Permalänk

3 billiga skärmar eller 1 bra?

Jag vill verkligen testa eyefinity, alltid velat det.. men läser att det är jävligt krångligt och massa pill med att få det till att fungera på de flesta spelen.. vilket får mig att känna "meh".

Just nu har jag en budget på omkring 2500-3000kr på skärm.. och jag sitter med detta dilemmat.

1) Köpa 3x 1000kr skärmar direkt.
Fördelar:
Får testa eyefinity utan att slänga ut massa pengar.
Skulle jag inte gilla det kan jag enkelt sälja vidare billiga skärmar utan att förlora ALLT för mycket pengar (Kan dessutom spara en för att ha 2x skärmar, en bra och en dålig för multitasking som facebook m.m.).

Nackdelar:
Skulle jag gilla det så kommer jag säkert vilja byta ut dem ganska så snabbt, vilket får det att bli dyrare.
Massa strul med att byta ut skärmar etc

2) Köpa 1x 2500-3000kr skärm.
Fördelar:
Får en bamsig skärm direkt.
Ifall jag gillar eyefinity (Vilket jag inte vet innan jag köpt 3x) så slipper jag hålla på att sälja av de gamla skärmarna, billigare i längden

Nackdelar:
Kräver mer kraft ifrån datorn (120hz eller 1440p)
Tar längre tid innan jag får testa eyefinity (Säg absolut tidigast jul)
Skulle jag inte gilla det blir det svårare att sälja dyra skärmar och större risk att jag går minus

Så vad hade ni gjort ifall ni var i min sits? Halp

Permalänk
Medlem

Har du ett eller ännu bättre flera bra grafikkort och inte har några problem med att sitta och pilla i konfig filerna så kan det vara ok i annat fall kör på en skärm.

Personligen hade jag inte gått på eyefinity med den budgeten.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Badkrukan:

Jag vill verkligen testa eyefinity, alltid velat det.. men läser att det är jävligt krångligt och massa pill med att få det till att fungera på de flesta spelen.. vilket får mig att känna "meh".

Just nu har jag en budget på omkring 2500-3000kr på skärm.. och jag sitter med detta dilemmat.

1) Köpa 3x 1000kr skärmar direkt.
Fördelar:
Får testa eyefinity utan att slänga ut massa pengar.
Skulle jag inte gilla det kan jag enkelt sälja vidare billiga skärmar utan att förlora ALLT för mycket pengar (Kan dessutom spara en för att ha 2x skärmar, en bra och en dålig för multitasking som facebook m.m.).

Nackdelar:
Skulle jag gilla det så kommer jag säkert vilja byta ut dem ganska så snabbt, vilket får det att bli dyrare.
Massa strul med att byta ut skärmar etc

2) Köpa 1x 2500-3000kr skärm.
Fördelar:
Får en bamsig skärm direkt.
Ifall jag gillar eyefinity (Vilket jag inte vet innan jag köpt 3x) så slipper jag hålla på att sälja av de gamla skärmarna, billigare i längden

Nackdelar:
Kräver mer kraft ifrån datorn (120hz eller 1440p)
Tar längre tid innan jag får testa eyefinity (Säg absolut tidigast jul)
Skulle jag inte gilla det blir det svårare att sälja dyra skärmar och större risk att jag går minus

Så vad hade ni gjort ifall ni var i min sits? Halp

Vad har du för grafikkort/cpu?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Vad har du för grafikkort/cpu?

i5 3750k .. inte köpt grafikkort men lutar emot ett 7950 / 7970. Ska utomlands strax och tänkte köpa när jag kommer hem igen då priserna bör ha droppat lite till då. Ingen ide att ha köpt grafikkort innan jag kommer hem igen.

Jag vet inte om det spelar någon roll till att hjälpa mig besluta, men jag lirar i princip endast LoL / WoW samt Bf3... kommer antagligen testa mer games, men inte lika mycket som dessa 3. (Ifrån vad jag läst så har dessa 3 gamesen official eyefinity stöd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkrukan:

Jag vill verkligen testa eyefinity, alltid velat det.. men läser att det är jävligt krångligt och massa pill med att få det till att fungera på de flesta spelen.. vilket får mig att känna "meh".

Just nu har jag en budget på omkring 2500-3000kr på skärm.. och jag sitter med detta dilemmat.

1) Köpa 3x 1000kr skärmar direkt.
Fördelar:
Får testa eyefinity utan att slänga ut massa pengar.
Skulle jag inte gilla det kan jag enkelt sälja vidare billiga skärmar utan att förlora ALLT för mycket pengar (Kan dessutom spara en för att ha 2x skärmar, en bra och en dålig för multitasking som facebook m.m.).

Nackdelar:
Skulle jag gilla det så kommer jag säkert vilja byta ut dem ganska så snabbt, vilket får det att bli dyrare.
Massa strul med att byta ut skärmar etc

2) Köpa 1x 2500-3000kr skärm.
Fördelar:
Får en bamsig skärm direkt.
Ifall jag gillar eyefinity (Vilket jag inte vet innan jag köpt 3x) så slipper jag hålla på att sälja av de gamla skärmarna, billigare i längden

Nackdelar:
Kräver mer kraft ifrån datorn (120hz eller 1440p)
Tar längre tid innan jag får testa eyefinity (Säg absolut tidigast jul)
Skulle jag inte gilla det blir det svårare att sälja dyra skärmar och större risk att jag går minus

Så vad hade ni gjort ifall ni var i min sits? Halp

Jag hade i din sits, trots allt valt att satsa på EN bra skärm, då denna kommer ge dig mer glädje än en uppsättning med sämre skärmar i eyefinity.
Vissa gillar det andra inte, men om du skall köra eyefinity, så anser jag att du bör ha bra skärmar.
Annars blir upplevelsen undermålig, och du blir avtänd på eyefinity, vilket du kanske INTE skulle ha blivit, om du bara haft bra skärmar från början.
Så köp EN bra skärm nu, vänta tills du får gött med pengar, och sen köper du en seriös uppsättning istället.
Glöm inte att grafikkortet belastas rätt rejält, så du bör ha typ HD6990/ HD 7970/ HD7950.
Såvida du inte vill att farbror lagg ska komma.
Har du inte ens till jul, pengar till både bra skärmar och ett bra kort, så kör då på ditt nuvarande kort, men med upplösning som ditt nuvarande kort klarar.
Och har du redan ett bra kort (förmodligen eftersom att du seriöst vill in i eyefinityvärlden) så är det ju inga problem, utan kör på.
Men gör det när SAMTLIGA skärmar är bra.

Detta är min åsikt, men istället för att vela, fråga andra osv.
Stäng av din dator, sitt i ett tyst rum, och lyssna till ditt hjärta.
Eller magkänsla vilket du än föredrar.
För gör du det, så kommer ditt val att bli RÄTT.
Just för att det var du som lyssnade till dig själv.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ägde en Nvidia Surround setup förut, men gillade det inte så mycket. Köpte en 1440p istället och hade enbart den som en singel monitor under en längre tid, men nu införskaffade jag mig en 120hz också. Den ultimata setup som jag har märkt är att alla fall ha två skärmar - En bra(spelskärm) och en skärm för webläsare osv.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:
Skrivet av Reyintaz:

Mitt hjärta säger att jag vill ha 120hz skärm, men jag vill också ha 1440p skärm... samtidigt som jag vill ha eyefinity. Dock så vill mitt hjärta inte spendera pengarna som krävs för att ha eyefinity 120hz eller 1440p skärmar.. (Kräver ju i princip SLI Titan för att ha decent FPS på såna skärmar)..
Eftersom att jag endast har ett 7950 eller 7970 så kan jag i princip bara köra på 60hz / 1080p skärmar (Och ha bra settings dvs).

Och då känns det lite whatever med mitt skärm val om jag nu ska köra på eyefinity. (Vilket jag verkligen VERKLIGEN vill testa).

Kanske man ska satsa på att köpa medium skärmar för kanske 1500kr? typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=955003

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkrukan:

Nackdelar:
Kräver mer kraft ifrån datorn (120hz eller 1440p)
Tar längre tid innan jag får testa eyefinity (Säg absolut tidigast jul)
Skulle jag inte gilla det blir det svårare att sälja dyra skärmar och större risk att jag går minus

eyefinity kräver way mer av din GPU än en stor skärm med 2560x1440, tänk på att om du kör eyefinity med tre 1080p skärmar så kör du upplösningen 5760x1080.

Sen kan jag säga, av egen erfarenhet (testade eyefinity ett tag för ett halvår sen) att det är bara värt besväret om du spelar ett, eller möjkligen flera specifika spel, som du vet funkar i eyefinity, och om du spelar dem mycket, och ofta.

Nackdelarna är rätt många:
- spelen blir tungkörda om du inte har åtminstone en 7970 crossfire rigg.
- Spelen kanske funkar men det är ett jäkla bök med vanligt vardagsanvändande i windows och hålla på med skärmprofiler är bara jobbigt.
- tänk på att du behöver ha skärmar som använder displayport, finns inte många grafikkort på marknaden som du kan köra tre skärmar via DVI på. och de skärmarna är ofta dyrare.

Själv dumpade jag en av mina tre skärmar och köpte en 27 tums Syncmaster SA850 efter bara nån månad med eyefinity. De andra två har jag i porträttläge på varsin sida om syncmastern, funkar klockrent tycker jag... Eyefinity kan jag tänka mig att köra i en dedikerad simulatorrigg, för typ bil och flygspel. Inte annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkrukan:

Mitt hjärta säger att jag vill ha 120hz skärm, men jag vill också ha 1440p skärm... samtidigt som jag vill ha eyefinity. Dock så vill mitt hjärta inte spendera pengarna som krävs för att ha eyefinity 120hz eller 1440p skärmar.. (Kräver ju i princip SLI Titan för att ha decent FPS på såna skärmar)..
Eftersom att jag endast har ett 7950 eller 7970 så kan jag i princip bara köra på 60hz / 1080p skärmar (Och ha bra settings dvs).

Och då känns det lite whatever med mitt skärm val om jag nu ska köra på eyefinity. (Vilket jag verkligen VERKLIGEN vill testa).

Kanske man ska satsa på att köpa medium skärmar för kanske 1500kr? typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=955003

Det var svaret vi var ute efter, och du säger det själv.

" om jag nu ska köra på eyefinity. (Vilket jag verkligen VERKLIGEN vill testa). "

Du ska satsa på dom bästa skärmar du kan hitta i den prisklassen, köpa klabbet och TESTA eyefinity.

så sätt igång min vän.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkrukan:

Mitt hjärta säger att jag vill ha 120hz skärm, men jag vill också ha 1440p skärm... samtidigt som jag vill ha eyefinity. Dock så vill mitt hjärta inte spendera pengarna som krävs för att ha eyefinity 120hz eller 1440p skärmar.. (Kräver ju i princip SLI Titan för att ha decent FPS på såna skärmar)..
Eftersom att jag endast har ett 7950 eller 7970 så kan jag i princip bara köra på 60hz / 1080p skärmar (Och ha bra settings dvs).

Och då känns det lite whatever med mitt skärm val om jag nu ska köra på eyefinity. (Vilket jag verkligen VERKLIGEN vill testa).

Kanske man ska satsa på att köpa medium skärmar för kanske 1500kr? typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=955003

Nu är de väl olika för alla personer, men 1x24" 120hz över 3x24" 60". Sen skaffa en sekundär skärm för internet osv.

En skärm räcker faktiskt gott och väl att spela på, och 120hz är så mycket goare, men jag skulle inte vilja skaffa 3x 120hz/1440p då det skulle bli extremt dyrt i längden (minst 9k + grafikkort för att klara det)

Permalänk
Medlem

Asså jag har 3st 24" 60hz skärmar och gillar det, pluggar också så väldigt najs med mycket skrivbordsyta. Om du är seriös fps gamer så är väll 120hz skönare, men ändå kul att ha 3st skärmar för multitaskande och lite eyefinity då och då. Om du spelar mkt spel som stödjer eyefinity så är det ju ascoolt men väldigt tungt att driva 3st high end skärmar i 120hz... mitt förslag är att köpa en skärm på 120hz och ha i mitten sedan 2st 60hz på varsin sida. Ha sidoskärmarna för viss eyefinity när du vill lira det och testa på, sedan köra seriöst på mittenskärmen i 120hz, sedan om du verkligen älskar eyefinity så sälj dem två yttersta och köp två till 120hz och uppgradera gpu/sli/crossfire. Eller köp en high end 120hz skärm sedan 2st beggagnade 60hz och testa lite med sedan bestäm dig

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv

Kör med en skärm.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är bortkastade pengar om du beslutar dig att köpa en "bra" skärm för 3000:- för du får ingen bra skärm för det. Satsa istället då på en 1440p skärm (i mitt fall samsung 27 850T) kostar nu tror jag kring 4500:- då får en klockren PLS panel, stor yta, hög upplösning och en snabb skärm.

En skärm ska man verkligen satsa lite extra på om du tillbringar en del tid framför datorn. Underlättar ögonen ev huvudvärk mm. Och i mitt tycke även om dom blivit lite bättre så ät TN paneler skit rätt igenom. Går du på en 120hz så kommer det kännas som en aha-upplevelse i början för det känns verkligen skönt för ögonen när man sitter framför en sådan men fortfarande en TN panel.

Skaffar du ett 79** kort så behöver du inte oroa dig ang 1440 upplösning. Dom klarar det med bravur. Sitter på ett 7870 nu o h klagar inte det minsta.

Du kan även kolla in asus skärmen som sweclocklokers även använder (samma panel som i samung)

Detta är mina 2 cents.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Till spel som bf3 kommer du inte lägga fokus på sidoskärmarna. Därför kan du köra på billiga skärmar där.
Men om du vill använda skärmarna till annat är det bättre om alla är av samma kvalitet som till fotoredigering osv.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken