Permalänk
Medlem

Trådlös internetåtkomst saknas m.m.

Nu tröttnade jag, har sökt på forumet och hittat fler som har liknande problem men inget exakt.

Jag har en laptop, hp 2510p, med 32 bit Windows 7, som ibland flyttas mellan två olika våningar i en byggnad. Använder separat wlan på varje våning då signalerna inte går så bra genom väggarna. Varje gång man ansluter till något utav dem så får jag "internetåtkomst saknas", med lite tur kan det hoppa igång efter en 10-20 nya anslutningsförsök/omstarter av nic/dator och sen fortsätta fungera tills jag byter till det andra wlanet, men för det mesta är det hopplöst.

Windows egen diagnostik tycker jag ska starta om routrar och modem, men det är ren bullshit då det fungerar för alla andra datorer, mobiler och vad man nu ansluter.

Har aldrig problem att ansluta till några andra nätverk än just dessa, vad jag märkt hittils i alla fall...

Bild här: http://piclair.com/7kwg9

Någon lösning på detta?

Sen något annat som gäller samma dator, ett kort tag efter jag bytte från HDD till SSD tycker jag att den har blivit mycket segare och allmänt hängig. Varierar från att bara ta väldigt god tid på sig att göra vissa saker till att den kan stanna upp helt och verkligen inte göra någonting i flera minuter, för att sen göra allting på en gång. Ibland startar inte windows efter omstart/avstängning, endast ett streck blinkar och jag tvingas stänga av och på 1-5ggr innan det till slut laddar.

Vad kan det bero på, tycker den borde bli snabbare av SSD och inte tvärtom?

Vid test får jag ut cirka 65-75MB/sec från den så den är ju fortfarande snabbare än vad HDDn var.

Är det något som saknas så säg till.

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid

...du utelämnar det viktigaste - infon om dina trådlösa AP's? Vad är det för prylar och hur är WiFi'n uppsatt dvs med wpa/wpa2 tkip/aes 802.11bg och/eller n?

Permalänk
Medlem

Okej. Problemet började först med en TP-Link TD-W8961ND, g/n, men sen smittades det även till den andra, 3com 3CRWER200-75, endast g.

Båda använder WPA2-PSK. De sitter på samma nätverk, med kabel, inga konstigheter. Olika kanaler och SSIDs.

Kortet i datorn heter ju inte n, men jag kan ändå se n-nätverk och ansluta till dem av någon anledning.

Men accesspunkterna kan ju inte vara felet då jag får ip-adress, och de fungerar med allt annat som ansluts till dem?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Hemmaprylar brukar vara mycket dåliga på roaming och hänger kvar hårt vid samma AP så länge den är inom räckvidd även om signalen är kass, troligen så skulle en wifikontroller lösa problemet för dig, det skulle troligen även bli bättre om du bytte allt till ett nät med mimofunktion, dvs ett modernare 802.11n nät, g som i "gammalt" börjar bli dags att uppgradera speciellt om man behöver bättre prestanda.
Det finns en del g prylar som har mimo, men det känns fel att bygga g nät idag om det inte finns nån speciell anledning till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, de hänger kvar, men jag byter alltid manuellt när jag går upp och ner.

Det är 8 Mbit ADSL vi har här och det trådlösa används aldrig till nåt annat än internetåtkomst, så behövs inget snabbare. Kopplar in närmsta kabel om något ska föras över mellan datorerna.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Nä det är ett av problemen att de hänger kvar, med en wifikontroller så blir det inte så, den kastar helt enkelt ut datorn om det finns en mer lämplig AP att välja och även om datorn kämpar emot så åker den ut och kontrollern buffrar trafiken under tiden så bytet sker i stort sett omärkligt för datoranvändaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jaha, men för mig är det inget problem, klarar mig bra som det är. Det är nog bättre för företag, som flyttar runt på datorer konstant. Det är internetåtkomsten jag vill åt.

Edit: Så ingen har någon lösning? :/

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle kunna prova att sätta olika ssid på accesspunkterna och sänka effekten på dem så de inte täcker mer än sin egen våning, det kan vara värt att prova det, har du tur så växlar datorn ap när du byter våning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Upptäckte nu att när jag är ansluten trådlöst till router nr 2, kan jag komma åt andra datorer som sitter via kabel direkt in i nr 2, men inte nr 1s gränssnitt eller något som sitter kopplat in i den (som även den sitter via kabel precis som datorerna). Om det kan vara till någon hjälp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du olika IP:n på AP:na?

Vad heter de 2 WLAN:en och vilka kanaler är de satta på?

Och har jag förstått det rätt så är AP1 en TP-Link TD-W8961ND
och AP2 en 3CRWER200-75. Har du stängt av DCHP på AP2?

Har själv WLAN uppsatta med 2 routrar, där DCHP är avvstängt på nr 2 och som fungerar smärtfritt.
Får manuellt byta mellan WLAN:en men den kopplar upp och ner utan problem.

Kan även tilllägga att WLAN med Roaming bara fungerar i nätverk med Avancerade AP:s eller WLAN-kontroller.

[Redigerat]

Hur är routrarna ihopkopplade, dvs vilka portar är kabeln dragen mellan på de 2 routrarna?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R6 Black TG | CPU : AMD Ryzen 5 2600X | Mobo: ASUS ROG Strix X470-F | SSD: WD BLACK SN750 SE NVme @ 1Tb | Memory: DDR4 @ 32 Gb | GPU: ASUS STRIX GeForce GTX 1060 6Gb | Screen: AOC 24" @ 1920x1080 60Hz |Keyboard: Logitech G910 | Mouse: Logitech G903 | O/S: Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av amadeor:

Har du olika IP:n på AP:na?
Vad heter de 2 WLAN:en och vilka kanaler är de satta på?

Det är olika ip, och som jag sa tidigare, de har båda helt olika namn och helt olika kanaler.
Exakt vilka kan jag inte se nu, men kan ta reda på om det behövs.

Skrivet av amadeor:

Och har jag förstått det rätt så är AP1 en TP-Link TD-W8961ND
och AP2 en 3CRWER200-75. Har du stängt av DCHP på AP2?

Det stämmer, nr1 är även modem och dhcp-server. nr2 är enbart switch+ap.

Skrivet av amadeor:

Har själv WLAN uppsatta med 2 routrar, där DCHP är avstängt på nr 2 och som fungerar smärtfritt.
Får manuellt byta mellan WLAN:en men den kopplar upp och ner utan problem.

Det är precis så det är, och hur det borde fungera, men som det inte gör med just den här datorn..

Ansluter jag mobilen eller en annan hp-laptop (4965AGN), så får jag full internetåtkomst direkt.

Med kabel fungerar allt.

Skrivet av amadeor:

Hur är routrarna ihopkopplade, dvs vilka portar är kabeln dragen mellan på de 2 routrarna?

Telejack -> NR 1 -> lång kabel från random lan-port till random lan-port -> NR 2

Båda har en eller fler enheter ansluta direkt via kabel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Det är olika ip, och som jag sa tidigare, de har båda helt olika namn och helt olika kanaler.
Exakt vilka kan jag inte se nu, men kan ta reda på om det behövs.

Det stämmer, nr1 är även modem och dhcp-server. nr2 är enbart switch+ap.

Det är precis så det är, och hur det borde fungera, men som det inte gör med just den här datorn..

Ansluter jag mobilen eller en annan hp-laptop (4965AGN), så får jag full internetåtkomst direkt.

Med kabel fungerar allt.

Telejack -> NR 1 -> lång kabel från random lan-port till random lan-port -> NR 2

Båda har en eller fler enheter ansluta direkt via kabel.

Du haer 1 WAN och 2 LAN på baksidan av varje router. Se till att kabeln från R1 till R2 är mellan 2 LAN-portar, för annars blir det fel.

Skrivet av Udihow:

Upptäckte nu att när jag är ansluten trådlöst till router nr 2, kan jag komma åt andra datorer som sitter via kabel direkt in i nr 2, men inte nr 1s gränssnitt eller något som sitter kopplat in i den (som även den sitter via kabel precis som datorerna). Om det kan vara till någon hjälp.

Detta säger mig att något inte är rätt kopplat eller rätt inställt. Du ska kunna komma åt Interfacet för R1 trots att du sitter bakom R2.

Om du inte har ställt in fasta IP:n för routrarna, så gör det. R1 ska då ha 192.168.1.1 och R2 ska ha 192.168.1.2 t.ex.
Kolla även inställningarna i routrarna en extra gång för att vara säker på att något inte är fel inställt. Har hänt mig både 1 och 20 gånger att jag har missat någon inställning, och då är jag utbildad nätverksnisse.....

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R6 Black TG | CPU : AMD Ryzen 5 2600X | Mobo: ASUS ROG Strix X470-F | SSD: WD BLACK SN750 SE NVme @ 1Tb | Memory: DDR4 @ 32 Gb | GPU: ASUS STRIX GeForce GTX 1060 6Gb | Screen: AOC 24" @ 1920x1080 60Hz |Keyboard: Logitech G910 | Mouse: Logitech G903 | O/S: Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av amadeor:

Du haer 1 WAN och 2 LAN på baksidan av varje router. Se till att kabeln från R1 till R2 är mellan 2 LAN-portar, för annars blir det fel.

Nä, den första har bara lan-portar, så det kan inte bli fel. Inget är kopplat i wan-porten på nr2.

Skrivet av amadeor:

Detta säger mig att något inte är rätt kopplat eller rätt inställt. Du ska kunna komma åt Interfacet för R1 trots att du sitter bakom R2.

Om du inte har ställt in fasta IP:n för routrarna, så gör det. R1 ska då ha 192.168.1.1 och R2 ska ha 192.168.1.2 t.ex.
Kolla även inställningarna i routrarna en extra gång för att vara säker på att något inte är fel inställt. Har hänt mig både 1 och 20 gånger att jag har missat någon inställning, och då är jag utbildad nätverksnisse.....

Ja, kopplar jag in mig via kabel kommer jag åt allt, det är bara trådlöst till nr2 som det inte går att komma längre än till nr2 och de enheter som sitter direkt i den.

Fast ip har de redan, den första är 1.1 och den andra är 1.5.

Edit: För att testa anslut jag mig till nr1, trådlöst så klart, då fick jag internetåtkomst. Kopplade ner och anslöt till nr2, då står det att jag har internetåtkomst, fastän jag inte har det. Sedan ändrar det sig till att internet saknas.

Så ibland funkar det, ibland inte...

Börjar tro att det är tp-linken som blockerar på något vis. Det gjorde den nämligen förut när vi försökte ansluta en netgear private firewall (nånting) som stod i ett rum långt bort, ansluten med kabel. Varken den eller något kopplat till den fick internetåtkomst.

Visa signatur