Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ni var då snabba på att citera

Har redigerat inlägget och förklarat lite mer utförligt, än om kortfattat.

Helt rätt.
Men man får inte förutsätta att varorna i påsen är oladdade då påsen bara är till för att sakta utjämna laddning.
postombud och förpackning kommer vara laddad vilket medför att utjämning kommer ha skett många gånger innan du fått varan.
Mattan eller armbandet i detta läger ger dig en chans att jämna ut dig sakta och säkert mellan alla varor innan bygger sker.

(my god tangenterna är svåra att hitta när man fått lite i sig XD)

EDIT:
Hade vart trevligt om redaktionen kunde ta reda på fakta och sedan publicedrat något som man sedan kunnat hänvisat till i sådana här lägen för att reda ut fall som detta.
Blir lite drygt att delta i trådan då alla (om än vissa är) tycker att dom är experter.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Helt rätt.
Men man får inte förutsätta att varorna i påsen är oladdade då påsen bara är till för att sakta utjämna laddning.
postombud och förpackning kommer vara laddad vilket medför att utjämning kommer ha skett många gånger innan du fått varan.
Mattan eller armbandet i detta läger ger dig en chans att jämna ut dig sakta och säkert mellan alla varor innan bygger sker.

Påsen laddar dock inte ut laddningar, den isolerar snarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Påsen laddar dock inte ut laddningar, den isolerar snarare.

Tyvärr nej.
Den har samma funktion som ett armband eller matta, säker och långsam urladdning.
En påse bör även enbart användas en gång då veck i den gör den osäker.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Sötast
Skrivet av RainesX:

Helt rätt.

(my god tangenterna är svåra att hitta när man fått lite i sig XD)

EDIT:
Hade vart trevligt om redaktionen kunde ta reda på fakta och sedan publicedrat något som man sedan kunnat hänvisat till i sådana här lägen för att reda ut fall som detta.
Blir lite drygt att delta i trådan då alla (om än vissa är) tycker att dom är experter.

Du har faktiskt fel angående ESD påsen, den jämnar inte ut laddningar alls, utan den skyddar innehållet från att någonsin bli laddat överhuvudtaget.
Insidan och utsidan är totalt 100% sköldade ifrån varandra. Du kan mata 10000 volt på utsidan av påsen och insidan har ändå 0 Volt.

Lite teori och även praktiska tester finner du här, lite mindre än 10 minuter in i klippet.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=imdtXc...!

En ESDpåse fungerar som en faraday cage vilket du kan läsa mycket om på nätet, men denna bilden bevisar teorin ganska hårt
Du kan låtsas att personen på bilden är ett nätverskort i en ESDpåse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du har faktiskt fel angående ESD påsen, den jämnar inte ut laddningar alls, utan den skyddar innehållet från att någonsin bli laddat överhuvudtaget.
Insidan och utsidan är totalt 100% sköldade ifrån varandra. Du kan mata 10000 volt på utsidan av påsen och insidan har ändå 0 Volt.

Lite teori och även praktiska tester finner du här, lite mindre än 10 minuter in i klippet.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=imdtXc...!

Intressant. Tackar stort för länken.
Hade dock gärna sett ett test där laddning hålls under längre tid än någon hundradels av en sekund för en mer grundlig studie i still med den vi gjorde si skola där laddning börjkade utjämnas efter några sekunder för att vara helt utjämnad efter ca en minut. Begagnad påse var helt värdelös då den ofta släppte igenom allt. Med andra ord flera tusen volt utan problem eller motståd. Som människa vill jag minnas att man känner av en urladdning som först vid ca 3000 V och komponenter skadas vid några få V (tänk i hundratal)

Korta laddningar är helt säkra genom påsen (Tillagt till detta I MINNESARKIVET)

Faraday är jag väl bekant med.
Skillandendär är dock at personen ör helt isolerad med ett 100% skyddande hölje runt sig.
Men bara så länge han inte rör buren. En påse har ett motstånd inbyggt i och med konstruktionen likt buren.
Men då buren handlar om ledningsförmåga och inte potentialskillnad så lir det små skillnader i praktiken
Men jo absolut. En påse är absolut likt en faradaykage.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Av jord är du kommen av jord skall du åter vara... Jord is the shit! och nu snackar vi inte felkopplade eluttag...

Element är också en rolig grej....
Man ska INTE lita på att ett element med vattenburen värme har bra jord, eftersom det skall vara billigt nu för tiden kan det mycket väl vara plaströr på vägen, och då är det bara själva vattnet som leder, vilket inte är speciellt bra i sammanhanget.

Det kan krävas så lite som 200 volt för att kunna skada en krets så att den slutar fungera. En sådan stöt märker du inte ens.
Känner du att du får en stöt var urladdningen antagligen starkare än 2000 volt. Laddar du upp dig ordentligt innan du rör vid en komponent, till exempel genom att gå runt i filttofflor på en heltäckningsmatta i några minuter, kan du komma upp i det tiodubbla, eller omkring 20 000 volt. Det är alltså samma spänning som i ett elstängsel.

När två material kommer i kontakt med varandra och sedan skiljs åt, som när vätska rinner genom ett rör, alstras en elektrisk laddning. Är föremålet jordat, försvinner denna laddning. Men om den inte finner något sätt att “slappna av”, till exempel när det ledande röret inte är jordat, ackumuleras laddningen tills det slutligen sker en urladdning. Det enklaste sättet att leda bort laddning, gör man genom att se till att all utrustning är jordad. Det är dock oftast omöjligt att helt bli av med laddningen då det ju handlar om icke ledande material och som medför att det enbart är själva kontaktytan där laddningen kan ledas bort. Nya laddningar uppstår dessutom efterhand som materialet förflyttar sig.

Vill man undvika elektrostatisk urladdning skall man jorda allt ordentligt. Det finns tre grundregler: se till att alla metalldelar och ledare är jordade, se till att du är jordade och använd inte isolerande plast.

Ett annat tips om man bygger mycket med datorer är att det kan vara värt att skaffa en luftfuktare.
En bra luftfuktare kan avjonisera stora delar i luften så att det hämmar uppbyggandet av statisktelektricitet.

Statisk elektricitet är inte hocus pocus, det kan mätas, avlägsnas eller användas alltefter önskemål.
Man måste bara våga försöka, det är inte så svårt...

Men allt det där vet ni ju redan...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Känns som Blackie har bäst koll på det här. Jag är inte så erfaren på datorbygge och ESD, men kan använda mig av mina tidigare kunskaper.

Jag förstår inte riktigt varför alla säger att man ska koppla sig till chassit? För jag tänker att, om jag kopplar mig till chassit så får jag samma laddning som det, den fördelas mellan mig och chassit. Men om jag sedan ska börja ta på komponenterna som har en helt annan laddning än chassit så spelar det inte någon roll att jag är kopplat till chassit. Enda skillnaden är att laddningen blir fördelas på ett större ''element'' och därför mindre risk för potentialskillnad? Eller har jag fel?

Dessutom så han jag sett videor på ESD-påsar som visar att de inte utjämnar spänning utan endast, som ni nämner tidigare, skyddar insidans från yttre potentialskillnader. Dock kan utsidan vara laddad hur som helst.

Jag tror att man ska koppla sig till ett jordat föremål så att den elektropotentiella skillnaden leds mot jordningen. Likt blixtar som slår ner i hus. Kanske blir chassit jordat om det är kopplat in i ett jordatuttag och kanske därför säger folk att man ska koppla sig till chassit?

Jag vet inte, men känns som det är jordning svarare på problemet bäst. Eller så är jag ute och cyklar och har läst för lite fysik ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilleee:

Känns som Blackie har bäst koll på det här. Jag är inte så erfaren på datorbygge och ESD, men kan använda mig av mina tidigare kunskaper.

Jag förstår inte riktigt varför alla säger att man ska koppla sig till chassit? För jag tänker att, om jag kopplar mig till chassit så får jag samma laddning som det, den fördelas mellan mig och chassit. Men om jag sedan ska börja ta på komponenterna som har en helt annan laddning än chassit så spelar det inte någon roll att jag är kopplat till chassit. Enda skillnaden är att laddningen blir fördelas på ett större ''element'' och därför mindre risk för potentialskillnad? Eller har jag fel?

Dessutom så han jag sett videor på ESD-påsar som visar att de inte utjämnar spänning utan endast, som ni nämner tidigare, skyddar insidans från yttre potentialskillnader. Dock kan utsidan vara laddad hur som helst.

Jag tror att man ska koppla sig till ett jordat föremål så att den elektropotentiella skillnaden leds mot jordningen. Likt blixtar som slår ner i hus. Kanske blir chassit jordat om det är kopplat in i ett jordatuttag och kanske därför säger folk att man ska koppla sig till chassit?

Jag vet inte, men känns som det är jordning svarare på problemet bäst. Eller så är jag ute och cyklar och har läst för lite fysik ^^

Att esd skydda sig i ett hem är i stort sett omöjligt, däremot kan man göra det bästa av situationen för att slippa extrema urladdningar.

När man säger att man skall koppla mattan till chassit är inte helt fel det heller, som man skrivit tidigare är det för att få den neutrala laddningen mellan mattan och chassit, man får också se till att man själv är kopplad till mattan. Men det är bättre om du kopplar mattan till metallpiggen på det jordade uttaget (ett korrekt kopplat uttag vill säga), sen armbandet till mattan. Som en extraåtgärd sitter det oftast ett motstånd i armbandet som gör att urladdningen inte skall kunna bli så intensiv.

Lägg sen chassit på mattan, beroende på hur stort chassi du har så kanske det behövs två mattor, eller så kan man köpa en stor. Finns billigt på Kjell & Co: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Lägg även komponenten (moderkort/processor/minne etc.) som ligger i esdpåsen på mattan innan du tar ut ut komponenten från påsen, jag brukar låta påsen ligga på mattan medans jag tar ut komponenten som jag lägger på mattan innan jag kopplar in den, allt för att göra laddningen så neutral som möjligt

Visst är man kanske övernojig, men det känns bättre att man vet att man gjort allt för att eliminera esdskador. Skadorna behöver inte visa sig direkt utan kan komma med tiden, det kan vara så mycket som ett år senare. Att datorn, helt plötsligt börjar bootar om eller blådumpar kan bero på en esdskada.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Dock ALDRIG i jordledaren i ett vägguttag, blir det fel så blir mattan ledande. Vattenelement (omålad yta), eller vatteledningsrör fungar dock bra.

värmesystemet och jordledaren ska ha samma potential om allt är rätt så det ska inte vara något problem.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Ah.Sorry jag missförstod dig.
Skyller på drinken som står breddvid mig XD
alla hundar är lite av ett talesätt som jag snappat upp från jag vet inte var men tja, talesätt.

Sen är det lite det påsarna är till för. Dom utjämnar potentialskillnaden mellan til eller underlag och korten som är i dom vilket gör det säkert att ta i dom tec 2 minuter efter du har lagt dom på mattan (kort i påse då alltså)

Potential eller laddning kommer komponeten alltid att ha då den utjämnat ut sig med alla material den kommit i kontakt med innan den anlände till dig.
Så man bör alltid räkna med att kortet har en laddning vilket i sig gör att noll är dålig skit.

Som sagt skall man jorda en sak skall allt jordas och det urladdning ske sakta alla komponenter emellan.

EDIT: som svar på ditt extra tillägg i posten.
Urladdningen sker långsamt genom ett motstånd vilket gör att den urladdning som sker med en viss potentialskillnad är säker

Ber om ursäkt för snurriga oförståpliga inlägg. groggen i mig är lite virrig just nu

Vad hjälper det att påsen ligger på mattan? Ingenting. Vad händer när du plockar ur komponenten ur påsen med handen? Urladdning sker.

Eftersom komponenter inte är laddade vid leverans p.g.a. dess skydd via jordade tillverkningsmiljöer och antistatiska påsar så är det absolut enklaste sättet att jorda sig själv vid hantering. Sunt förnuft och en diskbänk finns hemma hos de flesta. I alla fall en diskbänk...

Ett ESD-armband är tydligen för svårt att använda för fölk, så vad är poängen i slutändan? Följer det inte med en instruktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Vad hjälper det att påsen ligger på mattan? Ingenting. Vad händer när du plockar ur komponenten ur påsen med handen? Urladdning sker.

Eftersom komponenter inte är laddade vid leverans p.g.a. dess skydd via jordade tillverkningsmiljöer och antistatiska påsar så är det absolut enklaste sättet att jorda sig själv vid hantering. Sunt förnuft och en diskbänk finns hemma hos de flesta. I alla fall en diskbänk...

Ett ESD-armband är tydligen för svårt att använda för fölk, så vad är poängen i slutändan? Följer det inte med en instruktion?

Diskbänken är inte en garanterad jordad punkt, precis som ett äldre jordat uttag.

Det man brukar säga är att diskbänken är jordad med hjälp av vattenrören. Men hur skall du få samma potential som diskbänken, skall du tejpa fast esdbandet

Men däremot så kan man alltid hitta ett jordat uttag vid en diskbänk, vilket däremot är ett alternativ. Det kanske var det du menade?

Enkelt: Matta till jord, armband till matta, jobba på mattan, klart

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Då var det dags igen

Vad menas med nollpotential?
Det är nonsens att säga att en viss punkt har "potential 0 V" och att det då är "oladdat" utan vidare referens. Spänning är skillnaden i potential mellan två punkter. Uttrycket "jord" används ofta som ett alias för en punkt som man definierar som nollpotential i ett visst system (längre utläggning).

Ett eluttag/diskbänk/element/etc är inte "mer 0" än någon annanstans. Det är helt onödigt att blanda in dessa begrepp i montering av en dator. Det enda som betyder något är att spänningen, dvs potentialskillnaden, mellan den som arbetar, komponenterna och datorn i sig ska vara ~0. Detta löser man genom att förbinda dessa saker med elektriska ledare, vilket är funktionen hos ett anti-ESD-armband/matta.

Varför blir skillnaden utjämnad om man kopplar ihop dessa delar med en elektrisk ledare? Jo, för säg att det finns ett relativt överskott av elektroner hos datorn jfr m personen: lika laddning repellerar, så elektronerna kommer vilja försvinna från överskottskroppen. En elektrisk ledare gör det buslätt för elektroner att flytta på sig (definitionen av just en "ledare") så de kan vandra fritt, och de kommer därmed jämna ut potentialerna. ESD uppstår då två kroppar med olika potential rör varandra, för då kommer spänningen också utjämnas i denna kontaktpunkt, men våldsamt (med finelektronikmått mätt). Om kropparna hela tiden är förbundna med en ledare så kommer spänningsskillnader inte kunna byggas upp.

Varför ska man då koppla sig till diskbänken/eluttagets jordpinne/elementet? Nä, "varför?", i sanning. Det behöver man inte. Det är inte första gången detta diskuteras på forumet; här försöker jag samla åtminstone mina svar.

Mattevarning: har man sett begreppet "potential" i dess matematiska/fysikaliska mening så vet man att en potential definieras som integralen av ett fält. En integral ger upphov till en konstant term (skriver man inte "+ C" så får man rättmätigt skäll av sin mattelärare) som inte är bestämd av integranden, dvs fältet i detta fall. På samma sätt kan vi addera vilken konstant vi vill till ett elektriskt potentialfält: det spelar ingen roll, för konstanten försvinner ändå när vi ska återfå det elektriska fältet, då derivatan av en konstant är 0. För bestämda integraler av ett fält så försvinner också denna konstant iom att den återfinns i både start- och sluttermen.

Det är därför som vi kan välja referenspotential fritt, och det är nonsens att säga att en viss potential — exempelvis den hos ett element eller jordpinnen i ett vägguttag, eller den inuti en anti-ESD-påse — "är 0" enligt någon objektiv skala. De två förstnämnda må ofta definieras som 0 i system som är kopplade till elnätet, men detta spelar noll, null och nada roll när vi håller på med datormontering — det som är intressant är chassits potential i förhållande till montören/komponenten. Sammankopplar man dessa med en ledare till ett fast installerat värmeelement så råkar allas potential sammanfalla, men det varken hjälper eller stjälper. Eller jo: det stjälper, för det gör att många blir förvirrade över vad det egentligen är som händer och ger sig ut på forum och ger skumma tips utan teori- eller praktikgrund till andra användare . Detta vad gäller hemarbete och montering: i större anläggningar är allt oftast kopplat till markjord ändå, men det är av andra praktiska skäl.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Angående esdpåsar. Vad jag fattar det som så är inte "faraday cage" effekten ett motsatsförhållande till att påsen sakta kan tillåta en långsam utjämning av potentialskillnaden?

"There are several types of static bags; shielding (metal-in, metal-out, moisture vapor barrier), antistatic and conductive. The most commonly used "static" or ESD bag is a shielding bag, which has all three properties listed above . A shielding bag has a layer of metal, usually aluminum (Al) (similar to Aluminum foil), that provides "shielding" producing a Faraday Cage affect. An ESD shielding bag has several properties:

MECHANICAL (mechanically holds items within)

ELECTRICAL SHIELDING: (Faraday cage) to minimize an electrical current (voltage discharge) or ElectroStatic Discharge (ESD) from penetrating the film thereby "protecting" the contents from being damaged by an ESD.

ANTISTATIC: Non-tribocharging, or prevents the generation of an electrical charge through contact and separation of surfaces. Examples include when the object moves around within the bag or when you walk along the floor. Most of us have experienced the discharge after walking on a carpet, then touching a metal object such as, a door knob.

CONDUCTIVE: A material is said to be conductive when it allows charge flow or electrical charge on the surface and can travel to a lower or higher potential. For example, when you connect the surface to a grounded (zero potential) point. It is good to have a conductive material in ESD from 10^5 to 10^9 ohms (from 100,000 Ohms to 10,000,000,000 Ohms). Anything over 10^10 ohms (100,000,000,000) is considered insulative, and anything under conductive.

A typical shielding bag is composed of three layers:

polyester (0.0005 inches thick)

aluminum on polyester (10 - 25 Angstroms, 1 Angstrom = 1x10^-10 meters)

polyethylene. (0.0025 inches)

http://www.esdjournal.com/techpapr/ryne/esdbags.htm

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av phz:

Mycket sanning men totalt irrelevant eftersom det redan tagits upp.

Vad har komponenter för laddning när de levereras?

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Dock ALDRIG i jordledaren i ett vägguttag, blir det fel så blir mattan ledande. Vattenelement (omålad yta), eller vatteledningsrör fungar dock bra.

Fel du ska ha samma jordpunkt som det du ska koppla i. Alltså sätter man klämman i chassiet (omålad yta)

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Av jord är du kommen av jord skall du åter vara... Jord is the shit! och nu snackar vi inte felkopplade eluttag...

Element är också en rolig grej....
Man ska INTE lita på att ett element med vattenburen värme har bra jord, eftersom det skall vara billigt nu för tiden kan det mycket väl vara plaströr på vägen, och då är det bara själva vattnet som leder, vilket inte är speciellt bra i sammanhanget.

Det kan krävas så lite som 200 volt för att kunna skada en krets så att den slutar fungera. En sådan stöt märker du inte ens.
Känner du att du får en stöt var urladdningen antagligen starkare än 2000 volt. Laddar du upp dig ordentligt innan du rör vid en komponent, till exempel genom att gå runt i filttofflor på en heltäckningsmatta i några minuter, kan du komma upp i det tiodubbla, eller omkring 20 000 volt. Det är alltså samma spänning som i ett elstängsel.

När två material kommer i kontakt med varandra och sedan skiljs åt, som när vätska rinner genom ett rör, alstras en elektrisk laddning. Är föremålet jordat, försvinner denna laddning. Men om den inte finner något sätt att “slappna av”, till exempel när det ledande röret inte är jordat, ackumuleras laddningen tills det slutligen sker en urladdning. Det enklaste sättet att leda bort laddning, gör man genom att se till att all utrustning är jordad. Det är dock oftast omöjligt att helt bli av med laddningen då det ju handlar om icke ledande material och som medför att det enbart är själva kontaktytan där laddningen kan ledas bort. Nya laddningar uppstår dessutom efterhand som materialet förflyttar sig.

Vill man undvika elektrostatisk urladdning skall man jorda allt ordentligt. Det finns tre grundregler: se till att alla metalldelar och ledare är jordade, se till att du är jordade och använd inte isolerande plast.

Ett annat tips om man bygger mycket med datorer är att det kan vara värt att skaffa en luftfuktare.
En bra luftfuktare kan avjonisera stora delar i luften så att det hämmar uppbyggandet av statisktelektricitet.

Statisk elektricitet är inte hocus pocus, det kan mätas, avlägsnas eller användas alltefter önskemål.
Man måste bara våga försöka, det är inte så svårt...

Men allt det där vet ni ju redan...

Märkte precis att mina väggkontakter inte är jordade, fungerar det att ansluta till vägguttaget ett eluttag som är jordat?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Märkte precis att mina väggkontakter inte är jordade, fungerar det att ansluta till vägguttaget ett eluttag som är jordat?

Nej. Då får du en flytande jord mellan allt du kopplar i skarvsladden. Eventuella jordfel kommer att skapa en ström vilket kan orsaka problem.
Poängen är att ha en riktig jord. Det finns en chans att du har jord i köket (över diskbänk och andra arbetsytor).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heinel:

Angående esdpåsar. Vad jag fattar det som så är inte "faraday cage" effekten ett motsatsförhållande till att påsen sakta kan tillåta en långsam utjämning av potentialskillnaden?

En Faradaybur gör buren till en så kallad "potentialyta", dvs potentialen är där konstant, dvs elektroner kan röra sig helt fritt på denna yta. Om man lägger på ett externt elektriskt fält så kommer elektronerna på ytan organisera sig så att de perfekt motverkar detta så att insidan blir fältfri, och ingen laddning kan nå in i buren (förrän man når genomslag, men det ska mycket till). Så som begreppen är definierade betyder "inget fält"⇔"ingen potentialändring". Om man har en Faradaybur kopplad till en "oändlig" laddningsreservoar, t ex markjord, så kommer denna bur ständigt hålla denna potential, iom att all överskotts/underskottsladdning regleras mot laddningsreservoaren.

I denna tråd så har jordade och ojordade Faradayburar blandats ihop ett par gånger: om man har en "fri" Faradaybur så kommer buren i sig kunna absorbera laddning (det är bara att deponera laddning, inga konstigheter; vart ska den ta vägen?) och ändra sin potential, men fortfarande gäller att potentialen på ytan är konstant iom att elektronerna där kan röra sig utan motstånd, så det kan fortfarande inte uppstå potentialskillnader mot olika delar av den ledande insidan (eller utsidan då), och återigen gäller alltså för insidan: "ingen potentialändring"⇔"inget fält". En fri Faradaybur skyddar alltså även den mot induktiva spänningar från externa fält, men den kan hålla laddning och vara skild från "nollpotential", hur man nu definierar det (se tidigare post). Men återigen: det är inte potential eller elektrisk laddning i sig som är "farlig" här, utan skillnaden i potential som kan generera strömmar.

Elektronen är vår vän, men ofta missförstådd. Folk kallar planeten jordens potential för "nollpotential" utan att tänka på att det bara är en godtycklig referens, och tror att detta implicerar att jorden är elektriskt neutral, vilket är långt ifrån sant. Jordytan är kraftigt negativt laddad (siffra på −4.5 ⋅ 10⁵ C [PDF] — det är inte 0 C ) och atmosfären bombarderas ständigt av kosmiska joner med mer energi än protonerna i LHC, men av någon anledning så skrev tidningarna att just de partiklar vi kör i tunneln skulle skapa svarta hål som skulle förgöra oss alla, trots att jorden redan tagit emot sådana strålar i 4.5 miljarder år… men nu är jag på väg bort från ämnet .

Anti-ESD-påsar kombinerar vanligen ett yttre ledande lager med ett inre dissipativt sådant som gör att deponerad laddning dels sprids ut över påsens yta (pga ytans höga konduktivitet) och dels sker långsamt (pga det inre lagrets för ändamålet anpassade resistivitet). Påsar brukar ange relaxationstid mätt under specifika förhållanden. Utjämning av 5000 V på storleksordningen sekunder är ett "standardvärde". En sådan påse gör sitt bästa för att förhindra att potentialskillnader uppstår (både triboelektriskt och inducerat via externa fält), och laddar ur eventuella sådana på ett skonsamt sätt.

Skrivet av StabTheDrama:

Vad har komponenter för laddning när de levereras?

De levereras vanligen i statiskt dissipativa påsar, så de tar omgivningens laddning under kontrollerade former efter en viss relaxationstid.

Skrivet av SimpanDirr:

Fel du ska ha samma jordpunkt som det du ska koppla i. Alltså sätter man klämman i chassiet (omålad yta)

Full poäng .

Pratar du fortfarande om ESD-skydd? Vägguttagets jordpinne är då irrelevant enligt tidigare diskussion. Du får koppla till den markjord genom vägguttagets jordpinne också om du vill, men det som är relevant är att du, komponenten och chassit har samma potential, oavsett om det är samma som din brödrost och skrivbordslampa har. Däremot är det bra att ha datorn i korrekt jordade uttag vid vanlig drift för att undvika krypströmmar åt olika håll och ha extraskyddet hos en jordfelsbrytare.

En notis är att du inte bör dra någon förlängningssladd från en jordad omgivning till en ojordad sådan. Det är förbjudet enligt ellagen att blanda jordade och ojordade komponenter i en elektrisk omgivning. "Fuck the system" kan man säga om man vill vara motvalls, men lagen finns av en anledning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

En Faradaybur gör buren till en så kallad "potentialyta", dvs potentialen är där konstant, dvs elektroner kan röra sig helt fritt på denna yta. Om man lägger på ett externt elektriskt fält så kommer elektronerna på ytan organisera sig så att de de perfekt motverkar detta så att insidan blir fältfri, och ingen laddning kan nå in i buren (förrän man når genomslag, men det ska mycket till). Så som begreppen är definierade betyder "inget fält"⇔"ingen potentialändring". Om man har en Faradaybur kopplad till en "oändlig" laddningsreservoar, t ex markjord, så kommer denna bur ständigt hålla denna potential, iom att all överskotts/underskottsladdning regleras mot laddningsreservoaren.

I denna tråd så har jordade och ojordade Faradayburar blandats ihop ett par gånger: om man har en "fri" Faradaybur så kommer buren i sig kunna absorbera laddning (det är bara att deponera laddning, inga konstigheter; vart ska den ta vägen?) och ändra sin potential, men fortfarande gäller att potentialen på ytan är konstant iom att elektronerna där kan röra sig utan motstånd, så det kan fortfarande inte uppstå potentialskillnader mot olika delar av den ledande insidan (eller utsidan då), och återigen gäller alltså för insidan: "ingen potentialändring"⇔"inget fält". En fri Faradaybur skyddar alltså även den mot induktiva spänningar från externa fält, men den kan hålla laddning och vara skild från "nollpotential", hur man nu definierar det (se tidigare post). Men återigen: det är inte potential eller elektrisk laddning i sig som är "farlig" här, utan skillnaden i potential som kan generera strömmar.

Elektronen är vår vän, men ofta missförstådd. Folk kallar planeten jordens potential för "nollpotential" utan att tänka på att det bara är en godtycklig referens, och tror att detta implicerar att jorden är elektriskt neutral, vilket är långt ifrån sant. Jordytan är kraftigt negativt laddad (siffra på ‒4.5*10⁵ C [PDF] — det är inte 0 C ) och atmosfären bombarderas ständigt av kosmiska joner med mer energi än protonerna i LHC, men av någon anledning så skrev tidningarna att de vi kör i tunneln skulle skapa svarta hål som skulle förgöra oss alla, trots att jorden redan tagit emot sådana strålar i 4.5 miljarder år… men nu är jag på väg bort från ämnet .

Anti-ESD-påsar kombinerar vanligen ett yttre ledande lager med ett inre dissipativt sådant som gör att deponerad laddning dels sprids ut över påsens yta (pga ytans höga konduktivitet) och dels sker långsamt (pga det inre lagrets för ändamålet anpassade resistivitet). Påsar brukar ange relaxationstid mätt under specifika förhållanden. Utjämning av 5000 V på storleksordningen sekunder är ett "standardvärde". En sådan påse gör sitt bästa för att förhindra att potentialskillnader uppstår (både triboelektriskt och inducerat via externa fält), och laddar ur eventuella sådana på ett skonsamt sätt.

De levereras vanligen i statiskt dissipativa påsar, så de tar omgivningens laddning under kontrollerade former efter en viss relaxationstid.

Full poäng .

Pratar du fortfarande om ESD-skydd? Vägguttagets jordpinne är då irrelevant enligt tidigare diskussion. Du får koppla till den markjord genom vägguttagets jordpinne också om du vill, men det som är relevant är att [i]du[i], komponenten och chassit har samma potential, oavsett om det är samma som din brödrost och skrivbordslampa har. Däremot är det bra att ha datorn i korrekt jordade uttag vid vanlig drift för att undvika krypströmmar åt olika håll och ha extraskyddet hos en jordfelsbrytare.

En notis är att du inte bör dra någon förlängningssladd från en jordad omgivning till en ojordad sådan. Det är förbjudet enligt ellagen att blanda jordade och ojordade komponenter i en elektrisk omgivning. "Fuck the system" kan man säga om man vill vara motvalls, men reglerna finns av en anledning.

Skrivet av StabTheDrama:

Nej. Då får du en flytande jord mellan allt du kopplar i skarvsladden. Eventuella jordfel kommer att skapa en ström vilket kan orsaka problem.
Poängen är att ha en riktig jord. Det finns en chans att du har jord i köket (över diskbänk och andra arbetsytor).

Ok antar att jag antingen får bygga i köket eller koppla mattklämma till chassi!
EDIT: Vad är bäst?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av phz:

En notis är att du inte bör dra någon förlängningssladd från en jordad omgivning till en ojordad sådan. Det är förbjudet enligt ellagen att blanda jordade och ojordade komponenter i en elektrisk omgivning. "Fuck the system" kan man säga om man vill vara motvalls, men reglerna finns av en anledning.

Det du refererar till handlar om uttag där man absolut inte får montera ett jordat uttag som inte är anslutet till jord. Elsäkerhetsverket har inget att säga till om efter stickproppen, d.v.s. lekmän kan göra vad de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Det du refererar till handlar om uttag där man absolut inte får montera ett jordat uttag som inte är anslutet till jord. Elsäkerhetsverket har inget att säga till om efter stickproppen, d.v.s. lekmän kan göra vad de vill.

Det skrevs också om att man absolut inte ska ha både jordade och ojordade kontakter i samma område, vilket man skulle få om man drar in en förlängningskabel till ett annat rum från t.ex. köket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag förstår inte riktigt. Om man kopplar sig till ett chassi, så fördelas potentialen mellan mig och chassit. Hur kan det hjälpa när man börjar tafsa på komponenterna? Jag tänker att om nu chassit har en jättehög potential och fördelar det med mig och så har komponenterna en väldigt låg, då blir ju skillnaden i potential stor ändå och en när man rör vid komponenterna får man en ESD. Eller!????? :s

Därför som jag tror att jordade punkter är bättre då en säker jord alltid har potentialen 0 V. åtminstone enligt det jag har lärt mig. och då utjämnas laddningen mot mig istället för att den går över i komponenten och skadar den.

Eller har jag fel? Tycker det här med ESD är knepigt ://// iaf om man verkligen vill vara säker på att undvika det

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilleee:

Jag förstår inte riktigt. Om man kopplar sig till ett chassi, så fördelas potentialen mellan mig och chassit. Hur kan det hjälpa när man börjar tafsa på komponenterna? Jag tänker att om nu chassit har en jättehög potential och fördelar det med mig och så har komponenterna en väldigt låg, då blir ju skillnaden i potential stor ändå och en när man rör vid komponenterna får man en ESD. Eller!????? :s

Därför som jag tror att jordade punkter är bättre då en säker jord alltid har potentialen 0 V. åtminstone enligt det jag har lärt mig. och då utjämnas laddningen mot mig istället för att den går över i komponenten och skadar den.

Eller har jag fel? Tycker det här med ESD är knepigt ://// iaf om man verkligen vill vara säker på att undvika det

Skrivet av Marcusk:

Det skrevs också om att man absolut inte ska ha både jordade och ojordade kontakter i samma område, vilket man skulle få om man drar in en förlängningskabel till ett annat rum från t.ex. köket.

Så jag antar att det är bättre att koppla mattklämman till ett jordat uttag i köket?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så jag antar att det är bättre att koppla mattklämman till ett jordat uttag i köket?

Ja, det vore det bästa.

Permalänk
Skrivet av TobX:

Så du menar att jorden och ettan helt plötsligt skulle kunna byta plats...? Vilken planet är du ifrån!?

Han är nog från jorden

En svaghet i vårt elsystem är den så kallade PEN-ledaren. I värsta fall blir alla jordade apparater helt plötsligt spänningssatta med 230 volt om den går av... (Vilket inte upptäcks av jordfelsbrytaren)

http://www.elektriskanamnden.nu/kontroll/forsakringstagare/fa...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Han är nog från jorden

En svaghet i vårt elsystem är den så kallade PEN-ledaren. I värsta fall blir alla jordade apparater helt plötsligt spänningssatta med 230 volt om den går av... (Vilket inte upptäcks av jordfelsbrytaren)

Hur stor är den risken? Ännu en fråga, ett uttag är jordat då det sticker ur metallbitar uppe och nere right?
EDIT: Om detta skulle hända borde det väl gå på någon försäkring?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mackan3379:

Han är nog från jorden

Om vi inte hade haft jorden hade du fått känna alla jordfel direkt i chassit på apparaten.
Du kan ha ett jordfel på 230V, men det är helt ofarligt.
Alla 3 risker som bilden beskriver kommer visst plockas upp av en jordfelsbrytare.
Om den fulla strömmen tar sig igenom glödlampan till nollan är det en kortslutning. Då går till och med säkringen.
Om vägguttaget i bilden utsätts för 400V så gör glödlampan det också, då går den troligtvis sönder.

Ännu en fråga, ett uttag är jordat då det sticker ur metallbitar uppe och nere right?

Det är ett jordat uttag och förhoppningsvis jordat, men du kan inte vara säker om du inte kontrollmäter.

Permalänk
Medlem

Det beror på belastning, saknas jordfelsbrytare så krävs det ganska mycket för att en C-10amp ska utlösa (mer en vad en människa klarar). Har sett många gånger kablar smält med en en fin ljus båge över till jorden långt innan säkring utlöst.

Har (eller rättare hade) en god vän som var resonerade på liknade sätt,
Han lämnade 1 fru och 3 små barn efter sig, kan ju nämna att det inte är ett roligt sätt att dö, det tog över 6 timmar för honom. (Det var på en c-10amp säkring (fast han hade jobbat några timmar innan så han var mer fysiskt utsatt men endå)

Vad är det jag vill säga genom att berätta detta? Även om du är elektriker (vilket jag start betvivlar med tanke på hur du resonerar) bör man tänka på vad man rekommenderar andra människor, särskilt när det handlar om ström.

/Aragon

Skrivet av weezy:

Ja okej, men nu pratar du om extremfall. Om jorden är strömsatt är det ju oftast kortis och då går ju säkringen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Jag vill gärna se en källa som bevisar din teori.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Accepteras ej.

Än så länge har jag bara hört teorier men ingen har backat med källor.