Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandiie:

Leker man med voltmingen för att den inte ska dra så mycket ström och man ska tjäna pengar menar du eller?
Eller så drar man upp den om man klockar processorn så den ska klara mer eller är jag ute och cyklar?

Man kan ju göra både och...

Undervoltning gör att APU:n drar mindre effekt och blir svalare/tystare - och i normaldrift så behöver man inte dra ner frekvensen heller. Vill man så kan man klocka ner/upp CPU och GPU oberoende av varandra och beroende på vilket håll man går kan man leka med voltningen för att få ett optimerat prestanda/effekt-förhållande.

Läs den här artikeln på TomsHardware: AMD's Trinity APU Efficiency: Undervolted And Overclocked

Citat:

1866 MHz minnen borde räcka då alltså? Inte så jätte stor skillnad emot 2133 minnen.

Då testar jag originalkylaren först innan jag gör något annat
Men det där tv kortet borde jag kunna använda?
Skickades från m.sweclockers.com

Ja det stora steget är ju att gå upp från 1333MHz, fast å andra sidan är inte 2133 minnen så mycket dyrare heller...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Hej,
Jag skulle vilja ha lite köpråd inför mitt kommande HTPC-köp. Här är min lista jag har hittills, http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2295597
Har läst en del om MSI-moderkortet och att det krånglar med Streacoms PSU, någon som har någon uppdatering om det?
Jag har haft riktigt svårt att hitta ett bra moderkort som passar in i chassit, och hoppas att någon här kan dela med sig
Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nafs:

Man kan ju göra både och...

Undervoltning gör att APU:n drar mindre effekt och blir svalare/tystare - och i normaldrift så behöver man inte dra ner frekvensen heller. Vill man så kan man klocka ner/upp CPU och GPU oberoende av varandra och beroende på vilket håll man går kan man leka med voltningen för att få ett optimerat prestanda/effekt-förhållande.

Läs den här artikeln på TomsHardware: AMD's Trinity APU Efficiency: Undervolted And Overclocked

Ja det stora steget är ju att gå upp från 1333MHz, fast å andra sidan är inte 2133 minnen så mycket dyrare heller...

Jag förstår. Så antigen wifi och blåtand men inget lek med voltningen eller tvärtom? Inget moderkort som klarar båda? Och om jag köper det utan vad är smartaste sättet då att få wifi till maskinen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandiie:

Jag förstår. Så antigen wifi och blåtand men inget lek med voltningen eller tvärtom? Inget moderkort som klarar båda? Och om jag köper det utan vad är smartaste sättet då att få wifi till maskinen?

Skickades från m.sweclockers.com

Njae...

Zotac A75ITX-B-E har blåtand och WiFi oxo men jag är osäker på hur dess volt/klock funktioner är - går säkert att ta reda på om man vill...

Fast det kortet kotar ju >1300:- så då är det ju biligare med ett ASRock + separat Wifi. De integrerade lösningarna brukar ju inte heller vara de bästa - men det är ju olika där med.

Smartast sätt vet jag inte, men jag skulle satsa på ett beprövat märke med bra rykte - helst samma märke som din Router.

Det finns ju lite att välja på!

Det ska inte vara lätt att ta beslut!!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nafs:

Njae...

Zotac A75ITX-B-E har blåtand och WiFi oxo men jag är osäker på hur dess volt/klock funktioner är - går säkert att ta reda på om man vill...

Fast det kortet kotar ju >1300:- så då är det ju biligare med ett ASRock + separat Wifi. De integrerade lösningarna brukar ju inte heller vara de bästa - men det är ju olika där med.

Smartast sätt vet jag inte, men jag skulle satsa på ett beprövat märke med bra rykte - helst samma märke som din Router.

Det finns ju lite att välja på!

Det ska inte vara lätt att ta beslut!!

Jag förstår.
Då får det bli ett ASRock FM2A85X-ITXFM2
Min fråga va mer vilken väg man ska gå.
Alltså USB Wifi kort eller ett integrerat?
Vilket som presterar bäst?
Då moderkortet bara hade en PCI-Express port där jag tänkte ha TV-kortet har jag inte så mycket mer val än usb eller?
Vet att det även kan bero på Router men då jag har en Airport Express jag är väldigt nöjd med än så länge så kommer jag nog inte byta ut det.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en HTPC

Krav:
Sitta i min tv-bänk. BxHxD. Max: 350x22x350 (mm)
Spela 1080p med DTS/DD/5.1 Samt 3D-filmer (mkv)
Optisk utång
Kunna ha ett grafikkort för framtida krav (Historisk har jag bara uppdaterat GPU medan de andra enheterna har klarat sig)
Inga spel
Relativt billigt

Förslag:
ASRock FM2A85X-ITX
AMD A-Series A4-5300 3,4GHz Socket FM2 Box
Streacom F7C EVO (Svart)
Streacom Nano150 150W
Noctua NH-L9a
Corsair Vengeance Low Profile Blue DDR3 PC17000/2133MHz CL11 2x4GB .

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2296318&view=m

Vad tror ni? Kommer det funka ihop med den lilla chassin?

Permalänk
Medlem

En I3 i senare modell och inbyggd GPU borde väl klara av youtube/twitch streaming i 1080p? Eller ska man satsa på en I5a? Jag har just nu en llano CPU som är sjukt långsam och inte klarar av flashspelare osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandiie:

Jag förstår.
Då får det bli ett ASRock FM2A85X-ITXFM2
Min fråga va mer vilken väg man ska gå.
Alltså USB Wifi kort eller ett integrerat?
Vilket som presterar bäst?
Då moderkortet bara hade en PCI-Express port där jag tänkte ha TV-kortet har jag inte så mycket mer val än usb eller?
Vet att det även kan bero på Router men då jag har en Airport Express jag är väldigt nöjd med än så länge så kommer jag nog inte byta ut det.

Fördelen med ett USB-nätverkskort är ju att man kan placera det i ett bättre läge för att få täckning. Men vilket man ska välja skall jag inte råda till då jag inte har någon erfarenhet av sådana produkter. Man får väl gå på omdömen på prisjakt och/eller fråga i butiker. JAg skulle i vilket fall se till att köpa ett nätverkskort som klarar både 5 och 2.4GHz och 802.11ac för att vara riktigt framtidskompatibel. Men 802.11ac är rätt ovanligt än så länge så det gör det hela lite dyrare...

Jag kör trådat!!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murre5:

En I3 i senare modell och inbyggd GPU borde väl klara av youtube/twitch streaming i 1080p? Eller ska man satsa på en I5a? Jag har just nu en llano CPU som är sjukt långsam och inte klarar av flashspelare osv

Så länge du kan få till DXVA så ger ju inte en i5:a något mervärde, förutsatt att i3:an och i3:an har likadana GPU:er.

Vilken Llano har du?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av liqwid11:

Jag funderar på att köpa en HTPC

Krav:
Sitta i min tv-bänk. BxHxD. Max: 350x22x350 (mm)
Spela 1080p med DTS/DD/5.1 Samt 3D-filmer (mkv)
Optisk utång
Kunna ha ett grafikkort för framtida krav (Historisk har jag bara uppdaterat GPU medan de andra enheterna har klarat sig)
Inga spel
Relativt billigt

Förslag:
ASRock FM2A85X-ITX
AMD A-Series A4-5300 3,4GHz Socket FM2 Box
Streacom F7C EVO (Svart)
Streacom Nano150 150W
Noctua NH-L9a
Corsair Vengeance Low Profile Blue DDR3 PC17000/2133MHz CL11 2x4GB .

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2296318&view=m

Vad tror ni? Kommer det funka ihop med den lilla chassin?

Borde ju fungera, förutsatt att fläkten får plats!

Fast det känns lite "dumsnålt" att ta den klenaste APU:n i det bygget när du har valt så fint chassi...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Så länge du kan få till DXVA så ger ju inte en i5:a något mervärde, förutsatt att i3:an och i3:an har likadana GPU:er.

Vilken Llano har du?

Integrated AMD Dual-Core Processor E-350 with AMD Radeon™ HD 6310 Graphics

http://www.asus.com/Motherboards/E35M1I_DELUXE/

Jag har inte kollat så mycket på DXVA faktiskt. Kanske det kan hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Borde ju fungera, förutsatt att fläkten får plats!

Fast det känns lite "dumsnålt" att ta den klenaste APU:n i det bygget när du har valt så fint chassi...

Kan du rekommendera en annan fläkt? Den jag valde var den kortaste jag kunde hitta på prisjakt.

APU är snålt Men jag ska bara se på film. Känns lite dumt att lägga mer pengar på något som jag inte använder fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murre5:

En I3 i senare modell och inbyggd GPU borde väl klara av youtube/twitch streaming i 1080p? Eller ska man satsa på en I5a? Jag har just nu en llano CPU som är sjukt långsam och inte klarar av flashspelare osv

Blir det billigare med I3 variant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liqwid11:

Blir det billigare med I3 variant?

Än I5? Ja det lär det ju bli. Men jämnfört med llano så är ju I3an dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murre5:

Integrated AMD Dual-Core Processor E-350 with AMD Radeon™ HD 6310 Graphics

http://www.asus.com/Motherboards/E35M1I_DELUXE/

Jag har inte kollat så mycket på DXVA faktiskt. Kanske det kan hjälpa?

Är inte DXVA aktiverat i programmen du använder så är det inte mycket grafikkrävande som fungerar på den setupen...

Guide till DXVA/hårdvaruaccelerering

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Är inte DXVA aktiverat i programmen du använder så är det inte mycket grafikkrävande som fungerar på den setupen...

Guide till DXVA/hårdvaruaccelerering

Mjo men den är 5 år gammal, jag trodde att hårdvaru acceleringen är alltid aktivt numera med senare drivrutiner osv? Stämmer inte det? Får gå hem o kika senare idag.

Problemet jag har är alltså inte i MKV filer, de fungerar utan problem.

Problemet är youtube/twitch streaming i hög kvalité. Jag kan inte ens hitta nån bra googling på hur man enablar DXVA för flash längre för jag tror det alltid är igång numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liqwid11:

Kan du rekommendera en annan fläkt? Den jag valde var den kortaste jag kunde hitta på prisjakt.

Den fläkten är nog bland det bästa du kan hitta faktiskt, finns några som är några mm lägre men då har de inte samma prestanda.

Streacoms hemsida säger förjande:

Citat:

Max CPU Cooler Height: 42mm without 3.5″ installed (32mm with 3.5″ installed)

Så den får plats om du inte skall ha 3.5"-disk installerad.

Citat:

APU är snålt Men jag ska bara se på film. Känns lite dumt att lägga mer pengar på något som jag inte använder fullt ut.

Ja den räcker ju till det mesta - min tanker var bara att du läger pengar på ett fint chassi/PSU/CPU-kylare/moderkort och så tar den billigaste APU:n - den delen som ger prestandan.

Fast frågan är om man märker någon reell skillnad i vanligt filmtittande på en A4 5300 och tex en A8 5600K som kostar det dubbla.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murre5:

Mjo men den är 5 år gammal, jag trodde att hårdvaru acceleringen är alltid aktivt numera med senare drivrutiner osv? Stämmer inte det? Får gå hem o kika senare idag.

MAn kan ju tycka att det borde vara så, men det är inte säkert...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Den fläkten är nog bland det bästa du kan hitta faktiskt, finns några som är några mm lägre men då har de inte samma prestanda.

Ja den räcker ju till det mesta - min tanker var bara att du läger pengar på ett fint chassi/PSU/CPU-kylare/moderkort och så tar den billigaste APU:n - den delen som ger prestandan.
.

Egentligen hade jag velat ha en billigare variant. Chassi får vara större och helst ta en vanlig PSU. Jag har en på 300W som borde räcka. Problemet är att jag inte hittar någon bra/snygg ITX. Antigen måste man köpa en NanoPSU eller så är chassi jätte stor. Detsamma gäller för mATX. Ganska jobbigt faktiskt!

Jag är öppen för andra förslag också för att dra ner priset dock vill inte ha en gigantisk låda

Permalänk

Tjenare.

Tänkte bygga ihop en ny htpc dator när som helst och undrar om vad ni tycker om detta: http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=121966...

Tänkte använda grafiken från processorn och för det mesta bara använda datorn till musik,film ( 1080p fílmer+ 3d) och internet. även kanske spel nån gång. vad tror ni ang ramminnena? är det stor skillnad att gå från 1333mhz 4 gb till 8 gb 2133mhz? finns det någon nyare/bättre moderkort samt processor för detta jobbet eller funkar de utan problem? hur stort nätagg behöver man för denna setupen, och KANSKE så att det räcker om man vill sätta in ett bättre grafikkort nån gång. om jag även har fattat det rätt så måste det vara en slimline dvd/bluray spelare va? stämmer det att läsaren måste stödja 3d filmer också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liqwid11:

Egentligen hade jag velat ha en billigare variant. Chassi får vara större och helst ta en vanlig PSU. Jag har en på 300W som borde räcka. Problemet är att jag inte hittar någon bra/snygg ITX. Antigen måste man köpa en NanoPSU eller så är chassi jätte stor. Detsamma gäller för mATX. Ganska jobbigt faktiskt!

Jag är öppen för andra förslag också för att dra ner priset dock vill inte ha en gigantisk låda

Ska man ha en ATX-Psu blir det ju tyvärr lite större...

Någon av dessa kanske passar: Node 304, Lian Li PC-Q16B 300W, Lian Li PC-Q09FNB 300W, Cooler Master Elite 120,

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av _Technofreak_:

Tjenare.

Tänkte bygga ihop en ny htpc dator när som helst och undrar om vad ni tycker om detta: http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=121966...

Tänkte använda grafiken från processorn och för det mesta bara använda datorn till musik,film ( 1080p fílmer+ 3d) och internet. även kanske spel nån gång. vad tror ni ang ramminnena? är det stor skillnad att gå från 1333mhz 4 gb till 8 gb 2133mhz? finns det någon nyare/bättre moderkort samt processor för detta jobbet eller funkar de utan problem? hur stort nätagg behöver man för denna setupen, och KANSKE så att det räcker om man vill sätta in ett bättre grafikkort nån gång. om jag även har fattat det rätt så måste det vara en slimline dvd/bluray spelare va? stämmer det att läsaren måste stödja 3d filmer också?

ingen som vet någon om detta?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Technofreak_:

Tjenare.

Tänkte bygga ihop en ny htpc dator när som helst och undrar om vad ni tycker om detta: http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=121966...

Tänkte använda grafiken från processorn och för det mesta bara använda datorn till musik,film ( 1080p fílmer+ 3d) och internet. även kanske spel nån gång. vad tror ni ang ramminnena? är det stor skillnad att gå från 1333mhz 4 gb till 8 gb 2133mhz?

Beror helt på vad datorn skall användas till - är det primärt som mediaspelare så spelar inte minneshastigheten någon större roll. Högre minneshastighet ger fler FPS i spel... Jag har länkat till tester där man visar effekten av minnesskalning flera ggr i denna tråd - så läs bakåt i tråden och bli lärd!

Kommer du ha stort arkiv av filmer och musik kan det vara bra med lite mer minne, och då det inte kostar så mycket idag så varför inte köra på 8Gb. Med moderkort med få minnesplatser så blir ju uppgraderingen av minne oeffektiv om platserna är fulla när man vill uppgradera. Man kan ju iofs bara köpa en sticka nu och köpa en till senare om pengapåsen är lätt just nu.

Jag skulle dock rekomendera minst 1600 eller 1866 minne bara för att inte ha en flaskhals i minnet.

Citat:

finns det någon nyare/bättre moderkort samt processor för detta jobbet eller funkar de utan problem?

Det finns alltid nyare och bättre - men jag tycker nog att du valt bra komponenter. Processorn är ju den vassaste i AMD's FM2-stall just nu och moderkortet har det senaste chipset.

Citat:

hur stort nätagg behöver man för denna setupen, och KANSKE så att det räcker om man vill sätta in ett bättre grafikkort nån gång. om jag även har fattat det rätt så måste det vara en slimline dvd/bluray spelare va? stämmer det att läsaren måste stödja 3d filmer också?

300W räcker gott, beroende på vilket grafikkort du kommer sätta i förstås. Men samtidigt skadar det ju inte med mer effekt - och det blir ju i regel inte mycket dyrare med 4-500W. Men satsa hellre mer pengar på en PSU med hög verkningsgrad en massa effekt!

Slimline är ett måste i det chassit, samt ett mATX-moderkort så din konfig borde fungera bra.

Enligt Samsungs hemsida verkar den valda BD-spelaren klara 3D.

Varför 2st 1TB diskar? 3TB kostar inte mycket mer...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Tjenna!
Har precis fått hem en NAS som jag tryckt i några 3TB diskar, så snart kommer projektet att fylla skiten att startas.

Men jag vill ju spela upp det med, så nu ska här skaffas en HTPC, visst kan man köpa en färdig variant av något slag, men jag är lite mer inne på att bygga något. Men nu kommer vi till problemet. Jag har inte för stor koll på detta ändå. Har läst igenom de sista 12 sidorna här nu och fått för mig att AMD är något för mig.

Det jag är ute efter är en mediaenhet som ska spela upp media från min dator och NASen. Då det är 2013 nu så räknar jag med att jag inte behöver säga 720 och 1080 utan att det är underförstått.

Om det är möjligt att spela upp DVDer och Blu-ray med denna dator hade det ju varit fantastiskt.
Jag är inte supersugen på någon liten enhet som knappt syns när den står där vid TVn utan jag vill att den ska synas och vara stilren.
Så något i storlek som liknar en förstärkare, dvdspelare och de måtten.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282733 är jag ganska sugen på, så jag tror nog det blir den

Jag kan inte säga att jag har någon max budget, självklart vill jag inte betala för mycket men jag vill inte heller vara dumsnål.

Planen var att ha XBMC på datorn och endast använda den för film, serier och musik. (kan man köra DvD'er i det?)

Det jag har tittat lite på nu då är:

SSD: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441688
MoBo: Då jag troligen kommer slänga in det i ett stort chassi måste jag ju kunna ha ett vanligt ATX-kort antar jag? Är dessa då billigare än mITX eller mATX?
Processor: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1410890 om det inte finns någon större fördel med att ta A6 eller den saftigare A8an ?
Minnen: Här är jag lite lost. Då jag har en ful tendens att spara på saker och har ganska många hårddiskar liggandes kan det hända att jag kanske kommer lägga in 2 st i HTPCn, stora filer borde väl göra att det indexar bättre om jag har mer minne?
Optisk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=742156 här får det kommas med förslag om förbättring eller tankar om hurvida det faktiskt går att använda till chassit.
Nätagg: I have no clue!

Något mer jag behöver till det här?
Och vad kommer jag nu klara av?
Jag vill se på mina serier, kolla några sköna rullar, kanske lyssna på lite go musik när man väl har köpt sig en trevlig ljudanläggning med.

Kommer att i första hand att streama allt från en Synology D213 och säkert något från den stationära datorn med.

Vad har jag gjort för fel med denna? Och finns det något man kan kompromissa med för att få ner priset?

Permalänk
Skrivet av Vifors:

Tjenna!
Har precis fått hem en NAS som jag tryckt i några 3TB diskar, så snart kommer projektet att fylla skiten att startas.

Men jag vill ju spela upp det med, så nu ska här skaffas en HTPC, visst kan man köpa en färdig variant av något slag, men jag är lite mer inne på att bygga något. Men nu kommer vi till problemet. Jag har inte för stor koll på detta ändå. Har läst igenom de sista 12 sidorna här nu och fått för mig att AMD är något för mig.

Det jag är ute efter är en mediaenhet som ska spela upp media från min dator och NASen. Då det är 2013 nu så räknar jag med att jag inte behöver säga 720 och 1080 utan att det är underförstått.

Om det är möjligt att spela upp DVDer och Blu-ray med denna dator hade det ju varit fantastiskt.
Jag är inte supersugen på någon liten enhet som knappt syns när den står där vid TVn utan jag vill att den ska synas och vara stilren.
Så något i storlek som liknar en förstärkare, dvdspelare och de måtten.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282733 är jag ganska sugen på, så jag tror nog det blir den

Jag kan inte säga att jag har någon max budget, självklart vill jag inte betala för mycket men jag vill inte heller vara dumsnål.

Planen var att ha XBMC på datorn och endast använda den för film, serier och musik. (kan man köra DvD'er i det?)

Det jag har tittat lite på nu då är:

SSD: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441688
MoBo: Då jag troligen kommer slänga in det i ett stort chassi måste jag ju kunna ha ett vanligt ATX-kort antar jag? Är dessa då billigare än mITX eller mATX?
Processor: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1410890 om det inte finns någon större fördel med att ta A6 eller den saftigare A8an ?
Minnen: Här är jag lite lost. Då jag har en ful tendens att spara på saker och har ganska många hårddiskar liggandes kan det hända att jag kanske kommer lägga in 2 st i HTPCn, stora filer borde väl göra att det indexar bättre om jag har mer minne?
Optisk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=742156 här får det kommas med förslag om förbättring eller tankar om hurvida det faktiskt går att använda till chassit.
Nätagg: I have no clue!

Något mer jag behöver till det här?
Och vad kommer jag nu klara av?
Jag vill se på mina serier, kolla några sköna rullar, kanske lyssna på lite go musik när man väl har köpt sig en trevlig ljudanläggning med.

Kommer att i första hand att streama allt från en Synology D213 och säkert något från den stationära datorn med.

Vad har jag gjort för fel med denna? Och finns det något man kan kompromissa med för att få ner priset?

Tjenare.

Kan starkt rekomendera det node 605 chassit och den blurayspelare dom du länka till. Köpte det för 1.5 vecka sen och jag är mycket nöjd. Node är mycket bättre än dom billigare htpc chassin då det är ljuddämpning till allt. Jag kör med mATX moderkort och tycker det är lättare att dra kablar men beror ju på hur mycket grejer man ska sätta i. Jag kör med a10 5800 processorn med detta kortet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=765466. Funkar klockrent

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej allesammans, jag kan i princip inget alls om HTPC men är grymt sugen på att bygga en och undrar om det här paketet verkar lämpligt? http://www.inet.se/kundvagn/visa/3294032/htpc

Jag har helt och hållet snöat in på Fractal chassiet så det blir det hur som hellst. Jag har ett väldigt overkill nätagg för det här liggandes, ett HX850 som jag tänkte slänga in och spara lite pengar, har även en usb3 hårddisk liggandes som jag tänkte ha till lagring. Har även ett HD 5670 och ett HD 6780 jag kan slänga in om jag skulle få för mig att vilja spela nått på den.

De kraven jag har på riggen är att den igentligen bara att den ska kunna spela upp i princip alla format 1080 "blueray kvalitet", snabb att surfa på och kanske nått lättare spel.

tack på förhand

Visa signatur

Corsair Graphite 600t, Asus Z77 Maximus V Extreme, Intel I7 2700K @ 4,4Ghz, 2x Gigabyte 670 OC Windforce, Be Quiet! Dark Power Pro 10 850w, 4x 2GB Kingston Hyper X 1600Mhz, Kingston Hyper X SSD 128GB, 2x WD Caviar Black 1GB Raid 0, Asus Xonar Essence STX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freijd:

Hej allesammans, jag kan i princip inget alls om HTPC men är grymt sugen på att bygga en och undrar om det här paketet verkar lämpligt? http://www.inet.se/kundvagn/visa/3294032/htpc

Jag har helt och hållet snöat in på Fractal chassiet så det blir det hur som hellst. Jag har ett väldigt overkill nätagg för det här liggandes, ett HX850 som jag tänkte slänga in och spara lite pengar, har även en usb3 hårddisk liggandes som jag tänkte ha till lagring. Har även ett HD 5670 och ett HD 6780 jag kan slänga in om jag skulle få för mig att vilja spela nått på den.

De kraven jag har på riggen är att den igentligen bara att den ska kunna spela upp i princip alla format 1080 "blueray kvalitet", snabb att surfa på och kanske nått lättare spel.

tack på förhand

Du behöver ju egentligen inte ett Z77-kort till en i3:a men jag antar att du är ute efter Blåtanden och WiFin på det moderkortet! Annars ser det bra ut, hade dock kört på 1600-minnen då de inte kostar mycket mer. Sedan får du nog kolla att du får plats med ditt HX850 - har för mig att det är rätt djupt!

Går att komma lite billigare undan om du går på AMD.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Hallåj!

Har plockat ihop ett HTPC-system som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter på, kommer jag få ihop det eller kommer temperaturerna bli galna? Någon som har erfarenhet om ljudnivåer i detta chassi och om jag får in denna cpu-kylaren?

Har tänkt mig någon form av Linux eller kanske OpenElec i första steget. Kommer användas mest som filmvisare (1080p) och ser gärna att detta (just 1080p) fungerar både via webbläsare och naturligtvis i ex XBMC. Dock har jag plockat på lite extra kräm i processorn för att kunna använda till enklare casual-gaming, då lär det väl handla om Windows.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3299095/htpc-light

Är löjligt öppen för förslag vad gäller lite vad som helst!

Hade egentligen tänkt mig någon form av kombinerad HTPC/NAS-lösning, men hittar ingen låda som jag gillar. FD Array R2 och Node 304 har jag kikat på men de blir så jäkla stora! Finns tips på något mellanting med juste finish så är jag all ears!

Många frågor på en gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Hallåj!

Har plockat ihop ett HTPC-system som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter på, kommer jag få ihop det eller kommer temperaturerna bli galna? Någon som har erfarenhet om ljudnivåer i detta chassi och om jag får in denna cpu-kylaren?

Har tänkt mig någon form av Linux eller kanske OpenElec i första steget. Kommer användas mest som filmvisare (1080p) och ser gärna att detta (just 1080p) fungerar både via webbläsare och naturligtvis i ex XBMC. Dock har jag plockat på lite extra kräm i processorn för att kunna använda till enklare casual-gaming, då lär det väl handla om Windows.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3299095/htpc-light

Är löjligt öppen för förslag vad gäller lite vad som helst!

Hade egentligen tänkt mig någon form av kombinerad HTPC/NAS-lösning, men hittar ingen låda som jag gillar. FD Array R2 och Node 304 har jag kikat på men de blir så jäkla stora! Finns tips på något mellanting med juste finish så är jag all ears!

Många frågor på en gång!

Några tips och frågor...

Om du ska köpa Streacom, köp ett av deras Evo chassin då de har förbättrats på en del punkter från första chassina.
Du får inte plats med Shuriken om du ska ha ha hårddisk/DVD-plåten monterad. Har för mig att kylaren får max vara 32mm hög... Men kolla Streacoms hemsida/manual.

FC7+Kylare landar ju nästan på samma pris som FC8 Evo...

Ska du spela så välj snabbare minnen då minnesskalningen ger FPS.

Med 5800K så är 150W på gränsen, och med MSI-kortet så finns inte möjligheten att undervolta/klocka för att få ner effektförbrukningen...

Och när vi ändå är inne på PSU:n, läs denna tråd: Dator startar inte med Streacom Nano150 psu

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Bra forum, första frågan här. Som så många andra har jag frågor om HTPC-komponenter. Har läst FAQn och andra sidor så ögonen blöder och huvudet känns tomt. Blir jag klokare för det? i början kanske, men inte efter ett tag.
Jag tror ingen ställt liknande fråga i forumet innan, men ursäkta mig om den har det.

Skall ersätta en rasad maskin med nytt. Tänkte bygga själv (första ggn). Vill ha billigt men ändå lite framtidssäkert. Här kommer lite av vad jag vet (frågorna kommer sist):
Förutsättningar
OS: Ubuntu el Xubuntu (12.04 troligen)
Formfaktor: mATX - ev tv-kort framgent eller externt PCI Express grafikkort är anledningen
CPU: AMD - läst att Intel har problem med 24Hz, integrerad CPU OK.
Moderkort: Något med Nvidia 82000, 93/94000 eller nyare - läst (i FAQn) att Intels grafik är sämre, samt att Nvidia funkar bäst med Linux. ATI och Linux verkar ha drivrutinsbekymmer ganska ofta.
HD: 1st räcker, dock blir det väl den man spelar in på om det blir inspelnng framgent (med tanke på utrymme).

Funktionskrav
1080p (3D ej intressant)
Wake on LAN
Upprepar att OS är Ubuntu (verkar som många ger upp Ubuntu av någon anledning, är det svårare?)
Youtube & playkanaler (flash?)
Spotify

Användning
spela film lagrad på NAS. VCL och/eller XBMC.
spela musik lagrad på NAS. VLC.
Se på foton lagrade på NAS. XBMC.
Se på Youtube + playkanaler. Webläsare?
Lyssna på spotify.
Slå av/på maskinen + se på lagrad film, musik, och foton fjärrstyrs från Androidlur;
- VLC -> VLC Direct (klart snabbast och enklast att bläddra i stora bibliotek enl min erfarenhet)
- XBMC -> Yatse
- Spotify -> SpotCommander
- Av/på -> Remote Launcher

Frågor
1, Kan någon tipsa om främst ett moderkort med tanke på förutsättningarna ovan, så kanske jag klarar mig därifrån på egen hand vad gäller minne och chassi. Det sägs att moderkort med UEFI strular på Linux?
2, Kan jag "surfa omkring" på Youtube och play-sidorna på webben med något annat än en webläsare, finns androidlösningar för detta? (Känner till SVT Play's android-fjärr, men finns det något annat?)
3, Är det gammal info att Intels grafik är sämre "nu" när de kör HD4000?

Tack på förhand
V