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Någon som vet hur lätt det är att lägga in custom-ROMs i en xperia Z? Lätt att låsa upp bootloader och så?

Du kan läsa här och bedöma själv om det är lätt.
http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=2083

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@mOOpiTh
"Så allt hat mot Xperia Z kan ju folk lägga ner för faktum är att Z är bättre än S3 på i princip allt."

Det är så här trådar som fullständigt spårar ur här på sweclockers börjar fyi.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.