Installera program på klient datorer

Permalänk
Medlem

Installera program på klient datorer

Hej Allilhop

Jobbar på ett företag där vi har en server och flera klientdatorer, både windows xp och windows 7.
Serverns mjukvara är : windows small business server 2011 standard.

Jag har fått av min chef lösenordet för adminkontot på servern.

Det jag vill gör är att se till att klilent datorerna ska kunna installera program som de önskar utan att behöva skriva in adminkontot varje gång.

Någon som har koll på det?

Tack för hjälpen på förhand.

Visa signatur

yzoon

Permalänk

Du måste ge användare lokala administratörsrättigheter via group policies i en sådan miljö, vilket jag inte rekommenderar.

Om det är program som har installationsfilen som .msi kan ni skicka ut dem via group policies.

Permalänk
Medlem

En nätverkstekninker

var här för inte allt länge sedan, och han gjorde det på vissa datorer.

Han la till någonstand något med /doman.

Han ändrade inget i servern, det enda han gjorde var något i själva klient datorerna.

Vad kan det ha varit.

Visa signatur

yzoon

Permalänk
Medlem

Man kan antingen ändra i active directory, eller group policies. Du kan göra dem till lokala admins på datorn vilket är inte att rekommendera om dem nu skulle få för sig att installera något suspekt.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K
770 GTX
ASRock Z87E-ITX mITX
Minne 16 GB @1600 Mhz

Permalänk
Skrivet av yzoon:

var här för inte allt länge sedan, och han gjorde det på vissa datorer.

Han la till någonstand något med /doman.

Han ändrade inget i servern, det enda han gjorde var något i själva klient datorerna.

Vad kan det ha varit.

Som andra sagt så la han säkert med domänanvändaren till lokala administratorsgruppen på respektive dator. Det är generellt ingat att rekommendera för då kan de installera vad de vill, inklusive skadlig kod av misstag

Permalänk
Medlem

Jag är nog ute efter det

Hur gör man dom lokal admins på denna dator?

både för windows xp och windows 7

Visa signatur

yzoon

Permalänk
Medlem

För att göra en användare till lokal admin så kan du gå in under hantera/manage genom att högerklicka på den här datorn. Detta gäller för både xp och windows 7. Elta sen upp lokala användare och grupper och öppna gruppen administrators. Lägg sen in användarens konto som medlem i den gruppen. Nästa gång användaren loggar in är det med administratörsbehörigheter.

Men som tidigare nämts är detta inget att rekomender.

Permalänk
Medlem

Klar lokal admin inte är att rekommendera, men jag misstänker att det här handlar om en mindre miljö där de anställda är pålitliga.
I en sådan miljö så kan det vara så att begränsningar skapar mer krångel än vad det är värt i säkerhetsaspekt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Ni ska inte köra någon SCCM lösning där ni kan trycka ut alla applikationer i bakgrunden?

Det blir lite mer jobb men ni har iallafall kontroll på vad som kan och får installeras på datorerna, annars blir det lätt så att folk sitter med torrent klienter och streamar musik, sånt tar en hel del bandbredd.

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen

Det löste sig.

Visa signatur

yzoon

Permalänk
Skrivet av Josasp:

Klar lokal admin inte är att rekommendera, men jag misstänker att det här handlar om en mindre miljö där de anställda är pålitliga.
I en sådan miljö så kan det vara så att begränsningar skapar mer krångel än vad det är värt i säkerhetsaspekt.

Det handlar inte ibland om använda är pålitliga, det trycker dock på allt som man inte bör trycka på, skadlig kod och supporten för alla datorer drar snabbt igen.

Skrivet av wRRM:

Ni ska inte köra någon SCCM lösning där ni kan trycka ut alla applikationer i bakgrunden?

Det blir lite mer jobb men ni har iallafall kontroll på vad som kan och får installeras på datorerna, annars blir det lätt så att folk sitter med torrent klienter och streamar musik, sånt tar en hel del bandbredd.

Knappast, för så få användare vore det galet att implementera configuration manager då man måste uppgradera hela serverinfrastrukturen samt anställa kompetens för att administrera allt. Klart bättre att skjuta ut applikationer via group policies då.

Permalänk

Att ens tänka tanken på SCCM i detta läge är helt out-of-scope. Om ni behöver "trycka ut" program, så kan det göras via GPO. Dvs, med ett MSI-paket. Det kräver lite förkunskaper, men möjligt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1