Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kraftfull dator för Design Standard, Photomatix o Corel Draw

Permalänk
Medlem

Kraftfull dator för Design Standard, Photomatix o Corel Draw

Hej!

Nu har jag definitivt tröttnat på den gamla 32 bitars dator som jag äger. Tänkte nu uppgradera min 5.5 version (Design standard) till 6 innan Adobe stänger den möjligheten.

Eftersom jag inte kan något alls (nästan) om datorer så behöver jag köpa en färdig dator alt. be någon bygga en. Bra dessutom om det går att uppgradera och reparera. Detta verkar utesluta imac. För att inte tala om priset. Ser ut som om jag får mer för pengarna om jag håller mig till PC.

Idag använder jag en färgkalibrerad skärm, wacombräda, externa hårddiskar för lagring och säkerhetskopiering.
Så det är egentligen bara datorn som behöver bytas. Och jag vill ha kvalitet som håller.
Jag redigerar en mängder av foton, dvs stora bildfiler med många lager. Jag målar digitalt vilket ger ännu större filer.

Antar att jag behöver mycket ramminne en stabil och bra ssd hårddisk.

Jag spelar aldrig. Ingen videoredigering och för övrigt så används datorn för normal surfning och lite office program.

Har talat med Inet och fått tips om deras VOX Define i7 3770K SSD, alternativt att be dem specialdesigna någonting för mig.

13000 är definitivt en start för mig att börja fundera kring. Kan också tänka mig att lägga på några tusenlappar om det är vettigt med tanke på mina behov.

Är Inet bra eller finns det fler. Webbhallen Komplett osv. Tänk på att jag är bra på bildredigering men usel på att trixa med krånglande datorer, det måste funka utan problem.

Mycket tacksam för alla goda råd och vänliga tips som jag kan få.

Permalänk
Medlem

Förnyad fråga

Jag frågade tidigare i forumet efter tips för att få ihop en bildredigeringsdator.
Tips på nätet för bra photoshop dator ser ut så här http://www.auspcmarket.com.au/image-science-value-image-editi...
Tyvärr så ligger den affären lite väl långt bort!

Jag skall höra mig för med någon som bygger datorer i Göteborg för att se om jag kan få något specialanpassat.
Efter en enkel koll i vanlig affär så förstår jag att sortimentet inriktar sig på spelare och vanliga hemdatorer.

Så då får jag gå vidare - vart vänder jag mig?

Jag känner till Inet, Webbhallen och Komplett. Men det är också allt.

Vilken av dessa skulle ni rekommendera? Det är inte mycket som jag kan om kvaltet på delar och bygge så jag behöver rekommendationer.

Glad för tips - jag behöver dem!

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Inet, du kan också lägga till deras tjänst så att dom bygger datorn åt dig.
Till datorn så vet jag inte mycket om vad som behövs för bildredigering, men en i7 3770 skulle jag ialf ta till att börja med. Tror inte att man behöver ett så bra grafikkort för redigering utan det är mest processorn som ska vara stark.
Hoppas att det finns någon lite mer kunnig här som kan hjälpa dig med datorn.