Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem

Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Tja

Håller på och läser mig in på olika partier och tittar även på debatter i riksdagen för att bilda mig en uppfattning inför nästa år. Jag har röstat på Sossarna i de två val jag fått rösta men nu kommer det antagligen bli SD.

Jag är stark motståndare till religion och religionsfriheten är så löjligt tolkad att den står över andra människro i samhället. Religionsfriheten är så pass stark att jag anser att den är ett rent hot mot det fria och sekulära samhälle vi har idag.

Sista droppen i bägaren var halalslaktat kött. Hur kan man tolka att religionsfrihet står över djurs rättigheter?

Så vilket parti ska ni rösta på och vilken fråga fick/får er till det?

"Val nästa år" → "Val 2014"
Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

vet inte, senaste debatten på SVT lämnade mig desorienterad. KD och SD är de två partierna som har någorlunda etiska syner på jämställdhet dock är jag emot båda partierna idélogiskt av andra anledningar, så.. Jag kommer ev. rösta på något smalt skit parti, "missnöje rösta" så att säga. Men risken finns såklart att man faller tillbaka på moderaterna.

Permalänk
Medlem

Intressant resonemang kring detta. Kristendomen har ju haft en särställning och varför ska den då få stå över allt annat?

Kommer nog att rösta på samma som vid tidigare val, MP. MP är ju det parti som enligt mig för den vettigaste politiken på både lokal och region/riksplanet.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jadu, känner igen mig väldigt mycket i vad du skriver sj6, tror det kommer att bero rätt mycket på dagsformen, om det är den glada delen av hjärtat som röstar, eller den förbannade,nihilistiska,protesterande delen. Risken med att rösta på SD är ju att de skulle stödja en borgerlig regering, vilket inte gör mig det minsta glad.

Permalänk
Medlem

SD är inte ett riktigt parti. Jag kan förstå att de har några frågor som mycket enkelt lockar folk till att sympatisera, men snälla förstå att det är långt ifrån ett riktigt parti som förtjänar sin plats i riksdagen. Att bara styra några frågor fungerar inte, ett parti måste fungera på alla plan och ha idéer och planer för hela samhällets funktioner. SD är inte ett parti som kan svara i dessa frågor och ska därför inte röstas på om man värderar sin röst.

Detta gäller både SD och Piratpartiet. Vad folk röstar på utöver dessa är ju upp till var och än, de resterande partierna är ju iallafall riktiga partier som sköts enligt de ramar som krävs. Sen om det är en höger eller vänster röst är upp till var och en.

Om man är rädd för just de frågorna som t.ex SD språkar om så kan man se att det finns andra partier som redan har en åsikt i dessa frågor och jag tycker då att man kan läsa på om just den frågan och hur alla andra partier ställer sig till den så ser man snart att alla andra partier har en mycket mer hållbar politik än SD har på frågan. Det handlar bara om att SD marknadsför frågan på ett sätt som lockar folk som inte är insatta i politik. Sedan är de andra partiernas frågor inte lika radikala som SD, men om man läser på lite och får en bättre förståelse för svensk politik så ser man snart att SD's radikala lösning är otroligt dålig och inte alls genomtänkt, den fokuserar på ett väldigt specifikt mål och gör allt de kan för att ignorerar viktiga faktorer för att få ett färgstarkt resultat som lockar ovetande röstande.

Sedan tycker jag själv (bara min personliga åsikt) att SD är rätt hatiska och det är inget jag vill stödja överhuvudtaget, men det hjälper inte att deras politik inte håller i verkligheten utan bara fungerar i huvudet på radikala låtsas-politiker.

Ne, läs på och läs på om alla frågor, inte bara invandringsfrågan t.ex. Glöm inte miljöfrågorna, skattefrågorna, jämställdhet samhället, välfärd och ekonomi. Jag har svårt att tro att någon som röstar på SD lägger speciellt mycket vikit i dessa frågorna eftersom SD inte har några verklighetsbaserade lösningar i de frågorna.

Jag vet vad jag ska rösta och det valet har jag gjort utefter många års forskning i just vad alla parti verkligen tycker och har för ambitioner, igen hävdar jag att folk som röstar på SD inte gör det efter samma principer som jag röstar på mitt parti, för om man är påläst finns det inte en susning att man röstar SD!

Urklipp ur Vänsterpartiets partiprogram:

Citat:

Grundlagarna skall värna demokratin och människors rättigheter, medan författningen i övrigt skall vara politiskt neutral. Ändringar skall beslutas av riksdagen men underställas folkets prövning i allmänna val eller i en särskild folkomröstning. Monarkin skall ersättas med en republikansk författning där statschefen tillsätts i demokratisk ordning. Religionsfriheten skall garanteras. Staten skall vara religiöst neutral och alla kvarvarande band mellan staten och Svenska kyrkan skall upplösas.

Tack för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

vet inte, senaste debatten på SVT lämnade mig desorienterad. KD och SD är de två partierna som har någorlunda etiska syner på jämställdhet dock är jag emot båda partierna idélogiskt av andra anledningar, så.. Jag kommer ev. rösta på något smalt skit parti, "missnöje rösta" så att säga. Men risken finns såklart att man faller tillbaka på moderaterna.

Anledningne att moderaterna för mig är uteslutet:

http://www.youtube.com/watch?v=wNDeeoUNvAk

Skrivet av Itchago:

Jadu, känner igen mig väldigt mycket i vad du skriver sj6, tror det kommer att bero rätt mycket på dagsformen, om det är den glada delen av hjärtat som röstar, eller den förbannade,nihilistiska,protesterande delen. Risken med att rösta på SD är ju att de skulle stödja en borgerlig regering, vilket inte gör mig det minsta glad.

Jo men de seriösa SD:arna jag pratat med vill ju arbeta fram ett välfärdssystem som funkar och inte riva det. Läckagen med fusk och annat ska bort samtidigt som cancersjuka inte längre ska tvingas in i arbete.

Det sjuka är att i alla debatter jag sett har SD kunnat backa upp mycket med fakta och siffror.

Lars Ohly ljög ju rakt upp och ner medan Åkesson sakligt sa som det var. Ska försöka leta upp klippet.

Edit #1 http://www.youtube.com/watch?v=1WlvGxYNckI

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

SD är inte ett riktigt parti. Jag kan förstå att de har några frågor som mycket enkelt lockar folk till att sympatisera, men snälla förstå att det är långt ifrån ett riktigt parti som förtjänar sin plats i riksdagen. Att bara styra några frågor fungerar inte, ett parti måste fungera på alla plan och ha idéer och planer för hela samhällets funktioner. SD är inte ett parti som kan svara i dessa frågor och ska därför inte röstas på om man värderar sin röst.

Detta gäller både SD och Piratpartiet. Vad folk röstar på utöver dessa är ju upp till var och än, de resterande partierna är ju iallafall riktiga partier som sköts enligt de ramar som krävs. Sen om det är en höger eller vänster röst är upp till var och en.

Om man är rädd för just de frågorna som t.ex SD språkar om så kan man se att det finns andra partier som redan har en åsikt i dessa frågor och jag tycker då att man kan läsa på om just den frågan och hur alla andra partier ställer sig till den så ser man snart att alla andra partier har en mycket mer hållbar politik än SD har på frågan. Det handlar bara om att SD marknadsförfrågan på ett sätt som lockar folk som inte är insatta i politik. Sedan är de andra partiernas frågor inte lika radikala som SD, men om man läser på lite och får en bättre förståelse för svensk politik så ser man snart att SD's radikala lösning är otroligt dålig och inte alls genomtänkt, den fokuserar på ett väldigt specifikt mål och gör att de kan för att ignorerar viktiga faktorer för att få ett färgstarkt resultat som lockar ovetande röstande.

Sedan tycker jag själv (bara min personliga åsikt) att SD är rätt hatiska och det är inget jag vill stödja överhuvudtaget, men det hjälper inte att deras politik inte håller i verkligheten utan bara fungerar i huvudet på radikala rasister.

Ne, läs på och läs på om alla frågor, inte bara invandringsfrågan t.ex. Glöm inte miljöfrågorna, skattefrågorna, jämställdhet samhället, välfärd och ekonomi. Jag har svårt att tro att någon som röstar på SD lägger speciellt mycket vikit i dessa frågorna eftersom SD inte har några verklighetsbaserade lösningar i de frågorna.

Jag vet vad jag ska rösta och det valet har jag gjort utefter många års forskning i just vad alla parti verkligen tycker och har för ambitioner, igen hävdar jag att folk som röstar på SD inte gör det efter samma principer som jag röstar på mitt parti, för om man är påläst finns det inte en susning att man röstar SD!

Tack för mig!

Jag respekterar din åsikt men precis som efter valet 2010 när de andra partiledarna inte ens ville vistas i samma rum så eggar detta bara på oss som står för yttrandefrihet, ja fritt samhälle generellt. Jag skulle kunna rösta på SD bara för att de står för demokrati och frihet så länge de passar de och deras åsikter.

SD har rätt till sina åsikter och de kom in i riksdagen av en anledning. Jag har varit Sosse i över 8 år men nu är det fan bra och det har bara gått utförs sedan muslim-Mona satt vid ledningen.

Inget av de etablerade partierna har realistiska lösningar eftersom allt går ju back. Det som imponerar mig är att SD har en ambition att bredda sig. Sen om de är rumsrena eller inte skiter jag i så länge de står för det de säger och av det jag sett dessa 3 år så är det SD som står mest pall. Kompromisser gör de allihopa.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Tja

Håller på och läser mig in på olika partier och tittar även på debatter i riksdagen för att bilda mig en uppfattning inför nästa år. Jag har röstat på Sossarna i de två val jag fått rösta men nu kommer det antagligen bli SD.

Jag är stark motståndare till religion och religionsfriheten är så löjligt tolkad att den står över andra människro i samhället. Religionsfriheten är så pass stark att jag anser att den är ett rent hot mot det fria och sekulära samhälle vi har idag.

Sista droppen i bägaren var halalslaktat kött. Hur kan man tolka att religionsfrihet står över djurs rättigheter?

Så vilket parti ska ni rösta på och vilken fråga fick/får er till det?

Har det blivit någon skillnad här? Muslimer får halalslakta i Sverige men samma djurskyddslagar gäller, dvs bedövad innan halspulsådern skärs av. Skiljer sig inte mycket från "vanlig" svensk slakt mao. Det kommer väl att ändras i framtiden...

Lutar mot att jag röstar blankt eller SD, lutar dock mer mot det tomma röstkortet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag respekterar din åsikt men precis som efter valet 2010 när de andra partiledarna inte ens ville vistas i samma rum så eggar detta bara på oss som står för yttrandefrihet, ja fritt samhälle generellt. Jag skulle kunna rösta på SD bara för att de står för demokrati och frihet så länge de passar de och deras åsikter.

SD har rätt till sina åsikter och de kom in i riksdagen av en anledning. Jag har varit Sosse i över 8 år men nu är det fan bra och det har bara gått utförs sedan muslim-Mona satt vid ledningen.

Inget av de etablerade partierna har realistiska lösningar eftersom allt går ju back. Det som imponerar mig är att SD har en ambition att bredda sig. Sen om de är rumsrena eller inte skiter jag i så länge de står för det de säger och av det jag sett dessa 3 år så är det SD som står mest pall. Kompromisser gör de allihopa.

Om du tittar på urklippet jag la till i mitt första svar så ser du att Vänsterpartiet har som mål att vara HELT religiöst neutrala. Vad ska man med SD till då? Om du nu inte erkänner att det är invandring du är emot så kan du ju lika gärna rösta V istället för SD för att få ett neutralt religiöst samhälle.

Kunskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Om du tittar på urklippet jag la till i mitt första svar så ser du att Vänsterpartiet har som mål att vara HELT religiöst neutrala. Vad ska man med SD till då? Om du nu inte erkänner att det är invandring du är emot så kan du ju lika gärna rösta V istället för SD för att få ett neutralt religiöst samhälle.

Kunskap

Konstigt att man drar invandrarkortet så fort SD kommer på tal?

Till sak:

Finns fler anledningar till att jag är inne på SD. Jag är missnöjd med de etablerade partierna och hur de inte presterar det som jag anser att de ska prestera, speciellt med de feta lönecheckarna de har. Halvera deras löner och vi löser halva Sveriges problem. De är ju folkvalda och de gör detta för de "brinner för sitt uppdrag" Betalt får de ju ändå.

Jag är missnöjd med hur man blandar ihop jämställdhet och kvotering med lika värde. Dessa två går inte ihop.

Jag vill ha straff som känns och inte det snedvridna vi har idag.

Jag vill ha ett försvar som kan göra sitt jobb. Vi ska inte behöva luta oss på andra.

Efter olika tester av vilket parti man passar så är jag alltid på 70% SD...

Gör det mig till rasist.. ja då är väl jag det.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Konstigt att man drar invandrarkortet så fort SD kommer på tal?

Till sak:

Finns fler anledningar till att jag är inne på SD. Jag är missnöjd med de etablerade partierna och hur de inte presterar det som jag anser att de ska prestera, speciellt med de feta lönecheckarna de har. Halvera deras löner och vi löser halva Sveriges problem. De är ju folkvalda och de gör detta för de "brinner för sitt uppdrag" Betalt får de ju ändå.

Jag är missnöjd med hur man blandar ihop jämställdhet och kvotering med lika värde. Dessa två går inte ihop.

Jag vill ha straff som känns och inte det snedvridna vi har idag.

Jag vill ha ett försvar som kan göra sitt jobb. Vi ska inte behöva luta oss på andra.

Efter olika tester av vilket parti man passar så är jag alltid på 70% SD...

Gör det mig till rasist.. ja då är väl jag det.

Steg nummer 1: Gör aldrig ett online test igen. Läs på själv, använd din kunskap och hjärna och bilda en riktig åsikt.

Att de inte presterar? Hur menar du nu? Ja Sverige sköts otroligt dåligt nu, speciellt i finanskrisen, men det är Alliansens fel.

För höga löner? Senast jag kollade var det bara partiledare på höger sidan som tog ut stora löner, inte någon på vänsterblocket.

Straff är vetenskapligt bevisat att inte minska brottsbegående, så det tjänare inget till förutom att de utsatta för brott kanske kan känna lite "hämnd". Jag stödjer verkligen inte att hämnas när det inte har någon som helst mening.

Vi har inget användning för vårat försvar som det ser ut idag, det är mycket bättre att vi ser hur vi kan göra vårat försvar mer effektivt på att hjälpa istället för att lägga pengar på att styrka hur det kan försvara vårat land (eftersom det inte behövs försvaras, vi gör bättre i att aktivt försöka hjälpa andra länder).

Och sedan detta med invandring och rasism, jag säger inte att du är rasist, jag säger dock att du röstar på ett parti som öppet har rasistiska värderingar och deras politiska frågor handlar om att göra situationen bättre för rasister och sämre för invandrare, jag stödjer inte sådant tänk men det kanske du gör. Du behöver fråga dig själv: Tycker jag sämre om invandrare än vad jag tycker om svenskar? Om ditt svar är ja så tycker jag att du har en hel del att tänka över. Om det bara handlar om att du är obekväm med ökad religion i sverige så kan jag förstå dig, men igen, då är Vänsterpartiet ett lika bra val.

Sista fråga, att du tycker att Alliansen inte gör sitt jobb förstår jag, jag håller med. Men snälla, vad förespråkar Vänstern som du tycker inte "presterar"?

Permalänk
Medlem

Socialdemokraterna helt klart. Inte för att jag håller med i all dess politik. Men det politiska klimatet handlar nu om blockpolitik och 4 år till med Alliansen går liksom inte.
Den här sammanfattar det hela gott
http://www.magasinetarena.se/2011/06/14/medelklassens-sjalvbe...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Steg nummer 1: Gör aldrig ett online test igen. Läs på själv, använd din kunskap och hjärna och bilda en riktig åsikt.

Att de inte presterar? Hur menar du nu? Ja Sverige sköts otroligt dåligt nu, speciellt i finanskrisen, men det är Alliansens fel.

För höga löner? Senast jag kollade var det bara partiledare på höger sidan som tog ut stora löner, inte någon på vänsterblocket.

Straff är vetenskapligt bevisat att inte minska brottsbegående, så det tjänare inget till förutom att de utsatta för brott kanske kan känna lite "hämnd". Jag stödjer verkligen inte att hämnas när det inte har någon som helst mening.

Vi har inget användning för vårat försvar som det ser ut idag, det är mycket bättre att vi ser hur vi kan göra vårat försvar mer effektivt på att hjälpa istället för att lägga pengar på att styrka hur det kan försvara vårat land (eftersom det inte behövs försvaras, vi gör bättre i att aktivt försöka hjälpa andra länder).

Och sedan detta med invandring och rasism, jag säger inte att du är rasist, jag säger dock att du röstar på ett parti som öppet har rasistiska värderingar och deras politiska frågor handlar om att göra situationen bättre för rasister och sämre för invandrare, jag stödjer inte sådant tänk men det kanske du gör. Du behöver fråga dig själv: Tycker jag sämre om invandrare än vad jag tycker om svenskar? Om ditt svar är ja så tycker jag att du har en hel del att tänka över. Om det bara handlar om att du är obekväm med ökad religion i sverige så kan jag förstå dig, men igen, då är Vänsterpartiet ett lika bra val.

Sista fråga, att du tycker att Alliansen inte gör sitt jobb förstår jag, jag håller med. Men snälla, vad förespråkar Vänstern som du tycker inte "presterar"?

Att förespråka och prestera är väl skilda saker? Förstår dock vad du är ute efter. Jag har ställt mina "hjärtefrågor" till sossarna så får se vad jag får för svar.

Ang. straff. Jag anser att offren ska kunna få sin hämnd och ersättning från förövarna. De ska inte komma undan annars får vi fler som tar lagen i sina egna händer:

http://www.youtube.com/watch?v=Scwfhu4ES-I

Ang. försvaret så är vi inne på samma spår MEN jag vill rusta upp och det kan man göra och hjälpa ännu bättre i utlandet. Detaljer har jag ingen aning om.

Invandringen är hög, många är arbetslösa vi får inget svar från de etablerade partierna. SD säger rent ut att detta går inte. För en vanlig dödlig som mig själv så verkar detta vettigt. Vi har hög arbetslöshet och vi tar in en hel del invandrare och flyktingar.

Här är ett praktexempel på när Lars Ohly gör bort sig och stärker SD:s position. Livsfarligt och Ohly borde fått sig en rejäl jävla utskällning:

http://www.youtube.com/watch?v=1WlvGxYNckI

Varför är de etablerade partierna så rädda för att ta upp frågan? Är det rätt att de ska sitta i flyktingläger i flera år i väntan på beslut om de får stanna eller ska skickas tillbaka? Man har ju även läst om att barn skickas tillbaka, människor som väntar döden blir hemskickade medan kriminella fått stanna. En vanlig bakgrundscheck?

Något som triggar mig ännu mer. precis som kärringen mot strömmen är att alla dessa människor som säger sig stå för demokrati och yttrandefrihet vill tysta SD. Jag tycker detta är fel. Radiotjänst skall finansiera en opartisk journalistik men man hör ju subjektiva åsikter hela tiden på t.ex. P3 som ser ner på SD.

Hela grejen gör att man bara känner att det är hyckleri. Demokrati och yttrandefrihet så länge du inte tycker annorlunda. Och jag skiter i om du är svart, brun, blå, grön eller rosa. Vi ska alla ha samma rättigheter. Lika värde inte jämställdhet.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Här är ett praktexempel på när Lars Ohly gör bort sig och stärker SD:s position. Livsfarligt och Ohly borde fått sig en rejäl jävla utskällning:

http://www.youtube.com/watch?v=1WlvGxYNckI

Eh. Snacka om att Youtube-kanalen inte kan läsa siffrorna korrekt. Eller har jag missat något och Sverige har fått ca 100k nya medborgare/år enbart genom nya upphållstillstånd. Näh, lite mer förståelse av siffror från Jimpa skulle vara passande

Så låt oss granska siffran 100k. Av 100 000 så utgjorde "hemvändande" svenskar den enskilt största invandrargruppen. Sedan är det runt 35 000 som kommer får uppehållstillstånd för studier eller arbete. Många av dessa tillstånd gäller kortare tid än sex månader och är säsongsbetonade. Alla EU-medborgare har möjligheten och förmånen att kunna röra sig fritt inom EU. Enda kravet är att man måste registrera sig om vistelsen överstiger 3 månader. Antalet personer som har registrerat sig ligger de senaste åren på en stabil nivå på ca 20 000 per år.

Hoppsan. Lars Ohly har rätt i sitt påståenden och det gör Jimpas påståenden till trolleri. Suck.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

SD förra gången, och hade gärna röstat på dom igen.

Men vägrar se Moderaterna igen, så röstar på Socialdemokraterna så har jag gjort mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Tja

Sista droppen i bägaren var halalslaktat kött. Hur kan man tolka att religionsfrihet står över djurs rättigheter?

Kunde inte hålla med mer.

Permalänk
Medlem

Lutar åt blankröst den här gången. Jag ser mig själv som liberal, men det finns inga partier med liberala värderingar längre. Vi har åtta nyanser av socialdemokrati, det spelar ingen roll vilket av dem man röstar på. Skillnaden mellan S och M, vars politik kommer att vara den dominerande faktorn, är i princip obefintlig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag är inte särskilt säker än. Men det lutar åt moderaterna. Det sista jag vill ha är en röd regering. Tyvärr är ju moderaterna också en nyans av socialdemokrati. Men de är i alla fall bättre än Sossarna och VPK

Piratpartiet har några vettiga åsikter. Men det känns som att det är för många i piratpartiet som bara är ute efter att avskaffa upphovsrätt och bara vill ha saker gratis.

SD har några vettiga åsikter(reglerad invandring). Men de har ett stort antal puckon som man gärna inte ser i politiken, så de åker bort för mig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Lutar åt S eller MP, ska kolla noggrannare när valet närmar sig. Av ideologiska skäl bortser jag från partier som KD och SD. SD speciellt med tanken på att de för en politik som vill bevara Sverige svenskt och homogent i frågor som rör kultur, tradition, nationalitet etc. Tycker att sådant tänk tillhör det gamla och att allt som har med nationalism etc är att se världen från ett litet perspektiv. Sedan tycker jag inte att ett visst parti ska stå för någon specifik tradition, kultur etc. Är emot att religioner ska få någon som helst fördel gentemot andra grupper. Tycker att parti som KD är begränsat i sitt sätt att tänka. De måste utgå från en religions ramar. De vill diskutera hur moralen ska vara utifrån värderingar baserade på gamla böcker vilket jag tycker är löjligt.

Från den senaste debatten fick jag ett positivt intryck av Löfven och Fridolin. Får intrycket att Löfven inte är en riktig "politiker", vilket är bra , utan han är en person som har jobbat i facket och vet därmed vad som funkar och vad som inte funkar. Han är en person som det verkar man kan lita på och därmed får han mitt förtroende. Att han för en politik jag tycker är om är en annan anledning till varför det lutar åt S.
Tycker Sjöstedtvar barnslig och tycker att sådant prat inte tillhör en modern debatt. Ja, det är underhållande när Sjöström pikar Åkesson, men som sagt, tycker att sådant tillhör sandlådan. Man ska debattera, inte komma på roliga analogier, som förövrigt stämmer men han kan säga det på ett moget sätt.

Skulle dock aldrig kunna tänka mig rösta på SD bara för att de andra partiledarna uteslöt Åkesson tidigare, som någon annan i tråden gjorde. Man röstar på det parti vars frågor man tycker är viktigast och var man tror att ens påverkan är störst åt det hållet man vill förändra landet. Tycker det är lite larvigt att rösta andra hållet bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Att förespråka och prestera är väl skilda saker? Förstår dock vad du är ute efter. Jag har ställt mina "hjärtefrågor" till sossarna så får se vad jag får för svar.

Ang. straff. Jag anser att offren ska kunna få sin hämnd och ersättning från förövarna. De ska inte komma undan annars får vi fler som tar lagen i sina egna händer:

http://www.youtube.com/watch?v=Scwfhu4ES-I

Ang. försvaret så är vi inne på samma spår MEN jag vill rusta upp och det kan man göra och hjälpa ännu bättre i utlandet. Detaljer har jag ingen aning om.

Invandringen är hög, många är arbetslösa vi får inget svar från de etablerade partierna. SD säger rent ut att detta går inte. För en vanlig dödlig som mig själv så verkar detta vettigt. Vi har hög arbetslöshet och vi tar in en hel del invandrare och flyktingar.

Här är ett praktexempel på när Lars Ohly gör bort sig och stärker SD:s position. Livsfarligt och Ohly borde fått sig en rejäl jävla utskällning:

http://www.youtube.com/watch?v=1WlvGxYNckI

Varför är de etablerade partierna så rädda för att ta upp frågan? Är det rätt att de ska sitta i flyktingläger i flera år i väntan på beslut om de får stanna eller ska skickas tillbaka? Man har ju även läst om att barn skickas tillbaka, människor som väntar döden blir hemskickade medan kriminella fått stanna. En vanlig bakgrundscheck?

Något som triggar mig ännu mer. precis som kärringen mot strömmen är att alla dessa människor som säger sig stå för demokrati och yttrandefrihet vill tysta SD. Jag tycker detta är fel. Radiotjänst skall finansiera en opartisk journalistik men man hör ju subjektiva åsikter hela tiden på t.ex. P3 som ser ner på SD.

Hela grejen gör att man bara känner att det är hyckleri. Demokrati och yttrandefrihet så länge du inte tycker annorlunda. Och jag skiter i om du är svart, brun, blå, grön eller rosa. Vi ska alla ha samma rättigheter. Lika värde inte jämställdhet.

Ang. straff. Den videon är ett otroligt dåligt exempel eftersom där har det inget med hur hårda straff vi har i Sverige att göra. Det är bara ett hemskt exempel på en grupp omogna svenskar som bestämmer sig för att mobba en annan människa beroende på hans bakgrund eller etnicitet. Alla de Svenskarna som är med i den videon där skulle straffas om fallet anmäldes. Det har sorgligt nog inte anmälts, kanske för att det var allt för svårt för den utsatte att anmäla på grund av kanske språkliga eller situationsbaserade skäl.

Ang. Försvaret. Nej, rösta upp det är inte alls ekonomisk motiverat. Vi ska ha ett försvar för att kunna hjälpa andra länder, men i dagsläget ska det effektiviseras och sedan minskas. Baserat på folkmängd och skattepengar så är det inte motiverat att rösta upp med tanke på hur små hoten är. Om vi formade om militärer för att bli mer effektiva på hjälpinsatser skulle en upprustning kanske kunna vara attraktivt i framtiden.

Vi får absolut svar från de etablerade partierna. Har du läst Vänsterpartiets partiprogram? Där tror jag du hittar många fina svar på hur man kan gå till väga. Att invandring är ett problem påstår jag bara är en faktor i en Allians regering. Det är vad man gör med invandringen som spelar roll, inte siffran för antalet invandring, som debatten handlar om idag för många partier. Invandring är till Sveriges fördel, vi har bara att vinna på det, vi måste bara börja jobba på det verktygen som behövs för att dra störst nytta på det, något som inte alls sker på bred front idag.

Och att säga att Åkesson "äger" Ohly och ge ett uselt exempel som det där. Det där är en bagatell i jämförelse med vad vänsterpartiet (Ohly) har för insikt och arbetsinsats när det gäller invandring jämfört med SD. SD har näst intill INGA metoder, de har en vision och i princip inget mer. Vänster som dock har ett massivt program och många, många års erfarenhet av frågan borde nog inte känns sig ägda när Galne Gunnar kommer och pekar ut brister i en intervju. Åkesson hade rätt statistik där, men det vore naivt att snöa in så otroligt att man baserar sin åsikt på bara en youtube video utan att ha en förståelse för det hela perspektivet.

De etablerade partierna är inte rädda att ta upp frågan (Alliansen är, för de prioriterar inte att ta hand om invandringen). Men snälla, varje vänster parti har denna frågan. Läs deras partiprogram. Det är inte rätt hur det går till nu, men om du läser t.ex vänsterpartiets partiprogram så kan du klart och tydligt se att de länge haft planer för hur man förbättrar denna frågan.

Yttrandefriheten fungerar utmärkt, SD får ju vara med i partiledardebatten till och med (något som inte alla tycker är rätt). Sedan att medier och personligheter ser ner på dem i media är ju inte alls konstigt då de i mångas ögon bedriver en rasistisk agenda, och jämställdhet är något som varit rätt så etablerat i politiken ett bra tag nu (även om det bedrivs otroligt dåligt), vi lever ändå på 2000-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Lutar åt S eller MP, ska kolla noggrannare när valet närmar sig. Av ideologiska skäl bortser jag från partier som KD och SD. SD speciellt med tanken på att de för en politik som vill bevara Sverige svenskt och homogent i frågor som rör kultur, tradition, nationalitet etc. Tycker att sådant tänk tillhör det gamla och att allt som har med nationalism etc är att se världen från ett litet perspektiv. Sedan tycker jag inte att ett visst parti ska stå för någon specifik tradition, kultur etc. Är emot att religioner ska få någon som helst fördel gentemot andra grupper. Tycker att parti som KD är begränsat i sitt sätt att tänka. De måste utgå från en religions ramar. De vill diskutera hur moralen ska vara utifrån värderingar baserade på gamla böcker vilket jag tycker är löjligt.

Från den senaste debatten fick jag ett positivt intryck av Löfven och Fridolin. Får intrycket att Löfven inte är en riktig "politiker", vilket är bra , utan han är en person som har jobbat i facket och vet därmed vad som funkar och vad som inte funkar. Han är en person som det verkar man kan lita på och därmed får han mitt förtroende. Att han för en politik jag tycker är om är en annan anledning till varför det lutar åt S.
Tycker Sjöstedtvar barnslig och tycker att sådant prat inte tillhör en modern debatt. Ja, det är underhållande när Sjöström pikar Åkesson, men som sagt, tycker att sådant tillhör sandlådan. Man ska debattera, inte komma på roliga analogier, som förövrigt stämmer men han kan säga det på ett moget sätt.

Skulle dock aldrig kunna tänka mig rösta på SD bara för att de andra partiledarna uteslöt Åkesson tidigare, som någon annan i tråden gjorde. Man röstar på det parti vars frågor man tycker är viktigast och var man tror att ens påverkan är störst åt det hållet man vill förändra landet. Tycker det är lite larvigt att rösta andra hållet bara för att.

Så hela din åsikt om Sjöstedt vilar på en enda kommentar som tog 10 sek i en hel partiledardebatt? Såg du hela debatten? Har du läst eller lyssnat på honom utanför just denna enda debatten?

För det låter som du bockar av honom baserat på ett väldigt kort intryck du fått av honom, vilket skulle vara väldigt naivt.

Permalänk
Medlem

Det blir M som vanligt. Ser ingen anledning att ändra mig från föregående val. De har hållit vad de lovade förutom att det saknas ett jobbskatteavdrag. Får hoppas det införs om de blir omvalda. Skulle dock inte tro att det händer. Historiskt så har det inte hänt att ett block styrt så länge sedan 60-talet. Det blir nog en period med rödgrönröra igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Jag vet vad jag ska rösta och det valet har jag gjort utefter många års forskning i just vad alla parti verkligen tycker och har för ambitioner, igen hävdar jag att folk som röstar på SD inte gör det efter samma principer som jag röstar på mitt parti, för om man är påläst finns det inte en susning att man röstar SD!

Snyggt argumentationsfel.

Skulle aldrig falla mig in att rösta på V. Främst p.g.a. deras positiva inställning till religionsfrihet men även av många andra anledningar.

För min del kommer jag antagligen rösta på M eller missnöjesrösta på SD.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7X:

Snyggt argumentationsfel.

Skulle aldrig falla mig in att rösta på V. Främst p.g.a. deras positiva inställning till religionsfrihet men även av många andra anledningar.

För min del kommer jag antagligen rösta på M eller missnöjesrösta på SD.

Mja det var nog inte riktigt så jag menade dock. Jag syftade mer på att SD inte har tillräckligt många frågor för att mäta sig med andra program, någon som väljer att rösta på något av de riktiga partierna gör ju det baserat på alla deras frågor. Som människa har man ju många olika saker som man bryr sig om. Frågor inom skola, miljö, ekonomi, media, välfärd och mycket mer är ju frågor som partierna måste ställa sig in för att bemöta svenska folkets åsikter. Detta får du inte med SD, denna bit saknas där. Därför kan man inte rösta på SD på samma meriter som de andra partierna, för man skänker bort sin röst till ett enda problem och en enda röst, inte till ett parti som symboliserar ett helt system som berikar Sverige.

Edit: Och ja, förlåt litegranna för jag skrev ju om man är påläst men egentligen menar jag väl om man bryr sig om att välja ett parti som kan styra Sverige och inte bara bedriva en one-liner.

Permalänk
Medlem

För min del så får gärna KD, V, SD och C trilla ur riksdagen helt. Meningslösa diskriminerande partier som förstör mer än de tillför. Man kan väl få drömma lite iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Så hela din åsikt om Sjöstedt vilar på en enda kommentar som tog 10 sek i en hel partiledardebatt? Såg du hela debatten? Har du läst eller lyssnat på honom utanför just denna enda debatten?

För det låter som du bockar av honom baserat på ett väldigt kort intryck du fått av honom, vilket skulle vara väldigt naivt.

Var bara några saker jag uppmärksammade under debatten. Såg runt 40% av debatten, mest slutet. Jag kommer givetvis inte basera min åsikt på en debatt så jag vet inte varifrån du fick att jag "bockar" av honom baserat på det. Du kanske inte ska dra förhastade slutsatser och sedan gå vidare med att kalla någon naiv i sitt sätt att göra väl baserat din slutsats.

Permalänk
Medlem

SD 2014.

Mest för att påminna övriga partier att de inte kan hålla på och fjanta med kvotering, feminism, anpassningar för olika sagofigurer osv i all evighet.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Var bara några saker jag uppmärksammade under debatten. Såg runt 40% av debatten, mest slutet. Jag kommer givetvis inte basera min åsikt på en debatt så jag vet inte varifrån du fick att jag "bockar" av honom baserat på det. Du kanske inte ska dra förhastade slutsatser och sedan gå vidare med att kalla någon naiv i sitt sätt att göra väl baserat din slutsats.

Nja, nu ställde jag ju bara några frågor. Och det var att du kallade honom barnslig som jag reagerade på, var det enbart för den där flaskskepp-kommentaren som du tyckte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Vi har inget användning för vårat försvar som det ser ut idag, det är mycket bättre att vi ser hur vi kan göra vårat försvar mer effektivt på att hjälpa istället för att lägga pengar på att styrka hur det kan försvara vårat land (eftersom det inte behövs försvaras, vi gör bättre i att aktivt försöka hjälpa andra länder).

Varför behövs inte Sverige försvaras?
Tycker du inte Sverige är värt att försvara?

Isåfall förstår jag inte varför du engagerar dig i denna tråd över huvud taget.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyEr0n:

Varför behövs inte Sverige försvaras?
Tycker du inte Sverige är värt att försvara?

Isåfall förstår jag inte varför du engagerar dig i denna tråd över huvud taget.

Wow, jag var inte redo på att någon skulle missförstå mig till så extremt mycket.

Nej självklart menar jag att det inte finns några hot att skydda sig emot. Och med tanke på hur krigskonflikter utspelar sig idag så är en militär i dagens skede inte attraktiv alls.

Sverige ska försvaras, bara inte på det sätt det sker idag.