Hur fungerar det med bitcoins?

Permalänk
Skrivet av KiwiÄrGott:

Jag förstår vad du säger men jag tänker ändå inte betala ett öre skatt. Myntet är just skattefritt. Sen är det inte en inkomst så länge kursen ligger lågt, utan att byte av el som tom kan bli en utgift.
Så jag ser det iallafall.

Så fort du växlar in BTC till SEK så ska du betala skatt, oavsett vad du tycker.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

Förstå mig rätt;

Det är en inkomst om du växlar till en erkänd valuta, på samma sätt som om du hade köpt aktier eller investerat i kapital i bostäder/fonder etc. De kan stiga i värde och ge avkastning som då är ett plus på kontot. Det bör man skatta på, annars är det ett skattebrott.

Jag ser mest en problematik i att inte betala skatt på något som ska ses som inkomst, speciellt om den inkomsten kommer från något som redan ses med skepsis. I och med FinCEN-utredningen så har det iaf blivit lite tydligare vad som ska gälla eller hur det ska se ut i USA, men det finns inte så mycket specifik information om hur man bör behandla digital/elektronisk valuta i Sverige. Det mesta buntas ihop med annat, och det är alla möjligt tolkningar mellan att det är hobbyverksamhet till kapitalvist till ingenting.

Gör du tillräckligt många överföringar och det hamnar runt 150kkr eller var nu gränsen ligger så kommer någon nånstans att fråga var pengarna kommer ifrån. Därav bör man skatta om man ska växla, eller hoppas att btc accepteras mer och mer som ett betalningsmedel på det digitala planet. Du får såklart göra hur du vill, jag belyser bara att det finns många sidor av myntet så att folk inte tror att det är "skattefri" inkomst.

När jag tänker på det undrar jag om mining verkligen kan jämföras med valutaspekulation. Det borde väl snarare jämföras med att gräva guld eller liknande (där av namnet mining). Visst, man har ju inte tjänat några pengar förrän man säljer guldet. Men det man tjänar pengar på är ju i första hand grävandet, inte guldprisets förändringar relativt godtycklig valuta (vilket spekulation bygger på).

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Bitcoinvärdet rasar just nu men det ska väl även betyda att dom blir lättare att mina då det är färre som minar? Kan ju vara kul att mina fram lite bitcoins som en högriskinvestering, så jag tänker iaf

Tack Morna för ditt tidigare svar förresten

Det "kan" bli färre som minear, dock senast jag var inne i det seriöst 2011 så pratade man om att difficulty gått bakåt endast en gång innan. Dvs det är inte ett realistiskt scenario att det kommer gå ner, speciellt inte med framtida asics, men inte heller om asic-boomen uteblir, det finns för många som vill minea.

Varsågod.

Skrivet av thompo:

När jag tänker på det undrar jag om mining verkligen kan jämföras med valutaspekulation. Det borde väl snarare jämföras med att gräva guld eller liknande (där av namnet mining). Visst, man har ju inte tjänat några pengar förrän man säljer guldet. Men det man tjänar pengar på är ju i första hand grävandet, inte guldprisets förändringar relativt godtycklig valuta (vilket spekulation bygger på).

Förtydligar lite; det är inte spekulationen i sig man bör betala skatt för, det är inkomsten.

Om du spekulerar(köper btc billigt, säljer dyrt, växlar till SEK), du hamnar på plus-> beskattning.
Om du minear och tjänar btc genom att du har tillräckligt hög hashrate, säljer för SEK ->beskattning.

Enda legitima jag ser i det hela är om man aldrig växlar till en fysisk valuta igen, just nu ser jag inte att man bör skattas på det men jag kan inte skatteregler så...Vet ej om det skulle kunna ses som innehav av kapital i framtiden eller nåt.

Sedan är ju alltid diskussionen om man som medborgare/privatperson tycker att staten gör rätt, att de har rätt. Jag är tveksam i många fall, men det innebär inte att jag vill bryta mot lagen. Det innebär att jag försöker ändra och informera min omgivning Men men, to each his own, tycker det är bra att diskussionen finns.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Så fort du växlar in BTC till SEK så ska du betala skatt, oavsett vad du tycker.

Jag tolkar det på följande sätt:

Att bygga mining datorer och mine:a bitcoins är en hobby så man bör deklarera det som inkomst från hobbyverksamhet.

Det betyder att du får ta upp kostnad för den extra el din rigg gör av med samt datordelar som ett underskott/utgift och sedan kan du kvitta ditt överskott från sålda Bitcoins och slippa skatta för inkomst upp till detta värde. Går du med förlust eller jämnt ut så slipper du betala skatt oavsett hur mkt du faktiskt fått in från bitcoin försäljning. Detta går även att spara sina kostnader och kvitta mot framtida vinst nästkommande år såvida man deklarerat rätt, kravet är att man även sparar kvitton och kan visa upp i 6års tid ifall skatteverket frågar.

Exempelvis: du Mine:ar bitcoins och har en kostnad för datordelar och el på 15'000 SEK under 2013, du säljer sedan bitcoins för 20'000 SEK. Tar du upp utgiften och inkomsten som hobbyverksamhet behöver du bara skatta för de överskjutande 5000 SEK du haft som vinst från din hobbyverksamhet.

http://www.skatteverket.se/download/18.133ff59513d6f9ee2eb2c3...

Permalänk
Medlem

ska man gå över till LTC mining istället för BTC? känns som att det kommer ta ett år att få ihop till ens 1 coin på btc?

tänkte ifall LTC är påväg upp? man har ju läst här i tråden om folk som sålt ~1000BTC för ynka hundralappar, och nu skulle dom vara miljonärer.. vad tror ni :D?

kan man börja mina LTC ifrån den vanliga guiminerna jag använder för mina btc?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

ska man gå över till LTC mining istället för BTC? känns som att det kommer ta ett år att få ihop till ens 1 coin på btc?

tänkte ifall LTC är påväg upp? man har ju läst här i tråden om folk som sålt ~1000BTC för ynka hundralappar, och nu skulle dom vara miljonärer.. vad tror ni :D?

kan man börja mina LTC ifrån den vanliga guiminerna jag använder för mina btc?

finns en special guiminer för ltc... Bara att googla.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

Förtydligar lite; det är inte spekulationen i sig man bör betala skatt för, det är inkomsten.

Om du spekulerar(köper btc billigt, säljer dyrt, växlar till SEK), du hamnar på plus-> beskattning.
Om du minear och tjänar btc genom att du har tillräckligt hög hashrate, säljer för SEK ->beskattning.

Enda legitima jag ser i det hela är om man aldrig växlar till en fysisk valuta igen, just nu ser jag inte att man bör skattas på det men jag kan inte skatteregler så...Vet ej om det skulle kunna ses som innehav av kapital i framtiden eller nåt.

Sedan är ju alltid diskussionen om man som medborgare/privatperson tycker att staten gör rätt, att de har rätt. Jag är tveksam i många fall, men det innebär inte att jag vill bryta mot lagen. Det innebär att jag försöker ändra och informera min omgivning Men men, to each his own, tycker det är bra att diskussionen finns.

Jag menar inte att man inte behöver skatta. Det som skiljer inkomst från spekulation och inkomst från mining åt är att det första är inkomst av kapital medan det andra är inkomst av tjänst. Man skaffa F-skattsedel för att kunna utföra tjänster i företagsform, men man kan inte få F-skattsedel för att handla med värdepapper i företagsform.

Skrivet av Ixos:

Jag tolkar det på följande sätt:

Att bygga mining datorer och mine:a bitcoins är en hobby så man bör deklarera det som inkomst från hobbyverksamhet.

Det betyder att du får ta upp kostnad för den extra el din rigg gör av med samt datordelar som ett underskott/utgift och sedan kan du kvitta ditt överskott från sålda Bitcoins och slippa skatta för inkomst upp till detta värde. Går du med förlust eller jämnt ut så slipper du betala skatt oavsett hur mkt du faktiskt fått in från bitcoin försäljning. Detta går även att spara sina kostnader och kvitta mot framtida vinst nästkommande år såvida man deklarerat rätt, kravet är att man även sparar kvitton och kan visa upp i 6års tid ifall skatteverket frågar.

Exempelvis: du Mine:ar bitcoins och har en kostnad för datordelar och el på 15'000 SEK under 2013, du säljer sedan bitcoins för 20'000 SEK. Tar du upp utgiften och inkomsten som hobbyverksamhet behöver du bara skatta för de överskjutande 5000 SEK du haft som vinst från din hobbyverksamhet.

http://www.skatteverket.se/download/18.133ff59513d6f9ee2eb2c3...

Japp, men man kan väl inte göra avdrag på A-skatten (heter det så?) för inköp av datordelar och el, i det fall man skulle göra förlust på miningen? Det gissar jag att man kan om man har F-skattsedel.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Ni som minar, hur många rejected får ni 10k accepted shares? Jag brukar få runt runt 35-45. Helt ok!

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Japp, men man kan väl inte göra avdrag på A-skatten (heter det så?) för inköp av datordelar och el, i det fall man skulle göra förlust på miningen? Det gissar jag att man kan om man har F-skattsedel.

Precis. Du får endast göra avdrag på relevant inkomst från den hobbyverksamhet som så att säga orsakat kostnaden.

Det är iaf min tolkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Ni som minar, hur många rejected får ni 10k accepted shares? Jag brukar få runt runt 35-45. Helt ok!

Är uppe just nu i 12k Shares, 62 invalid/rejected.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Är uppe just nu i 12k Shares, 62 invalid/rejected.

27k shares accepted, 135 invalid. Stabilt

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

27k shares accepted, 135 invalid. Stabilt

Låter väl som en rimlig rejected-per-10k-ratio för oss bådå dårå!

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

A:766325 R:6146
A:204461 R:1263

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Jag ligger på 60k accepted och 95 rejects, är så små procent som knappt spelar någon roll som skiljer.

Hur gör ni miners nu när priset har gått ner såpass mycket? Går det ner lite till så gör jag personligen ingen vinst med mining. Jag kommer nog fortsätta då jag verkligen gillar idén med bitcoins och jag tror att de kommer återhämta sig i framtiden.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 PRO | 4x4 Vengeance 1600MHz LP | ASUS 7970 DirectCUII

O2+ODAC->Ultrasone PRO 900

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Har ungefär 0.2% Stale/rejected på 185MHash/s.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Har varit ett par stycken med samma probelm (verification failed, check hardware).
Det jag har sagt är att göra på detta sett: Installera detta > reboot >Sedan köra driver sweeper > reboot > installera 13.1 HÄR där OpenCL ingår > reboot > prova minern.

Värt att prova då det oftast beror på drivrutinerna.

Har nu lyckats få igång min worker.
Men det funkar bara om jag använder Phoenix genom 50Miner, av någon anledning. Får i alla fall ut 335Mh/s på mitt 5850.
Nackdelen är att 50Miner verkar ha en gammal Phoenix-version inbyggd som inte stödjer Stratum, vilka implikationer detta har vet jag dock inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Here we go again, priset börjar klättra lite för snabbt igen.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 PRO | 4x4 Vengeance 1600MHz LP | ASUS 7970 DirectCUII

O2+ODAC->Ultrasone PRO 900

Permalänk
Medlem

Hoppas inte det här bryter mot reglerna(?)
men iallafall, vart kan man köpa och sälja LTC?
På tex btc-e så verkar det bara vara ryska sidor som man kan sätta in cash ifrån :/
Paypal eller direkt från mitt visa electron vore bra..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

till moderator: kanske dags att öppna bitcoinforumdelen igen? har ju varit mycket aktuellt på senaste

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Skrivet av Morna:

Var finns täckningen för fysiska valutor i nuläget menar du?

Täckningen är att de produceras av stater, som har resurser och vilja att reglera och försvara valutans värde. Bitcoins är helt oreglerade - jag har tidigare nämnt att bitocoin exchanges, som drivs av anonyma privatpersoner, fritt kan manipulera exchange rates - och det finns ingen backning för valutan. Man kan inte egentligen handla för den, så det enda värde bitcoins valutan har är vad nån är villig att betala (i statsbackade valutor) för att köpa bitcoins.

Det finns tre användningsområden för bitcoins som alla tre bygger på att valutan är anonym och oreglerad: spekulation, skatteflykt, och pengatvätt. Om den nuvarande värdeökningen mest beror på manipulation, på att folk spekulerar i bitcoins, eller på att narkotikakarteller & rysk maffia tvättar knarkpengar genom att köpa och sälja bitcoins vet jag inte. Mediakampanjen för bitcoins som pågår just nu får mig dock att misstänka att det mest handlar om att värdet manipuleras.

Bitcoins är en bubbla, och som med alla bubblor kan man tjäna pengar om man säljer innan den oundvikliga kraschen, dvs innan vem-det-nu-är som drivit upp värdet på bitcoins säljer. Att börja minea idag tror jag däremot inte kommer att dra in storkovan.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Finns det någon annan här som har lyckats göra en banköverföring från mtgox till sitt konto den här veckan? jag kommer så långt att det står att det lyckades efter att jag skriver in summan som ska överföras, sen dyker pengarna upp på mtgox kontot igen lite senare... och gränsen på $1000 per dag begränsar så att jag inte kan försöka mer än två gånger per dag..

Roligt.. jag vill ju bara ha mina pengar!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Skrivet av edasvangen:

Finns det någon annan här som har lyckats göra en banköverföring från mtgox till sitt konto den här veckan? jag kommer så långt att det står att det lyckades efter att jag skriver in summan som ska överföras, sen dyker pengarna upp på mtgox kontot igen lite senare... och gränsen på $1000 per dag begränsar så att jag inte kan försöka mer än två gånger per dag..

Roligt.. jag vill ju bara ha mina pengar!

Hur mycket har du samlat ihop?

Visa signatur

|||

Permalänk
Skrivet av KiwiÄrGott:

Har varken köpt eller sålt btc det senaste året, hade en gång i tiden omkring 1000 btc, sålde det mesta för ett par dollar/styck.. hittade den här tråden för någon vecka sedan och letade upp min gamla wallet, hade 3 coins kvar!

Sålde dessa och fick drygt $480, alltid något.. hade jag sparat allt och sålt när de var värda som mest hade jag varit miljonär nu!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KiwiÄrGott:

Varför skulle han berätta det för dig? Hur mycket har du på ditt bankkonto? Vad har du på sparkontot? Vad tjänar du i lön?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Varför skulle han berätta det för dig? Hur mycket har du på ditt bankkonto? Vad har du på sparkontot? Vad tjänar du i lön?

Nja, just sparkontot håller jag för mig själv men att nämna hur mycket man eventuellt har tjänat på lite virtuella coins gör ju inget.. kanske inte så roligt om man har förlorat pengar på det men.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Text nedan.

"Täckningen är att de produceras av stater, som har resurser och vilja att reglera och försvara valutans värde."

- Bitcoins produceras av de som vill, vi vill också försvara valutans värde När jag pratar om täckning så undrar jag vad som backar värdet i valutan, dollar och sek är pappersbitar, bitcoins är ettor och nollor. Det finns inte ingen backning om all erkänd valuta skulle bli fysisk, bara för att man kan pränta hur många sedlar som helst så innebär det inte att sedlarna har värde i sig. I slutändan kanske saken är den att vi ska omvärdera vad och hur betalningsmedel är, hur de ska värderas.

"Bitcoins är helt oreglerade - jag har tidigare nämnt att bitocoin exchanges, som drivs av anonyma privatpersoner, fritt kan manipulera exchange rates - och det finns ingen backning för valutan. Man kan inte egentligen handla för den, så det enda värde bitcoins valutan har är vad nån är villig att betala (i statsbackade valutor) för att köpa bitcoins."

- Jag förstår vad du menar och det är en kritik som jag ser poäng i, personligen ser jag det som problematiskt att btc som grundstomme har att det ska vara decentraliserat, problemet är att växling mellan btc och verklig valuta sker på "centraliserade" börser dvs det finns ett par börser man kan växla eller för den delen tradea på. Jag ställer mig lite tvivlande till att börserna skulle manipulera värdet, ett problem där är ju dock att mindre börser rättar sig till monstret mtgox...
Jo, jag tycker man kan handla för den. Inte i utsträckningen jag vill men jag ser en positiv trend till att använda btc som betalningsmedel. Mer än för 2 år sedan iaf.

"Det finns tre användningsområden för bitcoins som alla tre bygger på att valutan är anonym och oreglerad: spekulation, skatteflykt, och pengatvätt. Om den nuvarande värdeökningen mest beror på manipulation, på att folk spekulerar i bitcoins, eller på att narkotikakarteller & rysk maffia tvättar knarkpengar genom att köpa och sälja bitcoins vet jag inte. Mediakampanjen för bitcoins som pågår just nu får mig dock att misstänka att det mest handlar om att värdet manipuleras."
- Det får vara din åsikt, jag ser det som symptom på funktion.
Bitcoins är (semi)anonymt och försvårar ganska mycket om man vill följa pengaspår ja men varken det eller det faktum att man kan planera skatteflykt eller pengatvätt bör väl rimligtvis ha ökat användning? Silkroad-exponeringen kan jag se som att det ökade värdet för några år sen men nu tror jag det har berott på ett antal faktorer.
Nuvarande värdeökning (den som var) ser jag som mer mediaexponering och ett extremt tillflöde av spekulationssugna som köper in sig fortast möjligt. Det kombinerat med att mtgox inte ser sitt eget värde som den enda stora plattformen, och därmed inte skalar sin verksamhet i förväg leder till all skit vi sett senaste vecka. Jag menar, kom igen, börslagg på uppemot 60 minuters? 60 MINUTER? Där jag jobbar så ballar kunder ur om trades försenas med millisekunder. Klart att det blir en masspanik när folk inte kan köpa och sälja, allt ser ut att tappa värde då det inte sker trades, man väljer att sälja 'en masse direkt så fort det går för att inte tappa investeringen man gjorde 12h innan och forumiter som skränar att nu, nu jävlar spricker bubblan På ett sätt hoppas jag att nån btc-hoarder faktiskt sålde av sin stash så att den delen hamnar hos oss andra.

Avslutningsvis så tycker jag inte btc är en bubbla, innan värderaset som nu har varit så ökade btc till en mer stabil nivå än vad det varit tidigare och därifrån har det inte rasat. Problemet som finns verkar vara att folk ser det som någon form av get-rich-nowz!!1!! inte som betalningsmedel eller innovativ tanke med alla de saker varje individ lägger in i vad btc är eller kan vara. Jag vill kunna använda det istället för paypal, jag vill kunna kombinera det med ripple, jag vill se var det bär av i framtiden. Och nej, minear man nu blir det ingen storkova, det är jag nästan säker på men allt är inte pengar eller btc här i världen. Skitbra att du har din åsikt och att vi har olika, btc som sådant har man nog lika många åsikter om som det finns människor.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk

Beror inte den kraftiga sänkningen/ökningen i värde delvis på att volymen är låg ? Skulle det finnas 1000 gånger mer bitcoins så skulle det inte vara lika lätt att få värdet att rasa/höjas ?

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Beror inte den kraftiga sänkningen/ökningen i värde delvis på att volymen är låg ? Skulle det finnas 1000 gånger mer bitcoins så skulle det inte vara lika lätt att få värdet att rasa/höjas ?

Rätta mig om jag har fel.

Njae, volymen är låg på de andra börserna (i jämförelse med mtgox) så ja om de hade haft större volym så skulle nog inte svängningen kunna vara lika kraftig. Däremot är 1000 btc en jätteliten del i sammanhanget. En framtida tanke är ju att nära alla 21 mille btc är mineade så kan du dela de i andra enheter, mBTC/uBTC och så vidare så i praktiken ska man inte behöva mer än vad som redan finns eller vad som kommer skapas. Att antalet är ändligt är inte "fel" eller ett problem i sig enligt designen.

EDIT: Liten missuppfattning från mitt håll då jag läser som en kratta, tolkade det som 1000 fler btc, inte 1000x mer btc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tips på stratum ltc pools?

Kört Notroll men så mycket strul så dags att byta. Håller på med coinotron men känns ej bekvämt. Tips på andra servrar?

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas