Permalänk

Crysis 3 [Build Log]

Hej och välkommen!
Till mitt nya projekt!

Presentation: Hej mitt namn är Nils-Julius och jag är 14 år gammal, Jag bor i den "stora" staden Örebro, Mitt största intresse är Datorer, och ni känner kanske igen mig från ett tidigare projekt Two attempts. Då jag äntligen ska bygga min riktiga dator så väljer jag att modifiera grundens utseende till ett nytt och om allt går som det ska så blir det fantastiskt.

Introduktion: Projektets idé kommer ifrån Spelet Crysis 3 Då jag alltid gillat Crysis så fick jag idén att göra ett "Chassi" som liknar spelet. Projektet kommer att pågå under sommaren.

Komponenter: Då jag inte har alla pengar i världen så är det inte det dyraste, Men det räcker för mina ändamål.

Chassi: Fractal Design XL R2

Fortsätter med komponent val!

Har ni några synpunkter på mitt val av komponenter, Skriv då i tråden

Beskriving:Chassit ska bli otroligt mycket snyggare än det var för ut, Det jag har tänkt och göra är att huvudsakligen ska hela chassit få så kallade "Hexagons." Dessa finns väldigt mycket inne i själva spelet, På t ex kroppen, fartyg, helikoptrar och bilar. Något som också ska göras är att gravera ansiktet på fronten av chassit dock längst nere. Längst upp på fronten ska jag gravera detta märke . Jag har också tänkte och gravera Cryteks logo på den högra sidan om du har fronten mot ansiktet. Hylsorna som ska användas har jag tänkt och se om jag ska placera de som något sorts vapen, ett vapen av hyslor. Sleevingen ska bestå av dessa färger, Shade 19,Color-X,Vit och Svart. Har även tänkt och färglägga grafikkortets, "kylare" till de passande färger som bygget har.

Om ni har några synpunkter alt frågor, så får ni vänligen ställa de i tråden.

Här är en lista på vad som ska göras.

Att göra:
[X] Planera och göra inköpslistor – 2013-05-20
[/] Köpa in delar-2013-06-12
[X] Starta denna tråd och beskriva projektet.
[/]Göra rewievs av de produkter jag köper.- Engelska eller Svenska? vad tycker ni?
[X]Dölja nätaggregatet.
[X]Rengöra hylsorna- 2013-05-19.
[X]Inhandla sleeving. Color-X,Vit,Shade 19 och svart.
[X] Sleeving av Molex och SATA strömkablar.
[X] Sleeving av SATA data-kablar.
[X] Sleeving av övriga kablar till fläktar etc.
[/] Fixa något som döljer saker på insidan av chassit
[/] Slutmontering
[] photo time

[] = ej påbörjat
[/]= Påbörjat men ej klart
[X]= 100% klart
OBS! Listan kommer att uppdateras och färdiga punkter kommer få bokmärkeslänkar.

Glöm inte bort att gilla min nya Facebook sida, där jag kommer uppdatera med foton och annat, som inte skrivs här i tråden

https://www.facebook.com/NJBMods

Välkommen!

Om ni har några synpunkter på bygget eller frågor, Fråga bara på!

Samarbetspartner

Stay tuned

//NJB Mods

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Proffsmoddare

Ska bli intressant att se ditt nästa bygge. Ett tips är att ha tålamod, när man kapar, slipar, graverar och allt annat. Blir man ivrig och ska göra de snabbt så blir de lätt lite slarvigt.

Vad använder du när du graverar? Såg förut att du graverade direkt över motivet du hade på pappret. Ett tips är att köpa karbonpapper, finns på bokhandel och liknande affärer. Lägg den på chassit, pappret med motivet över så fyller du i alla konturer med en penna, sen har du dom på chassit så graverar du efter de istället för på pappret. Så gör jag iallafall och tycker de är smidigt.

Ser fram emot updates!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Nyfiken. Vad i hela världen menar du med "Böja CPU-Kylaren." ? (:

Permalänk
Skrivet av C4B12:

Ska bli intressant att se ditt nästa bygge. Ett tips är att ha tålamod, när man kapar, slipar, graverar och allt annat. Blir man ivrig och ska göra de snabbt så blir de lätt lite slarvigt.

Vad använder du när du graverar? Såg förut att du graverade direkt över motivet du hade på pappret. Ett tips är att köpa karbonpapper, finns på bokhandel och liknande affärer. Lägg den på chassit, pappret med motivet över så fyller du i alla konturer med en penna, sen har du dom på chassit så graverar du efter de istället för på pappret. Så gör jag iallafall och tycker de är smidigt.

Ser fram emot updates!

Hej, tack för visat intresse, Angående graveringen, Förra bygget köpte jag karbon papper men det verkade inte funka på chassit?, Så karbonpapper har jag men vet dock inte hur jag ska använda det? Blir det så att jag lägger i följande ordning? motivet-karbonpapper-chassit

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av Jory89:

Nyfiken. Vad i hela världen menar du med "Böja CPU-Kylaren." ? (:

Tänkte mig att göra något sådant, fast med en hel annan funktion :), Och idé

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Tänkte mig att göra något sådant, fast med en hel annan funktion :), Och idé

Va? Något hurdant? Btw, använd "citera flera" när du ska citera mer än en person, mycket mer lättläst tråd.

Permalänk
Skrivet av Jory89:

Va? Något hurdant? Btw, använd "citera flera" när du ska citera mer än en person, mycket mer lättläst tråd.

Får ursäkta, Såg inlägget efter jag svarade på de första. Förstod inte din fråga på detta inlägg?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av NJB Mods:

Hej, tack för visat intresse, Angående graveringen, Förra bygget köpte jag karbon papper men det verkade inte funka på chassit?, Så karbonpapper har jag men vet dock inte hur jag ska använda det? Blir det så att jag lägger i följande ordning? motivet-karbonpapper-chassit

Jajemän. Om du har chassiplåten tex, så lägger du karbonpappret med det svarta mot plåten, sen pappret med motivet ovanpå, sen fyller du i konturerna, tryck ganska hårt.

Skrivet av Jory89:

Va? Något hurdant? Btw, använd "citera flera" när du ska citera mer än en person, mycket mer lättläst tråd.

Kanske han menar något i stilen som detta?

#11720781

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Skrivet av C4B12:

Jajemän. Om du har chassiplåten tex, så lägger du karbonpappret med det svarta mot plåten, sen pappret med motivet ovanpå, sen fyller du i konturerna, tryck ganska hårt.

Kanske han menar något i stilen som detta?

#11720781

Nu förstår jag vad jag gjorde för fel.. Vad använder du för penna?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av NJB Mods:

Nu förstår jag vad jag gjorde för fel.. Vad använder du för penna?

Jag använde vanlig kulspetspenna bara. Följer alla linjer osv, alla yttre kanter, brukar försöka hålla ganska rejält tryck på pennan.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Skrivet av C4B12:

Jag använde vanlig kulspetspenna bara. Följer alla linjer osv, alla yttre kanter, brukar försöka hålla ganska rejält tryck på pennan.

Tack, Denna gången måste graveringen bli perfektion

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av NJB Mods:

Tack, Denna gången måste graveringen bli perfektion

Ha tålamod och ta det lugnt. Vad använder du för att gravera med?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Skrivet av C4B12:

Ha tålamod och ta det lugnt. Vad använder du för att gravera med?

En graverings axel? Från COTECH:)

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Episkt att heta Nils-Julius. Enda i Sverige?

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av NJB Mods:

En graverings axel? Från COTECH:)

Ah tänkte om du använde bara maskinen, men har du axeln så de blir som en mindre penna är de ju perfekt.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Skrivet av Jocose Jake:

Episkt att heta Nils-Julius. Enda i Sverige?

Haha tack!, Fast de flesta kallar mig Julius eller Nils

Skrivet av C4B12:

Ah tänkte om du använde bara maskinen, men har du axeln så de blir som en mindre penna är de ju perfekt.

Nejdå, det skulle blivit allt för svårt, Axeln är ju skit skön

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Update 1- Testar graverings motiven

Hello!

Hej och välkommen till den första uppdateringen av detta bygge.
Hoppas ni är glada, för det är jag! Varför? Jo för chassit kommer på Tisdag!
Men jag kände att jag inte kunde vänta så jag testade några motiv för graveringen, bara för att träna mig lite

Här är några bilder

Första försöket på masken

Jämförd med det riktiga fotot.

Testar ett val av hexagons, jag tyckte att dessa var för små.
Testing a option for the hexagons, in my opinion to small.

Andra försöket men denna gången var de större. Jag gjorde detta på cirka 5 minuter då jag inte hade tid annars.

Om du tar en närmare titt på den vänstra sidan så ser du att graveringen är smallare, och den högra är större. Jag gjorde detta därför att jag ville se vilken som passade bäst. Jag tycker att den vänstra sidan var den bästa, Vad tycker ni?
If you take a closer look at the left side, you can see that the engraving is smaller, and the right one is bigger. I did this because i wanted to test which one was best, In my opinion the left one was the best one, What do you guys think?

Ett till foto på den högra sidan.

Så de blir något liknande, Men nästa gången jag gör detta, blir kvalitén mycket bättre, Och jag ska göra det de bästa jag kan!

Tack för mig denna gång, jag hoppas du tycker om vad du ser, och glöm inte borta att subscriba!

Tills då, ta hand om dig!

//NJB Mods

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

tyckte att det var lite för små hexagon, gör dem en aning större, typ x1.5 så borde det nog sitta fint !

Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

tyckte att det var lite för små hexagon, gör dem en aning större, typ x1.5 så borde det nog sitta fint !

Hej, trevligt med lite svar :), Dock så börjar jag bli osäker om jag kan klara uppgiften med att gravera, Har prövat flera olika gånger idag, och det blev endast värdelösa graveringar, Så vet inte hur jag ska göra :/

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Jubileumsmästare

Detta är ett inlägg som jag skriver i alla "Datorbyggar" trådar.

Nedanför så hittar du en mängd datorer som jag har satt ihop på Inet följt av några benchmarks så att du får en någorlunda koll på hur de olika datorerna presterar jämfört med varandra

6K DuFF! (i5-3450 @ GTX 660)
8.5K DuFF! (i5-3450 @ GTX 660 SLI)
10K DuFF! (i7-3770K @ GTX 660 SLI)
16K DuFF! (i7-3820 @ GTX 660 Ti 3-Way SLI)

OBS: Inet hade inte Gigabytes överklockade version av GTX 660 Ti konstigt nog. Så jag rekommenderar att du köper grafikkorten någon annanstans. De överklockade versionerna alltså Dock finns det två olika versioner av det kortet men där är ingen skillnad på dem alls så vilken som av versionerna funkar bra

GV-N66TOC-2GD
GV-N66TOC-2GD-EU

Benchmarks (Gigabyte Cards)

3DMark 11 @ Performance Preset

GTX 660 Ti 3-Way SLI: 24824 Score (2.75x)
GTX 660 SLI: 12346 Score (1.9x)
GTX 680: 10058 Score
HD 7970 GHz Edition: 8198 Score
GTX 660 Ti: 9027 Score
GTX 660: 6498 Score

Battlefield 3 SP @ 1920x1080 High Preset

GTX 660 Ti 3-Way SLI: 241.95 FPS (2.75x)
GTX 660 SLI: 155.27 FPS (1.9x)
GTX 680: 95.71 FPS
HD 7970 GHz Edition: 92.09 FPS
GTX 660 Ti: 87.98 FPS
GTX 660: 81.72 FPS

Tom's Hardware Index @ Performance Benchmarks

GTX 660 Ti 3-Way SLI: 364.05 FPS (2.75x)
GTX 660 SLI: 222.64 FPS (1.9x)
HD 7970 GHz Edition: 158.73 FPS
GTX 680: 153.94 FPS
GTX 660 Ti: 132.38 FPS
GTX 660: 117.18 FPS

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Hej, trevligt med lite svar :), Dock så börjar jag bli osäker om jag kan klara uppgiften med att gravera, Har prövat flera olika gånger idag, och det blev endast värdelösa graveringar, Så vet inte hur jag ska göra :/

Kör lugnt och sansat när du har gott om tid så att du inte är stressad. Testa även olika sätt att hålla / vinkla den i.

Övning ger färdighet

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av dysenteri:

Kör lugnt och sansat när du har gott om tid så att du inte är stressad. Testa även olika sätt att hålla / vinkla den i.

Övning ger färdighet

Hej, jag försöker verkligen, Men jag darrar alltid till, Har läst igenom Wolwerines FAQ och lärde mig ännu mer tips än förra gången, för jag tror verkligen att detta bygge kan bli något men kanske inte med min graverings förmåga. det som är så jobbat att gravera det är just ansiktet, Det är otroligt jobbigt, Får du får inte ha handen på ansiktet för då försvinner själva linjerna... Även när jag ska lägga till linjerna så blir allting fel.. jag ska försöka idag.... OCH om det blir bra förhoppnings vis så fortsätter jag med bygget!

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av HolyDuFF:

Detta är ett inlägg som jag skriver i alla "Datorbyggar" trådar.

Nedanför så hittar du en mängd datorer som jag har satt ihop på Inet följt av några benchmarks så att du får en någorlunda koll på hur de olika datorerna presterar jämfört med varandra

6K DuFF! (i5-3450 @ GTX 660)
8.5K DuFF! (i5-3450 @ GTX 660 SLI)
10K DuFF! (i7-3770K @ GTX 660 SLI)
16K DuFF! (i7-3820 @ GTX 660 Ti 3-Way SLI)

OBS: Inet hade inte Gigabytes överklockade version av GTX 660 Ti konstigt nog. Så jag rekommenderar att du köper grafikkorten någon annanstans. De överklockade versionerna alltså Dock finns det två olika versioner av det kortet men där är ingen skillnad på dem alls så vilken som av versionerna funkar bra

GV-N66TOC-2GD
GV-N66TOC-2GD-EU

Benchmarks (Gigabyte Cards)

3DMark 11 @ Performance Preset

GTX 660 Ti 3-Way SLI: 24824 Score (2.75x)
GTX 660 SLI: 12346 Score (1.9x)
GTX 680: 10058 Score
HD 7970 GHz Edition: 8198 Score
GTX 660 Ti: 9027 Score
GTX 660: 6498 Score

Battlefield 3 SP @ 1920x1080 High Preset

GTX 660 Ti 3-Way SLI: 241.95 FPS (2.75x)
GTX 660 SLI: 155.27 FPS (1.9x)
GTX 680: 95.71 FPS
HD 7970 GHz Edition: 92.09 FPS
GTX 660 Ti: 87.98 FPS
GTX 660: 81.72 FPS

Tom's Hardware Index @ Performance Benchmarks

GTX 660 Ti 3-Way SLI: 364.05 FPS (2.75x)
GTX 660 SLI: 222.64 FPS (1.9x)
HD 7970 GHz Edition: 158.73 FPS
GTX 680: 153.94 FPS
GTX 660 Ti: 132.38 FPS
GTX 660: 117.18 FPS

Hej, då jag har cirka 21k så vill jag helst läggs ner 10k gör delarna på detta bygge, och därför väljer jag Amd, men tack ändå:)

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Detta verkar bli ett intressant bygge, kommer följa det.

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45 CPU: 4670k RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: Sapphire radeon 7850 PSU: XFX Core 550W 80+ Bronze HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm 64mb cache HDD2: WD Caviar Blue 500gb
Tangentbord: Qpad MX 85
Mus: QPAD 5K

Permalänk
Skrivet av TerraSwe:

Detta verkar bli ett intressant bygge, kommer följa det.

Tack!

Dold text

Goddag, kära läsare, Solen skiner bra här i Örebro!

Idag så provade jag att test gravera idag igen. Vilket blev mycket bättre än förra gången!

Resultatet blev så här

Och det blev bättre, Det enda som är svårt nu är att hitta linjerna som jag har ritat, Därför ställer jag en fråga till er!

Borde jag spraya delar av chassit Vit? Som t ex Sidopanel fronten? och även tillägga röda mörkare detaljer?

Har också en till fråga? Presterar 3X GTX470 något bra jämfört med t ex 7970? Vilket ska jag köra på?

Beställde även chassit igår trodde det skulle komma idag, Men...men vad gör det? har ju gott om tid på mig

När chassit kommer så har jag tänkt och starta en YouTube kanal, som recenserar produkter? Vad tycker ni om detta?

PS..... Nästa update blir stor!

Med vänlig hälsning,
NJB Mods

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Jubileumsmästare

Min dator för 10K presterar ju mycket bättre än din så vad snackar du om AMD o minst 10K? AMD kan vara mer pang för pengarna på processor sidan OM spelet stödjer 8 kärnor. Skulle spelet endast stödja 4 kärnor eller mindre så är du fucked och din processor kommer att flaska dina GPU:er. Just därför väljer jag ALDRIG AMD processorer i kraftfulla byggen. Endast i byggen under 6-5K typ.

Permalänk
Skrivet av HolyDuFF:

Min dator för 10K presterar ju mycket bättre än din så vad snackar du om AMD o minst 10K? AMD kan vara mer pang för pengarna på processor sidan OM spelet stödjer 8 kärnor. Skulle spelet endast stödja 4 kärnor eller mindre så är du fucked och din processor kommer att flaska dina GPU:er. Just därför väljer jag ALDRIG AMD processorer i kraftfulla byggen. Endast i byggen under 6-5K typ.

Jag vet att Intel är kraftfullare... Men du får gärna komma med något bättre förslag?.....

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Jubileumsmästare

Jag syftade mest på GPU delen. Du lär ju inte ha så mycket cash kvar till den delen eller? Nej, jag har mina färdigbyggda datorer och de är de jag rekommenderar. Bygger inte om dem om de inte passar folk typ då jag vill vara helt säker på att mina datorer fungerar som de ska. Vill helt enkelt inte att mina "kunder" ska bli missnöjda på något sätt. Så om du vill ändra i någon av mina datorer så får du göra det själv

Permalänk
Skrivet av HolyDuFF:

Jag syftade mest på GPU delen. Du lär ju inte ha så mycket cash kvar till den delen eller? Nej, jag har mina färdigbyggda datorer och de är de jag rekommenderar. Bygger inte om dem om de inte passar folk typ då jag vill vara helt säker på att mina datorer fungerar som de ska. Vill helt enkelt inte att mina "kunder" ska bli missnöjda på något sätt. Så om du vill ändra i någon av mina datorer så får du göra det själv

Känns ju lite såsådär med en i5 3450:p Tack för hjälpen ändå

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Jubileumsmästare

Kör 3770 eller 3770K istället Och en i5-3450 är inte precis mycket sämre än en i5-3570K.

6K DuFF! http://www.inet.se/kundvagn/visa/3394700/6k-duff-o (i5-3450 @ GTX 660)
6.5K DuFF! http://www.inet.se/kundvagn/visa/3396807/6-5k-duff-o (i5-3450 @ HD 7870)
7K DuFF! http://www.inet.se/kundvagn/visa/3396664/7k-duff-o (i5-3450 @ GTX 660 Ti)
7.5K DuFF! http://www.inet.se/kundvagn/visa/3396607/7-5k-duff-o (i5-3450 @ HD 7790 CF)
8K DuFF! http://www.inet.se/kundvagn/visa/3396638/8k-duff-o (i5-3450 @ HD 7850 CF)
8.5K DuFF! http://www.inet.se/kundvagn/visa/3394714/8-5k-duff-o (i5-3450 @ GTX 660 SLI)
9K DuFF! http://www.inet.se/kundvagn/visa/3396460/9k-duff-o (i5-3570K @ GTX 660 SLI)
9.5K DuFF! http://www.inet.se/kundvagn/visa/3394861/9-5k-duff-o (i7-3770 @ GTX 660 SLI)
10K DuFF! http://www.inet.se/kundvagn/visa/3396470/10k-duff-o (i7-3770K @ GTX 660 SLI)
16K DuFF! http://www.inet.se/kundvagn/visa/3396988/16k-duff-o (i7-3820 @ GTX 660 Ti 3-Way SLI)