Köpa surfplatta i USA + frågor om micro SD

Permalänk

Köpa surfplatta i USA + frågor om micro SD

Jag skall på semester till USA i sommar och tänkte då passa på att köpa en tablet och troligtvis blir det en Sony Xperia Z tablet.

Är det något speciellt jag behöver tänka på om jag köper tablet i USA jämfört med Sverige? Kommer den fungera som den ska hemma i norden?(det är en wi-fi-version jag tänker köpa). Jag lär ju behöva köpa en liten adapter till eluttaget, men vad annat är annorlunda,om något?

Jag har även funderat över hur stort minne man behöver. med svenska priser verkar 32 gb-versionen av tableten kosta mer än 1000 kr mer än 16 gb-versionen. det känns ganska ovärt när jag kan köpa ett 64 gb microsd för runt 400 kr. Eller finns det någon anledning till att köpa 16 gb extra till det priset?

Förresten, när man stoppar in sdkorten i talbeten så behöver den inte vara avstängd eller startas om för att de skall kunna användas antar jag?

Hur stor är skillnaden på klass på korten? ser att endel har klass 10 medan andra har klass 4 osv. Vad gör det för skillnad i slutändan?

Hur fungerar det med garantin? Jag antar att man ändå hade behövt lämna in maskinen till en sony-verkstad oavsett om den är köpt i Sverige eller ej?

Vilka butiker är bästa att köpa dessa saker i?

Något annat jag behöver tänka på?

Något tips på något mer man skall köpa i staterna?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Medlem

Det är nog samma hårdvara och den laddas med en microUSB-laddare, en laddare du kommer kunna köpa som tillbehör här. Men möjligt att det räcker att bara ersätta nätsladden till dennes laddare. Jag kan inte säga vilken som följer med. Det finns ingen unboxvideo än ens.

Det är ingen som har denna surfplatta, men du ska nog inte sätta i och ta ut SD-kort under drift hur som helst även om du kan det eftersom man kan lägga program och annat på dessa. Har du inte detta så ska det inte vara några problem att ta ur och sätta i hur du vill, fast kan vara bra att unmounta minnet. Start om behöver du inte. Du kan skaffa en SD-kortläsare som ansluts via USB/MicroUSB om du har behov av att läsa minneskort.

Har de internationell garanti så gäller den. Har den inte så har du ingen garanti. Det får du egentligen från Sony i respektive region.

Permalänk

Tack Petterk!

Hoppas det finns någon som kan svara på de övriga frågorna...

Vad kan de tänkas ligga på i USA förresten om priset i Sverige är runt 4500 kr?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Avstängd

Det verkar som om Tullen är mer på alerten när det gäller privatimport. Antagligen för att det är så vanligt att handla utanför EUs murar.

Så du kan nästan räkna med både tullavgift och moms på priset förutom dyr frakt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Det verkar som om Tullen är mer på alerten när det gäller privatimport. Antagligen för att det är så vanligt att handla utanför EUs murar.

Så du kan nästan räkna med både tullavgift och moms på priset förutom dyr frakt.

Fast han skulle ju på semester dit.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Pris $499 for the 16GB version, $599 for the 32GB version om det stämmer vet jag inte helt säkert men det låter som om det är rätt pris med tanke på hur pris skillnaderna är på annan elektronik som mobiltelefoner och 3ds

Permalänk
Skrivet av palleralla:

Pris $499 for the 16GB version, $599 for the 32GB version om det stämmer vet jag inte helt säkert men det låter som om det är rätt pris med tanke på hur pris skillnaderna är på annan elektronik som mobiltelefoner och 3ds

Okej ja då känns det ju väldigt värt att köpa en när man är där om enda skillnaden blir en adapter till nätuttaget, eller är det något annat som kommer skilja från en köpt här i Sverige?

Vad tycker ni, är det värt att pröjsa 100 dollar för 16 gb till när jag lika gärna kan(och tänker) köpa till sd-kort?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

ytterligare en fråga:

Behöver man hålla på och konvertera filmer för att de skall gå att spela upp eller behövs inte detta med en platta som klarar full hd? så det bara är att slänga in filmerna direkt?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tokgubben:

Okej ja då känns det ju väldigt värt att köpa en när man är där om enda skillnaden blir en adapter till nätuttaget, eller är det något annat som kommer skilja från en köpt här i Sverige?

Vad tycker ni, är det värt att pröjsa 100 dollar för 16 gb till när jag lika gärna kan(och tänker) köpa till sd-kort?

Förutom adaptern kan säkert programvaran skilja sig men om nåt mer skiljer kan jag inte säga med säkerhet, det blir ju billigare med ett minneskort men tillåter budgeten kan du ju välja 32GB så kan du köpa till ett 64GB minneskort senare så har du utrymme så det räcker.

Permalänk

vad skulle kunna vara skillnaden då i programvara tex.? någon som har erfarenhet av att köpa platta i USA

Någon här som har koll på frågan om man behöver konvertera filmer eller om det funkar med samma som jag spelar upp på datorn?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Medlem

Det finns mediaspelare till Android som stödjer hårdvaruacceleration och de flesta MKV:er utan problem. Stock har du något begränsat stöd, men de finns på Google Play t ex MX Player. Här är det lite bättre än på iOS då tredjeparts-spelare kan använda hårdvaruacceleration. Angående mjukvaran får du kolla på amerikanska forum. Det bör finnas flera språk, men det beror lite på vilken version mjukvaran är på. Svenskt tangentbord går alltid att installera. Är du osäker så kan du säkert lika gärna köpa hemma.