Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv

Problem med posten

Beställde delar ifrån tyska Mindfactory för ett tag sedan. Grejerna skickades via DHL och lämnades sedan över till Posten AB i Sverige.

Paketet togs emot av Posten i Malmö för att transporteras till Stockholm. Detta hamnade dock i Åbo, och har sedan den 17 april varit liggande där enligt spårningen av paketet.

Jag har varit i kontakt med kundtjänst idag och de har startat ett ärende. Vad tror ni har hänt med paketet? Kommer det att skickas rätt nu eller har någon snott det?

Känner mig lite illa till mods eftersom det är värt över 8000 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att kontakta Mindfactory och fråga varför du inte har fått ditt paket?
Det är Mindfactory som är kund hos DHL och Posten, inte du. Kan det vara så att du har fått fel spårnummer?

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buffer:

Vad sägs om att kontakta Mindfactory och fråga varför du inte har fått ditt paket?
Det är Mindfactory som är kund hos DHL och Posten, inte du. Kan det vara så att du har fått fel spårnummer?

Tja, känns som att det är enklast att kolla med Posten. Jag kommer att kontakta Mindfactory om Posten inte kan finna paketet.

Spårningsnumret verkar stämma överens eftersom tidpunkt och plats stämmer för när DHL lämnade över paketet till Posten.

Hur vanligt är det att paket slarvas bort och inte återfinns?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hur vanligt är det att paket slarvas bort och inte återfinns?

Det är ca 0,2% sannolikhet att något slarvas bort nu mera med posten då de har fått ta itu med hårdare kontroll av paket inom EU.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HCOC:

Det är ca 0,2% sannolikhet att något slarvas bort nu mera med posten då de har fått ta itu med hårdare kontroll av paket inom EU.

Vilket innebär att det förmodligen bara har hamnat fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om nu paketet i värsta fall har kommit bort, bara det är ju en liten chans iofs men ändå, så borde väl ändå posten stå för ersättningen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batman:

Om nu paketet i värsta fall har kommit bort, bara det är ju en liten chans iofs men ändå, så borde väl ändå posten stå för ersättningen?

Det hoppas jag verkligen. Men då måste jag kontakta Mindfactory, som kontaktar DHL, som i sin tur kontaktar svenska Posten.

Det blir jobbigt och komplicerat, dessvärre. Jag håller tummarna för att få slippa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hur vanligt är det att paket slarvas bort och inte återfinns?

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket ovanligt. Paketet har antagligen bara felsorterats och ligger nu någonstans tills och väntar på att någon ska skicka det rätt igen. Paket som hamnar "utanför systemet" kan bli bortglömda några dagar sen kommer säkert någon och tänker "oj vad är detta för paket?" och lägger det rätt. Posten är en stressig plats med många paket. Det tar lika lång tid att lasta 100 normala paket som att leta reda på vart ditt paket ska. Inget försvar men en möjlig förklaring.

Posten erbjuder normalt viss ersättning för förlorade paket. Hur mycket vet jag inte vet under vilka specifika villkor ditt paket går under men ersättning utges för allt utom brev. Dessutom kan det vara så att DHL har huvudansvaret för paketet och då är det deras regler som gäller.

Permalänk
Medlem

lite kul o höra ibland hur mkt utanför saker hamnat..dock är det ju små saker..som julkort som kommit fram efter 15år o dyligt hehe

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Vilket innebär att det förmodligen bara har hamnat fel?

Sannolikt, ja!
Du kan alltid kontakta den finska posten här: http://posti.fi/svenska/posten-tilldintjanst/kundtjanst.html och be dem kontrollera upp Kollinumret (om du har det?) så kan de spåra om paketet verkligen hamnat i Åbo. Annars är svenska posten betalningsskyldig och ersätta kostnaderna av paketförlust.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Inaktiv

Har haft borttappade paket ifrån utomlands flera gånger, felet de gjort är att scannat den utländska postens EAN bar, så paketen låg hos dem, fast under fel kolli nr då.

De har smetat på sin tag, MEN, scannat UPS/DHL/DCR's/British mails taggar, vipps, så är det paketet bortblåst, tills man frågar om de har letat efter avsändarens ID nr på paketet.