Konvertera 29 gb stor bmp-fil till jpeg.

Permalänk

Konvertera 29 gb stor bmp-fil till jpeg.

Hej. Jag har en stor bmp-fil på 29 gb som jag skulle vilja konvertera till jpeg. Mitt problem är att de konverterare jag har provat inte stödjer så stora filer. Finns det någon här som vet hur man skall göra?

mvh

william

Permalänk
Medlem

Öppna filen i GIMP och exportera som jpeg.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leijonanka:

Hej. Jag har en stor bmp-fil på 29 gb som jag skulle vilja konvertera till jpeg. Mitt problem är att de konverterare jag har provat inte stödjer så stora filer. Finns det någon här som vet hur man skall göra?

mvh

william

hur har du lyckats fått en BMP fil på 29GB

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

kan ju vara intressant att veta om detta är något som fungerar i de flesta program.. eller bara några få.
har ingen fil ens i närheten så kan inte prova.

hur lyckades du få en bmp i den storleken lol. antar att det är panorama eller liknande.

Permalänk
Medlem

Öppna i något 64bit bildhanteringsprogram, typ.. photoshop 64bit.

Är väldigt intresserad över hur du fick en så stor fil, det största jag arbetat med är typ 500MB PSD fil.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Som sagt testa GIMP, sen kan du dock få problem med att du får slut på RAM minne om du har otur, om du nu inte sitter på 32 GB.

Permalänk
Medlem

HÄDELSE, spara i png. Men som sagt GIMP.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av The Mupp:

Med 24 bitars färgdjup skulle han till exempel kunna ha en bild som är ca 100 000 x 96 000 pixlar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Öppna filen i GIMP och exportera som jpeg.

Lär ta en hel del kraft att bara öppna filen, lär bli helt omöjligt om han har en dålig dator. Bästa är nog att hitta ett program som kan konvertera utan att behöva visa själva bilden, det lär inte vara svårt att hitta. Finns ju 20000 st konverterare bara man googlar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Med 24 bitars färgdjup skulle han till exempel kunna ha en bild som är ca 100 000 x 96 000 pixlar.

Men varför/hur tar/gör man en bild på 96 gigapixlar..?

Permalänk
Medlem

Om du skulle lyckas få den till en av mina servrar med 96GB RAM skulle jag säkert kunna krympa den i Imagick.

Permalänk

Skulle ju gå om man kör en CLI konverterare, lättast är nog då att köra den i linux.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hjalmarrr:

Men varför/hur tar/gör man en bild på 96 gigapixlar..?

Fast nu var det "bara" 9,6 Gpixlar.

Skrivet av iXam:

Om du skulle lyckas få den till en av mina servrar med 96GB RAM skulle jag säkert kunna krympa den i Imagick.

Och där fick du äntligen säga det.

(Är jag imponerad? Ja!)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Skulle ju gå om man kör en CLI konverterare, lättast är nog då att köra den i linux.

Varför skulle det vara lättast att köra den i linux?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Fast nu var det "bara" 9,6 Gpixlar.

Ja, där gick matten lite snett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Varför skulle det vara lättast att köra den i linux?

Försök göra det i dos?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Bara för att fråga, vad har du riktigt gjort som tar sån plats?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju skapa en temporär swapfil i linux smidigt.

# dd if=/dev/null of=swap.file bs=1G count=40 oflag=direct
# mkswap swap.file
# swapon swap.file

Sen när man är klar tar man bara bort filen
# swapoff swap.file
# rm swap.file

Som sagt, bilden måste få plats i minnet/swap annars går det inte. Jobbar man med komprimerade format måste man ha betydligt mer än bara input filen.

Permalänk
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Ja, absolut. För att mata in Win-r, cmd, enter är ju sååå svårt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Kan du öka Växelminnet/Virtuella minnet i Windows? Så borde du kunna konvertera filen.

Högerklicka på Datorn->Välj Egenskaper->Klicka Avancerade inställningar->Fliken Avancerad->Klicka Inställningar i rutan Prestanda->Fliken Avancerad->Virtuellt Minne "Ändra"-> Puh!!
Välj eget Egen storlek som är betydligt större än 29GB men något mindre än vad som finns ledigt.
Har du för lite ledigt på Systemdisken, använd en annan (Intern) disk.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av The Mupp:

Jag har använt mig utav google satellite maps downloader och laddat ned hela Göteborgsregionen i hög upplösning. Detta skall jag sedan lägga in i flygsimulatorn x-plane.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leijonanka:

Jag har använt mig utav google satellite maps downloader och laddat ned hela Göteborgsregionen i hög upplösning. Detta skall jag sedan lägga in i flygsimulatorn x-plane.

Galenskap!

Men du skulle kunna ladda ner delar av området, konvertera och sedan eventuellt pussla ihop dem om det krävs.

Om du inte lyckas arbeta med 30gig filen dvs.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jimi84:

Annars kan man ju skapa en temporär swapfil i linux smidigt.

# dd if=/dev/null of=swap.file bs=1G count=40 oflag=direct
# mkswap swap.file
# swapon swap.file

Sen när man är klar tar man bara bort filen
# swapoff swap.file
# rm swap.file

Som sagt, bilden måste få plats i minnet/swap annars går det inte. Jobbar man med komprimerade format måste man ha betydligt mer än bara input filen.

Detta är en klassiker när man behöver jobba med stora filer på ett begränsat system.
Förvånande nog är Linux snabbare än Windows när det kommer till att jobba hårt i swap-utrymmet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Rekordmedlem

Ta det bit för bit och sätt sedan ihop bilderna med Hugin?
http://hugin.sourceforge.net/
Det hade varit änn värre om det varit en 29 Gbyte Jpg som nån velat göra bmp av, det hade blivit stort

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova någon av alla de onlinekonverterare som finns...bara att ladda upp filen, vänta medan den konverteras och sedan ladda ned den.

Permalänk

Photoshop 64bitars trial, se bara till att öka mängden minne photoshop har att leka med.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Tack för alla svar! Nu när jag har sett alla de olika sätt man kan göra detta på har jag bestämt mig för att ta mindre bilder, och som någon sade sedan klistra ihop dem. Än en gång, tack för alla de svar jag fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leijonanka:

Tack för alla svar! Nu när jag har sett alla de olika sätt man kan göra detta på har jag bestämt mig för att ta mindre bilder, och som någon sade sedan klistra ihop dem. Än en gång, tack för alla de svar jag fått.

Kan vi få svar på hur fasen du kan ha fått en 29GB stor BMP fil?
Flera här är nyfikna, en kamera tar inte så stora bilder.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Kan vi få svar på hur fasen du kan ha fått en 29GB stor BMP fil?
Flera här är nyfikna, en kamera tar inte så stora bilder.

Se nedan.

Skrivet av leijonanka:

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk

Testa att köra ett CLI-program istället, så slipper du lägga värdefulla systemresurser på att öppna filen innan du konverterar: http://www.microtom.net/os-management/convert-bmp-to-jpg-comm...