Permalänk
Medlem

Cherry MX Blue (QPAD MK-80)

Tjenare folket på swec! Nu är det så att jag har tröttnat på detta klickande efter drygt 4 månader och då undrar jag till er på SweC om man kan på något sätt få byta tangentbordet eller måste det verkligen ha en defekt?

Visst det är riktigt j*vla skönt att skriva på men det är också riktigt obehagligt ljud för öronen.

Och då är även min fråga vilket tangentbord rekommenderar ni mig? Vill ha mekaniskt men absolut inte blå eller något som klickar så pass mycket. Spelar ingen roll om det är bakgrunds belyst eller inte.

EDIT:
Tangentbordet kan tändas ibland när datorn är avstängd på fullt ljus viket har väckt mig flertal gånger då jag behövt rycka ut sladden.

/Mewon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewonswe:

Tjenare folket på swec! Nu är det så att jag har tröttnat på detta klickande efter drygt 4 månader och då undrar jag till er på SweC om man kan på något sätt få byta tangentbordet eller måste det verkligen ha en defekt?

Visst det är riktigt j*vla skönt att skriva på men det är också riktigt obehagligt ljud för öronen.

Och då är även min fråga vilket tangentbord rekommenderar ni mig? Vill ha mekaniskt men absolut inte blå eller något som klickar så pass mycket. Spelar ingen roll om det är bakgrunds belyst eller inte.

EDIT:
Tangentbordet kan tändas ibland när datorn är avstängd på fullt ljus viket har väckt mig flertal gånger då jag behövt rycka ut sladden.

/Mewon.

MK-50 och MK-85 har röda brytare, som är tystare, men också lättare att trycka ner. (Något som jag inte gillar, då jag har ganska tunga fingrar och gillar att vila fingrarna mot tangenterna.)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Hade precis som dig ett mk80 och tyckte med att det var för högt efter en tid.
Testade röda, svarta innan jag testade ett med bruna.
Bruna tycker jag är perfekt! Om man vill komma så nära känslan från blåa brytare som man kan utan att ha klickljudet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

MK-50 och MK-85 har röda brytare, som är tystare, men också lättare att trycka ner. (Något som jag inte gillar, då jag har ganska tunga fingrar och gillar att vila fingrarna mot tangenterna.)

Skrivet av Kajlie:

Hade precis som dig ett mk80 och tyckte med att det var för högt efter en tid.
Testade röda, svarta innan jag testade ett med bruna.
Bruna tycker jag är perfekt! Om man vill komma så nära känslan från blåa brytare som man kan utan att ha klickljudet.

Då kommer min fråga, Kan jag byta tangentbord om jag bara gnäller på lätet?

/Mewon.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Mewonswe:

Då kommer min fråga, Kan jag byta tangentbord om jag bara gnäller på lätet?

/Mewon.

Då ska Qpad ge dig rikigt mycket good will om det är så att du efter 4 månader kommer fram till att du inte gillar karaktären i switchen. Det är ju lite sent påkommet minst sagt.

Och den switch som är närmast blå i karaktären är röda, blå är linjära ner till klicket, vilket röda också är.
Bruna, är trots sin bump, helt annorlunda i karaktären vid nertryckning än vad röda/blå är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Då ska Qpad ge dig rikigt mycket good will om det är så att du efter 4 månader kommer fram till att du inte gillar karaktären i switchen. Det är ju lite sent påkommet minst sagt.

Och den switch som är närmast blå i karaktären är röda, blå är linjära ner till klicket, vilket röda också är.
Bruna, är trots sin bump, helt annorlunda i karaktären vid nertryckning än vad röda/blå är.

Men? Jag vet att du är pro, men röda är väl inte alls som blåa?
Röda går väl rakt ner i botten utan någon taktil feeling alls?
Tyckte inte röda var alls i närheten av blåa.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Då ska Qpad ge dig rikigt mycket good will om det är så att du efter 4 månader kommer fram till att du inte gillar karaktären i switchen. Det är ju lite sent påkommet minst sagt.

Och den switch som är närmast blå i karaktären är röda, blå är linjära ner till klicket, vilket röda också är.
Bruna, är trots sin bump, helt annorlunda i karaktären vid nertryckning än vad röda/blå är.

Du kanske vill byta alla mina switchar till svarta/röda? X)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Kajlie:

Men? Jag vet att du är pro, men röda är väl inte alls som blåa?
Röda går väl rakt ner i botten utan någon taktil feeling alls?
Tyckte inte röda var alls i närheten av blåa.

De är inte i närheten av blå, men de är närmare blå än vad bruna är, eftersom blå är linjära fram till klicket.
Bruna har ett konstant motstånd fram till bumpen, vilket blå inte har.

Bara för att det är taktilitet på bruna så behöver de inte vara lika blå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

De är inte i närheten av blå, men de är närmare blå än vad bruna är, eftersom blå är linjära fram till klicket.
Bruna har ett konstant motstånd fram till bumpen, vilket blå inte har.

Bara för att det är taktilitet på bruna så behöver de inte vara lika blå.

Aha!
Ja jag testade flera innan, jag var väldigt nöjd med mina blåa men dom lät som som fan.
Så bruna var dom jag helt klart tyckte var närmst blåa i känsla. Men det är säkert högst personligt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

http://superuser.com/questions/366221/differences-between-che...

Scrolla sen ner lite granna. Där finns rörliga bilder och kurv diagram på varje brytare.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Livingdead4life:

http://superuser.com/questions/366221/differences-between-che...

Scrolla sen ner lite granna. Där finns rörliga bilder och kurv diagram på varje brytare.

Annars finns ju guiden i min signatur om man vill ha det lite mer lättläst.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Annars finns ju guiden i min signatur om man vill ha det lite mer lättläst.

Läs huttalas guide, den är superbra😀. Jag fick reda på vilken brytare jag skulle ha om jag köper ett mekaniskt tangentbord.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem

Testa att köpa gummiringar!