Asus Geforce GTX 670 DirectCU Mini

Permalänk
Skrivet av superapan:

Dessvärre räcker inte ett ensamt GTX 670 när man kör i 2560x1440 :(. När kommer SLI för mini-ITX?!

de flesta mini itx chassin stödjer väl fulllånga kort? Ett gtx 690 borde ta mindre plats än två 670mini...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

de flesta mini itx chassin stödjer väl fulllånga kort? Ett gtx 690 borde ta mindre plats än två 670mini...

De flesta ITXmoderkort kan inte ha SLI...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

De flesta ITXmoderkort kan inte ha SLI...

Inga ITX moderkort kan ha SLI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Många verkar inte lägga märke till att den vanliga gtx 670:an har lika stor PCB som Asus mini kort. I stora drag (annan layout av PCB:n) är det egentligen bara storleken på kylaren som är annorlunda. Fint kort annars! Kul att det klockar bra med!

Nja, PCB:n är faktiskt några millimeter kortare på Asuskortet, vilket Kinc nämnde i en annan tråd här:
#13348681
Detta för att kortet inte ska vara bredare än ITX-moderkortet i sig, plus att de gjort en del förändringar i designen.
... Plus att som någon nämnde så är Asuset lite bredare än referenskortet, vilket kan ställa till det i vissa andra lådor istället.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ayne:

något som vore ännu trevligare för min del vore fler grafikkort i lågprofil istället, så jag kan fläska i ett någorlunda kraftfullt grafikkort i HTPC'n så man kan lira lite på TV'n utan att dra massa sladdar eller ha en dator modell stor stående vid TV'n.

Precis min tanke. Vill köra bilspel, fifa osv i vardagsrummet med gamepad eller ratt. Med ett kort som detta i min HTPC så skulle det vara möjligt. Dessutom skulle jag lätt kunna tänka mig byta till ett aningen större chassi på min htpc om det gör så att jag kan köra detta kortet.

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isorien:

Precis min tanke. Vill köra bilspel, fifa osv i vardagsrummet med gamepad eller ratt. Med ett kort som detta i min HTPC så skulle det vara möjligt. Dessutom skulle jag lätt kunna tänka mig byta till ett aningen större chassi på min htpc om det gör så att jag kan köra detta kortet.

Synd att inte Afox-kort finns att köpa i Sverige. Dom har ju släppt ett 7850 LP, som ser riktigt vasst ut.

Edit: http://www.ebay.com/itm/Afox-AMD-7850-2GB-DDR5-PC-Gaming-Grap...

drygt två papp plus frakt. Kan nog vara värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostshades:

Har du provat att höja volten..?

Jo klart, har flashat in moddat bios men blev inte mycket skillnad.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjjb:

SLI/CF kommer aldrig komma till mini-ITX.

På grund av att standarden ( för moderkorten ) bara tillåter en PCIe-port.

Du gör en tankevurpa. GTX 690 (m.fl) har som du säkert vet två GPU:er på en och samma PCB som redan arbetar i SLi. Därav kan man rent krasst sett använda sig av SLi med ett moderkort med mini-ITX formfaktor. Det var troligen det som personen du citerade syftade på.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Du gör en tankevurpa. GTX 690 (m.fl) har som du säkert vet två GPU:er på en och samma PCB som redan arbetar i SLi. Därav kan man rent krasst sett använda sig av SLi med ett moderkort med mini-ITX formfaktor. Det var troligen det som personen du citerade syftade på.

Nja, jag är medveten om att grafikkort med flera grafikprocessorer finns och att de bara tar upp en port.

Men, personligen anser jag inte att det är precis samma sak som SLI. Det lär vara en mycket lik teknik som fungerar på samma sätt. Men det finns ju ändå skillnader jämfört med att köra två fysiska kort som inte finns mellan olika konfigurationer med 2 fysiska kort.

På ett grafikkort med flera grafikprocessorer lär ju kortet och dess övriga komponenter vara designade speciellt för att det ska sitta två grafikprocessorer på kortet. Utöver att processorerna delar på arbetet så lär de också dela på t.ex. strömförsörjning.

Förenklat: Jag anser inte att ett grafikkort med flera grafikprocessorer är SLI "på riktigt". Säger någon att de kör SLI så förväntar jag mig att de har minst två sammankopplade grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Nja, jag är medveten om att grafikkort med flera grafikprocessorer finns och att de bara tar upp en port.

Men, personligen anser jag inte att det är precis samma sak som SLI. Det lär vara en mycket lik teknik som fungerar på samma sätt. Men det finns ju ändå skillnader jämfört med att köra två fysiska kort som inte finns mellan olika konfigurationer med 2 fysiska kort.

På ett grafikkort med flera grafikprocessorer lär ju kortet och dess övriga komponenter vara designade speciellt för att det ska sitta två grafikprocessorer på kortet. Utöver att processorerna delar på arbetet så lär de också dela på t.ex. strömförsörjning.

Förenklat: Jag anser inte att ett grafikkort med flera grafikprocessorer är SLI "på riktigt". Säger någon att de kör SLI så förväntar jag mig att de har minst två sammankopplade grafikkort.

SLI (Scalable Link Interface) är ett varunamn (likt CrossFire) som beskriver en multi-GPU lösning. Hurvida GPU:erna sitter på samma eller olika fysiska kretskort har inte med saken att göra, utan SLI är en teknologi för att få flera GPU:er att kunna jobba parallellt med varandra.

Skilj på funktion och konstruktion...

Permalänk
Medlem

Trevligt litet grafikkort från Nvidia och Asus, men vad jag kan se så är det inte bara för små datorlådor och små datorsystem kortet kan vara till god nytta utan även hos mer vanliga ATX-moderkort, kan det t.ex. ibland finnas dumt placerade SATA-kontakter, som kan göra det svårt att använda längre grafikkort utan att "offra" någon kontakt på moderkortet. Men det var ett exempel som ett mindre grafikkort kan vara användbart i ett datorsystem.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Undrar hur det skulle se ut i SLI X3 med vatten... och hur det skulle prestera

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Kanske Fractal Design kan ta fram en kortare och kompaktare variant på deras Node 304 anpassat för kortare grafikkort (typ Asus ovan)?

Tillsammans med en Haswell med lite lägre strömförbrukning (och mindre varmluft att kyla) så kan man nog få ihop en riktigt liten och hyfsat kraftfull maskin. Vore perfekt för mig som inte vill att den skall ta så stor plats, men ändå ge en bättre upplevelse att spela på än vad bärbara datorer normalt erbjuder.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kanske Fractal Design kan ta fram en kortare och kompaktare variant på deras Node 304 anpassat för kortare grafikkort (typ Asus ovan)?

Tillsammans med en Haswell med lite lägre strömförbrukning (och mindre varmluft att kyla) så kan man nog få ihop en riktigt liten och hyfsat kraftfull maskin. Vore perfekt för mig som inte vill att den skall ta så stor plats, men ändå ge en bättre upplevelse att spela på än vad bärbara datorer normalt erbjuder.

mvh,
martin

problemet är att du inte skulle kunna klocka nått.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

problemet är att du inte skulle kunna klocka nått.

Nu antar du att alla överklockar, vilket inte är helt sant (det finns minst en på jordens yta som inte gör det)....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Nu antar du att alla överklockar, vilket inte är helt sant (det finns minst en på jordens yta som inte gör det)....

Jag hade garanterat försöka överclocka CPU / GPU i alla fall

varför inte, det är nästan gratis extra effekt.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Jag hade garanterat försöka överclocka CPU / GPU i alla fall

varför inte, det är nästan gratis extra effekt.

Överklockning höll jag på med på 90-talet...nu prioriterar jag (låg) effektutveckling och ljudnivå.
Skall jag mixtra med en CPU/GPU så är det en underklockning.

Du kan inte antaga att alla andra har samma behov som dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

problemet är att du inte skulle kunna klocka nått.

Varför skulle man inte kunna klocka en lite kompaktare Node 304?

Å andra sidan så ser jag inte riktigt hur man skulle kunna korta ett Node 304, givet mindre krav på långa grafikkort - åtminstone inte om man ska behålla ungefär samma layout internt.
Längden på 304-chassit begränsas av moderkortet plus bredden på nätagget, så det spelar egentligen ingen roll hur långt grafikkortet är. ... och bredden på chassit begränsas av moderkortet samt plats för ett två slots pci-e grafikkort, så den går ju inte direkt att tajta ihop på den ledden heller egentligen.
Ska man korta en 304 så får man byta layout internt i samma veva, och kanske offra ett gäng diskplatser, men då har man ju en helt annan låda... Och då finns ju andra alternativ som Silverstone:s Sugo-burkar (SG05 mfl) och Lian Li:s babytowers (tex Q11) ...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Hitta ett chassi där bara 670 mini får plats! -Challange accepted!

allllright! giggedy, giggedy!

I win!

http://www.aliexpress.com/item/HTPC-ITX-MATX-Mini-case-small-...

Permalänk
Medlem

Gullig låda! ... men jag tvivlar på att ett 670 överlever i den där lilla lådan utan i princip någon ventilation.
Kanske går att modda den lite snyggt...

Ett annat udda alternativ är Jonsbo lådor:

V3+ har nog samma problem som lådan som borz hittade: ont om ventilation:
http://www.jonsbo.com/en/products_9_2.html

v7 har däremot mer potential! Frontfläktarnas ventilationsmöjligheter ser tveksamma ut, men det kan ju gå att modda det med.
http://www.jonsbo.com/en/products_15_1.html
Gillar potentialen i den här lådan en del - skulle vilja leka med den

... Eller v6 - som ju på sätt och vis externt ser lite ut som en kompaktare 304!
http://www.jonsbo.com/en/products_12_2.html
Lite udda nätaggslösning där?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Youze Q3 är exakt samma låda som Jonsbo V3+.
Har tittat på v6 också. Estetiskt är det nog den lådan som tilltalar mest men lite större än V3+.

Slog själv till på Youze Q3. Lär dröja 3 - 4 veckor innan det kommer fram... lagom tills grafikkortet går att köpa i handeln.

Ang kylningsmöjligheter. Tror det går att avhjälpa genom att sätta en 12 mm tjock 120 mm fläkt i botten och skapa övertryck i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Youze Q3 är exakt samma låda som Jonsbo V3+.

Inte helt exakt: powerknappen verkar sitta på ett annat ställe på Youze (ett bättre ställe väl? Mindre ivägen för grafikkortet)

Skrivet av borz:

Ang kylningsmöjligheter. Tror det går att avhjälpa genom att sätta en 12 mm tjock 120 mm fläkt i botten och skapa övertryck i lådan.

Mmm, en 120 i botten kan hjälpa, om du fortfarande har plats nånstans att få in diskar då...
Ventilationen runt CPU:n känns som ett frågetecken, och det ryms ingen bamsekylare heller..
Tänkte du ha nätagget så den hämtar luft inifrån eller utifrån lådan?

Ska bli intressant att se om det räcker! (Jag är lite orolig faktiskt, så personligen skulle jag hellre satsa på en moddad V6, men friskt vågat )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu är det kanske fel tråd för detta, kommer att skapa en ny när grafikkortet och chassit ligger hemma.
Men det går att klämma in en ssd och 120 mm fläkt i botten. Sedan tänkte jag prova att montera denna mellan kylare och nätagg. Nätagget skall försås suga luften från utsidan!

Skrivet av Roger W:

... men friskt vågat )

Har jobbat i mycket mindre chassin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Gillar potentialen i den här lådan en del - skulle vilja leka med den

... Eller v6 - som ju på sätt och vis externt ser lite ut som en kompaktare 304!
http://www.jonsbo.com/en/products_12_2.html
Lite udda nätaggslösning där?

Detta är ungefär den formfaktor som jag var ute efter!

Om man hade kunnat få en känd chassi-tillverkare, som både har hög kvalitet, genomtänkta lösningar och snygg formgivning (som tex just Fractal Design som jag tycker lyctas väl med sina lådor, och inte minst 304) att göra något liknande så hade vi kunnat får grymt smidiga, men ändå hyfsat kraftfulla spelmaskiner.

Klockrent och som gjort för ITX-långa grafikkort som Asus 670 Mini.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Gullig låda! ... men jag tvivlar på att ett 670 överlever i den där lilla lådan utan i princip någon ventilation.
Kanske går att modda den lite snyggt...

Ett annat udda alternativ är Jonsbo lådor:

V3+ har nog samma problem som lådan som borz hittade: ont om ventilation:
http://www.jonsbo.com/en/products_9_2.html

v7 har däremot mer potential! Frontfläktarnas ventilationsmöjligheter ser tveksamma ut, men det kan ju gå att modda det med.
http://www.jonsbo.com/en/products_15_1.html
Gillar potentialen i den här lådan en del - skulle vilja leka med den

... Eller v6 - som ju på sätt och vis externt ser lite ut som en kompaktare 304!
http://www.jonsbo.com/en/products_12_2.html
Lite udda nätaggslösning där?

Glömde påpeka att jag verkligen diggar kubformatet på v6!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Själv är jag på G att köpa det här kortet, men oroas av att en del säger att kylaren på den är lite tjockare än stockkylare, så är rädd att det inte ska få plats i mitt FD Node 304 som jag just köpt, någon som har provat det här eller sett nån montera det utan problem?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(